Rusjenten Skrevet 9. oktober 2005 #1 Skrevet 9. oktober 2005 (endret) Svar kort eller utfyllende:) 1. Hvis jeg starter dagbok her, kommer du til å lese den jevnlig da? 2. Hva syns du om Sin City? 3. Av og til refererer folk til "rusproblemer" eller " store rusproblemer" Hva mener du skiller disse begrepene? 4. Hvilken film venter du i stor spenning skal komme på kino? 5. Syns du at du er flink til å skrive riktig(tegnsetting, staving, grammatikk)? 6. Hvis du skulle være et dyr, hvilket ville du vært og hvorfor? 7. Hvilken kjent person identifiserer du deg med, og hvorfor? 8. Hva er det barnsligste du har gjort det siste året? 9. Låner du vekk penger? Hvorfor/hvorfor ikke? 10. Du ser meg stå og haike inn til byen. Stopper du? 11. Hva er du opptatt av? 12. Beskriv en typisk hverdag for deg. 13. Beskriv hvordan du ønsket at hverdagen din skulle være. 14. Er det noe du kan gjøre for å få livet ditt mere som du vil? 15. Syns du jeg er patetisk som bruker så mye piller(ca 20 om dagen)?Og ja jeg skal trappe ned. 16. Tror du jeg har fritidsproblemer siden jeg spør om så mye rart? 17. Har du angst? 18. Vil du røyke en joint med meg? 19. Er ikke sjøhester skjønne? 20. Hvilke medisiner bruker du? 21. Kunne du ønske at havfruer fantes? 21. Du er ute og går i skogen. Du ser en alien på stien, som står og ser på deg. Han ser ikke farlig ut. Hva gjør du? Prøver du å kommunisere, isåfall hvordan? 22. Vet du hvordan delfiner kommuniserer? Kan d med hånda på hjertet si at du iikke er litt fascinert av delfiner? 23. Du møter en havfrue på stranda. Hadde du sagt fra til offisielle myndigheter om at du hadde sett henne? Sånn at de kunne ta henne og dissekere henne i vitenskapensnavn? Eller hadde du holdt det hemmelig og ønsket henne lykke til?Eller hadde du tatt henne med hjem og putta henne i et digert akvarium i bakhagen din? 24. Er du redd for kreft? Hvor ofte sjekker du feks brystene dine for klumper? 25. Er du redd for å bli kidnappet av aliens? 26. Du er forsker. Dere har fått inn et levende eksemplar av en vaske-ekte alien. Prøver du å kommunisere? Eller tar du masse tester på h*n? Eller er du så nysgjerrig på den at du dissekerer h'n? Endret 9. oktober 2005 av Rusjenten
Gjest gjest1 Skrevet 9. oktober 2005 #2 Skrevet 9. oktober 2005 Svar kort eller utfyllende:) 1. Hvis jeg starter dagbok her, kommer du til å lese den jevnlig da? Nei, gidder ikke følge med på min egen engang 2. Hva syns du om Sin City? Aldri sett den. 3. Av og til refererer folk til "rusproblemer" eller " store rusproblemer" Hva mener du skiller disse begrepene? Rusproblemer sies av dem som mener at "ååå stakkars menneske, tar seg noen trekk i uka, vi må kutte all kontakt umiddelbart!" store rusproblemer er dem som tar alt uten å spørre hva det er engang og virkelig er på kjøret. MIN MENING ;D Hold kjeft dere som har tenkt å blande dere! 4. Hvilken film venter du i stor spenning skal komme på kino? Silent hill 5. Syns du at du er flink til å skrive riktig(tegnsetting, staving, grammatikk)? Når jeg gidder, ja. 6. Hvis du skulle være et dyr, hvilket ville du vært og hvorfor? Sommerfugl for da hadde jeg vært pen og kunne fly :D 7. Hvilken kjent person identifiserer du deg med, og hvorfor? mike patton for vi liker spy :D 8. Hva er det barnsligste du har gjort det siste året? Jeg aner ikke. Jeg er barnslig hele tiden. 9. Låner du vekk penger? Hvorfor/hvorfor ikke? Nei, for jeg trenger alt selv. 10. Du ser meg stå og haike inn til byen. Stopper du? Jeg har ikke bil, så jeg vet ikke. Er bare 10 min inn til byen og det er for liten tid til kvinnelig voldtekt, så joda. Hopp inn. 11. Hva er du opptatt av? Musikk og venner. Og data. 12. Beskriv en typisk hverdag for deg. Står opp, sitter og gnomer og hører på faith no more eller noe i fler timer før jeg orker hive meg i dusjen og sminke meg og stikke til byen og treffe venner. Sitte hjemme hos dem og prate piss helt til jeg må hjem og lege meg. 13. Beskriv hvordan du ønsket at hverdagen din skulle være. Akkurat som den er nå :D Mitt tempo og alt er så fint :D 14. Er det noe du kan gjøre for å få livet ditt mere som du vil? Jau ta mer kontakt med folk, men jeg er redd (pga tidligere venner) at de skal tro jeg utnytter dem. 15. Syns du jeg er patetisk som bruker så mye piller(ca 20 om dagen)?Og ja jeg skal trappe ned. Ikke patetisk. Men ville ikke gjort det for mye i lengden var jeg deg, har venner selv som prøver å trappe ned på pilletullet sitt. 16. Tror du jeg har fritidsproblemer siden jeg spør om så mye rart? Det har vi vel alle iblant 17. Har du angst? haha! nei! Stakkars folk 18. Vil du røyke en joint med meg? Jaaa 19. Er ikke sjøhester skjønne? Jo 20. Hvilke medisiner bruker du? Livostin øyedråper på våren. 21. Kunne du ønske at havfruer fantes? Ja de er fiskepene. 21. Du er ute og går i skogen. Du ser en alien på stien, som står og ser på deg. Han ser ikke farlig ut. Hva gjør du? Prøver du å kommunisere, isåfall hvordan? Jeg lokker han med godteri ut av skogen og inn i bilen min som jeg ikke har. 22. Vet du hvordan delfiner kommuniserer? Kan d med hånda på hjertet si at du iikke er litt fascinert av delfiner? Jeg er lei delfiner! Som de sier på finding nemo: de tror de er så smarte og spesielle! ARH! 23. Du møter en havfrue på stranda. Hadde du sagt fra til offisielle myndigheter om at du hadde sett henne? Sånn at de kunne ta henne og dissekere henne i vitenskapensnavn? Eller hadde du holdt det hemmelig og ønsket henne lykke til?Eller hadde du tatt henne med hjem og putta henne i et digert akvarium i bakhagen din? Jeg hadde vinket farvell. Stress. 24. Er du redd for kreft? Hvor ofte sjekker du feks brystene dine for klumper? DET er stress! Er mer redd fuglevirus! 25. Er du redd for å bli kidnappet av aliens? Nei 26. Du er forsker. Dere har fått inn et levende eksemplar av en vaske-ekte alien. Prøver du å kommunisere? Eller tar du masse tester på h*n? Eller er du så nysgjerrig på den at du dissekerer h'n? Nei jeg går min vei urk man skal ikke tulle med disse! ←
Arkana Skrevet 9. oktober 2005 #3 Skrevet 9. oktober 2005 1. Hvis jeg starter dagbok her, kommer du til å lese den jevnlig da? Ja, hvis dagboken din er interessant og jeg føler at vi har noe til felles. 2. Hva syns du om Sin City? Aldri sett den, og vil ikke se den heller. 3. Av og til refererer folk til "rusproblemer" eller " store rusproblemer" Hva mener du skiller disse begrepene? Det orker jeg ikke forklare nå. 4. Hvilken film venter du i stor spenning skal komme på kino? Drømmen om Narnia 5. Syns du at du er flink til å skrive riktig(tegnsetting, staving, grammatikk)? Ja. 6. Hvis du skulle være et dyr, hvilket ville du vært og hvorfor? Katt, ingen spesiell grunn. 7. Hvilken kjent person identifiserer du deg med, og hvorfor? Ingen. 8. Hva er det barnsligste du har gjort det siste året? Dra i fornøyelsespark (hvis det kan kalles barnslig da) kanskje? Jeg er ikke spesielt barnslig av meg. 9. Låner du vekk penger? Hvorfor/hvorfor ikke? Ja, til folk jeg kjenner godt og som jeg vet betaler tilbake innen rimelig tid. Det skjer imidlertid svært svært sjelden, alle jeg kjenner har penger nok. 10. Du ser meg stå og haike inn til byen. Stopper du? Nei. 11. Hva er du opptatt av? Å ha et godt liv. 12. Beskriv en typisk hverdag for deg. Står opp, dusjer, kler på meg, spiser frokost, ser nyhetene på TV. Forelesning/praksis, drar hjem og leser litt (med jevnlige KG-pauser). Sambo kommer hjem fra jobb. Vi lager og spiser middag. På kvelden veksler vi mellom å se på TV, spille et eller annet spill, lese, ha besøk, sitte foran PC'en ++ Spiser kveldsmat, pusser tenner og steller meg, legger meg, leser litt, sovner. 13. Beskriv hvordan du ønsket at hverdagen din skulle være. Liker hverdagen min som den er. 14. Er det noe du kan gjøre for å få livet ditt mere som du vil? Gjøre ferdig studiene mine. 15. Syns du jeg er patetisk som bruker så mye piller(ca 20 om dagen)?Og ja jeg skal trappe ned. Ikke patetisk, men trist og dumt. Bra du skal trappe ned. 16. Tror du jeg har fritidsproblemer siden jeg spør om så mye rart? Nei. 17. Har du angst? Nei. 18. Vil du røyke en joint med meg? Nei. 19. Er ikke sjøhester skjønne? Ja. 20. Hvilke medisiner bruker du? Ingen faste, men tar paralgin forte når jeg har migrene. 21. Kunne du ønske at havfruer fantes? Tja, hvorfor ikke? 21. Du er ute og går i skogen. Du ser en alien på stien, som står og ser på deg. Han ser ikke farlig ut. Hva gjør du? Prøver du å kommunisere, isåfall hvordan? Aner ikke. 22. Vet du hvordan delfiner kommuniserer? Kan d med hånda på hjertet si at du iikke er litt fascinert av delfiner? Nja, ikke spesielt fascinert egentlig. 23. Du møter en havfrue på stranda. Hadde du sagt fra til offisielle myndigheter om at du hadde sett henne? Sånn at de kunne ta henne og dissekere henne i vitenskapensnavn? Eller hadde du holdt det hemmelig og ønsket henne lykke til?Eller hadde du tatt henne med hjem og putta henne i et digert akvarium i bakhagen din? Jeg hadde latt henne bli på stranden. 24. Er du redd for kreft? Hvor ofte sjekker du feks brystene dine for klumper? Nei, ikke redd. Sjekker dem hver eller annenhver mnd. 25. Er du redd for å bli kidnappet av aliens? Nei. 26. Du er forsker. Dere har fått inn et levende eksemplar av en vaske-ekte alien. Prøver du å kommunisere? Eller tar du masse tester på h*n? Eller er du så nysgjerrig på den at du dissekerer h'n? Gjør nok både det første og det andre, men ikke det tredje.
Gjest Gitte Skrevet 9. oktober 2005 #4 Skrevet 9. oktober 2005 (endret) Svar kort eller utfyllende:) 1. Hvis jeg starter dagbok her, kommer du til å lese den jevnlig da? tror ikke det 2. Hva syns du om Sin City? ingen mening 3. Av og til refererer folk til "rusproblemer" eller " store rusproblemer" Hva mener du skiller disse begrepene? rusproblemer er rusproblemer. Men vil kanskje skille mellom hasj og heroin 4. Hvilken film venter du i stor spenning skal komme på kino? ingen 5. Syns du at du er flink til å skrive riktig(tegnsetting, staving, grammatikk)? har ikke fulgt med, men du delte opp spørreundersøkelse i 2ern eller 3ern til spørre undersøkelse. 6. Hvis du skulle være et dyr, hvilket ville du vært og hvorfor? en katt med gode eiere 7. Hvilken kjent person identifiserer du deg med, og hvorfor? ingen jeg kommer på 8. Hva er det barnsligste du har gjort det siste året? hehe jeg gjør mye barnslig hele tiden 9. Låner du vekk penger? Hvorfor/hvorfor ikke? ja til folk jeg stoler på. Hvorfor? Fordi jeg stoler på at jeg får de tilbake av de jeg låner ut til. 10. Du ser meg stå og haike inn til byen. Stopper du? nei 11. Hva er du opptatt av? mangt og meget, lite og ingenting 12. Beskriv en typisk hverdag for deg. forelesning fra 09 til 13, jobb fra 14 til 2130. 13. Beskriv hvordan du ønsket at hverdagen din skulle være. ja si det... litt mindre jobbing, og mer tid til venner og kjæreste 14. Er det noe du kan gjøre for å få livet ditt mere som du vil? flytte herfra 15. Syns du jeg er patetisk som bruker så mye piller(ca 20 om dagen)?Og ja jeg skal trappe ned. jeg aner ikke hva du tar piller for, så da kan jeg ikke svare deg 16. Tror du jeg har fritidsproblemer siden jeg spør om så mye rart? du er vel nysgjerrig av natur da 17. Har du angst? nei 18. Vil du røyke en joint med meg? nope 19. Er ikke sjøhester skjønne? stilige de 20. Hvilke medisiner bruker du? ingen 21. Kunne du ønske at havfruer fantes? nei, kan ikke si jeg har behov for de.. 21. Du er ute og går i skogen. Du ser en alien på stien, som står og ser på deg. Han ser ikke farlig ut. Hva gjør du? Prøver du å kommunisere, isåfall hvordan? løpt som faen 22. Vet du hvordan delfiner kommuniserer? Kan d med hånda på hjertet si at du iikke er litt fascinert av delfiner? dem piper vel ellerno da... 23. Du møter en havfrue på stranda. Hadde du sagt fra til offisielle myndigheter om at du hadde sett henne? Sånn at de kunne ta henne og dissekere henne i vitenskapensnavn? Eller hadde du holdt det hemmelig og ønsket henne lykke til?Eller hadde du tatt henne med hjem og putta henne i et digert akvarium i bakhagen din? skal si ifra hva jeg gjør, den dagen jeg møter en havfrue 24. Er du redd for kreft? Hvor ofte sjekker du feks brystene dine for klumper? såklart jeg er redd for kreft. sjekker ikke bevisst, men er jo bortpå dem ganske ofte 25. Er du redd for å bli kidnappet av aliens? absolutt ikke 26. Du er forsker. Dere har fått inn et levende eksemplar av en vaske-ekte alien. Prøver du å kommunisere? Eller tar du masse tester på h*n? Eller er du så nysgjerrig på den at du dissekerer h'n? vet ikke.. ← Endret 9. oktober 2005 av Gitte
Gjest gjest1 Skrevet 9. oktober 2005 #5 Skrevet 9. oktober 2005 Svar kort eller utfyllende:) 1. Hvis jeg starter dagbok her, kommer du til å lese den jevnlig da? Det kan hende. Dersom jeg finner den interessant. 2. Hva syns du om Sin City? har ikke sett den 3. Av og til refererer folk til "rusproblemer" eller " store rusproblemer" Hva mener du skiller disse begrepene? Det er forskjell på stort eller ikke stort. Utdype forskjellen? Dersom man ikke klarer seg uten "medisinen" sin, så er det vel stort. Dersom man bare innimellom ruser seg, men allikevel såpass ofte at det går ut over andre ting i livet, så har man et rusproblem, om enn det ikke er så stort ennå. 4. Hvilken film venter du i stor spenning skal komme på kino? ? 5. Syns du at du er flink til å skrive riktig(tegnsetting, staving, grammatikk)? Ja, ganske. Jeg prøver i hvert fall. 6. Hvis du skulle være et dyr, hvilket ville du vært og hvorfor? Katt hos en snill dame. Frihet og kos 7. Hvilken kjent person identifiserer du deg med, og hvorfor? Ingen 8. Hva er det barnsligste du har gjort det siste året? Kommer ikke på noe i farta 9. Låner du vekk penger? Hvorfor/hvorfor ikke? Har jeg, så gjør jeg det. 10. Du ser meg stå og haike inn til byen. Stopper du? Hvis jeg ikke har innmari dårlig tid, så kan det godt hende 11. Hva er du opptatt av? Jeg synes vi må slutte og være så grådige i denne delen av verden. Det finnes andre der ute som sulter ihjel mens vi går her hjemme og lurer på hvordan vi skal få tjent oss enda mer penger til personlig forbruk 12. Beskriv en typisk hverdag for deg. Står opp, dusjer, spiser frokost, drikker kaffe, ser på TV/jobber litt, en tur i butikken kanskje (arbeidsledig for tiden) 13. Beskriv hvordan du ønsket at hverdagen din skulle være. Hverdagen er grei den, men skulle gjerne vært økonomisk uavhengig så jeg kunne jobbet frivillig for de vanskeligstilte, les: tiggere, uteliggere, narkomane osv. 14. Er det noe du kan gjøre for å få livet ditt mere som du vil? Tja, kunne solgt leiligheten, flyttet ut på landet og frigjort kapital, så jeg ikke behøvde å tjene så mye for å overleve, og så kunne jeg jobbet som frivillig. 15. Syns du jeg er patetisk som bruker så mye piller(ca 20 om dagen)?Og ja jeg skal trappe ned. Det har ikke noe med patetisk å gjøre. Det har noe med å gjøre at du har havnet ut i et uføre som antakelig ikke er like lett å bare bryte ut av. 16. Tror du jeg har fritidsproblemer siden jeg spør om så mye rart? Hehe.. nei, jeg tror du er på leit etter noen svar for livet ditt. 17. Har du angst? Nei, aldri hatt 18. Vil du røyke en joint med meg? Nei takk, liker verken smaken eller rusen 19. Er ikke sjøhester skjønne? Jo, de er vakre 20. Hvilke medisiner bruker du? Ingen 21. Kunne du ønske at havfruer fantes? Ønske og ønske - om disse skapningene hadde eksistert, så hadde jo egentlig verden vært en annen - så kanskje? 21. Du er ute og går i skogen. Du ser en alien på stien, som står og ser på deg. Han ser ikke farlig ut. Hva gjør du? Prøver du å kommunisere, isåfall hvordan? Vet ikke - kanskje jeg hadde blitt stiv og handlingslammet? Kanskje jeg hadde prøvd å smile litt sånn fårete og høflig for å se om det ble noen respons 22. Vet du hvordan delfiner kommuniserer? Kan d med hånda på hjertet si at du iikke er litt fascinert av delfiner? Delfiner er flotte. De kommuniserer med lyd og språk. Og telepati muligens 23. Du møter en havfrue på stranda. Hadde du sagt fra til offisielle myndigheter om at du hadde sett henne? Sånn at de kunne ta henne og dissekere henne i vitenskapensnavn? Eller hadde du holdt det hemmelig og ønsket henne lykke til?Eller hadde du tatt henne med hjem og putta henne i et digert akvarium i bakhagen din? Jeg hadde nok fortalt det til venner og familie, og så håpet at ingen av dem hadde gått videre til myndighetene med det 24. Er du redd for kreft? Hvor ofte sjekker du feks brystene dine for klumper? har hatt brystkreft. Sjekker ikke noe oftere nå enn før diagnosen og behandlingen. Er nok litt mer engstelig nå enn jeg var, men ikke så mye at det egentlig gjør noen forskjell i livet mitt 25. Er du redd for å bli kidnappet av aliens? Nei, mer litt sånn... jeg vil også møte dem. 26. Du er forsker. Dere har fått inn et levende eksemplar av en vaske-ekte alien. Prøver du å kommunisere? Eller tar du masse tester på h*n? Eller er du så nysgjerrig på den at du dissekerer h'n? Jeg ville vel prøvd å kommunisere først og fremst ja. ←
Gjest Spacegirl Skrevet 9. oktober 2005 #6 Skrevet 9. oktober 2005 1. Hvis jeg starter dagbok her, kommer du til å lese den jevnlig da? Godt mulig 2. Hva syns du om Sin City? Har jeg ikke sett 3. Av og til refererer folk til "rusproblemer" eller " store rusproblemer" Hva mener du skiller disse begrepene? Tja, store rusproblemer må vel bli de som er helt avhengig av å ruse seg hele tiden. 4. Hvilken film venter du i stor spenning skal komme på kino? Har slutta å følge med på hva som går på kino, for det er så langt til nærmeste kino at jeg får ikke gått allikevel. 5. Syns du at du er flink til å skrive riktig(tegnsetting, staving, grammatikk)? Nja, var flinkere før. Merker at jeg slurver litt når jeg skriver her på kg 6. Hvis du skulle være et dyr, hvilket ville du vært og hvorfor? En katt tror jeg. Eller kanskje en sjiraff. 7. Hvilken kjent person identifiserer du deg med, og hvorfor? Ingen 8. Hva er det barnsligste du har gjort det siste året? Tja, vet ikke helt. Kanskje å ta på meg regntøy og støvler for å gå ut og hoppe i sølepytter. 9. Låner du vekk penger? Hvorfor/hvorfor ikke? Bare til folk jeg stoler på. 10. Du ser meg stå og haike inn til byen. Stopper du? Ja 11. Hva er du opptatt av? Musikk, bøker, data 12. Beskriv en typisk hverdag for deg. Den er ganske innholdsløs. Står opp i tolv-ett tida, sitter foran pc'en, øver fiolin, går kanskje ut en tur, kommer hjem og sitter mer foran pc'en, ser tv og legger meg. 13. Beskriv hvordan du ønsket at hverdagen din skulle være. Ønsker at jeg jobbet eller var student. 14. Er det noe du kan gjøre for å få livet ditt mere som du vil? Til høsten flytter jeg sannsynligvis til Kristiansand og begynner å studere. Så da blir nok ting bedre. 15. Syns du jeg er patetisk som bruker så mye piller(ca 20 om dagen)?Og ja jeg skal trappe ned. Nei 16. Tror du jeg har fritidsproblemer siden jeg spør om så mye rart? Nei 17. Har du angst? Ja 18. Vil du røyke en joint med meg? Ja 19. Er ikke sjøhester skjønne? Kjempefine 20. Hvilke medisiner bruker du? Seroquel, Lithium, Cipralex, Tolvon, Truxal, Sobril og Imovane. 21. Kunne du ønske at havfruer fantes? Ja 21. Du er ute og går i skogen. Du ser en alien på stien, som står og ser på deg. Han ser ikke farlig ut. Hva gjør du? Prøver du å kommunisere, isåfall hvordan? Jeg prøver nok å kommunisere, men aner ikke hvordan. 22. Vet du hvordan delfiner kommuniserer? Kan d med hånda på hjertet si at du iikke er litt fascinert av delfiner? Jeg er fascinert av dem, men vet ikke hvordan de kommuniserer. Med lyder tror jeg? 23. Du møter en havfrue på stranda. Hadde du sagt fra til offisielle myndigheter om at du hadde sett henne? Sånn at de kunne ta henne og dissekere henne i vitenskapensnavn? Eller hadde du holdt det hemmelig og ønsket henne lykke til?Eller hadde du tatt henne med hjem og putta henne i et digert akvarium i bakhagen din? Hadde nok holdt det hemmelig og ønsket henne lykke til. 24. Er du redd for kreft? Hvor ofte sjekker du feks brystene dine for klumper? Nei, det er jeg ikke. 25. Er du redd for å bli kidnappet av aliens? Nei 26. Du er forsker. Dere har fått inn et levende eksemplar av en vaske-ekte alien. Prøver du å kommunisere? Eller tar du masse tester på h*n? Eller er du så nysgjerrig på den at du dissekerer h'n? Prøver å kommunisere.
Gjest Bellatrix Skrevet 9. oktober 2005 #7 Skrevet 9. oktober 2005 1. Hvis jeg starter dagbok her, kommer du til å lese den jevnlig da? Det kan godt hende. 2. Hva syns du om Sin City? Har ikke sett. 3. Av og til refererer folk til "rusproblemer" eller " store rusproblemer" Hva mener du skiller disse begrepene? Store rusproblemer må vel være hvis man har så store problemer at man ikke klarer seg i hverdagen. 4. Hvilken film venter du i stor spenning skal komme på kino? Vet ikke. 5. Syns du at du er flink til å skrive riktig(tegnsetting, staving, grammatikk)? Ja. 6. Hvis du skulle være et dyr, hvilket ville du vært og hvorfor? hund. Er veldig glad i hunder. De er trofaste og menneskets beste venn. 7. Hvilken kjent person identifiserer du deg med, og hvorfor? 8. Hva er det barnsligste du har gjort det siste året? 9. Låner du vekk penger? Hvorfor/hvorfor ikke? Ja. Jeg vet selv hvor kjipt det er å ha dårlig råd og låner bort så lenge jeg vet at jeg får pengene tilbake. 10. Du ser meg stå og haike inn til byen. Stopper du? Kanskje. 11. Hva er du opptatt av? Rettferdighet. 12. Beskriv en typisk hverdag for deg. Jeg står opp, spiser, setter meg ved pc-en, leser en bok, ser tv... og plutselig er det kveld. 13. Beskriv hvordan du ønsket at hverdagen din skulle være. Jeg liker hverdagen min som den er. 14. Er det noe du kan gjøre for å få livet ditt mere som du vil? Ikke som jeg vet om. 15. Syns du jeg er patetisk som bruker så mye piller(ca 20 om dagen)?Og ja jeg skal trappe ned. Liker ikke ordet patetisk, men jeg tror ikke du har godt av det. 16. Tror du jeg har fritidsproblemer siden jeg spør om så mye rart? Nei, men jeg tror du er nysgjerrig på andre mennesker. 17. Har du angst? Har hatt. 18. Vil du røyke en joint med meg? Nei. 19. Er ikke sjøhester skjønne? Nei. 20. Hvilke medisiner bruker du? Blodtrykksdempende, vanndrivende, allergi og antidepressiva. 21. Kunne du ønske at havfruer fantes? Nei. 21. Du er ute og går i skogen. Du ser en alien på stien, som står og ser på deg. Han ser ikke farlig ut. Hva gjør du? Prøver du å kommunisere, isåfall hvordan? Tror jeg blir redd og løper. 22. Vet du hvordan delfiner kommuniserer? Kan d med hånda på hjertet si at du iikke er litt fascinert av delfiner? Er litt fascinert, jo. 23. Du møter en havfrue på stranda. Hadde du sagt fra til offisielle myndigheter om at du hadde sett henne? Sånn at de kunne ta henne og dissekere henne i vitenskapensnavn? Eller hadde du holdt det hemmelig og ønsket henne lykke til?Eller hadde du tatt henne med hjem og putta henne i et digert akvarium i bakhagen din? Tror jeg hadde ønsket henne lykke til. 24. Er du redd for kreft? Hvor ofte sjekker du feks brystene dine for klumper? Nei. Tenker ikke på kreft. 25. Er du redd for å bli kidnappet av aliens? Nei. 26. Du er forsker. Dere har fått inn et levende eksemplar av en vaske-ekte alien. Prøver du å kommunisere? Eller tar du masse tester på h*n? Eller er du så nysgjerrig på den at du dissekerer h'n? Prøver å kommunisere.
Anglofil Skrevet 9. oktober 2005 #8 Skrevet 9. oktober 2005 (endret) 1. Hvis jeg starter dagbok her, kommer du til å lese den jevnlig da? Antagelig ikke, jeg har problemer med å følge med i min egen. 2. Hva syns du om Sin City? Har aldri sett på det. 3. Av og til refererer folk til "rusproblemer" eller " store rusproblemer" Hva mener du skiller disse begrepene? Tror det er liten forskjell, men at man heller vil presisere at man har rusproblemer, og at de er store. Akkurat som jeg sier at jeg en sosialdemokrat, som bare presiserer at jeg er en sosialist som har tro på demokratiet. For meg er det litt av det samme. Men det er klart, det er kanskje en forskjell her også. At man ved bare "rusproblemer", kanskje kan fungere ok i hverdagen, mens ved "store rusproblemer" så går det også utover hverdagen ellers også. Men problemer betyr problemer, dog kanskje i ulik skala, men tror grensene er små. 4. Hvilken film venter du i stor spenning skal komme på kino? Down in the Valley og Pride & Prejudice 5. Syns du at du er flink til å skrive riktig(tegnsetting, staving, grammatikk)? Joda, ganske, jeg prøver.(..) 6. Hvis du skulle være et dyr, hvilket ville du vært og hvorfor? Delfin, flotte dyr som ser snille ut, men som kan være farlige hvis de må. 7. Hvilken kjent person identifiserer du deg med, og hvorfor? Katie Holmes, egentlig. Hun er litt lik meg, men kanskje fordi jeg har det fra Dawson's Creek. For jeg skal jo ikke gifte meg med Tom Cruise, ikke vil jeg det heller. Men det er noe med den sårbarheten jeg føler hun utstråler. 8. Hva er det barnsligste du har gjort det siste året? Lekt med barn. 9. Låner du vekk penger? Hvorfor/hvorfor ikke? Noen ganger, men sjelden, kommer ann på personen. 10. Du ser meg stå og haike inn til byen. Stopper du? Kanskje, kommer ann på om jeg har dårlig tid etc. 11. Hva er du opptatt av? Å bli elsket, filmer, skuespillere, Frank Sinatra, musikk, karate, tegne, skrive, internett, KG, lese, slalåm, politikk og politisk arbeid, studier, venner, gutter og familien. 12. Beskriv en typisk hverdag for deg. Står opp rundt 06:00, begynner på skolen klokka 08:30, så jeg må rekke toget klokka 07:00, som mamma kjører meg til. Er i Oslo ca. 07:35, er på Høgskolen klokka ca. 07:55. Har time fram til 11.15. Deretter går jeg bort til Nationalteateret, og tar toget derfra 11.43. Er på stasjonen hjemme ca. klokka 12:20. Bussen drar fra stasjonen ca. 12.25, går av bussen ca. 12.40. Henter posten og er inne i huset ca. 12.45. Går på toalettet, lager meg noen brødskiver og slapper av, foran pc'en eller foran tv'en(ser på en dvd). Noen ganger leser jeg, hvis det er noe lese, et par timer. Deretter er det enten møter i AUF klokka 18:00, ellers så er det trening fra klokka. 20:00. Hvis jeg er på møter i AUF, tar jeg bussen som går enten 15:40 eller 16:40 hjemmefra, tar toget til byen som går 16.30 eller 17:30. Er da i byen enten klokka 17:00 eller 18:00, enten venter jeg en time, titter o.l, ellers så skynder jeg meg til møtet. Det hender at jeg blir med ut etterpå med de andre. Da er jeg hjemme ca. klokka. 11:20, og blir hentet på stasjonen av pappa, ellers så er jeg hjemme ca. klokka. 21:20, det kommer ann på. Hvis jeg er på trening fra klokka 20:00, slutter jeg 21:30, blir hentet av pappa og er hjemme ca. klokka 22:15. Legger meg ca. klokka: 24:00. 13. Beskriv hvordan du ønsket at hverdagen din skulle være. Er egentlig ganske fornøyd med slik den er. 14. Er det noe du kan gjøre for å få livet ditt mere som du vil? Sove mer kanskje, legge meg tidligere. 15. Syns du jeg er patetisk som bruker så mye piller(ca 20 om dagen)?Og ja jeg skal trappe ned. Nei, ikke hvis det er piller som må tas. Det er som regel en grunn til at man tar piller, og det er ikke patetisk. Men kan man trappe ned, så er det kanskje det beste. 16. Tror du jeg har fritidsproblemer siden jeg spør om så mye rart? Nei, bare at du er nysgjerrig, slik som meg.. 17. Har du angst? Nei 18. Vil du røyke en joint med meg? Nei, ellers takk. 19. Er ikke sjøhester skjønne? Vel, i grunn ikke. 20. Hvilke medisiner bruker du? Ingen, noen ganger paracet o.l til menstrasjonssmerter eller til hodepine/kvalme, men det er sjelden. 21. Kunne du ønske at havfruer fantes? Ja, hehe. Hadde vært spennende. 21. Du er ute og går i skogen. Du ser en alien på stien, som står og ser på deg. Han ser ikke farlig ut. Hva gjør du? Prøver du å kommunisere, isåfall hvordan? Ehm, enten løpe som en gal, eller spørre hvem det er. 22. Vet du hvordan delfiner kommuniserer? Kan d med hånda på hjertet si at du iikke er litt fascinert av delfiner? Nei, jeg er liker delfiner godt. Er ikke så sikker på hvordan de kommuniserer, men tror de gjør det ved hjelp av lydsignaler eller noe slikt. 