AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #1 Skrevet 22. november 2021 Hei Vi vurderer å søke hjelp for vår 8 måneder, snart 9 måned gammel sønn, han hater å ligge på magen. Han klarer ikke reise seg opp på strake armer, og blir fort sliten i nakken. Vi har lagt ham på magen siden han ble født, men virker som han har ekstremt ubehag og blir ganske ubevegelig når han ligger der. Når han ligger på ryggen går det greit, men han er ikke veldig mobil, og snur seg ikke til siden med mindre han virkelig vil. Han har snudd seg fra rygg til mage én gang, og fra mage til rygg én gang. Tenker jeg må utelukke låsninger eller andre hindere. Hvis det bare er han som ikke helt gidder enda, vil jeg gjerne vite det så jeg kan ta det med ro. Er babykiropraktor trygt? Bør jeg oppsøke det eller fysioterapi først? Skal til hs om to uker ca. For p ta opp dette. Er det noen som har erfaring med lignende? Gjorde dere noe eller gikk det til av seg selv? Anonymkode: afe31...ab7
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #2 Skrevet 22. november 2021 Ville absolutt prøvd fysioterapi først. Hos oss får man gratis fysioterapi gjennom helsestasjonen, mens en kiropraktor kan ta en tusenlapp for ti minutters behandling (var på kontroll sammen med ei som betalte dette med null effekt på babyen). Anonymkode: ce222...318 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #3 Skrevet 22. november 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Ville absolutt prøvd fysioterapi først. Hos oss får man gratis fysioterapi gjennom helsestasjonen, mens en kiropraktor kan ta en tusenlapp for ti minutters behandling (var på kontroll sammen med ei som betalte dette med null effekt på babyen). Anonymkode: ce222...318 Takk for rådet, vi skal til helsestasjonen for å lufte bekymringen, så kanskje hun kan henvise til en fysioterapeut. Har hørt litt forskjellig om disse kiropraktorene, og jeg tviler ikke på at noen kan ha effekt, men vil gjerne gjøre det "offentlig" før jeg må evt gå privat.. Anonymkode: afe31...ab7
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #4 Skrevet 22. november 2021 Jeg tror da alle helsestasjoner har barnefysioterapeut tilknyttet Anonymkode: 50b0d...d25 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #5 Skrevet 23. november 2021 Kanskje han sliter med noe kroppslig ja? Håper dere får sjekket det Da vår var mindre og ikke ville ligge noe særlig lenge på magen så lot vi henne ligge på magen oppå oss. Da ble det litt hyggeligere og hun måtte ikke heve hodet så mye for å sett seg rundt. Blir han like passiv der? Anonymkode: 76614...6fb 1
Gåsemor Skrevet 23. november 2021 #6 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Kanskje han sliter med noe kroppslig ja? Håper dere får sjekket det Da vår var mindre og ikke ville ligge noe særlig lenge på magen så lot vi henne ligge på magen oppå oss. Da ble det litt hyggeligere og hun måtte ikke heve hodet så mye for å sett seg rundt. Blir han like passiv der? Anonymkode: 76614...6fb Helt enig i dette. Vår likte heller ikke å ligge på magen. Fikk tips av hs å la hun ligge på magen på oss, og på stellebordet/foran et speil for da var det noe å se på og mer spennende. Det er ikke sikkert dette fungerer for dere, men verdt et forsøk mens du venter på time. Vi hadde oppfølging av fysio gjennom hs, og det kan anbefales.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #7 Skrevet 23. november 2021 Gåsemor skrev (1 time siden): Helt enig i dette. Vår likte heller ikke å ligge på magen. Fikk tips av hs å la hun ligge på magen på oss, og på stellebordet/foran et speil for da var det noe å se på og mer spennende. Det er ikke sikkert dette fungerer for dere, men verdt et forsøk mens du venter på time. Vi hadde oppfølging av fysio gjennom hs, og det kan anbefales. Vi har prøvd alt av "spenning" også at vi lar ham ligge på magen vår, men han blir ikke mer bevegelig.. Han klarer å rotere da:) litt ihvertfall. AnonymBruker skrev (1 time siden): Kanskje han sliter med noe kroppslig ja? Håper dere får sjekket det Da vår var mindre og ikke ville ligge noe særlig lenge på magen så lot vi henne ligge på magen oppå oss. Da ble det litt hyggeligere og hun måtte ikke heve hodet så mye for å sett seg rundt. Blir han like passiv der? Anonymkode: 76614...6fb Han blir like passiv, men har mer tålmodighet, så det er jo bra. Tålmodigheten hans påvirkes selvsagt veldig etter dagshumøret. Er han mett og uthvilt, så kan han fint ligge lenger enn om ikke, men sånn er det vel for alle babyer 😊 Anonymkode: afe31...ab7
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #8 Skrevet 23. november 2021 Prøv bæresele. En ergonomisk korrekt bæresele er også god trening for kjernemuskulaturen til en baby. Ta på sele, gå tur! Anonymkode: 0003c...a51
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #9 Skrevet 23. november 2021 Vi gikk til barnefysioterapeut gjennom helsestasjonen og var også på noen kontroller hos barnehabiliteringen på sykehuset. Barnet viste seg å være bare litt tregt, fem år senere er det ikke forskjell fra andre barn. Kontakt helsestasjonen, så henviser de nok kjapt Anonymkode: 70a87...808
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #10 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi gikk til barnefysioterapeut gjennom helsestasjonen og var også på noen kontroller hos barnehabiliteringen på sykehuset. Barnet viste seg å være bare litt tregt, fem år senere er det ikke forskjell fra andre barn. Kontakt helsestasjonen, så henviser de nok kjapt Anonymkode: 70a87...808 Jeg håper det er tilfellet her også.. Tenk om han har plager som jeg ikke har sett i så lang tid 😭 Vi skal dit i slutten av neste uke for å ta det opp, men jeg er faktisk litt bekymret for tenk om det vil ta veldig lang tid.. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Prøv bæresele. En ergonomisk korrekt bæresele er også god trening for kjernemuskulaturen til en baby. Ta på sele, gå tur! Anonymkode: 0003c...a51 Vi har brukt mye sele fra han var liten, siden jeg har et barn til som gjerne vil ha med mamma, han er ikke veldig glad i den 😅 Anonymkode: afe31...ab7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå