AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #1 Skrevet 22. november 2021 Jeg sliter litt nå. Jobber innenfor et privat firma/type /institusjon. Vil ikke si hva slags utdanningen jeg har, men har en bachelor. Sykepleier, bhg lærer, lærer, sosionom, vernepleier, trenger ikke utdype hvilken. Jobber i en type institusjon hvor de som eier den ikke har utdanning, men hvor jeg blir type over de i utdanning og ansvar. Likevel er det eierne som gir meg tilbakemelding og ser meg i daglig drift. Har jobbet her over seks måneder nå, uten å få noen tilbakemelding mtp. faglighet eller oppgaver knyttet til min utdanning. Nylig hadde vi en samtale om hvordan det egentlig går. Jeg vet egentlig jeg gjør en god jobb, det ble bekreftet også. Det ble derimot bare bekreftet i en setning. Så kom en lang liste over ting som jeg gjorde feil, og eksemplene var langt tilbake i tid. Lignende eksempel : "Du glemte å feie gulvet den første uka", "Du glemte vanne blomstene", "Du glemte slukke lyset på badet". Og avsluttet med "ting blir liksom ikke gjort!" Jeg er veldig såret og vært syk siden samtalen. Gikk helt i bakken. Jeg sa ingenting, fordi jeg ikke vil gå i forsvar. Jeg vet jeg leverer alt jeg skal som omhandler min stilling langt innenfor tidsfrist og følger alle ting knyttet til min stilling, det ble jo bekreftet også, men disse praktiske eksemplene måtte likevel nevnes. Selv om det var flere måneder siden 🥴😬 Vet ikke helt hvordan jeg skal tenke rundt tilbakemeldinger mer. Kommer ikke til å be om det. Det er synd for utviklingen. Anonymkode: ef8f4...a49
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #2 Skrevet 22. november 2021 Hva er det egentlig du lurer på, og hvorfor er sjefens utdanning relevant? Anonymkode: ce438...bc3 28
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #3 Skrevet 22. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva er det egentlig du lurer på, og hvorfor er sjefens utdanning relevant? Anonymkode: ce438...bc3 Om jeg hadde hatt samtalen med en utdannet, så ville jeg kanskje fått vite litt mer rundt faglig prestasjoner og hvordan utvikle meg. Anonymkode: ef8f4...a49 6
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #4 Skrevet 22. november 2021 Når de sier det på den måten, ville jeg tolket det som at du er god i selve jobben, men surrer og glemmer litt mye. Alle arbeidstakere ønsker seg en som er strukturert og effektiv og de ser på helheten av hvordan du fungerer på arbeidsplassen din, ikke bare hvordan du fungerer i akkurat det du er utdannet innen. F.eks er jeg selv utdannet lærer og har utdannelse som går på faglige og pedagogiske egenskaper, men ansvaret for å koke kaffe, rydde personalrommet osv går på rundgang og er også noe jeg må gjøre med jevne mellomrom. Hvis jeg stadig vekk hadde glemt dette, ville sjefen selvfølgelig ha bemerket det, selv om det ikke har noe med utdannelsen min å gjøre. Sjefen din har nok lang erfaring selv om han ikke har utdannelse, så det er ikke relevant. Hvis vedkommende driver dette stedet, så har han peiling. Det virker som om du tror han er helt blank på faget ditt, (deres) og det er han jo selvsagt ikke. Anonymkode: abd0c...b27 33
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #5 Skrevet 22. november 2021 Nå har det seg slik i veldig mange yrker at leder ikke nødvendigvis har den samme faglige ekseprtisen som de ansatte da det å lede ikke betyr at de trenger kunne detaljene, å se seg selv som "bedre" faglig på bakgrunn av dette er veldig lite ydmykt for de lederkunnskaper denne kanskje har, når det er sagt vil en leder aldri gi kun negativ tilbakemelding på denne måten, de ville nok nevnt at det var en del forbedringspotensiale og vist til eksempler osv hvis det fortsatt var slika t disse tingene ikke ble utført. Anonymkode: 75bff...d0c 8
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #6 Skrevet 22. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Når de sier det på den måten, ville jeg tolket det som at du er god i selve jobben, men surrer og glemmer litt mye. Alle arbeidstakere ønsker seg en som er strukturert og effektiv og de ser på helheten av hvordan du fungerer på arbeidsplassen din, ikke bare hvordan du fungerer i akkurat det du er utdannet innen. F.eks er jeg selv utdannet lærer og har utdannelse som går på faglige og pedagogiske egenskaper, men ansvaret for å koke kaffe, rydde personalrommet osv går på rundgang og er også noe jeg må gjøre med jevne mellomrom. Hvis jeg stadig vekk hadde glemt dette, ville sjefen selvfølgelig ha bemerket det, selv om det ikke har noe med utdannelsen min å gjøre. Sjefen din har nok lang erfaring selv om han ikke har utdannelse, så det er ikke relevant. Hvis vedkommende driver dette stedet, så har han peiling. Det virker som om du tror han er helt blank på faget ditt, (deres) og det er han jo selvsagt ikke. Anonymkode: abd0c...b27 Nei nei, men synes kanskje det var pirk mtp at det var tre små eksempler som er flere måneder tilbake i tid. Anonymkode: ef8f4...a49 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #7 Skrevet 22. november 2021 10 minutter siden, AnonymBruker said: Om jeg hadde hatt samtalen med en utdannet, så ville jeg kanskje fått vite litt mer rundt faglig prestasjoner og hvordan utvikle meg. Anonymkode: ef8f4...a49 Kanskje, men det er ikke sikkert det hadde blitt gjort relevant da heller. Jeg antar at sjefen tok opp de tingene som fremstod som viktigst for at arbeidsplassen skal fungere optimalt, og ikke var så opptatt av din individuelle "faglige prestasjon". Det kunne blitt gjort på akkurat samme måte av en som er "utdannet". Anonymkode: ce438...bc3 4
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #8 Skrevet 22. november 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kanskje, men det er ikke sikkert det hadde blitt gjort relevant da heller. Jeg antar at sjefen tok opp de tingene som fremstod som viktigst for at arbeidsplassen skal fungere optimalt, og ikke var så opptatt av din individuelle "faglige prestasjon". Det kunne blitt gjort på akkurat samme måte av en som er "utdannet". Anonymkode: ce438...bc3 Mange av oppgavene mine kan ikke utføres av en uten utdanning. Naturlig å ønske tilbakemelding på det man er ansatt som. Anonymkode: ef8f4...a49 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #9 Skrevet 22. november 2021 Virker som sjefen føler seg underlegen og derfor må "ta" deg på andre ting. Jeg kjenner folk uten utdanning som oppriktig mener at de som har gått høyskole/universitet har så manglende praktiske evner at de ikke en gang kan skifte en lyspære, er derfor de må studere og få papirer på at de duger til noe vettu, høhø! Arbeidsgiveren din slår meg som litt samme typen. Og de kan selvfølgelig ikke være en faglig sparringspartner for deg, det har de ikke kompetanse til. PS. Jeg antar at du faktisk utfører de praktiske oppgavene du nevner (bortsett fra noen forglemmelser), og at sjefen ikke har noe belegg for å påstå at "ting blir liksom ikke gjort"? For hvis ikke skjønner jeg jo arbeidsgiver, selv om det er litt rart å nevne hendelser som ligger mange måneder tilbake i tid. Du har ikke tatt en bachelor for å feie gulv og vanne potteplanter, men hvis slike "huslige sysler" er en del av gjøremålene på institusjonen må man jo trå til, uansett hvor kjedelig og demotiverende det er. Anonymkode: 57f83...2f3 11
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #10 Skrevet 22. november 2021 Å ta opp ting som dette i et møte flere måneder etter at det har skjedd, er talentløst uansett utdanning. Fatter ikke hvorfor du ikke fikk beskjed med en gang de oppdaget at du hadde gjort noen små feil, hvordan ellers kan man forbedre seg, om man ikke vet hva som blir gjort feil? Visste du at du hadde glemt disse oppgavene før det ble snakket om i møtet? Hadde lett konfrontert eierne med dette og forlangt et nytt møte. Er du sykemeldt pga dette? Anonymkode: 9c21f...533 15
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #11 Skrevet 22. november 2021 Vwskon2nmsw AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Virker som sjefen føler seg underlegen og derfor må "ta" deg på andre ting. Jeg kjenner folk uten utdanning som oppriktig mener at de som har gått høyskole/universitet har så manglende praktiske evner at de ikke en gang kan skifte en lyspære, er derfor de må studere og få papirer på at de duger til noe vettu, høhø! Arbeidsgiveren din slår meg som litt samme typen. Og de kan selvfølgelig ikke være en faglig sparringspartner for deg, det har de ikke kompetanse til. PS. Jeg antar at du faktisk utfører de praktiske oppgavene du nevner (bortsett fra noen forglemmelser), og at sjefen ikke har noe belegg for å påstå at "ting blir liksom ikke gjort"? For hvis ikke skjønner jeg jo arbeidsgiver, selv om det er litt rart å nevne hendelser som ligger mange måneder tilbake i tid. Du har ikke tatt en bachelor for å feie gulv og vanne potteplanter, men hvis slike "huslige sysler" er en del av gjøremålene