Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått diagnose fibromyalgi og må nå bytte jobb eller starte på ny utdanning. Problemet er at jeg aaaner ikke hva det skal være? Alle yrker jeg kunne tenke meg har jeg ikke kropp til, og jeg blir mentalt ekstremt utslitt av serviceyrker, som igjen forverrer kroppslige symptomer. Jeg klarer ikke å bruke armer og å stå på bena over lengre tid. Kan ikke være helt statisk heller, for da stivner jeg og får spenningshodepine. 

Det eneste jeg ønsker meg er et praktisk yrke med konkrete arbeidsoppgaver som jeg kan utføre i ro og fred. Kollegaer er hyggelig, men kan ikke gå med servicemaske hele dagen, for da er jeg ikke til å være rundt etter jobb. Har barn og mann å ta hensyn til.  

Jeg kan ikke flytte på meg, og barnet mitt er veldig ungt enda, så vil ikke måtte pendle for mye. 

Noen forslag til yrker jeg kan sikte på? Har vært i samtale med karrieresenter, bht og saumfart alle nettsider anngående utdanning og karriere. 

Jeg sitter helt fast og er rimelig fortvilet nå. 

Anonymkode: 2bdd7...b59

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Arkiv, bibliotekar, administrasjon, økonomi, IT? Alle disse er relativt enkle og greie bachelorgrader som tilbys ved mange studiesteder.

Anonymkode: 4f309...eac

Skrevet

Jeg har problemer med det samme. 

Jeg kan ikke fortsette i yrket mitt men jeg sliter kraftig med å tenke ut hva jeg kan gjøre istedet. Ikke husker jeg noe særlig heller så jeg blir jo svett av tanken på ny utdanning. 

Skrevet
Forundret.. skrev (1 time siden):

Jeg har problemer med det samme. 

Jeg kan ikke fortsette i yrket mitt men jeg sliter kraftig med å tenke ut hva jeg kan gjøre istedet. Ikke husker jeg noe særlig heller så jeg blir jo svett av tanken på ny utdanning. 

Samme her! Føler ikke jeg har hode til tungt faglig stoff, og må ha noe interesse for å kunne klare å fokusere i det hele tatt. Og selv om jeg har interesse, så glir det meste av informasjon rett ut. Ts. 

Skrevet

Ufør? 

Anonymkode: b46c5...de4

Skrevet

Hadde ikke planer om det.

Skrevet

Hei ts! 

Hvilke interesser har du? Jeg tenker jo at det er viktig at du trives med arbeidsoppgavene, særlig med kronisk sykdom. Er du kreativ, sosial? 🙂 

Anonymkode: dbe40...a30

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 22.11.2021 den 14.18):

Arkiv, bibliotekar, administrasjon, økonomi, IT? Alle disse er relativt enkle og greie bachelorgrader som tilbys ved mange studiesteder.

Anonymkode: 4f309...eac

Med all respekt de to yrkene du nevner er dessverre ikke så rett frem om det høres ut. Begge yrkene er ofte tillagt forskjellige tilleggsoppgaver, og som krever stor grad av serviceinnstilling. For biblioteksutstillinger må man ofte være arrangementsansvarlig i tillegg feks. 

Har nettopp jobbet med arkiv og man må ofte bytte på ulike oppgaver som å kvalitetssikre postliste, ta seg av innsynsforespørsel, ikke bare journalføre. Man må være brukerstøtte for saksbehandlingssystemet og kanskje til og med drive opplæring av nye saksbehandlere. Jeg likte å journalføre og finne frem til mapper og lage nye og hadde ikke noe i mot å svare på spørsmål skriftlig, men jeg trivdes ikke når jeg ble satt på brukerstøtte og ble oppringt i hytt og pine på Teams av saksbehandlere som trengte hjelp. Saksbehandlere kan bli skikkelig ufine og sinte pga. at saksbehandlingssystemet ikke virker om det skal, fordi de ikke får sendt ut viktige vedtak (Ja det opprettes i saksbehandlingssystemet). Flere ganger var det gjentakende feil som IT måtte løse høyere opp i systemet. Å sitte og motta klage på klage og kjeft fra saksbehandlere uten forståelse for at man må vente på at IT må utbedre feilen, var skikkelig frustrerende. Så har man også de som aldri lærer, og spør om de samme tingene om igjen og påstår at de har lest alle råd og handbøker vi har skriftlig (noe som ofte ikke stemmer). Mange gidder ikke å prøve å finne ut av ting selv og ringer for den minste ting.

I tillegg hadde vi ganske høyt arbeidspress, og lå nesten alltid bakpå. En dag kunne det gå fra å ha tatt alt på slutten av dagen, til at det neste dag er 100-150 dokumenter som må håndteres - dokumentstrømmen er ekstremt variabel. Og man har kort frist - dokument skal helst håndteres innen 3 dager.

Endret av missmcbeal

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...