Gå til innhold

Utleie av leilighet og skatt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har leid ut leiligheten min i 3 måneder og på ubestemt tid ettersom jeg har flyttet sammen med kjæresten min. 
Har prøvd å lese med frem men finner ikke helt ut av det. Må jeg skatte 22% uavhengig av kostnadene jeg har på den? Jeg vet jeg kan få fratrekk fra felleskostnader og kommunale avgifter, men jeg har jo også lån på leiligheten, så er ikke slik at jeg har noe til overs med leieinntektene. Jeg dekker inn ca. 3000 K selv hver måned for å dekke både lån og utgifter. Er 22% uansett leieinntekter, eller på den summen som er «til overs» etter utgiftene knyttet til den er betalt? 

Noen som har vært i samme situasjon eller vet hva jeg må ta med i beregningen her? 

Anonymkode: e7aee...300

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skatter 22 % av overskuddet. Renter er ikke med i overskuddsberegningen fordi du får du fradrag for rentene på vanlig måte som du gjør når du bor i boligen selv. Rentene er innberettet av banken og kommer automatisk på skattemeldingen.

Avdrag er ikke fradragsberettiget.

Anonymkode: 4a6af...468

• Liker 2
Skrevet

Det er mye å betale 3000kr i mnd. Men samtidig eier du, og får jo fradrag på renter. Litt vanskelig det der, men med et så nytt forhold hadde jeg fortsatt å betalt. Jeg solge min leilighet den gangen jeg ble samboer, og angret bittert senere. Brukte 10 år etter bruddet å komme meg inn på boligmarkedet igjen🙁

Anonymkode: eb9aa...2f6

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er mye å betale 3000kr i mnd. Men samtidig eier du, og får jo fradrag på renter. Litt vanskelig det der, men med et så nytt forhold hadde jeg fortsatt å betalt. Jeg solge min leilighet den gangen jeg ble samboer, og angret bittert senere. Brukte 10 år etter bruddet å komme meg inn på boligmarkedet igjen🙁

Anonymkode: eb9aa...2f6

Ja, føler også at det er «verdt» det også, siden alt er så ferskt. Prøver bare å få litt forutsigbar i kostnadene mine fremover og hva jeg må sette av til skatt og det er litt vanskelig. Er så redd for baksmell, så vil gjøre alt riktig med en gang 🙈

Anonymkode: e7aee...300

Skrevet

Du skal betale 22% skatt av overskuddet.

Si du får 8000 i leieinntekt, og at du betaler 3000 i felleskostnader, og 2000 i renter. Da skal du skatte 22% av 3000 som er overskuddet ditt, selv om du betaler mer i lån en du får inn i leieinntekt. 

Anonymkode: 27189...38f

Skrevet

Så godt som alle utgifter du har til leiligheten med unntak av visse oppussingstiltak (ikke vedlikehold) og avdragene du betaler i lånet kan avregnes mot leieinntekten. Disse tiltakene øker boligens verdi eller din EK i boligen og skattesystemet er dermed ikke innrettet slik at dette blir skattefritt. Renter, kommunale avgifter, noe slitasje (spesielt om du leier ut møblert kan du skrive ned verdien på møbler) og alle andre «driftsutgifter» til leiligheten som bare går til å holde leiligheten i stand og av samme verdi kan du trekke fra når du regner ut hva leie «overskuddet» er.

Anonymkode: fde6d...b4f

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så godt som alle utgifter du har til leiligheten med unntak av visse oppussingstiltak (ikke vedlikehold) og avdragene du betaler i lånet kan avregnes mot leieinntekten. Disse tiltakene øker boligens verdi eller din EK i boligen og skattesystemet er dermed ikke innrettet slik at dette blir skattefritt. Renter, kommunale avgifter, noe slitasje (spesielt om du leier ut møblert kan du skrive ned verdien på møbler) og alle andre «driftsutgifter» til leiligheten som bare går til å holde leiligheten i stand og av samme verdi kan du trekke fra når du regner ut hva leie «overskuddet» er.

Anonymkode: fde6d...b4f

Renter skal ikke med i overskuddsberegningen fordi de kommer til fradrag på egen post i skattemeldingen.

Anonymkode: 4a6af...468

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...