23. Du møter en havfrue på stranda. Hadde du sagt fra til offisielle myndigheter om at du hadde sett henne? Sånn at de kunne ta henne og dissekere henne i vitenskapensnavn? Eller hadde du holdt det hemmelig og ønsket henne lykke til?Eller hadde du tatt henne med hjem og putta henne i et digert akvarium i bakhagen din? Vet ikke helt, er usikker, men hadde ikke tatt med henne hjem! 24. Er du redd for kreft? Hvor ofte sjekker du feks brystene dine for klumper? Ja, det er jeg, siden noen i familien har hatt det, sjekker en gang i blant. 25. Er du redd for å bli kidnappet av aliens? Nei 26. Du er forsker. Dere har fått inn et levende eksemplar av en vaske-ekte alien. Prøver du å kommunisere? Eller tar du masse tester på h*n? Eller er du så nysgjerrig på den at du dissekerer h'n? Jeg prøver kanskje å kommunisere med den.. Mvh Yvonne Endret 9. oktober 2005 av yvonne
Gjest *Snart medlem* Skrevet 10. oktober 2005 #9 Skrevet 10. oktober 2005 1. Hvis jeg starter dagbok her, kommer du til å lese den jevnlig da? Kikker sikkert innom av og til slik jeg gjør med en del andre dagbøker. 2. Hva syns du om Sin City? Kjempefilm! 3. Av og til refererer folk til "rusproblemer" eller " store rusproblemer" Hva mener du skiller disse begrepene? I hvilken grad det påvirker hverdagen og om man klarer å fungere i hverdagen eller ikke. 4. Hvilken film venter du i stor spenning skal komme på kino? Hmmm..... *tenke* Drømmen om Narnia kanskje? Venter egentlig ikke sånn veldig på noen film i øyeblikket. 5. Syns du at du er flink til å skrive riktig(tegnsetting, staving, grammatikk)? Ja. 6. Hvis du skulle være et dyr, hvilket ville du vært og hvorfor? Katt! Fordi de er så uavhengige. 7. Hvilken kjent person identifiserer du deg med, og hvorfor? Ingen 8. Hva er det barnsligste du har gjort det siste året? Sikkert alt for mye å ramse opp. 9. Låner du vekk penger? Hvorfor/hvorfor ikke? Jeg låner bort penger til folk jeg kjenner godt og som jeg vet vil betale tilbake. 10. Du ser meg stå og haike inn til byen. Stopper du? Vet ikke hvordan du ser ut.... og så kjenner jeg deg ikke. Dessuten kjører jeg ikke bil. 11. Hva er du opptatt av? Kjæresten min, musikk og dataspill 12. Beskriv en typisk hverdag for deg. Sulle på kontoret mitt uten å få gjort noe særlig, få dårlig samvittighet pga det, gå hjem og lage mat, sitte foran datan. 13. Beskriv hvordan du ønsket at hverdagen din skulle være. Gått på jobb i en spillbedrift der det var godt miljø, jobbe hele dagen og like det godt, og kost meg med kjæresten og dataspill resten av dagen. 14. Er det noe du kan gjøre for å få livet ditt mere som du vil? Bli ferdig med dette dustegreiene her, bli bedre til å lage musikk, skape (flere) kontakter og søke jobb i spillindustrien. 15. Syns du jeg er patetisk som bruker så mye piller(ca 20 om dagen)?Og ja jeg skal trappe ned. Ikke patetisk, men synes det er dumt av deg. Håper du ikke bare trapper ned, men også forsøker å få hjelp med å motivere deg til det. 16. Tror du jeg har fritidsproblemer siden jeg spør om så mye rart? Hehe, har ikke tenkt på det før, men det kan du nok ha rett i at du har 17. Har du angst? Ikke angst, men har nok nevrotiske tendenser. 18. Vil du røyke en joint med meg? Nei takk. 19. Er ikke sjøhester skjønne? Joda, fine de. 20. Hvilke medisiner bruker du? P-piller 21. Kunne du ønske at havfruer fantes? Nei, hvorfor skulle jeg det? 21. Du er ute og går i skogen. Du ser en alien på stien, som står og ser på deg. Han ser ikke farlig ut. Hva gjør du? Prøver du å kommunisere, isåfall hvordan? Tror jeg ville blitt vettaskremt. 22. Vet du hvordan delfiner kommuniserer? Kan d med hånda på hjertet si at du iikke er litt fascinert av delfiner? Tja, litt fascinert kanskje. Vet ikke så veldig mye om deres kommunikasjon, nei. 23. Du møter en havfrue på stranda. Hadde du sagt fra til offisielle myndigheter om at du hadde sett henne? Sånn at de kunne ta henne og dissekere henne i vitenskapensnavn? Eller hadde du holdt det hemmelig og ønsket henne lykke til?Eller hadde du tatt henne med hjem og putta henne i et digert akvarium i bakhagen din? Jeg ville ikke gjort noe som helst. 24. Er du redd for kreft? Hvor ofte sjekker du feks brystene dine for klumper? Relativt, min mor har hatt kreft. Sjekker brystene etter hver mens. 25. Er du redd for å bli kidnappet av aliens? Nei. 26. Du er forsker. Dere har fått inn et levende eksemplar av en vaske-ekte alien. Prøver du å kommunisere? Eller tar du masse tester på h*n? Eller er du så nysgjerrig på den at du dissekerer h'n? Det kommer selvsagt an på hva jeg forsker på. Ville uansett startet med kommunikasjon, men man kan jo ta tester i tillegg. Disskrering tror jeg vi tar hvis den skulle dø en dag. Forhåpentligvis ville jeg være en del av et tverrdisiplinært forskningsteam dog.
