AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #1 Skrevet 22. november 2021 En 14-åring i kompisgjengen til min sønn sliter veldig med de sosiale kodene i gjengen og er generelt utfordrende å ha på besøk. Det har oppstått flere uheldige situasjoner fordi han har dårlig impulskontroll, lyver, gjør ting han ikke har lov til. Blant kompisene blir dette på et vis forklart med at han har ADHD. Jeg vet lite om den diagnosen, og kan ikke si hvordan dette spiller inn. Er det slik at barn med ADHD bør behandles annerledes enn andre barn når det gjelder hva som er greit og ikke når de er på besøk? Er det noe med denne diagnosen som vi som foreldre bør tenke på når han er på besøk hos oss? Jeg spør fordi jeg er oppriktig uvitende og gjerne vil gjøre mitt beste for at gutten skal kunne fortsette å bli inkludert sosialt, fordi han er virkelig en utfordring til tider å ha på besøk, og jeg merker også at min sønn blir lei og oppgitt. Anonymkode: e5b0b...65a
Mrs Robinson Skrevet 22. november 2021 #2 Skrevet 22. november 2021 Alle med adhd er ulike. Spør heller foreldrene som kjenner ham best 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #3 Skrevet 22. november 2021 Tenk deg at du skal lese en bok, men du klarer ikke å konsentrere deg fordi det spiller et orkester i bakgrunnen, bikkja sloss med katta, partner kiler deg under foten og kjøkkenet står i brann. Sånn føles det ofte å ha adhd. Det skjer 1000ting oppi hjernen samtidig og det er ikke alltid lett å skille på dem. Anonymkode: 664e5...66f 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #4 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): En 14-åring i kompisgjengen til min sønn sliter veldig med de sosiale kodene i gjengen og er generelt utfordrende å ha på besøk. Det har oppstått flere uheldige situasjoner fordi han har dårlig impulskontroll, lyver, gjør ting han ikke har lov til. Blant kompisene blir dette på et vis forklart med at han har ADHD. Jeg vet lite om den diagnosen, og kan ikke si hvordan dette spiller inn. Er det slik at barn med ADHD bør behandles annerledes enn andre barn når det gjelder hva som er greit og ikke når de er på besøk? Er det noe med denne diagnosen som vi som foreldre bør tenke på når han er på besøk hos oss? Jeg spør fordi jeg er oppriktig uvitende og gjerne vil gjøre mitt beste for at gutten skal kunne fortsette å bli inkludert sosialt, fordi han er virkelig en utfordring til tider å ha på besøk, og jeg merker også at min sønn blir lei og oppgitt. Anonymkode: e5b0b...65a Ingen med adhd er like, men det er jo flere ting man kan slite med. Lav impulskontroll, tar over for "fornuften" i hjernen. Selv om man vet at noe ikke er lov til å ta så er ønsket om å ha den eller den tingen såpass sterk at å ta/stjele eller kjøpe noe på impuls ganske sterk. Sterkere enn fornuften. Kjeft fører ingen vei, heller forståelse for at man ønsker den og den tingen. Men da må man spare opp og kjøpe den selv. Hvis han skulle stjele. Havner man i trøbbel har man lett for å lyve og fantasien er i vilt omløp. Prøv å si at han ikke havner i trøbbel om han bare forteller sannheten (hvis han skulle ha gjort noe/tatt noe), frykt for kjeft (som adhd personer ofte får for ting man ikke kan noe for) er sterk som gjør at man ofte heller lyver om ting som andre kanskje ikke anser som "så farlig". Kanskje ha få, men enkle regler når han er i hus. Man er jo ikke "dum" fordi man har adhd, men innimellom må de bli ekstra påmint hva som er ok og ikke. Pass på å legge vekk verdifulle, glitrende gjenstander (tuller ikke, mange med adhd får et kick av glitrende ting, akkurat som vi er pirater) og penger. Eller ting man er redd for, bare sånn i tilfelle. Det sosiale er OFTE vanskelig å forstå. For det første så er bare det å ha en samtale vanskelig, man kan sone ut eller man kan overkjøre andre, virke "bedrevitende" osv.. Og ofte kan man bli distrahert av ting du ikke hører, kjøleskap som brumner, flue som svirrer eller biler på utsiden. Innimellom vanskelig å forstå hva en type ansiktsuttrykk vil si (gjerne mer autismespekterforstyrrelser, men noen med adhd kan ha det og). Rett og slett. Gi lite kjeft, vær mye raus, "se gjennom fingrene" på de ikke fullt så alvorlige greiene. Kjeft funker sjelden eller gir veldig lav selvfølelse som fører til mer lyving og stjeling. Det er sikkert mange ting, men ja.. Å være i forkant av situasjoner, prate rolig og fornuftig, rett og slett være litt ekstra raus.. Men ikke "la han" få stjele eller lyve. Ha faste regler. Hvis du har noen situasjoner du tenker på så er det bare å spørre... Ikke alt funker på alle såklart 😉😊 Anonymkode: 85264...c82 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #5 Skrevet 23. november 2021 Har du sett én med adhd så har du sett én... Snakk med foreldrene om hvordan de gjør ting. Skryt på forhånd av gutten til foreldrene og snakk om positive ting. Foreldre til barn med adhd har ofte mange år med mye negativt, høyt stress og mye ekstra som ikke foreldre til a4 barn har. Spør så hva de gjør i situasjoner der det oppstår ting som kan være vanskelig for andre rundt. Barn med adhd vil som oftest IKKE bli behandlet anderledes enn andre nettopp fordi de vet de er anderledes. Åsaken til at de gjør ting er fordi impulskontrollen er så lav og det glemmes for hver gang. Lyving er veldig vanlig hos barn med adhd fordi de tror det enklere å lyve enn å være ærlig. Mitt barn kan fortelle en løgn for å dekke over en løgn for og så lyve en gang til. Når dette blir påpekt så skjønner barnet hvor dumt det blir... Jeg pleier å forklare at for barnet vårt så må h*n ha samme beskjed om den samme tingen 20-40 ganger kontra søsken som får 2-3 beskjeder og da har de lært! Så da kan du tenke deg hvor mange ting f.eks et barn som mitt må repetere og hvor mange ting som må repeteres. Jeg kan ikke telle opp hvor mange det ville blitt engang! Anonymkode: 8da83...1ef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå