Gå til innhold

Vi er uenige om mobilbruk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Dette spørsmålet gjelder telefonbruk hos barn. 

Det har seg slik at barnefar har flyttet et stykke unna. Han vil at barna skal få hver sin tlf til jul. Denne skal de styre med selv. Han ser de 1 helg i mnd, og tenker at dette skal kompensere. 

-Ungene er godt under 10 år. Og vi på foreldregruppa har blitt enige om å vente til de er 10.

- har prøvd å ringe med min tlf før, og det blir gråt og savn fra unga. Nå ser de han sjeldent og da blir det mer gråt, og jeg står i den ksmpen. 

Det er ikke artig å stå i en kamp med unga der de enten blir sinna fordi de ikke kan se far sin oftere. 

Jeg vil vente til de er 10, så de er større og har et mer modent forhold til bruk av tlf. Far vil ha igjennom bruk. Jeg føler at dette er opprivende for ungene. Jeg synes det er bra om han vil ha mer samvær. 

Kan han tvinge igjennom dette? 

Anonymkode: e5225...26d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du tvinge ham fra det? Dere er uenige og det er ikke gitt at din mening er den som bør hensyntas. Klarer dere ikke å komme til enighet bør dere be om hjelp fra tredjepart, feks fvk.

Anonymkode: 13969...573

• Liker 7
Skrevet

Hvis problemet er at barna blir opprørt, sinte, triste, så er det noe som går an å hjelpe barn igjennom. Ved medfølelse, veiledning og gode rollemodeller kan barn tidlig lære selvregulering. 

Det er ikke sånn at barn automatisk blir gode til å håndtere følelser når de er 10. Alt må læres. 

Anonymkode: f818c...33a

• Liker 6
Skrevet

Høres vel ut som de har for lite tid med far da. Jeg syntes det er dumt at tlf avtale med foreldre gruppa skal brytes. Så tenker kompromiet, må være å bruke din tlf merpå videoshat. Evnt om de har en pad, så kan de bruke den. Eller at tlf kun skal brukes til far, og ligge hjemme ellers. Blir veldig rart det her

Anonymkode: 498d5...af5

• Liker 2
Skrevet

Det kan jo hende at hvis de kan ha telefonkontakt hver dag blir ikke ting like sårt. Det går fint an å ha telefon uten å fylle den med alt mulig slags drit av apper.

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Høres vel ut som de har for lite tid med far da. Jeg syntes det er dumt at tlf avtale med foreldre gruppa skal brytes. Så tenker kompromiet, må være å bruke din tlf merpå videoshat. Evnt om de har en pad, så kan de bruke den. Eller at tlf kun skal brukes til far, og ligge hjemme ellers. Blir veldig rart det her

Anonymkode: 498d5...af5

kompromisset

chat

tablet/nettbrett

Anonymkode: f2fcd...4eb

• Liker 1
Skrevet

Ti år er veldig sent nå for tiden. Den "regelen" i foreldregruppa gjelder vel med tanke på spill, sosiale medier, tidsbruk, skolevei, SFO,  avtaler osv innad i gruppen, ikke om enkeltbarn skal ha en telefon hjemme som de kan ringe foreldre og andre på? 

Så her er jo konflikten om barna dine skal få ringe sin far når de ønsker (og ham dem). Det burde de kunne bruke din telefon til, eller eventuelt en telefon far gir dem til jul. Kunne dere ikke lage noen faste avtaler? At de ringer faren hver søndag eller noe? Noen snapper i uka? Ikke når de akutt savner, eller noe kjip har skjedd, men for å holde kontakten? Med bare én helg i uka er det veldig lang tid å ikke ha noe kontakt i mellomtida, så jeg kan forstå faren godt her. 

Anonymkode: 26677...367

Skrevet

Det er ikke alltid en fordel at barna har telefon, som den forelderen barna ikke er hos kan ringe når som helst.

Det er ikke heldig om samværforelderen misbruker telefonen ved å ringe i tide og utide.

Å ringe rett før leggetid så ungene sitter å gråter istede for å komme seg i seng, er å plage både barna og forelderen som barna er hos.

Dette er selv opplev og mobilen måtte konfiskeres etter kl 18 så det var ro i huset til sengetid. 

Anonymkode: 03bc2...a35

• Liker 2
Skrevet

Du kan selvfølgelig ikke nekte far å kjøpe det han vil til barna til jul. Hvorfor tror du at din mening skal telle mest?

Anonymkode: 6ef93...af8

Skrevet

Jeg kunne tenkt meg at så lenge det ikke er en smarttelefon og at de ikke kan snakke med far rett før leggetid før de er bedre på å kontrollere følelser, så burde det gå greit om ikke det er andre underliggende problemer. Det å oppfordre til bruk av Snap eller andre sosiale medier synes jeg er veldig dumt. Min 8 åring har klokke med simkort som ikke har telefonnummer til venner. De eldre har vanlige telefoner. Hos oss får de lov til å få sosiale apper det året de fyller 13. Men jeg har ingen erfaring med å være skilt. Dersom dere ikke klarer å bli enige er kan kanskje FVK hjelpe?

Anonymkode: c2622...2a0

• Liker 1
Skrevet

Far ser barna èn helg i måneden, men vil likevel triumfe gjennom viljen sin? Her hadde jeg stått på mitt, og heller latt han ringe på min mobiltelefon når han vil prate med barna.

• Liker 2
Skrevet

Ville sagt at han kan kjøpe telefoner som kan motta samtaler og sms, men ikke smarttelefon. Da kan han få tak i dem, men de kan ikke bruke den til spill og andre sosiale medier som sannsynligvis er årsaken til telefonavtalen i klassen...

Anonymkode: 24a29...293

Skrevet

Jeg ser ikke problemet med å la barna dine få hver sin tlf, men sett klare grenser og regler rundt bruken av det - f.eks at telefonen brukes kun til å ringe deg/far og at de ikke får laste ned noen spill uten avtale med deg/far. Ti år i dagens samfunn er faktisk ganske sent. 

Og du kan selvfølgelig ikke nekte far å kjøpe en telefon til sine barn. Hva de gjør hjemme hos han er hans avgjørelse, men du bestemmer hjemme hos deg. 

Anonymkode: 3ea90...ab6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...