Gå til innhold

Dårligere forelder jo flere barn man har?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var nok litt kvass med min mor, for hun ble veldig snurt. Hun maser på at jeg bør få nr. 3, og jeg svarte at «nei, jeg Jeg føler ikke jeg kan være en god mor til flere barn.» Jeg er selv yngst av 7 barn, og følte meg jo ikje akkurat sett. Det var ikke at mine foreldre var dårlige foreldre, men de greide jo ikke med 7(!) barn. Det ble slik det klasdisk blir i slike søskenflokker. De eldste døtrene blir pålagt alt for mye ansvar, og de yngste Barna så lite til foreldrene. Ingenting var individualisert, det var alle får salami på skiva på mandager, alle spiller fotball. 

mamma er nå kjempefornærmet på meg, og mener at foreldre med mange barn kan være like gode foreldre som alle andre. Jeg tenker at det sier seg selv at det er umulig. 

Anonymkode: 7e4f9...cd0

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig med deg, men det kommer nok mange her for å forsvare seg..  😏

Anonymkode: 40c52...e6a

• Liker 18
Skrevet

Vet om noen som venter barn nr.8, jeg tenker at de burde tvangssteriliseres…

Det er helt umulig å følge opp 8 unger forholdsvis tett i alder når mor og far er i jobb(eller nå er jo mor blitt nedgradert til fødemaskin og ammestasjon så hun jobber nå knapt). Alle foreldre som har dette antallet er uenig med meg, men alle barn som har så mange søsken er enig med meg. Spesielt de eldste og midterste. 

Anonymkode: 45183...93c

• Liker 13
Skrevet

Tror ikke man kan generalisere over dette. Jeg har en mann med mange søsken pluss to venninner med mange søsken. (Vi er over 50, om det har noen betydning). Alle er flotte folk 🙂. Jeg, som bare har ett søsken, er nesten litt misunnelig på disse som har store, varme familier. Men ser jo helt klart at jeg ble mer "bortskjemt" enn disse da jeg var ungdom, siden jeg hadde to foreldre i full jobb med god økonomi, og med bare 2 barn.

Anonymkode: 4255d...bb6

• Liker 3
Skrevet

Enig med deg, TS. Jeg ser hoderystende på slike foreldre som sier at det er så koselig med stooor familie. Kjempe-egoistisk er det det er. Det var nok mulig å følge opp 4-5 barn i riktig gamle dager med hjemmeværende mor og uten organiserte aktiviteter for barna som klarte seg i mye større grad på egenhånd (ute fra morgen til kveld), men i dagens samfunn er det ikke mulig. 

Anonymkode: 673f8...392

• Liker 8
Skrevet

Jeg vet ikke om jeg strekke meg så langt som å si at man blir en dårligere forelder av å ha så mange barn, men at man blir en annerledes forelder er kanskje mer riktig? Også må jeg jo si at 7 vs 3 barn også er en forskjell da. Jo flere barn, jo mindre tid alene pr barn, men jeg er ikke helt sikker på at det kun er negativt. 

Anonymkode: 8f9af...efe

• Liker 8
Skrevet

Tja, vil si dette er helt individuellt.

Jeg har personlig brukt mer tid på hver av mine 7 barn en hva min mor brukte på oss 4 søskena.

Ulike tider ulike forventninger til foreldreskap. 

Anonymkode: 4a203...851

• Liker 2
Skrevet

Man blir ikke en dårligere forelder, men man strekker helt klart ikke like mye til og får ikke like mye tid til hvert enkelt barn. Hilsen en som har mange.

Anonymkode: a3ccd...040

• Liker 7
Skrevet

Vel, jeg kan kun snakke for meg selv. Men jeg vet at jeg hadde blitt en dårligere mor, hvis jeg hadde fått flere barn. Har nok med mine to og har også rom for egne interesser, noe jeg er helt avhengig av for å være lykkelig og tilfreds. 

Anonymkode: c7fec...020

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Tror ikke man kan generalisere over dette. Jeg har en mann med mange søsken pluss to venninner med mange søsken. (Vi er over 50, om det har noen betydning). Alle er flotte folk 🙂. Jeg, som bare har ett søsken, er nesten litt misunnelig på disse som har store, varme familier. Men ser jo helt klart at jeg ble mer "bortskjemt" enn disse da jeg var ungdom, siden jeg hadde to foreldre i full jobb med god økonomi, og med bare 2 barn.

Anonymkode: 4255d...bb6

Jeg tenker det har en betydning. I din barndom var det jo mer «ut og lek i gata». I dag, bare det å kjøre 8 Inger på fritidsaktiviteter er jo en fulltidsjobb. 

ts

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vet om noen som venter barn nr.8, jeg tenker at de burde tvangssteriliseres…

Det er helt umulig å følge opp 8 unger forholdsvis tett i alder når mor og far er i jobb(eller nå er jo mor blitt nedgradert til fødemaskin og ammestasjon så hun jobber nå knapt). Alle foreldre som har dette antallet er uenig med meg, men alle barn som har så mange søsken er enig med meg. Spesielt de eldste og midterste. 

Anonymkode: 45183...93c

Nedgradert? Er det det synet du har på mødre? Er det flaut at kvinner prioriterer barnet fremfor jobb? 

Anonymkode: def63...43d

• Liker 3
Skrevet

De vennene jeg hadde som barn med flere enn 3 søsken var aldri mer på noen fritidsaktiviteter, og de eldste var alltid barnevakt. Lettere å følge opp barn som kun var hjemme…

Anonymkode: c799c...3e6

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nedgradert? Er det det synet du har på mødre? Er det flaut at kvinner prioriterer barnet fremfor jobb? 