på institusjonen må man jo trå til, uansett hvor kjedelig og demotiverende det er. Anonymkode: 57f83...2f3 Det gjør jeg. Disse eksemplene er fra første ukene i jobb. Vedkommende sa det var bagateller, men er såret likevel. Jeg jobber også mye utover stillingen fordi det kreves mtp arbeidsoppgaver. Det ble ikke nevnt annet enn o en bisetning at jeg gjorde jobben godt. Anonymkode: ef8f4...a49 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #12 Skrevet 22. november 2021 Hvis du ikke gjør de tingene så er det jo riktig at du får tilbakemelding. Å sykemelde seg fordi man blir påminnet om å slukke lysene blir bare barnslig. Ta ansvar for dine feil og etterstreb å være den beste versjonen av deg selv, og selv ved negative tilbakemeldinger er det forbedringspotensial. Anonymkode: fe8f2...651 24
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #13 Skrevet 22. november 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Å ta opp ting som dette i et møte flere måneder etter at det har skjedd, er talentløst uansett utdanning. Fatter ikke hvorfor du ikke fikk beskjed med en gang de oppdaget at du hadde gjort noen små feil, hvordan ellers kan man forbedre seg, om man ikke vet hva som blir gjort feil? Visste du at du hadde glemt disse oppgavene før det ble snakket om i møtet? Hadde lett konfrontert eierne med dette og forlangt et nytt møte. Er du sykemeldt pga dette? Anonymkode: 9c21f...533 Ja eieren tok det opp sist jeg spurte om en tilbakemelding. Skjønner ikke hvorfor det måtte nevnes igjen. Det var en av tingene og i løpet av mine første uker. Det var etter at jeg leverte et langt faglig skriv med begrunnelse på noen avgjørelser mtp planer og opplegg for brukerne. Anonymkode: ef8f4...a49
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #14 Skrevet 22. november 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis du ikke gjør de tingene så er det jo riktig at du får tilbakemelding. Å sykemelde seg fordi man blir påminnet om å slukke lysene blir bare barnslig. Ta ansvar for dine feil og etterstreb å være den beste versjonen av deg selv, og selv ved negative tilbakemeldinger er det forbedringspotensial. Anonymkode: fe8f2...651 Er ikke sykemeldt. Anonymkode: ef8f4...a49
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #15 Skrevet 22. november 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Er ikke sykemeldt. Anonymkode: ef8f4...a49 Så bra. Du skriver at du har vært syk sidwn tilbakemeldingen, så hva legger du i det? Anonymkode: fe8f2...651 7
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #16 Skrevet 22. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så bra. Du skriver at du har vært syk sidwn tilbakemeldingen, så hva legger du i det? Anonymkode: fe8f2...651 Bare at jeg brygger på noe, som brøt ut fordi jeg er sliten. Anonymkode: ef8f4...a49
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #17 Skrevet 22. november 2021 Ville ikke tenkt så mye over dette, det var jo de første ukene i jobb. Bare husk å gjøre det neste gang hvis det faktisk ligger til din stilling. Ligger ikke ting som vaske og rydde under det du faktisk er ansatt for å gjøre er det viktig at du påpeker dette. Anonymkode: 6bcab...b04 3
Carrot Skrevet 22. november 2021 #18 Skrevet 22. november 2021 Men, med din utdannelse - hvorfor dvele ved dette? Legg det bak deg og fortsett å gjøre jobben din bra, jeg regner med siden du henviser til: AnonymBruker skrev (1 time siden): Sykepleier, bhg lærer, lærer, sosionom, vernepleier, så er det en del i denne utdannelsen som burde gi deg den ballasten du trenger for å legge dette bak deg? 5
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #19 Skrevet 22. november 2021 Men om faglig utvikling er så veldig viktig, så burde du jobbe ett sted hvor du ikke er faglig sett over alle andre. Jeg har selv bachelor og høyere utdanning enn de fleste kolleger og nærmeste ledergruppe. De har ikke kompetanse til å vurdere meg noe særlig faglig. Jeg forventer heller ikke en veldig faglig utvikling her. Anonymkode: 4f3ba...404 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #20 Skrevet 22. november 2021 Jeg har mastergrad og jobber under to som har ingen formell utdanning men 40 års erfaring hver. Vi viser respekt for de andres kompetanse, min noe mer teoretisk og mangler litt den praktiske biten og de med mye og bred praktisk erfaring men ikke fersk boklærdom kan du si. Går helt fint. Anonymkode: 13f8c...83d 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå