AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #1 Del Skrevet 22. november 2021 Hei. Jeg skal lære meg å spå i kaffegrut, men jeg drikker sjelden kaffe og har hverken kaffetrakter, maskin eller presskanne hjemme. Hvilken kaffe bør jeg bruke til kaffegrut? Og hvordan får jeg kaffegrut i koppen etter å ha drukket kaffe? Hva er fremgangsmåten? Hilsen uerfaren kaffedrikker. Anonymkode: f92dd...0e4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 22. november 2021 #2 Del Skrevet 22. november 2021 Det går an å spå i teblader også hvis du foretrekker te Kan dessverre ikke hjelpe så mye, tror kanskje den mest gammeldagse måten sikkert er best, men ikke ta det for god fisk. Vil følge med på tråden uansett, siden jeg og synes dette er interessant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #3 Del Skrevet 22. november 2021 Hvilken kaffe er best til dette? Og koker man kaffen rett i gryta? Følger det da med kaffegrut når jeg heller i koppen? 😊 Anonymkode: f92dd...0e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 22. november 2021 #4 Del Skrevet 22. november 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvilken kaffe er best til dette? Og koker man kaffen rett i gryta? Følger det da med kaffegrut når jeg heller i koppen? 😊 Anonymkode: f92dd...0e4 Da kan det følge med ja, den eldste måten er vel å bruke en kaffekanne, men jeg har aldri lagd kaffe på den måten sjøl så jeg tør ikke helt komme med tips 😳☺️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #5 Del Skrevet 22. november 2021 Entern skrev (4 minutter siden): Da kan det følge med ja, den eldste måten er vel å bruke en kaffekanne, men jeg har aldri lagd kaffe på den måten sjøl så jeg tør ikke helt komme med tips 😳☺️ Jeg har ikke kaffekanne, så må nok bruke gryte 😝 Anonymkode: f92dd...0e4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 22. november 2021 #6 Del Skrevet 22. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har ikke kaffekanne, så må nok bruke gryte 😝 Anonymkode: f92dd...0e4 Da blir det nok ikke drikkelig, men det er vel ikke meningen heller da 😄 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #7 Del Skrevet 22. november 2021 Entern skrev (2 minutter siden): Da blir det nok ikke drikkelig, men det er vel ikke meningen heller da 😄 Kaffe er ikke godt uansett 🤪. Men joda de brukte jo gryte i gamle dager. Så det går vel an. Anonymkode: f92dd...0e4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 22. november 2021 #8 Del Skrevet 22. november 2021 (endret) AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kaffe er ikke godt uansett 🤪. Men joda de brukte jo gryte i gamle dager. Så det går vel an. Anonymkode: f92dd...0e4 Det går sikkert fint Min mormor trodde på spåing i kaffegrut (og for så vidt også på sympatisk magi, ikke at hun kalte det det...) så jeg synes det er veldig interessant, og vil hjelpe så godt jeg kan selv om jeg ikke har peil på selve spåingen. Endret 22. november 2021 av Entern 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #9 Del Skrevet 22. november 2021 Entern skrev (5 minutter siden): Det går sikkert fint Min mormor trodde på spåing i kaffegrut (og for så vidt også på sympatisk magi, ikke at hun kalte det det...) så jeg synes det er veldig interessant, og vil hjelpe så godt jeg kan selv om jeg ikke har peil på selve spåingen. Takk for det 😊 Anonymkode: f92dd...0e4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #10 Del Skrevet 22. november 2021 Det er ikke noe mer hokus pokus enn at du bruker kokekaffe, koker vann, bønnene kvernes til kokekaffe, har det i det ferdige vannet, lar det trekke, som når du koker kaffe på bål ect Jeg lærte at man ikke skal ha sukker i kaffen, for det tynner ut "gruten", så du skal drikke kaffen svart Når du er ferdig å drikke snur du koppen opp ned, snurrer koppen rundt tre ganger, noen mener hanken skal være mot nærmeste kirke. Så må du la den tørke, det du ser øverst i koppen er nærmere i framtiden enn det som ligger i bunn av koppen Bestemoren min var helt rå på å lesekaffegrut, hun kunne beskrive hvordan den neste kjæresten min ville se ut, og kommenterte masse jeg skjønte i ettertid var sant. Jeg ser bare kaffegrut :( Anonymkode: 86a0c...d2e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #11 Del Skrevet 22. november 2021 Tusen takk 😊. Men man kan vel ha fløte i kaffen? Jeg liker den ikke svart. Du sier jeg må kverne kaffebønnene. Går det ikke an å kjøpe ferdigkvernet kokekaffe? Takk for spådomtips. Anonymkode: f92dd...0e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #12 Del Skrevet 23. november 2021 Du kan ha fløte sukker ect. men det "vanner" ut tydeligheten i symbolene, så det er best å drikke svart Du kan fint kjøpe ferdigkvernet kaffe, men det er en forskjell på filtermalt og kokkaffe på det du kjøper i butikken og Anonymkode: 86a0c...d2e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summerbird1 Skrevet 23. november 2021 #13 Del Skrevet 23. november 2021 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Du kan ha fløte sukker ect. men det "vanner" ut tydeligheten i symbolene, så det er best å drikke svart Du kan fint kjøpe ferdigkvernet kaffe, men det er en forskjell på filtermalt og kokkaffe på det du kjøper i butikken og Anonymkode: 86a0c...d2e Jeg kjøpte malt kokekaffe og kokte i en gryte. Drakk kaffen med fløte, og det gikk fint 😊 Endret 23. november 2021 av Summerbird1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #14 Del Skrevet 24. november 2021 Kan noen legge ut bilde av kaffegruten i koppen? Anonymkode: a45d4...a77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #15 Del Skrevet 24. november 2021 AnonymBruker skrev (På 22.11.2021 den 13.25): Tusen takk 😊. Men man kan vel ha fløte i kaffen? Jeg liker den ikke svart. Du sier jeg må kverne kaffebønnene. Går det ikke an å kjøpe ferdigkvernet kokekaffe? Takk for spådomtips. Anonymkode: f92dd...0e4 Kjøp ferdig kvernet kokekaffe og en kaffekjele som passer til platetoppen du har hvis du ikke allerede har en. Kok kaffe etter anvisning. Når du er ferdig snur du koppen mot deg nesten opp ned, har ikke hørt dette med nærmeste kirke, men kanskje det er noe i det. Mormoren min gjorde dette, oldemoren min og venninnene hennes gjorde det i større skala. Min mormor kunne (også) se sånne ting som neste kjæreste osv. Jeg har også hørt dette med at det du ser øverst i koppen ligger nærmest i tid og det som kommer nederst ligger enda lenger frem osv. Min mormor trodde også på at måten vi mistet bestikket på avgjorde om det kom en mann eller dame på besøk neste gang osv. Skjønner lenge etter at hun er død at hun må ha hatt noen evner som hun ikke snakket (nok) om og at hennes mor var enda mer overbevist..... Anonymkode: 86964...6c2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå