AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #1 Skrevet 22. november 2021 Jeg er blitt satt opp med en kollega på jobb flere ganger som ingen vil jobbe med. Sjefen har satt kollegaen opp til å jobbe med meg siden sjefen stoler på meg, men jeg kjenner at tålmodigheten min renner over. Kollegaen begynte å jobbe hos oss i august, men sliter med å tilpasse seg tempoet og nivået jobben vår krever. Blant annet har jeg måtte tilpasse min arbeidsdag til å gi opplæring til kollegaen samtidig som jeg må fokusere på mine oppgaver. Dette fordi sjefen har sagt at kollegaen min ikke er trygg nok i jobben sin til å jobbe selvstendig. Jeg føler litt at jeg blir oppfattet som «the bad guy» av kollegaen min siden jeg holder på med opplæring, må korrigere når kollegaen min gjør feil og gir beskjed om det er noe kollegaen min trenger informasjon om. Helt oppriktig kjenner jeg på at jeg blir lettere irritert når jeg må gi den samme opplæringen hver gang kollegaen jobber med meg, og dette merkes på mitt kroppsspråk og at jeg er litt kort i svarene mine. Har dere noen råd til hva jeg kan gjøre? Ønsker ikke at jeg skal få dårlig navn på meg gjennom kollagen min. Jeg aner ikke hva han sier til sjefen eller andre kollegaer siden jeg må gi klare retningslinjer og instrukser og dermed ikke er «en gøy kollega»… Dette er en situasjon jeg merker at jeg ikke klarer å håndtere. Anonymkode: 1738f...34b
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #2 Skrevet 22. november 2021 Må ikke alle kollegaene dine gjøre det samme når de jobber med denne personen da? Det er lite sannsynlig at denne ukyndige kollegaen du må drive og lære opp støtt, plutselig ikke trenger noen opplæring i jobb med andre kollegaer, så de har vel akkurat samme erfaring som deg. Hvis denne nyansatte begynner å baksnakke deg fordi du er kort i svarene dine eller noe, så vet de andre utmerket godt hvorfor, for de er antageligvis akkurat likedan selv - lei av å lære opp og rette på denne nyansatte hele tiden. Det er ikke om å gjøre og være en "gøy kollega" når man er på jobb, spør du meg. Det er om å gjøre og gjøre jobben riktig og til riktig tid. Det er det man får betalt for. Ikke for å være gøyal med kollegene. Anonymkode: 84495...999 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #3 Skrevet 22. november 2021 Får du noe kompensasjon for dette merarbeidet? Tror det er noen som får opplæringstillegg, hadde det hjulpet? Anonymkode: 80198...a04
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #4 Skrevet 22. november 2021 Jeg jobber i perioder med opplæring, og det jeg alltid faller tilbake på er å be den ansatte skrive lage et dokument som oppsummerer oppgaven til meg, så går vi sammen gjennom dette, gjerne med en instruks som alt eksisterer for å se på avvikene, på den måten sitter det ofte bedre. Kanskje det kan fungere for dere? Anonymkode: ed2a2...563
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #5 Skrevet 22. november 2021 Har du snakket med sjefen din om det? Vedkommende henger jo tydeligvis ikke med i svingene og dersom prøvetiden fortsatt ikke er over kan dere kanskje kvitte dere med vedkommende? Anonymkode: 1aad0...492 1
sportsidiot Skrevet 22. november 2021 #6 Skrevet 22. november 2021 Kan ikke annet enn å synes litt synd på denne kollegaen din, selv om jeg også forstår deg... 4
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #7 Skrevet 23. november 2021 sportsidiot skrev (20 timer siden): Kan ikke annet enn å synes litt synd på denne kollegaen din, selv om jeg også forstår deg... Enig med deg. Anonymkode: 7c516...6c3
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #8 Skrevet 23. november 2021 Vår sjef har alltid satt den aller mest dyktige i jobben til å lære opp nye. Ta det heller som et kompliment. Hastighet kommer med tiden. Først må man lære å gjøre jobben riktig, så kan man lære seg å gjøre den fortere. Om ikke kollegaen din forstår forskjell på konstruktiv kritikk ment for å hjelpe og kjeft, da er ikke vedkommende passede i en jobb situasjon. For alle må tåle å få høre at de gjør noe galt. Det er absolutt ikke noe galt i å ikke kunne jobben før man får skikkelig opplæring. Anonymkode: 89219...73f 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #9 Skrevet 25. november 2021 AnonymBruker skrev (På 22.11.2021 den 12.18): Jeg er blitt satt opp med en kollega på jobb flere ganger som ingen vil jobbe med. Sjefen har satt kollegaen opp til å jobbe med meg siden sjefen stoler på meg, men jeg kjenner at tålmodigheten min renner over. Kollegaen begynte å jobbe hos oss i august, men sliter med å tilpasse seg tempoet og nivået jobben vår krever. Blant annet har jeg måtte tilpasse min arbeidsdag til å gi opplæring til kollegaen samtidig som jeg må fokusere på mine oppgaver. Dette fordi sjefen har sagt at kollegaen min ikke er trygg nok i jobben sin til å jobbe selvstendig. Jeg føler litt at jeg blir oppfattet som «the bad guy» av kollegaen min siden jeg holder på med opplæring, må korrigere når kollegaen min gjør feil og gir beskjed om det er noe kollegaen min trenger informasjon om. Helt oppriktig kjenner jeg på at jeg blir lettere irritert når jeg må gi den samme opplæringen hver gang kollegaen jobber med meg, og dette merkes på mitt kroppsspråk og at jeg er litt kort i svarene mine. Har dere noen råd til hva jeg kan gjøre? Ønsker ikke at jeg skal få dårlig navn på meg gjennom kollagen min. Jeg aner ikke hva han sier til sjefen eller andre kollegaer siden jeg må gi klare retningslinjer og instrukser og dermed ikke er «en gøy kollega»… Dette er en situasjon jeg merker at jeg ikke klarer å håndtere. Anonymkode: 1738f...34b Sweet Jesus! Det kalles opplæring. Skjønner ikke at du får denne oppgaven når du tydelig ikke passer til å lære opp andre. Anonymkode: ac751...2af 3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #10 Skrevet 25. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sweet Jesus! Det kalles opplæring. Skjønner ikke at du får denne oppgaven når du tydelig ikke passer til å lære opp andre. Anonymkode: ac751...2af Du hadde synes det var greit å måtte gi ekstra opplæring i tillegg til å måtte utføre egne oppgaver? Anonymkode: 49a87...807
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #11 Skrevet 25. november 2021 AnonymBruker skrev (På 22.11.2021 den 12.18): Helt oppriktig kjenner jeg på at jeg blir lettere irritert når jeg må gi den samme opplæringen hver gang kollegaen jobber med meg, og dette merkes på mitt kroppsspråk og at jeg er litt kort i svarene mine. Har dere noen råd til hva jeg kan gjøre? Anonymkode: 1738f...34b Vel, når du blir irritert over en person som prøver å lære seg jobben og gir korte svar som du selv oppfatter som om kollegaen reagerer på, så er jo det en stor mulighet for at du skaper så mye stress og press hos kollegaen din slik at det blir dårlige lærerforutsetninegr for denne personen. Hvis du hadde begynt i en ny jobb, vært engstelig for å feks gjøre feil, så er den personen som lærer deg opp åpenbart irritert? Jeg hadde i hvertfall synes det var skikkelig ubehagelig, og jeg hadde slitet med å bli selvstendig, jeg hadde spurt mer om hjelp fordi jeg hadde vært så redd for å gjøre feil. Samtidig ville jeg tolket at den som var irritert var irritert fordi jeg ikke var god nok. At du er irritert på kollegaen er direkte feil, du retter irritasjonen mot en som vil lære jobben. Det er sjefen din du må rette irritasjonen til. Det er jo hun/han som har gitt deg større arbeidsbelastning. Anonymkode: 322ae...406 2
Hactar Skrevet 25. november 2021 #12 Skrevet 25. november 2021 Sjefen din ser at kollegaen ikke ennå er trygg nok på oppgavene til å jobbe selvstendig. Som følge av dette er du blitt pålagt en ekstra opplæringsoppgave uten å bli fritatt noen av dine andre oppgaver? Jeg ville startet der.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #13 Skrevet 25. november 2021 33 minutter siden, AnonymBruker said: Du hadde synes det var greit å måtte gi ekstra opplæring i tillegg til å måtte utføre egne oppgaver? Anonymkode: 49a87...807 Det er da helt vanlig å bruke tid på å lære opp nyansatte. Slik har det vært overalt der jeg har jobbet. Anonymkode: 4b7a8...7bf 3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #14 Skrevet 25. november 2021 Jobber i helsevesenet. Støtt og stadig opplæring, nye lærlinger, nye assistenter, elever, studenter osv. Det er krevende over tid. Vi har mer enn nok med å få unnagjort våre oppgaver i tide da det alltid er travelt. Også skal det letes frem tid til grundig opplæring også. Ender ofte opp med at de som ikke tørr å sette foten ned, må lære opp nye. Burde vært bedre fordelt. Anonymkode: de316...159
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå