Gå til innhold

Hvor lenge bruker barn navnet sitt i stede for jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når slutter barn å si "Erik er sulten" Erik er tørst" "Erik vil ha is" "Erik er trøtt". Altså Erik i stede for jeg.  Er dette vanlig helt opp til 11 års alder? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, de fleste har sluttet innen 3 år.

Anonymkode: f64c3...133

• Liker 3
Skrevet

Toåringen har noen ganger sagt deh i stedet for navnet sitt, men vi har slitt med å forstå det. Dermed er det tilbake på navnet igjen. 

Hen er ikke så flink språklig ennå, så vi tar det med ro. Hen kommer til å prøve seg på pronomen igjen, og da er kanskje uttalen ellers så god at vi lettere forstår det.

Anonymkode: a6d74...aa1

Skrevet

Det er nok individuelt, vår har aldri sagt navnet sitt i den sammenhengen. Hør med helsesøster om du er bekymret for at det drøyer.

Anonymkode: 35b7e...0e5

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Jeg har en niese på snart 4 som bruker navnet sitt i stedet for jeg. 

Skrevet

Så lenge de voksne holder på med samme tullet, er min erfaring. Kjenner en fyr som ikke brukte pronomen til barnet før i førskolealderen, og da sluttet jo ikke barnet heller. 

• Liker 4
Skrevet

Mine unger har aldri brukt sitt eget navn i den sammenhengen, så det er åpenbart individuelt.

Anonymkode: 22919...e23

Skrevet

Gjelder ikke mine men bekjente. Hele søskenflokken fra 4-11 uavhengig om de er isammen eller h er for seg. I går sa, 11 åringen  Erik er tørst og vil ha cola nå" og fortsatte slik i alt han sa 

Skrevet
coralgol skrev (1 minutt siden):

Gjelder ikke mine men bekjente. Hele søskenflokken fra 4-11 uavhengig om de er isammen eller h er for seg. I går sa, 11 åringen  Erik er tørst og vil ha cola nå" og fortsatte slik i alt han sa 

Det er ikke normalt, nei, at så store barn omtaler seg selv med fornavn i stedet for "jeg". Spør da vel, hvorfor de gjør det? Det kan være de aldri er blitt oppmerksomme på det, og gjør det av gammel vane. Kanskje de trenger en oppvekker.

Anonymkode: 41032...56a

• Liker 4
Skrevet
coralgol skrev (4 timer siden):

Når slutter barn å si "Erik er sulten" Erik er tørst" "Erik vil ha is" "Erik er trøtt". Altså Erik i stede for jeg.  Er dette vanlig helt opp til 11 års alder? 

Selvfølgelig er dette fullstendig unormalt opp til 11-årsalder - faktisk tror jeg det egentlig er ganske unormalt generelt sett... Det må jo være foreldrene som har lært barnet dette ved at de sier "Er Navnet sulten", "Er navnet tørst" - jeg har alltid brukt "er du sulten" og da lærer de det riktig.

• Liker 1
Skrevet

Min er 3 år og har vel egentlig aldri gjort det.

Anonymkode: 5afff...f9a

Skrevet

Det er lenge siden nå. De er fire og fem. Antar ved 2 års alder?

Anonymkode: ae17a...987

Skrevet

Rundt 3 år kanskje. 

Anonymkode: 637f5...0fd

Skrevet
Pysa skrev (6 timer siden):

Så lenge de voksne holder på med samme tullet, er min erfaring. Kjenner en fyr som ikke brukte pronomen til barnet før i førskolealderen, og da sluttet jo ikke barnet heller. 

Nettopp 😅 Barnet mitt sa ikke ‘jeg’. Da jeg plutselig skjønte at jeg sa ting som ‘mamma kan hjelpe deg’ og endret til ‘jeg kan hjelpe deg’ tok det kun dager før hun gjorde det samme...

Skrevet (endret)

Veldig vanlig hos 2-3 åringer, ikke så vanlig hos 4-åringer. Jeg har aldri opplevd det hos 11-åringer. Er det på tull han gjør det kanskje?

Endret av minister-mio
  • Liker 1
Skrevet

Vet ikke. Femåringen har aldri gjort det

Anonymkode: 00357...8cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...