Gå til innhold

Når bør borettslaget skifte ut badene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å kjøpe leilighet et sted hvor badet ser veldig gammelt ut. Det ser eldre ut enn det er og skal være fra 2004, men ser ut fra 90-tallet hvor hvite fliser har blitt gule og gulvet ikke har noe fall mot sluket osv. 

Ut fra hva jeg ser fra styremøter og vedtak er det ikke foreslått å pusse opp badene og borettslaget stemte nettopp ned oppussing av fasade og vil holde fellesutgiftene nede. Fellesgjeld er under 150.000 per boenhet. 

Tror dere de vil ta badet snart innen noen få år selvom det bare er 18 år gammelt? I takstrapport skrives det alltid at forventet levetid på bad er 25 år, men nå leser jeg på nett 50 år, selvom flere steder skriver at man bør bytte ut badet etter halve levetiden. 

Hva kan jeg forvente? At jeg må leve med dette badet eller at de skifter det ut innen et par år? Å skifte ut på egen regning er ikke aktuelt pga for høy kostnad 

Anonymkode: 2d650...81e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, de tar ikke badene før de må.

Anonymkode: e6e3f...307

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Nei, de tar ikke badene før de må.

Det vet jeg, men når kan man forvente at det er? 20 år, 25 år, 30 år, 50år? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du skriver jo i HI hva du har lest. Hvorfor tror du jeg har et bedre svar? Snakk med styret hvis du ikke stoler på det du leser. Du vurderer å kjøpe i et borettslag som stemmer ned vedlikehold av fasadene for å holde felleskostnadene nede. Det er et rødt flagg.

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva kan jeg forvente? At jeg må leve med dette badet eller at de skifter det ut innen et par år? Å skifte ut på egen regning er ikke aktuelt pga for høy kostnad 

Borettslaget kommer neppe til å renovere badene på mange år enda....  Det er helt vanlig å måtte pusse opp noen ganger selv før det tas en total renovering.  Du kan blant annet legge flis på flis (selvfølgelig med membran mellom), og du kan også velge å sette inn dusjkabinett slik at du ikke dusjer rett på gulvet. Det vil forlenge badets levetid 😊

Anonymkode: 2196e...9de

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du skriver jo i HI hva du har lest. Hvorfor tror du jeg har et bedre svar? Snakk med styret hvis du ikke stoler på det du leser. Du vurderer å kjøpe i et borettslag som stemmer ned vedlikehold av fasadene for å holde felleskostnadene nede. Det er et rødt flagg.

Jeg var hovedsakelig ute etter svar fra de med erfaring og ikke de som ikke kunne mer om hva som pleide å gjøres i praksis enn meg ut fra å bare lese. 

• Liker 1
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Om 15 til 25 år, det spiller en rolle om flere har bad som forfaller og kan skape litt fortgang i det.

Anonymkode: fae39...9ba

Skrevet

At borettslag renoverer bad har jeg kun lest om her inne. I min tidligere leilighet pusset jeg opp badet på egen regning. I min nåværende leilighet er det jeg som pusser opp badet.

• Liker 15
Skrevet

i borettslag har laget ferlles ansvar for bygningsmassen. skifte vinduer, utedører, tak, fasade osv. innvendig tiltak er andel-eiers eget ansvar.... du eier det som er innvendig, laget eier bygningsmasse. puss opp sjæl. 

• Liker 12
Skrevet

Er dette noe de i det hele tatt gjør?

Jeg bor i borettslag, og oppussing og vedlikehold av det ytre ligger i husleien.

IKKE noe inne i leilighetene. 

Anonymkode: 99a03...e77

• Liker 16
Skrevet

Mitt inntrykk er at badene kun pusses opp om det trengs å lages nytt røropplegg mellom leilighetene og det er jo ikke slik at oppussingen da blir gratis- da vil jo felleskostnadene økes tilsvarende. 

