AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #1 Skrevet 22. november 2021 Har et barn med adhd og tvangstanker. Er skilt, har selv adhd, og har begynt på medisiner som fungerer bra. Har kjøpt ny bolig som jeg skal flytte inn i starten av neste år. Det er mye bra nå i livet mitt, men jeg er så lei meg i dag. Tenker på jula og vet jeg blir alene. Jeg bekymrer meg om det økonomiske med det nye stedet siden masse skal fikses, og min nåværende huseier har fått blod på tann, og skal ha penger fra meg for ditt og datt. men det værste er liksom den alene-heten. Og skolen kritiserer, og eks svigermor kritiserer, og eksen ser etter ting å ta meg på. Føler liksom at jeg må kjempe sånn hele tida. Hvordan kan man bli lykkelig da, når andre mennesker liksom..ja..krever så mye? Hvordan bli sterk og kose seg i hverdagen selv om folk er "ute etter" meg? Kanskje de ikke er det men føler jeg er på et lag helt alene, uten støttespillere. Anonymkode: c31ed...e72
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #2 Skrevet 22. november 2021 Jeg går gjennom det samme, bare at det er 7 år siden bruddet og jeg har ikke ADHD. Jeg oppfordrer deg til å oppsøke time hos kommune psykolog. Det har jeg gjort når det har stormet. Det å ha en nøytral å snakke med som kan gi deg støttesamtale er uvurderlig. Varm klem Anonymkode: 9ac6d...3ec 1
Carrot Skrevet 22. november 2021 #3 Skrevet 22. november 2021 En dag om gangen, en ting om gangen - dette løser seg. Husverten, hva krever han og er det berettiget? Svigermor driter du i, samme med eksen - ikke verdt bekymringene dine. Du får ikke endret dem så da må du lære deg å ignorere der du kan. Skolen, gå i dialog, få tak i hva som er grunnen for at de melder tilbake det du oppfatter som kritikk og hva du kan gøre konkret for å imøtekomme dem. Ny bolig, ta en ting om gangen. rom ble ikke bygget på en dag.. Ta kontakt med aleneforeldreforeningen eller lignende for å finne samtalepartnere, det er mange hjelpetelefoner og støtteorganisasjoner rundt om kting - strekk ut hånden så skal du se noen fanger den opp i sin og støtter deg 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #4 Skrevet 22. november 2021 Carrot skrev (14 minutter siden): Husverten, hva krever han og er det berettiget? Jeg er ikke en uærlig person, og sier ifra om jeg har ødelagt noe. Jeg har betalt for å fikse det som var ødelagt. Nå går han med haugeøyne og skal se etter fler ting. Kanskje helt naturlig. Jeg innser jo at jeg sliter med å fungere som en normal person, men jeg er jo ikke helt "normal" heller med denne adhd diagnosen. Blir så sliten av å føle at jeg må stå sånn helt alene i konflikter. merker litt jeg har litt autistiske trekk og. Blir så importert når jeg blir kjent med folk som står der som bautaer og argumenterer når de blir kritisert. Men så går det jo bra, jeg må jo bare prøve å spare alt jeg kan i tilfelle jeg får masse utgifter fremover. Det er sikkert bra å lære at jeg faktisk greier det alene. Prøver å tenke på hvor stolt jeg blir når jeg får ordnet den nye boligen slik at det blir et bra hjem for barnet mitt å vokse opp i. Samtidig rart å planlegge at der skal spisestua stå, når jeg vet at bare jeg og han skal spise der. Kjøpe masse stoler og lage det fint ute, og så vil det knapt være noen der. bare meg og barnet. Anonymkode: c31ed...e72
Carrot Skrevet 22. november 2021 #5 Skrevet 22. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er ikke en uærlig person, og sier ifra om jeg har ødelagt noe. Jeg har betalt for å fikse det som var ødelagt. Nå går han med haugeøyne og skal se etter fler ting. Kanskje helt naturlig. Jeg innser jo at jeg sliter med å fungere som en normal person, men jeg er jo ikke helt "normal" heller med denne adhd diagnosen. Blir så sliten av å føle at jeg må stå sånn helt alene i konflikter. merker litt jeg har litt autistiske trekk og. Blir så importert når jeg blir kjent med folk som står der som bautaer og argumenterer når de blir kritisert. Men så går det jo bra, jeg må jo bare prøve å spare alt jeg kan i tilfelle jeg får masse utgifter fremover. Det er sikkert bra å lære at jeg faktisk greier det alene. Prøver å tenke på hvor stolt jeg blir når jeg får ordnet den nye boligen slik at det blir et bra hjem for barnet mitt å vokse opp i. Samtidig rart å planlegge at der skal spisestua stå, når jeg vet at bare jeg og han skal spise der. Kjøpe masse stoler og lage det fint ute, og så vil det knapt være noen der. bare meg og barnet. Anonymkode: c31ed...e72 Så lar du husverten komme og så går dere gjennom leiligheten sammen, husk å ta bilder mens det skjer, så når han har dratt sender du en melding der du takker for gjennomgangen og avklaringen om at alt er i orden med leiligheten Når det gjelder å stå fjellstøtt og argumentere, ikke la deg lure - det du ser på utsiden er ikke nødvendigvis det som foregår på innsiden. Jeg er en slik person som andre tror har alt på stell, som er stødig som fjell i alle situasjoner, men inni er det ikke nødvendigvis slik. Jeg kjenner også på suikkerhet og tvil, tankekjøret rammer også meg - men jeg har lært meg å kjenne det igjen, og å ikke la følelsene mine støyre meg på avveier, se ting utenfra og trekke pusten, rasjonalisere osv. Det har tatt mange år, jeg er godt voksen, men det enete som kan føre deg dit er akkurat det, år og øvelse - du kan du også, jeg tror adhd kan være en stor hjelp like mye som et hinder. Jeg ser det på bekjente rundt meg, de er ressurssterke på andre områder - ser ting ulikt osv, men de har så mye som taler for dem som vi uten diagnose har! Og så bolig, det er ikke "bare" deg og barnet - det er dere, sammen, du skaper et hjem for barnet ditt på samme måte som alle andre, men du gjør det uten støyet fra et forhold som ikke fungerer! Det er fjellstøtt, stødigt, noe å være stolt av! 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #6 Skrevet 22. november 2021 Carrot skrev (13 minutter siden): Så lar du husverten komme og så går dere gjennom leiligheten sammen, husk å ta bilder mens det skjer, så når han har dratt sender du en melding der du takker for gjennomgangen og avklaringen om at alt er i orden med leiligheten Når det gjelder å stå fjellstøtt og argumentere, ikke la deg lure - det du ser på utsiden er ikke nødvendigvis det som foregår på innsiden. Jeg er en slik person som andre tror har alt på stell, som er stødig som fjell i alle situasjoner, men inni er det ikke nødvendigvis slik. Jeg kjenner også på suikkerhet og tvil, tankekjøret rammer også meg - men jeg har lært meg å kjenne det igjen, og å ikke la følelsene mine støyre meg på avveier, se ting utenfra og trekke pusten, rasjonalisere osv. Det har tatt mange år, jeg er godt voksen, men det enete som kan føre deg dit er akkurat det, år og øvelse - du kan du også, jeg tror adhd kan være en stor hjelp like mye som et hinder. Jeg ser det på bekjente rundt meg, de er ressurssterke på andre områder - ser ting ulikt osv, men de har så mye som taler for dem som vi uten diagnose har! Og så bolig, det er ikke "bare" deg og barnet - det er dere, sammen, du skaper et hjem for barnet ditt på samme måte som alle andre, men du gjør det uten støyet fra et forhold som ikke fungerer! Det er fjellstøtt, stødigt, noe å være stolt av! Ja det er ganske deilig å tenke at jeg ikke trenger å forholde meg til en krevende mann, og at jeg kan ordne å styre selv og ta alle valg alene, bestemme selv hva slags stemning vi skal ha når vi er hjemme. Jeg pleier å være fink til å fokuserer på det positive, men nå synes jeg det ble så mye "surhet" fra flere hold, og da er det vanskelig å slappe av og ha en fin hverdag. Blir så påvirket. Må liksom jobbe for å ikke la meg bli så påvirket av andre. Anonymkode: c31ed...e72
Carrot Skrevet 22. november 2021 #7 Skrevet 22. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja det er ganske deilig å tenke at jeg ikke trenger å forholde meg til en krevende mann, og at jeg kan ordne å styre selv og ta alle valg alene, bestemme selv hva slags stemning vi skal ha når vi er hjemme. Jeg pleier å være fink til å fokuserer på det positive, men nå synes jeg det ble så mye "surhet" fra flere hold, og da er det vanskelig å slappe av og ha en fin hverdag. Blir så påvirket. Må liksom jobbe for å ikke la meg bli så påvirket av andre. Anonymkode: c31ed...e72 noen ganger er det lett å la andres dritt dra en ned, eller la andres meninger få for mye fokus ❤️ dessuten er alene ikke alltid ensom, og ensom er ikke alltid alene heller.. verden er så full av inntrykk at selv den beste kan bli vippet av pinnen innimellom og det er helt greit! Man kommer ikke gjennom livet uten å føle usikkerhet, uten å feile, gå på tryne osv - det er det som bygger deg og hvem du er og som gir det verktøy for hvordan du håndterer nesten utfordring. Alle kan så mye mer enn de tror selv.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #8 Skrevet 22. november 2021 Det kommer til å gå over, selv om det vil ta tid. Når du har flyttet og gjort opp alt med nåværende huseier så kan du blokkere vedkommende fra telefon og sosiale medier og det kommer til å føles som minst 10 kg blir løftet ned fra dine skuldre! Det å være alene i jula etc kan gjøre det enklere for deg å spare opp penger til disse større utfordringene. Da kan du bruke enkle middager som er svært rimelige, som ertesuppe og nudler og lignende. Pust med magen! Dette klarer du! 😘 Anonymkode: d6e0b...db2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #9 Skrevet 22. november 2021 Det kommer til å gå over, selv om det vil ta tid. Når du har flyttet og gjort opp alt med nåværende huseier så kan du blokkere vedkommende fra telefon og sosiale medier og det kommer til å føles som minst 10 kg blir løftet ned fra dine skuldre! Det å være alene i jula etc kan gjøre det enklere for deg å spare opp penger til disse større utfordringene. Da kan du bruke enkle middager som er svært rimelige, som ertesuppe og nudler og lignende. Pust med magen! Dette klarer du! 😘 Anonymkode: d6e0b...db2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #10 Skrevet 22. november 2021 Beklager dobbeltpost. Anonymkode: d6e0b...db2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå