Gå til innhold

Hva kan man forvente av ordinær ultralyd i uke 18?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gleder meg kjempe mye til å se lille babyen igjen på ordinær ultralyd. Hva kan jeg forvente av ultralyden? 

Anonymkode: c6462...9c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Burde følge med eplekake i alle fall.

Anonymkode: d2338...7d0

Morsom du..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En grundig gjennomgang av barnets anatomi og organer, morkakens plassering, mengden fostervann osv. De har en sjekkliste med alt som sjekkes hos fosteret. Jordmoren jeg var hos startet i toppen (altså startet med hjernen) og jobbet seg videre nedover til hjertet, magen osv. og forklarte hva hun så.

Fikk med et skjema hvor alt hun hadde gått gjennom ble notert ned med «ingen funn» (alt så med andre ord bra ut). 

Anonymkode: b5f53...2d0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

En grundig gjennomgang av barnets anatomi og organer, morkakens plassering, mengden fostervann osv. De har en sjekkliste med alt som sjekkes hos fosteret. Jordmoren jeg var hos startet i toppen (altså startet med hjernen) og jobbet seg videre nedover til hjertet, magen osv. og forklarte hva hun så.

Fikk med et skjema hvor alt hun hadde gått gjennom ble notert ned med «ingen funn» (alt så med andre ord bra ut). 

Fint, så de har konkrete ting de skal gå gjennom ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor mange bilder pleier man å få

på sykehus etter oul?

Jeg har fått 4-5 de to gangene jeg har vært til OUL. 

Anonymkode: 852ae...8a0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk 3 bilder på OUL på Ullevål i høst. 

Det var en fin undersøkelse syntes jeg, hun så på alle deler av baby og sa en del av det hun så. Spurte om vi ville vite kjønn og sa hva det var, vi kunne se hele greia på TVskjerm som hang i taket liksom, så synes vi så fint, bedre enn der jeg var på TUL som jeg bare fikk se på gynekologens skjerm (som var liten og litt rar vinkel for meg så jeg så ikke like mye da)

Har lest om noen her på nettet som har veldig lange undersøkelser, det hadde ikke vi. Men følte hun var grundig og at det var lenge nok :) 

OUL er veldig fokus på undersøkelsen og fosteret så du kan forvente at det er annerledes enn andre svangerskapskontroller som er mer fokus på deg den gravide :) Bare husk å ta med helsekort og blodprøvepapirene og sånn for de vil de se på. 

Anonymkode: 84d0a...f18

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vi fikk 3 bilder på OUL på Ullevål i høst. 

Det var en fin undersøkelse syntes jeg, hun så på alle deler av baby og sa en del av det hun så. Spurte om vi ville vite kjønn og sa hva det var, vi kunne se hele greia på TVskjerm som hang i taket liksom, så synes vi så fint, bedre enn der jeg var på TUL som jeg bare fikk se på gynekologens skjerm (som var liten og litt rar vinkel for meg så jeg så ikke like mye da)

Har lest om noen her på nettet som har veldig lange undersøkelser, det hadde ikke vi. Men følte hun var grundig og at det var lenge nok :) 

OUL er veldig fokus på undersøkelsen og fosteret så du kan forvente at det er annerledes enn andre svangerskapskontroller som er mer fokus på deg den gravide :) Bare husk å ta med helsekort og blodprøvepapirene og sånn for de vil de se på. 

Anonymkode: 84d0a...f18

Må man ta med seg urinprøve til ultralyd? Og er det noen andre forberedelser man bør gjøre - spise/drikke før osv.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Må man ta med seg urinprøve til ultralyd? Og er det noen andre forberedelser man bør gjøre - spise/drikke før osv.?

Nei og nei :) Bare helsekort. Jeg hadde ikke med noen ting (glemte det), men det var ikke noe problem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.11.2021 den 9.53):

Fint, så de har konkrete ting de skal gå gjennom ☺️

Selvfølgelig, det er en medisinsk undersøkelse. 

En ultralydundersøkelse innebærer en gjennomgang av foster og livmor for å få informasjon om:

Fosterets alder og termin

Antall fostre

Morkakens plassering

Fosterets utvikling og anatomi

Fosterets kjønn har som regel ingen medisinsk betydning, og opplyses derfor ikke rutinemessig.

Anonymkode: 37113...28d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...