Gå til innhold

Ble du sendt på rommet som barn når familien skulle spise middag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg husker det godt, at jeg noen ganger ble med en venn etter skolen fordi min mor jobbet sent. Gikk på barneskolen.

Stort sett alltid ble jeg sendt opp på rommet for å vente der mens de spiste. Nå er jeg voksen og kunne aldri gjort det den tiden datteren på 3 begynner å ta med besøk hjem.

Hva tenker dere?

Anonymkode: 28a48...2de

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri opplevd det som barn på åttitallet, heller ikke opplevd det med min sønn i barneskolealder. Vi har begge hatt mye besøk og vært mye på besøk. Lurer litt på hvilke miljøer som praktiserer dette.

Anonymkode: 19fb9...c77

• Liker 3
Skrevet

Det var helt vanlig på 80-tallet. Alle jeg kjenner hadde det slik uansett hvor i landet de kommer fra og om de var rike eller fattige. 

Anonymkode: 4cdfa...a3b

• Liker 23
Skrevet

Det kom an på hvem jeg var hos. Hos bestevenninna mi fikk jeg aldri middag, hun sa alltid "bare vent her, skal spise middag, kommer snart". Var ikke noe jeg tenkte over den gangen, det var bare sånn hos henne. 

Jeg visste jo at jeg fikk mat når jeg kom hjem. 

Anonymkode: 57fa3...96a

• Liker 14
Skrevet

Jepp, satt alltid på rommet. 

Anonymkode: e159b...6cb

• Liker 8
Skrevet

Jeg har tre barn og alle har som regel ett eller annet besøk her hjemme etter skolen. På noen dager kan det være 6-8 barn her. Det kan virke som vi er en av få familier som faktisk slipper inn barna hos oss. Å skulle servere middag til alle som et her i de tidene vi skal spise ville gjort oss personlig konkurs. Sønnen sine kompiser er veldig distraherende og gjør så han ikke får spist ordentlig så det hender vi ber de være på rommet mens vi spiser ja. Ellers får de sitte i stuen (åpen løsning). Er det venner som vi har avtalt på forhånd at skal være med hjem eller som ikke bor like ved som har vært her lenge får de selvsagt mat. 

Anonymkode: 22192...dad

• Liker 11
Skrevet

Ja, det ble jeg. Kunne ikke forvente at alle hadde råd til å brødfø andres barn i tillegg var det gjerne eneste tiden man hadde som familie sammen i ukedagene. Jeg skjønner det godt at det ble slikt, og jeg vil nok også sende mine barns venner hjem før middag av samme grunn. Insisterer de på å bli så får de vente på rommet. Vet jeg at de kommer på forhånd så skal jeg finne frem ekstra mat til dem.

Anonymkode: 19ab8...c67

• Liker 9
Skrevet

Jeg har opplevd det som barn, og det var milevis fra det jeg var vandt til hjemmefra. Det var alltid plass til en til rundt middagsbordet, og dette har jeg videreført i min familie i dag og. 

Ungene får alltid ta med seg noen hjem, og så deler vi det vi har. Er det for lite tar evt. vi voksne en brødskive etterpå. 

Gjestfrihet er fin ting.

• Liker 10
Skrevet

Om det ikke var avtalt at jeg eller om mine venner skulle spise hos hverandre så ble vi sendt hjem når de skulle spise. Og det var helt greit. Har ikke tatt skade av det noen av oss.

Anonymkode: c292b...410

• Liker 7
Skrevet

Jepp. Var ganske så vanlig før. Besøket lekte videre på rommet eller gikk hjem.

Anonymkode: e6fb7...7f8

• Liker 6
Skrevet

Sånn var det for meg og da jeg var liten. Men jeg kunne aldri gjort det samme nå. Er jo en selvfølge å lage mat til den som er på besøk om vi skal spise middag.

• Liker 3
Skrevet

Vi pleide å gå hjem ved middagstid. Av og til sa de vi kunne vente hvis vi ikke ville gå hjem (hvis vi alt hadde spist eller noe). Opplevde det ikke som noe problem.

Anonymkode: 56eb9...e52

• Liker 4
Gjest Dævendøtte
Skrevet

Jepp, da ble det å sitte på rommet. 

Greit nok. Selv har jeg ikke gjort dette med vennene til barna og bonusbarna mine, her er alle velkomne til mat. 

Skrevet

Kom an på hvem jeg var hos, men normen var å vente på rommet eller gå hjem ved middagstid. Det var noe annet hvis man var på overnattingsbesøk, da fikk eller lagde man selvfølgelig middag til alle. Dette var på 2000-tallet.

Anonymkode: 73146...5f7

• Liker 3
Skrevet

Ja hos de av vennene mine med god økonomi ble jeg sendt bort, de som hadde lite/var aleneforsørgere inviterte meg alltid til å spise, selv når jeg tilbød meg å gå hjem i mellomtiden. Mine foreldre inviterte alltid vennene mine på mat.

Anonymkode: e6055...0bd

• Liker 1
Skrevet

Noen ganger fikk jeg spise middag hos venner, andre ganger måtte jeg vente på rommet til venninnene mine mens de spiste middag. Det kunne variere fra gang til gang, og gjaldt hos alle vennene mine. Det var altså ikke at jeg fikk middag hos familien til  A, men ikke hos B..

Jeg tenkte egentlig ikke så mye over det i barndommen. Som voksen så tenker jeg at det å skulle gi et ekstra barn eller flere barn middag hver gang barna har besøk er noe som en del ikke har råd til.  Og det er heller ikke alltid at man planlegger for at noen flere skal spise enn familien. 

• Liker 6
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet (endret)

Begge deler, noen ganger ble jeg sendt på rommet andre ganger spurte de om jeg også ville ha middag. 

Tenkte ikke noe spesielt, som jeg kan huske. 

Endret av AthenaRavenLuna
Skrevet

Hos noen måtte jeg vente på rommet og hos de var det også sånn at barna i familien måtte sitte pent å vente til alle hadde spist ferdig. Hos andre ble jeg sendt hjem eller fikk ett knekkebrød evt frokostblanding. 

Skrevet

Opplevde det en gang som barn når jeg besøkte en kompis. Når mine barn har besøk, så har jeg alltid mat til de. Hvis de har spist, eller skal spise senere, tilbyr jeg drikke. Men de skal sitte sammen med oss. De skal ikke sitte alene på rommet

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Det var helt vanlig ved ikke-avtalt besøk. 

Her pleier jeg å be venner på middag, men noen ganger har ungene hatt med seg mange venner på én gang (uten at det var avtalt mellom foreldrene), og da har det hendt jeg har sendt dem hjem når vi skal spise.

Synes det er helt greit å sende venner på ikke-avtalte besøk hjem når man skal spise, spesielt dersom det er mange unger på besøk og / eller ungene har med seg venner hjem hver dag. Greit å få litt familietid i hverdagen også, pluss at man ikke alltid ønsker å fôre opp hele nabolaget (unger fra 10-årsalderen kan spise mer enn meg, og tenåringer spiser mer enn mannen min). 

Venner på avtalte besøk bør selvsagt få mat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...