Gå til innhold

40 år og prøver - hvor lang kan jeg forvente at prøveperioden blir?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest flere tråder her i det siste hvor noen på 38 spør om det er riktig å prøve på barn i den alderen, og det er det vel, så lenge det er mulig å bli gravid.

Selv er jeg blitt 40, og ønsker veldig et siste barn (har to fra tidligere). Har fått med meg at man må regne med å prøve veldig lenge før jeg kan regne med å bli gravid.

Jeg kom over denne artikkelen, og der står det bl.a. at:

"Samtlige kvinner i undersøkelsen hadde bestemt seg for å få barn, og forskerne registrerte hvor mange av dem som ble gravide i løpet av tre måneder etter det første intervjuet.

I den eldste gruppen var 72 prosent blitt gravide, mens andelen var 78 prosent i den yngste gruppen. I gruppen 30- 34 år var 87 prosent blitt gravide. Selv om kvinners fertilitet med andre ord synker når de nærmer seg slutten av 30-årene, faller den ikke så mye som mange har trodd."

Og:

"Mikkelsen tror leger og sykepleiere tegner et unødvendig svart bilde overfor kvinner som ønsker å bli gravide når de nærmer seg 40 år.

– Det er ingen tvil om at alder er den viktigste negative faktoren i forhold til problemer med å bli gravid. Men det aspektet blir nok overdrevet litt."

https://www.nrk.no/norge/eldre-nesten-like-fertile-som-unge-1.11143001

Nå er jo jeg fylt 40 i år, men hvor mye faller fruktbarheten fra 39 til 40? Hvor raskt skjer det?

Men tallene fra undersøkelsen nevnt i artikkelen, sier  78% i gruppen med kvinner i alderen 35-40 ble gravide innen tre måneder. Er det egentlig realistisk? Eller er de 22% som ikke ble gravide i løpet av tre måneder kun 40-åringene i gruppen? Det heller er vel ikke sannsynlig.

Så dere som ble gravide da dere var 40 (eller i slutten av 30-årene, begynnelsen av 40-årene): Hvor lenge prøvde dere før dere ble gravide?

Anonymkode: 7efb2...1f9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har pcos, så jeg har i utgangspunktet vanskeligheter med å bli gravid. Ble gravid på prøveperiode 10 når jeg var fylt 40. Mistet i MA. Ble så gravid på prøveperiode 4 like før jeg fylte 41. Da gikk alt bra, og har en liten på 3 mnd nå. Venninnen min og jeg fikk barn nå med noen ukers mellomrom. Hun ble gravid 2 ganger på 3 forsøk når hun var 41, mistet begge gangene. Ble så gravid på 3 forsøk like etter hun fylte 42. Da gikk alt bra.

Anonymkode: aedbf...cf8

• Liker 2
Skrevet

Jeg er 42 og vi brukte 8 mnd på å få det til. Men så mistet jeg i uke 8. Prøver på nytt og håper på en siste sjangse😅mange som får det til 😀

• Liker 2
Skrevet

Tror det er veldig, veldig individuelt. 

Hos kvinner er det jo først og fremst eggreservene det står på når det gjelder alder. Har du mange egg vil du bli gravid like lett som kollegaen din på 30, men for de med lavere eggreserver blir det slutt på de beste eggene tidligere, noe som minsker sjansen for å bli gravid og evt. øker sjansen for spontanabort fordi de eggene som går sist ofte er de dårligste. 

Men med mindre du tester eggreseservene dine så vet du jo ikke hvilken kategori du havner i. De aller fleste kvinner på din alder har mange nok egg igjen, men andelen som har færre er høyere enn ved 30 år.

Så selv om alder er en faktor spiller tilfeldighetene stor rolle. Min venninne ble diagnostisert med dårlige eggreserver da hun var 28 år. Mens min bestemor ble uplanlagt gravid da hun var 44, liksom.

