Gå til innhold

Annet alternativ enn seroquel som sovemedisin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Seroquel funker bra for søvn til meg, sliter med alvorlige søvnproblemer. Men får så mange bivirkninger, + stor vektøkning at jeg ikke ser noe annen råd en å slutte. Har prøvd remeron, zyprexa og noe annet, men det funker ikke. Hva kan være like effektivt som seroquel? For søvn. 

Anonymkode: b786f...e74

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tolvon, Truxal, Vallergan (den siste har fått nytt navn som jeg ikke husker).

Anonymkode: 8f23b...38f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tolvon, Truxal, Vallergan (den siste har fått nytt navn som jeg ikke husker).

Takk for svar. Har vurdert tolvon men fastlegen nekter å skrive det ut🤔 TS

Skrevet

Ingen av de du ramser opp er "sovemedisiner" men man kan bli fryktelig trøtt av dem som bivirkning.

Tolvon ligner mye på Remeron og kan prøves? Vallergan?

Edit:

Ser du har spurt fastlege om Tolvon, hvorfor vil han ikke skrive ut dette? Det hadde vært interessant å vite. Antihistaminer fungerer også.

De beste "sovemedsinene" er b-preparater som faktisk påvirker GABA

• Liker 1
Skrevet
likestilling skrev (Akkurat nå):

Ingen av de du ramser opp er "sovemedisiner" men man kan bli fryktelig trøtt av dem som bivirkning.

Tolvon ligner mye på Remeron og kan prøves? Vallergan?

Edit:

Ser du har spurt fastlege om Tolvon, hvorfor vil han ikke skrive ut dette? Det hadde vært interessant å vite. Antihistaminer fungerer også.

De beste "sovemedsinene" er b-preparater som faktisk påvirker GABA

Når jeg sa til fastlegen at jeg får mye hangover og bivirkninger av seroquel, og om jeg kunne få tolvon, så sa han : nei i alle dager, det får du ikke. Det er en alt for sterk medisin» selv om han vet jeg plages masse med søvn. TS

Skrevet

Merkelig å ville skrive ut antipsykotika og ikke antidepressiva. Ref. Seroquel eller tolvon/mianserin mylan.

• Liker 2
Skrevet
Gjenferdet skrev (2 minutter siden):

Merkelig å ville skrive ut antipsykotika og ikke antidepressiva. Ref. Seroquel eller tolvon/mianserin mylan.

Veldig. Skjønner det ikke. TS

Skrevet
Gjenferdet skrev (Akkurat nå):

... og Remeron er også skrevet ut, som er ... veldig likt.

Tolvon is mianserin. Remeron is mirtazapine, which is the 6-aza-derivative of mianserin. Kort forklart en forbedret tolvon med færre bivirkninger som tretthet.

Andre som kan forsøkes er kanskje sarotex? Det finnes en haug med utdaterte antidepressiva som gjør folk trøtte, men antihistaminer gjør folk trøtte de og. Det beste er Stilnoct eller noe men det er de ikke gira på å gi ut.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Når jeg sa til fastlegen at jeg får mye hangover og bivirkninger av seroquel, og om jeg kunne få tolvon, så sa han : nei i alle dager, det får du ikke. Det er en alt for sterk medisin» selv om han vet jeg plages masse med søvn. TS

I alle dager, dette henger ikke på greip. Er du sikker på at du sa "Tolvon"? Det er jo mye mindre farlig enn Seroquel, og er ekstremt likt Remeron men man blir litt trøttere av det. Det er litt eldre.

Skrevet

Stilnoct og Imovane er bare innsovningshjelp. Hvis man har problemer med å sove hele natten, hjelper de ikke. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har du forsøk kognitiv terapi? Det er like effektivt som sovemedisiner. 

https://nhi.no/psykisk-helse/kognitiv-terapi/langvarige-sovnvansker/langvarige-sovnvansker-selvhjelpskurs/

Anonymkode: 8ea17...04b

Skrevet
likestilling skrev (50 minutter siden):

I alle dager, dette henger ikke på greip. Er du sikker på at du sa "Tolvon"? Det er jo mye mindre farlig enn Seroquel, og er ekstremt likt Remeron men man blir litt trøttere av det. Det er litt eldre.

Ja, jeg sa det. Og han gjentok det, eneste han sa at det får du helt hangover av, så det er ikke ideelt. 
seroquel er jo ganske farlig og vet at den gjør mye ting med hjernen sin, så derfor vil jeg slutte på den. TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Har du forsøk kognitiv terapi? Det er like effektivt som sovemedisiner. 

https://nhi.no/psykisk-helse/kognitiv-terapi/langvarige-sovnvansker/langvarige-sovnvansker-selvhjelpskurs/

Anonymkode: 8ea17...04b

Nei, men har en psykisk diagnose som gjør at jeg sliter en del med søvn og andre ting til tider. Vil helst sove uten medisiner men vet ikke om det er mulig. TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg sa det. Og han gjentok det, eneste han sa at det får du helt hangover av, så det er ikke ideelt. 
seroquel er jo ganske farlig og vet at den gjør mye ting med hjernen sin, så derfor vil jeg slutte på den. TS

Og hver gang jeg spør om tolvon eller noe annet, som truxal, så sier han nei, og at jeg har prøvd alt annet i medisin listen. TS

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei, men har en psykisk diagnose som gjør at jeg sliter en del med søvn og andre ting til tider. Vil helst sove uten medisiner men vet ikke om det er mulig. TS

Det gjelder vel å finne noe som kan få deg gjennom periodene hvor du sliter med søvnen. Gjør det noe om du bruker medisiner i de periodene du behøver det da? Du har vel sovet uten medisin før, da er det grunn til å tro at du vil klare å sove uten medisiner igjen senere. Ingen grunn til å krisemaksimere.

Det skader i alle fall ikke å forsøke det selvhjelpskurset. Det er godt og laget av en norsk psykolog.

Anonymkode: 47738...0e8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det gjelder vel å finne noe som kan få deg gjennom periodene hvor du sliter med søvnen. Gjør det noe om du bruker medisiner i de periodene du behøver det da? Du har vel sovet uten medisin før, da er det grunn til å tro at du vil klare å sove uten medisiner igjen senere. Ingen grunn til å krisemaksimere.

Det skader i alle fall ikke å forsøke det selvhjelpskurset. Det er godt og laget av en norsk psykolog.

Anonymkode: 47738...0e8

Støtter denne. Syntes virkelig at det er en god ide og prøve det kurset! Hvis kommunen din har rask psykisk helsehjelp, kan du sjekke om de også har noe søvnkurs. 

Anonymkode: 2ee3e...1ff

Skrevet

Hmm

Tolvon var det første legen min ville skrive ut. Før de andre du nevner der..

Anonymkode: 11fc0...596

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Og hver gang jeg spør om tolvon eller noe annet, som truxal, så sier han nei, og at jeg har prøvd alt annet i medisin listen. TS

Bytt fastlege. Mange av dem er tullinger.

Anonymkode: 32afe...64e

• Liker 1
Skrevet

Hva med zonat? Har sett det brukt i forbindelse med søvnproblemer, men mer vet jeg ikke.

Anonymkode: 286ee...db9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...