Trist at det har blitt slik. Min mor var hjemmeværende med oss barna. Jeg syns det var helt fantastisk å alltid ha henne der😍👍

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker det kommer an på definisjonen av å være en god forelder. Er det at ungene har alt de trenger, får nok kjærlighet osv, så tror jeg ikke det har noe å si. Tenker du på måten man klarer å følge opp hvert barn på, mengden tid de får osv, så er jeg ikke i tvil om at man blir en dårligere forelder. Man har rett og slett ikke kapasiteten til å klare det uten hjelp fra de eldste barna etter hvert. Pappa vokste opp i en søskenflokk på ni, og der føler jeg de fleste unntatt yndlingen gikk for lut og kaldt vann til tider.  Foreldrene var utslitt og helt avhengig av hjelp. 

jeg vet at for min egen del, så ville jeg vært en dårligere forelder også fordi jo mer sliten jeg er, jo mer grinete er jeg. Og to unger kan til tider ta alt jeg har og litt til. Tanken på enda en på toppen gir meg nesten panikk. Vi har alle vår grense for hva vi klarer å følge opp og ønsker å gi. Og det må alle respektere. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har hørt flere mennesker som kommer fra store søskenflokker si nettopp dette, at de følte at de ikke ble sett. At foreldrene ikke hadde kapasitet til å ta seg av hver enkelt av dem. 
Man ser jo gjerne også at foreldre med flere barn ikke alltid klarer å følge opp alt det praktiske rundt barna. 
Gjelder selvsagt ikke alle. 

Samfunnet har forandret seg mye siden jeg var barn på 80 tallet, og jeg tror det å ha mange barn er noe annet nå enn det var den gangen. Det er mye mer krevende å være foreldre nå, større forventninger til rollen og mye mer som må følges opp og passes på. 

Anonymkode: 36cb5...46b

• Liker 3
Skrevet

Er nr to av mange søsken, har aldri følt meg tilsidesatt eller at foreldrene ikke hadde tid. De hadde råd å alltid være en forelder hjemme da, det har nok mye å si. Har aldri hatt masse plikter eller vært barnevakt heller. Så ikke alle barn av store familier har opplevd det belastende 

Anonymkode: d84f9...482

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg var nok litt kvass med min mor, for hun ble veldig snurt. Hun maser på at jeg bør få nr. 3, og jeg svarte at «nei, jeg Jeg føler ikke jeg kan være en god mor til flere barn.» Jeg er selv yngst av 7 barn, og følte meg jo ikje akkurat sett. Det var ikke at mine foreldre var dårlige foreldre, men de greide jo ikke med 7(!) barn. Det ble slik det klasdisk blir i slike søskenflokker. De eldste døtrene blir pålagt alt for mye ansvar, og de yngste Barna så lite til foreldrene. Ingenting var individualisert, det var alle får salami på skiva på mandager, alle spiller fotball. 

mamma er nå kjempefornærmet på meg, og mener at foreldre med mange barn kan være like gode foreldre som alle andre. Jeg tenker at det sier seg selv at det er umulig. 

Enig med deg, men det er ikke alt man bør si til foreldre, om man ønsker et godt forhold. Kan oppfattes som en kritikk mot henne, at hun fikk flere enn hun klarte å ta hånd om. Men du kan vel si såpass til henne at det ikke er sikkert at verden trenger flere akkurat nå?

Anonymkode: 3a72a...afb

• Liker 1
Skrevet
Hannah80 skrev (1 time siden):

Trist at det har blitt slik. Min mor var hjemmeværende med oss barna. Jeg syns det var helt fantastisk å alltid ha henne der😍👍

Det forstår jeg godt❤️💕 svigerinnen min har 5 barn, tre av dem på skolen. Tror de liker godt å komme hjem til ferdig laget mat 😊 

Skrevet

Tror jeg er best mamma til 1, maks 2. Derfor kommer jeg aldri få fler enn 2! Nr 2 må også komme om flere år om det blir fler, har en som er veldig krevende men verdens fineste også. Har null behov for å bli ødelagt av flere unger! 

Anonymkode: d136b...2ad

Skrevet

Jeg er enig med deg, TS, og jeg dømmer på meg selv. Jeg var mye mer harmonisk og deltagende mor til ett barn, enn nå til to tette. Nå er jeg stereotypisk utslitt småbarnsmor, som har ikke noe overskudd eller tålmodighet. 

Og jeg tror ærlig at mange overvurderer seg selv, på forhånd. Får mange barn tett i alderen, for å så finne ut at de ikke strekker til. Ender i skilsmisser eller utmattelse, noen slutter i jobben. Ja, det er mer krav til foreldrene nå enn på 80 tallet, utvilsomt. Bare det med kjøring til aktiviteter, med tre barn, jeg ser jo på familiene rundt her, at det ikke går rundt. De er nødt til å skaffe hjelp her og der. 

Men når man først har fått mange barn, det er en forsvarsmekanisme, en overlevelsesmekanisme som slår til, som ikke lar foreldrene å begynne å dvele på at de har tatt kanskje ikke mest riktige valget (med å få så mange barn). Og godt er det i grunn. For hva er alternativet, når du allerede har fått barn.

Angående samtale med sin mor, jeg synes jo at TS kan godt være ærlig og si at hun ønsket å bli sett mer, og hun syntes ikke det var alltid så stas å være barn nummer 7 i familien. Så pass burde foreldrene tåle å høre. De har tross alt tatt ganske ukonvensjonelt valg, selv for 80-tallet. 

Anonymkode: 7b6c6...f8f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...