Anonymkode: d08da...6a0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hos kvinner er det jo først og fremst eggreservene det står på når det gjelder alder. Har du mange egg vil du bli gravid like lett som kollegaen din på 30, men for de med lavere eggreserver blir det slutt på de beste eggene tidligere, noe som minsker sjansen for å bli gravid og evt. øker sjansen for spontanabort fordi de eggene som går sist ofte er de dårligste. 

Men med mindre du tester eggreseservene dine så vet du jo ikke hvilken kategori du havner i. De aller fleste kvinner på din alder har mange nok egg igjen, men andelen som har færre er høyere enn ved 30 år.

Så selv om alder er en faktor spiller tilfeldighetene stor rolle. Min venninne ble diagnostisert med dårlige eggreserver da hun var 28 år. Mens min bestemor ble uplanlagt gravid da hun var 44, liksom.

Interessant, hva vil være ok eggreserver for en kvinne på 40?  Jeg ble gravid på første forsøk begge ganger med barna jeg har fra tidligere, men yngste er 10, så mange år siden. 
Stemmer det at de fleste egg hos en på 40 er av dårlig kvalitet/ubrukelige?

Skrevet
Lilletrille79 skrev (1 time siden):

Jeg er 42 og vi brukte 8 mnd på å få det til. Men så mistet jeg i uke 8. Prøver på nytt og håper på en siste sjangse😅mange som får det til 😀

Du prøvde aktivt de 8 mnd? Eller sluttet du nylig på p-piller feks? I så fall kan vel det ta noen mnd for kroppen å komme i balanse. 
Håper du lykkes snart! 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har pcos, så jeg har i utgangspunktet vanskeligheter med å bli gravid. Ble gravid på prøveperiode 10 når jeg var fylt 40. Mistet i MA. Ble så gravid på prøveperiode 4 like før jeg fylte 41. Da gikk alt bra, og har en liten på 3 mnd nå. Venninnen min og jeg fikk barn nå med noen ukers mellomrom. Hun ble gravid 2 ganger på 3 forsøk når hun var 41, mistet begge gangene. Ble så gravid på 3 forsøk like etter hun fylte 42. Da gikk alt bra.

Så bra at det gikk til slutt! Gikk svangerskapet bra? Fikl du nipt feks, evt hvor tidlig?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du prøvde aktivt de 8 mnd? Eller sluttet du nylig på p-piller feks? I så fall kan vel det ta noen mnd for kroppen å komme i balanse. 
Håper du lykkes snart! 😊

Ja jeg har ikke brukt p-piller eller noe på mange år. Prøvde aktivt ja. Bortsett fra den mnd jeg ble gravid for da var jeg litt lei av å teste😅

• Liker 1
Skrevet

Dette er nok veldig individuelt! Jeg var 24 når vi begynte prøvingen, og oddsene sier da at jeg skulle bli gravid raskt. Jeg fikk mitt første barn da jeg var 29 år vha prøverør.

Men du kan bli gravid raskt, eller ikke så raskt. Tilfeldigheter tror jeg også spiller inn. Så det er bare å prøve! Lykke til ☺️❤️

Anonymkode: e1ff7...9e9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette er nok veldig individuelt! Jeg var 24 når vi begynte prøvingen, og oddsene sier da at jeg skulle bli gravid raskt. Jeg fikk mitt første barn da jeg var 29 år vha prøverør.

Men du kan bli gravid raskt, eller ikke så raskt. Tilfeldigheter tror jeg også spiller inn. Så det er bare å prøve! Lykke til ☺️❤️

Anonymkode: e1ff7...9e9

Fint at du kunne benytte prøverør når du trengte det. Jeg er nok for gammel til det, må evt gjøres privat. Håper det klaffer etterhvert ja, takk for lykkeønskning. ☺️

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Så bra at det gikk til slutt! Gikk svangerskapet bra? Fikl du nipt feks, evt hvor tidlig?

Fikk høyt blodtrykk og svangerskapsdiabetes, så ble litt ekstra, men ble fulgt opp nøye, og alt gikk bra. Jeg selv følte meg veldig frisk og fin, så ble ikke noe plaget med det. Jeg fikk nipt etter fosterdiagnostikk. Jeg fikk litt dårlig score på en blodprøve, og ble informert om at det kunne være en liten risk for den ene trisomien de sjekker for. Fikk derfor tilbud om nipt. Den ble tatt når jeg var 13 uker på vei.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble gravid på første forsøk da jeg var 37, 10 år etter forrige fødsel. Første ble til på p-piller😅 

Nå er vi i første prøveperiode på nr 3, jeg er 38 og håper det går like fort nå som med forrige🤞

Anonymkode: 88b1a...3af

• Liker 1
Skrevet

Ble 40 tidlig i graviditeten. Det tok 10 mnd å bli gravid (fra siste p pille). 

Anonymkode: c4ace...ba2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg trodde du kunne ha høy eggreserver, men likevel ha dårlig kvalitet på eggene? 

Anonymkode: 45c65...838

• Liker 1
Skrevet

Jeg har snart 4 barn.

De to første fikk jeg sa jeg var 23 og 26 år.
Så ble jeg gravid igjen da jeg var 37.

Da hadde vi prøvd 13 mnd og mistet 3 ganger. Sjekket opp alt og hadde helt friske resultater på alle prøvesvar. (Sjekket alt privat).

Hadde akkurat fylt 38 da jeg fikk barn nr 3.

Vi ønsket oss enda et barn, så vi droppet å starte på prevensjon og ble gravid på 1 forsøk da nr 3 var 3 mnd.

Så nå er jeg 39 og skal ha nr 4.

Så;

Barn nr 1: 23 år - 4 pp’er.

Barn nr 2: 26 år - 2 pp’er.

Barn nr 3: 37 år ved oppstart prøving, 3 SA’er etterhverandre. Ble vellykket gravid på pp 13.

Altså inne i de 13 mnd mistet vi 3 ganger på rad og fikk beholde siste.

Barn nr 4: Så gravid igjen som 38 åring, nå fylt 39 og får barnet om to uker ca. pp 1.

Anonymkode: b0264...d48

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg trodde du kunne ha høy eggreserver, men likevel ha dårlig kvalitet på eggene? 

Hausken sa til meg at de kan få ut fine egg, men ALDRI kan vite hvordan de er i kvalitet før de har dem fysisk ute og kan studere dem, som de gjør ved IVF.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hausken sa til meg at de kan få ut fine egg, men ALDRI kan vite hvordan de er i kvalitet før de har dem fysisk ute og kan studere dem, som de gjør ved IVF.

Var det jeg også hadde inntrykk av.

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk første 20 år gammel, nesten 28 år gammel, den tredje kom aldri - etter 8 MA/SA gav jeg opp fordi det ble for tøft for kroppen og min mentale helse.. Ett tips er å ta alle de tester du kan mtp hvor du er i løpet for overgangsalder osv da noen starter langt tidligere enn forventet..

Anonymkode: 92a75...a0c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fikk første 20 år gammel, nesten 28 år gammel, den tredje kom aldri - etter 8 MA/SA gav jeg opp fordi det ble for tøft for kroppen og min mentale helse.. Ett tips er å ta alle de tester du kan mtp hvor du er i løpet for overgangsalder osv da noen starter langt tidligere enn forventet..

Anonymkode: 92a75...a0c

Lei for det du har gått gjennom. Jeg som skrev rett over her at jeg venter nr 4. jeg syntes 3 SA’er etterhverandre var tøft, så jeg klarer ikke forestille meg hvordan du har hatt det🥺

Ville bare si at jeg støtter deg i rådet ditt. Like greit å bare sjekke alt opp med en gang! Man har ikke et minutt å miste.

Selv om det aldri tar bort smerten du har gjennomgått, er jeg så glad for at du fikk to barn❤️

• Liker 2
Skrevet

Prøvde aktivt i 7måneder og ingenting skjedde. Ga litt opp og orket ikke styre med el tester og fertilitetsmonitor og Gud vet hva. Etter to måneder ble jeg gravid. 39år. Og fødte rett etter at jeg ble 40 ❤️ 

Anonymkode: 9a360...970

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...