Gå til innhold

Hvor mye sparer en på elbil vs. fossilbil?


Vannari

Anbefalte innlegg

Er det noen som har regnet på konstander elbil kontra fossilbil? Noen som har byttet fra fossil til elbil? 

Har det blitt merkbart dyrere å lade nå med høye strømpriser?

Jeg har en bensinbil, og mine utgifter:

Bensin: 1500 kr pr mnd

Forsikring: 850 kr pr mnd

Bom: 900 kr pr mnd

Årlig service og vedlikehold kommer i tillegg. 

Synes at dette er veldig dyrt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vannari skrev (45 minutter siden):

Er det noen som har regnet på konstander elbil kontra fossilbil? Noen som har byttet fra fossil til elbil? 

Har det blitt merkbart dyrere å lade nå med høye strømpriser?

Jeg har en bensinbil, og mine utgifter:

Bensin: 1500 kr pr mnd

Forsikring: 850 kr pr mnd

Bom: 900 kr pr mnd

Årlig service og vedlikehold kommer i tillegg. 

Synes at dette er veldig dyrt. 

Lader kun på natten, så har ikke merket noe til strømprisen. Men den må vel femdobles for at det skal bli like dyrt som fossilt drivstoff. 

For å regne ut hva du vil betale for strømmen må du velge en elbil, se hva forbruket per mil er og regne ut opp mot strømpris. Så varierer veldig basert på kjøremønster og type elbil. 

Forsikring er vel ca lik. Noen selskaper har "grønn" forsikring. 

Bom er også avhengig av lokale forhold og hva som gjelder. Men som regel sparer man vel minst 50%. Her jeg bor betaler jeg 0,- i det daglige. 

Service vil du nok spare litt på da det er færre ting som må undersøkes. 
 

Jeg hadde en rimelig dieselbil hvor utgiftene var relativt høye. Byttet til splitter ny elbil og har lavere kostnader + tryggere bil. 

Anonymkode: b5918...65f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt bil i rundt 20 år og har en Excel-fil om alle (statistiker av profesjon; yrkesskade, kan du si). Per dags dato har vi tre biler: En liten 2015 modell bensinbil som bruker litt over 0,5 liter på mila, en gammel Leaf vi kjøpte brukt for tre år siden for 60000 kr og en "stasbil" med normforbruk 1,3 l/mil, men som vi med fornuftig gassfot holder på snittforbruk rundt literen på mila.

Med dagens strømpriser (i okt. i snitt 150 øre/kWt) koster Leafen ca 350 kroner for 1000 kilometer i "drivstoffutgifter". Lillebilen ligger på rett over tusenlappen, stasbilen på noe over 1800 kr på samme distanse. For at elbilen skal ha samme kostnad som en normal fossilbil, må strømprisen seksdoble seg fra normalt nivå - altså fra 1 kr/kWt til 6 kr/kWt. Prisrekord i NO5 er foreløpig 3,40 kr/kWt noen timer i november 2021. Dessuten lader jeg elbilen gratis på jobb, så det tallet overfor blir i realiteten enda mindre.

Men så har du andre utgifter som kommer i tillegg. Storebilen kjøres ikke så mye, så den relative kilometerkostnaden er skyhøy på vedlikehold - oljer, væsker, belter osv. Også lillebilen, som tross alt var den vi dro på ferie med i år, med en familie på fire, koster en del, og har det ordinære verditapet på rundt 20000 kr i året fortsatt. Det svir. Elbilen koster oss tilnærmet ingenting og har bortimot null verditap nå. Latterlige driftskostnader i form av spylevæske, dekk, og en del som sviktet som vi skiftet selv (ombordladeren; vanlig feil på Leaf). Vi må snart skifte olje på reduksjonsgiret og skifte ut p-bremsen, som fungerer som en offeranode og er helt ihjelrustet.

Forsikringsprisen din høres helt sprøtt ut, er det fullkasko på en stor bil? Elbilen er relativt dyr å forsikre (høyere kræsjsannsynlighet med elbil grunna større moment ved lave turtall), men den ligger på 3000-tallet i året med delkasko. Lillebilen koster oss 2000 kr i året, stasbilen nesten 5000...den er svær og har en diger motor, så det er vanskelig å komme utenom dét.

tl;dr - elbil er så kolossalt mye billigere å eie og drifte enn fossilbil, at det er vanskelig å forstå det helt. Du kan sammenlikne en eldre bil til 50000 kr med årlige vedlikeholds- og reparasjonsutgifter på 15-20000 kr med en splitter ny Tesla 3 SR+ til under 400000 kr over en femårsperiode, og jeg tror jammen det er billigere å kjøre Tesla. Forutsatt at du lader hjemme og har flaks med at akkurat denne Teslaen ikke går i stykker hele tiden. 😄 Men en brukt Leaf eller Soul altså...vanskelig å slå.

Anonymkode: aeba5...4f6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har kjørt bil i rundt 20 år og har en Excel-fil om alle (statistiker av profesjon; yrkesskade, kan du si). Per dags dato har vi tre biler: En liten 2015 modell bensinbil som bruker litt over 0,5 liter på mila, en gammel Leaf vi kjøpte brukt for tre år siden for 60000 kr og en "stasbil" med normforbruk 1,3 l/mil, men som vi med fornuftig gassfot holder på snittforbruk rundt literen på mila.

Med dagens strømpriser (i okt. i snitt 150 øre/kWt) koster Leafen ca 350 kroner for 1000 kilometer i "drivstoffutgifter". Lillebilen ligger på rett over tusenlappen, stasbilen på noe over 1800 kr på samme distanse. For at elbilen skal ha samme kostnad som en normal fossilbil, må strømprisen seksdoble seg fra normalt nivå - altså fra 1 kr/kWt til 6 kr/kWt. Prisrekord i NO5 er foreløpig 3,40 kr/kWt noen timer i november 2021. Dessuten lader jeg elbilen gratis på jobb, så det tallet overfor blir i realiteten enda mindre.

Men så har du andre utgifter som kommer i tillegg. Storebilen kjøres ikke så mye, så den relative kilometerkostnaden er skyhøy på vedlikehold - oljer, væsker, belter osv. Også lillebilen, som tross alt var den vi dro på ferie med i år, med en familie på fire, koster en del, og har det ordinære verditapet på rundt 20000 kr i året fortsatt. Det svir. Elbilen koster oss tilnærmet ingenting og har bortimot null verditap nå. Latterlige driftskostnader i form av spylevæske, dekk, og en del som sviktet som vi skiftet selv (ombordladeren; vanlig feil på Leaf). Vi må snart skifte olje på reduksjonsgiret og skifte ut p-bremsen, som fungerer som en offeranode og er helt ihjelrustet.

Forsikringsprisen din høres helt sprøtt ut, er det fullkasko på en stor bil? Elbilen er relativt dyr å forsikre (høyere kræsjsannsynlighet med elbil grunna større moment ved lave turtall), men den ligger på 3000-tallet i året med delkasko. Lillebilen koster oss 2000 kr i året, stasbilen nesten 5000...den er svær og har en diger motor, så det er vanskelig å komme utenom dét.

tl;dr - elbil er så kolossalt mye billigere å eie og drifte enn fossilbil, at det er vanskelig å forstå det helt. Du kan sammenlikne en eldre bil til 50000 kr med årlige vedlikeholds- og reparasjonsutgifter på 15-20000 kr med en splitter ny Tesla 3 SR+ til under 400000 kr over en femårsperiode, og jeg tror jammen det er billigere å kjøre Tesla. Forutsatt at du lader hjemme og har flaks med at akkurat denne Teslaen ikke går i stykker hele tiden. 😄 Men en brukt Leaf eller Soul altså...vanskelig å slå.

Anonymkode: aeba5...4f6

Takk for utfyllende svar. Interessant regnestykke. Jeg kan også lade på jobb, så mine kostnader ift strøm er lave. 

Forsikring er inkludert trafikkavgift og toppkasko på stor bil ja. 

Jeg har sett på Tesla 3, Skoda Enyaq og Hyundau Iqonic 5. Jeg regnet ut at prisen på å kjøre Elbil vil være under halvparten av bensinbilen. Men jeg lurer på servicer på elbil. Det er jo mindre greier å fikse på, hva koster servicen g reparasjon på elbil? Er det mye problemer med Tesla 3? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannari skrev (6 minutter siden):

Takk for utfyllende svar. Interessant regnestykke. Jeg kan også lade på jobb, så mine kostnader ift strøm er lave. 

Forsikring er inkludert trafikkavgift og toppkasko på stor bil ja. 

Jeg har sett på Tesla 3, Skoda Enyaq og Hyundau Iqonic 5. Jeg regnet ut at prisen på å kjøre Elbil vil være under halvparten av bensinbilen. Men jeg lurer på servicer på elbil. Det er jo mindre greier å fikse på, hva koster servicen g reparasjon på elbil? Er det mye problemer med Tesla 3? 

Tesla 3 er gjennomsnittlig pålitelig, det er den eneste bilen Tesla har fått til noenlunde når det gjelder produksjonskvalitet. Et svært godt kjøp om du kan se bort fra noen småfeil (bilen har ikke regnsensor men bruker kamera - fungerer overhodet ikke; ingen fungerende cruise control på tofeltsvei - TACC bråbremser fortsatt ved møtende trafikk eller om lastebiler står parkert ved siden av veien).

Škoda har et sted mellom 1 og 2 års leveringstid nå, men Enyaqen er en grei elbil.

Hyundai Ioniq 5 er den klart beste av de tre. Høyeste poengsum i test i Motor-bladet noensinne. Men...ta en titt på Kia EV6 også. Samme bil, men den kjører bedre (Ioniq likner på Polestar, Kia likner på Tesla) og du får i tillegg knapper for sete- og rattvarmer samt noen andre innstillinger som Hyundaien kun har på skjerm. Dessuten er interiøret mye (!) finere i Kiaen, av uforklarlige grunner.

Anonymkode: aeba5...4f6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Tesla 3 er gjennomsnittlig pålitelig, det er den eneste bilen Tesla har fått til noenlunde når det gjelder produksjonskvalitet. Et svært godt kjøp om du kan se bort fra noen småfeil (bilen har ikke regnsensor men bruker kamera - fungerer overhodet ikke; ingen fungerende cruise control på tofeltsvei - TACC bråbremser fortsatt ved møtende trafikk eller om lastebiler står parkert ved siden av veien).

Škoda har et sted mellom 1 og 2 års leveringstid nå, men Enyaqen er en grei elbil.

Hyundai Ioniq 5 er den klart beste av de tre. Høyeste poengsum i test i Motor-bladet noensinne. Men...ta en titt på Kia EV6 også. Samme bil, men den kjører bedre (Ioniq likner på Polestar, Kia likner på Tesla) og du får i tillegg knapper for sete- og rattvarmer samt noen andre innstillinger som Hyundaien kun har på skjerm. Dessuten er interiøret mye (!) finere i Kiaen, av uforklarlige grunner.

Anonymkode: aeba5...4f6

Takk for svar. Jeg er helt avhengig av en god cruisekontroll, så da er Tesla nede på lista. Prøvde å lese litt på elbilforum, men det er sider for viderekommende. Ser for meg å kjøpe en 2020 eller 2021 modell brukt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vannari skrev (1 time siden):

Takk for svar. Jeg er helt avhengig av en god cruisekontroll, så da er Tesla nede på lista. Prøvde å lese litt på elbilforum, men det er sider for viderekommende. Ser for meg å kjøpe en 2020 eller 2021 modell brukt. 

Elbilforum er fantastisk. Ikke kvi deg for å stille spørsmål f.eks. her:

https://elbilforum.no/index.php?board=6.0

Det at det fins mye info fra før, gjør det hele noe uoversiktlig. Men folka der er i særklasse gode til å lytte og hjelpe, langt bedre enn KG. :)

Anonymkode: aeba5...4f6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker said:

Elbilforum er fantastisk. Ikke kvi deg for å stille spørsmål f.eks. her:

https://elbilforum.no/index.php?board=6.0

Det at det fins mye info fra før, gjør det hele noe uoversiktlig. Men folka der er i særklasse gode til å lytte og hjelpe, langt bedre enn KG. :)

Anonymkode: aeba5...4f6

Enig. Uføretråder kan du lese på KG, og bilråd andre steder :)

Anonymkode: 3fb69...7c4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Tesla 3 er gjennomsnittlig pålitelig, det er den eneste bilen Tesla har fått til noenlunde når det gjelder produksjonskvalitet. Et svært godt kjøp om du kan se bort fra noen småfeil (bilen har ikke regnsensor men bruker kamera - fungerer overhodet ikke; ingen fungerende cruise control på tofeltsvei - TACC bråbremser fortsatt ved møtende trafikk eller om lastebiler står parkert ved siden av veien).

Anonymkode: aeba5...4f6

Jeg tror du er den samme brukeren som skriver det samme her på forumet flere ganger, men du eier jo ikke Tesla selv, gjør du? 

Fordi som jeg har svart deg før, ingen av disse to problemer opplever jeg som en stor problem på min Tesla m3, kjørt siden juni. 

Har opplevd problem med motgående lastebil blir mistenkt for å være trussel to ganger - men bilen ikke bråbremser, ingenting farlig, du får "napp" i rattet og lydvarsel. Nok for å vekke sjåføren altså, men sjåføren bør jo være våken. Ellers er cruise kontroll og felt holder på Tesla er så absolutt overlegen alle andre jeg har brukt før, den er rett og slett helt genial, funker sykt bra. og så sykt mye bedre enn min gamle bensinbil. Og veldig enkelt å sette av og på.

Samme i grunn med vindusviskere, de funker helt fint. Jeg har opplevd et par ganger, med duskeregn, at vindusviskere ikke kom på så fort som jeg ønsket - men det er jo bare å trykke på en knapp, på rattet. Det er ikke noe verre enn samme funksjonalitet i min gamle bensinbil, så skjønner ikke problemet her heller. 

 

Anonymkode: d63d1...618

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tror du er den samme brukeren som skriver det samme her på forumet flere ganger, men du eier jo ikke Tesla selv, gjør du? 

Fordi som jeg har svart deg før, ingen av disse to problemer opplever jeg som en stor problem på min Tesla m3, kjørt siden juni. 

Har opplevd problem med motgående lastebil blir mistenkt for å være trussel to ganger - men bilen ikke bråbremser, ingenting farlig, du får "napp" i rattet og lydvarsel. Nok for å vekke sjåføren altså, men sjåføren bør jo være våken. Ellers er cruise kontroll og felt holder på Tesla er så absolutt overlegen alle andre jeg har brukt før, den er rett og slett helt genial, funker sykt bra. og så sykt mye bedre enn min gamle bensinbil. Og veldig enkelt å sette av og på.

Samme i grunn med vindusviskere, de funker helt fint. Jeg har opplevd et par ganger, med duskeregn, at vindusviskere ikke kom på så fort som jeg ønsket - men det er jo bare å trykke på en knapp, på rattet. Det er ikke noe verre enn samme funksjonalitet i min gamle bensinbil, så skjønner ikke problemet her heller. 

 

Anonymkode: d63d1...618

Jeg vet ikke hvem eller hva du har lest, men da jeg rapporterte om problemene ved tilbakelevering av bilen, bekreftet Tesla-selgerne begge problemene. De foreslå å slå av TACC når store kjøretøy kommer imot...ja, særlig. Bilen jeg lånte bråbremset to ganger og jeg var heldig ikke å ha hatt noen bak meg. Regnsensor/-kamera problematikken skulle ordne seg når en eller annen patent går ut av beskyttelse om ett år eller to.

Det er ikke godt nok for meg. Du må bare være fornøyd med bilen din, det har jeg absolutt ingenting imot.

Men jeg kjører på tofelts europavei hele tiden og bruker cruise control nærmest konstant. Min eldste bil fra 2003 klarer det helt fint. Da kan jeg ikke godta å bruke 400k+ på en bil som ikke klarer det. Regnsensor hadde ikke vært så farlig om det var ordentlig betjening på det, men i Tesla 3 må man trykke på en knapp for ett visk, og da bruke skjermen for å sette på viskerne. Upraktisk når man bor i Bergensområdet med 200+ dager med regn i året. 

Anonymkode: aeba5...4f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner virkelig ingenting, var det lenge siden du prøvekjørte modell 3? Kan jo være det er problemer som har vært fikset siden. Jeg bruker ALLTID cruise kontroll, kjører mest på E18, asker-oslo. Null problem. 🤷

Og man må selvsagt ikke bruke skjerm for å sette på vindusviskere, det ville vært idiotisk. Det er en knapp på den pinnen med blinklys. Kjapp trykk - vindusviskere på, lengre trykk - skylling og vindusviskere på. 🤷

Anonymkode: d63d1...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, de kommer på en gang. Så må du trykke en gang til for neste gang osv. E18 er firefelts med midtdeler, en helt annen type vei, er det ikke? Jeg snakket om tofelts. Prøvekjørte sist i slutten av oktober.

Anonymkode: aeba5...4f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Vannari said:

Takk for svar. Jeg er helt avhengig av en god cruisekontroll, så da er Tesla nede på lista. Prøvde å lese litt på elbilforum, men det er sider for viderekommende. Ser for meg å kjøpe en 2020 eller 2021 modell brukt. 

Tm3 fantombremser ikke opp ved vanlig ACC , det er bare innimellom på auto pilot den gjør det

Anonymkode: fad11...f1b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som er så bra med Tesla sin cruise kontroll, er at den funker like bra ved saktegående kjøring (kø), slik vi har mye av her på Asker-Oslo strekningen. 

Anonymkode: d63d1...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er adaptiv cruise control i alle biler i dag - Kia har det også. 

Anonymkode: aeba5...4f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...