Anonymkode: 4253e...4c0

• Liker 15
Skrevet

Hvorfor ligger denne tråden under Barn og familie?

Anonymkode: 85689...2af

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Er dette noe de i det hele tatt gjør?

Jeg bor i borettslag, og oppussing og vedlikehold av det ytre ligger i husleien.

IKKE noe inne i leilighetene. 

Anonymkode: 99a03...e77

Hos oss er rørene borettslaget sitt ansvar å skifte/vedlikeholde. Veldig kjipt å pusse opp badet, for så å måtte gjøre deler av det på nytt fordi rør må byttes😅

Anonymkode: 29a2d...8f7

• Liker 2
Skrevet

Hos oss må vi både pusse opp bad og skifte vinduer selv. Det er ingen automatikk i at borettslaget står ansvarlig for det.

Anonymkode: b32ed...179

• Liker 4
Skrevet

Her skal de pusse opp badene om 2-3 år for første gang. Blokkene er fra 1971 og det har ikke vært pussa opp før nå, heldigvis har tidligere leieboere pussa opp her, men vi MÅ pusse opp på nytt pga rør når det gjøres i felleskap.

Anonymkode: 6a68d...06e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg var hovedsakelig ute etter svar fra de med erfaring og ikke de som ikke kunne mer om hva som pleide å gjøres i praksis enn meg ut fra å bare lese. 

Jeg har erfaring men det går selvsagt ikke an å si noe om  hva som eventuelt vil vedtas på fremtidige generalforsamlinger i borettslaget du vurderer å flytte til. Noen borettslag tar badene i fellesskap, andre ikke. Når det eventuelt gjøres vet man ikke før det er vedtatt. Styret er dem du bør kontakte her, ikke randoms på nettet.

• Liker 2
Skrevet

Da jeg bodde i borettslag måtte den enkelte pusse opp sitt eget bad, men borettslaget refunderte bytting av soilrør. Borettslaget hadde også forhandlet frem en rabatt hos en lokal rørlegger, som etterhvert kjente røropplagget godt, hadde med mer materialer i riktig dimensjon og hadde kort kjøretid.

Dermed kunne alle ta badet når det passet for dem selv, i stedet for at alle bad ble tatt samtidig uavhengig av hva som passet beboerne.

Du kan derfor ikke ta for gitt at borettslaget kommer til å ta badene.

Anonymkode: af3f8...a7a

• Liker 4
Skrevet

Borettslaget/sameiet har ansvaret for bygningsmasse, herunder soilrør. Badet pusses opp typisk når soilrørene må tas for da må uansett badet ødelegges. Øvrig oppussing av bad skjer på "eget ansvar". 

Det er dermed egentlig irrelevant med alderen på badet. Du må finne ut alderen på soilrørene. De gamle jernrørene har typisk en levetid på ca 50 år. Så hvis du bor i en bygningsmasse fra 60-tallet, kan en oppussing være nærstående. 

• Liker 5
Skrevet

Da baderommet er "kun" under 20 år gammel og borettslaget ønsker å holde felleskostnadene nede så kan det gå et par tiår til til noe skal skje. Du kan jo pusse opp selv ved å legge flis på flis, legge inn et fint dusjkabinett, nye baderomsmøbler. Enkelt og billig. Vi renoverte baderommet vårt for under 10 000 kroner og alt er nytt.

Anonymkode: b059c...691

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Borettslaget kommer neppe til å renovere badene på mange år enda....  Det er helt vanlig å måtte pusse opp noen ganger selv før det tas en total renovering.  Du kan blant annet legge flis på flis (selvfølgelig med membran mellom), og du kan også velge å sette inn dusjkabinett slik at du ikke dusjer rett på gulvet. Det vil forlenge badets levetid 😊

Anonymkode: 2196e...9de

Selvfølgelig IKKE med membran under! Man skal ikke legge to lag membran, da ber du om fuktproblemer!

Snakk med fagfolk TS.

Anonymkode: 9a5ec...db1

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...