Gå til innhold

Hva spiser deres ettåring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et barn som nylig er fylt ett år. 

Jeg synes dette med mat er litt vanskelig, barnet vil stort sett ikke ha det jeg serverer. Derfor blir det heller ofte brød med pålegg eller grøt, så hun ikke skal gå sulten. Barnet liker fruktposer, men ikke middagsglass. 

Noen som vil gi noen eksempler på hva ettåringer deres spiser i løpet av en hel dag? Går ikke i barnehage. 

Fortvilet førstegangsmor :(

Anonymkode: 9a0b5...d61

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår yngste begynner å nærme seg to år nå, men hun er kresen nå og var det da hun fylte ett. Storesøsteren spiste det meste, så vi har sett tydelig hvor stor forskjell det kan være på barn. 

Jeg tenker det er lurt å prøve mye forskjellig. Og å fortsette å tilby, legge det på tallerkenen, selv om de ikke spiser. I går spiste vår plutselig masse kidneybønner, de har hun til nøds lekt litt med fordi de var fine før. Rundt ettårsdagen likte hun best brødskive uten noe på. Noen kokte grønnsaker spiste hun, blant annet gulrot og kålrot. Hun spiste mer hvis hun fikk spise selv, selv om det gikk uendelig sakte. Middagsglass, supper og grøt nyttet ikke hos oss, hun knep igjen munnen og slo bort skjea. Bananlapper (havregryn, banan og egg, finnes mange oppskrifter på nett) spiste hun en del av. 

Min strategi har vært å finne mat hun liker, fortsette å gi henne alt mulig og fokusere på god stemning ved bordet i stedet for hva som blir spist. Det har vært utrolig lite variert og god kost til tider. Tørt brød og pasta som hovednæringsskilde. Men så hadde hun en lang periode hvor hun likte tomat, så da hakket jeg alltid opp tomat til måltidene. I tillegg til å ta med brokkoli, kjøtt, fisk eller hva vi hadde på tallerkenen hennes selv om det tydeligvis var helt totalt uaktuelt å spise det. 

Anonymkode: 0a189...1d1

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min strategi har vært å finne mat hun liker, fortsette å gi henne alt mulig og fokusere på god stemning ved bordet i stedet for hva som blir spist. Det har vært utrolig lite variert og god kost til tider. Tørt brød og pasta som hovednæringsskilde. Men så hadde hun en lang periode hvor hun likte tomat, så da hakket jeg alltid opp tomat til måltidene. I tillegg til å ta med brokkoli, kjøtt, fisk eller hva vi hadde på tallerkenen hennes selv om det tydeligvis var helt totalt uaktuelt å spise det. 

Anonymkode: 0a189...1d1

Dette er en suksessoppskrift.

La barnet ha all maten på tallerkenen slik at det blir vant til lukten, utseendet, å kjenne på maten med hendene. Snakk sammen og lag god stemning og ikke mas om at barnet må smake, spise opp, spise mer, lokk med dessert, osv. Dette skaper ikke gode vaner.

Så kan du servere noe barnet også liker og ha det på tallerkenen samtidig som den maten dere andre spiser.

Jeg jobber i barnehage og det blir ikke helt det samme for der ser jo de kresne barna at andre barn spiser det de ikke vil ha og at det gjør jobben vår enklere. Men også hjemme funker denne strategien.

Og de færreste barn sulter seg til sykdom eller til døde, det er ikke et stort problem om barnet ikke spiser til hvert måltid. Vi mennesker er laget for å gå i perioder uten mat, også barn. :)

Anonymkode: d5da1...180

• Liker 1
Skrevet

mos egne frukt/grønnsaker, og la barna se på at du gjør det, kjenne på en umost pære, kanskje prøve å tygge litt på en hel pære (ikke kutt i små biter hvis barnet ikke er vant til å spise, biter kan gå i halsen. Store ting er lettere for barnet å kontrollere, de sutter mest og prøver seg fram på konsistens), mens du moser, og så tilby. Kokte gulrøtter. Kokt potet/potetmos. 

Mine barn var veldig forskjellige. Eldste spiste bare mos og ville bli matet, yngste spiste omtrent fulle måltider med alle smaker i ettårsalderen, hun var ikke interessert i mos og grøt, hun ville ha konsistens. 

Bare ikke stress så. Tenk at mat er spennende, og barnet vil utforske sammen med deg. Dette er jo helt nytt! Barnet spiser jo grøt og brødskiver (og morsmelk?), så det får godt med næring. Tenk at mat skal være kos, ikke noe du skal stresse med. 

Anonymkode: 92162...f61

Skrevet

Når ungen var over ett ga vi stort sett variasjoner av det vi spiste selv, men gjerne som separate komponenter. Så kanskje fikk hun noen biter kjøttboller, noen biter poteter, noen biter brokkoli osv på tallerkenen ved middagstid, i passe store biter til at hun kan utforske selv. Om det var mye nytt så la jeg ofte til noe som hun vanligvis liker/spiser, f.eks litt erter eller avocado. Mye ble ikke spist / havnet på gulvet, og det tok vi med stor ro. Om hun ikke spiste noe særlig til middag spiste hun gjerne mer grøt til kveldsmat. Så lenge barnet følger kurven sin, ville jeg ikke stresset og latt hen utforske ting i sitt eget tempo 😊

Anonymkode: ed95f...fb8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...