Gjest Jalileh Skrevet 10. oktober 2005 #10 Skrevet 10. oktober 2005 1. Hvis jeg starter dagbok her, kommer du til å lese den jevnlig da? Kommer ann på. er du spennende da? 2. Hva syns du om Sin City? Har ikke sett filmen. 3. Av og til refererer folk til "rusproblemer" eller " store rusproblemer" Hva mener du skiller disse begrepene? No idea! 4. Hvilken film venter du i stor spenning skal komme på kino? Istid 2, hehe... 5. Syns du at du er flink til å skrive riktig(tegnsetting, staving, grammatikk)? Skal ikke snakke så høyt her. Har nok nok av skrivefeil jeg også. 6. Hvis du skulle være et dyr, hvilket ville du vært og hvorfor? Jeg ville vært en hund. De får kos, stell, og jeg tror at de fleste hunder har det veldig bra. 7. Hvilken kjent person identifiserer du deg med, og hvorfor? Carrie i Kongen av Queens (rollefiguren altså). hun er prikk lik meg i oppførselen. 8. Hva er det barnsligste du har gjort det siste året? Åh... Tror faktisk at jeg har tulleringt for ikke så alt for lenge siden. 9. Låner du vekk penger? Hvorfor/hvorfor ikke? Ja. Det har jeg ikke noe problem med. 10. Du ser meg stå og haike inn til byen. Stopper du? Nei. 11. Hva er du opptatt av? Kroppshysteriet. 12. Beskriv en typisk hverdag for deg. Jeg står opp, går enten på jobb eller på trening. Noen dager står jeg opp og daffer rundt i joggebuksa og gjør ingenting. Ofte drar jeg ned til byen og møter venninner på cafe. 13. Beskriv hvordan du ønsket at hverdagen din skulle være. Jeg vil ha mann og barn!! 14. Er det noe du kan gjøre for å få livet ditt mere som du vil? Ja. Bli ferdig med skolen. 15. Syns du jeg er patetisk som bruker så mye piller(ca 20 om dagen)?Og ja jeg skal trappe ned. Nei. Men håper for din skyld at du trapper ned ja. 16. Tror du jeg har fritidsproblemer siden jeg spør om så mye rart? Nei. Syns spørsmålene dine er morsomme jeg. 17. Har du angst? Litt. Men er heldigvis ikke så veldig plaget. Jeg blir mest deppa. 18. Vil du røyke en joint med meg? Trokke det. Hadde du spurt for 5 år siden så hadde jeg sikkert sagt ja. 19. Er ikke sjøhester skjønne? Nei. de er rare. 20. Hvilke medisiner bruker du? Cipralex. 21. Kunne du ønske at havfruer fantes? Er ikke det jeg ønsker mest her i verden nei. 21. Du er ute og går i skogen. Du ser en alien på stien, som står og ser på deg. Han ser ikke farlig ut. Hva gjør du? Prøver du å kommunisere, isåfall hvordan? Jeg hadde løpt. 22. Vet du hvordan delfiner kommuniserer? Kan d med hånda på hjertet si at du iikke er litt fascinert av delfiner? Jeg elsker delfiner. Men nei? hvordan kommuniserer de? 23. Du møter en havfrue på stranda. Hadde du sagt fra til offisielle myndigheter om at du hadde sett henne? Sånn at de kunne ta henne og dissekere henne i vitenskapensnavn? Eller hadde du holdt det hemmelig og ønsket henne lykke til?Eller hadde du tatt henne med hjem og putta henne i et digert akvarium i bakhagen din? Hadde holdt det hemmelig. 24. Er du redd for kreft? Hvor ofte sjekker du feks brystene dine for klumper? Jeg er redd for kreft ja. og ja, jeg har sjekket brystene mine for klumper. 25. Er du redd for å bli kidnappet av aliens? Nei...men er du? 26. Du er forsker. Dere har fått inn et levende eksemplar av en vaske-ekte alien. Prøver du å kommunisere? Eller tar du masse tester på h*n? Eller er du så nysgjerrig på den at du dissekerer h'n? Jeg ville prøvd å kommunisere med den.
Gjest gjest1 Skrevet 10. oktober 2005 #11 Skrevet 10. oktober 2005 1. Hvis jeg starter dagbok her, kommer du til å lese den jevnlig da? godt mulig det ja. 2. Hva syns du om Sin City? synes den er litt oppskrytt igrunn jeg. Filmen var underholdene den, men hadde vel gjerne forventet noe mer. 3. Av og til refererer folk til "rusproblemer" eller " store rusproblemer" Hva mener du skiller disse begrepene? Med "rusproblemer" tenker jeg på de som har ett lite forbruk, men likevel over "normalen". De med "store rusproblemer" er for meg de som i stor grad lar seg styre av rusen/stor del av livet handler om rusen. Hvor rusen har tatt over kontrollen 4. Hvilken film venter du i stor spenning skal komme på kino? hmm.. kommer ikke på noe 5. Syns du at du er flink til å skrive riktig(tegnsetting, staving, grammatikk)? helt gjennomsnittlig tenker jeg. Skriver endel feil men ser det stort sett selv hvis jeg tar meg tid til å lese gjennom det jeg har skrevet. 6. Hvis du skulle være et dyr, hvilket ville du vært og hvorfor? jeg tror jeg ville ha vært en giraff. Synes det er flotte, fredfulle dyr. Så ett dyreprogram en gang om giraffer og da ble jeg helt frelst. Det var en skikkelig arrogant giraff der og det var utrolig morsomt. Tror ikke jeg kunne vært ett husdyr eller noe slikt, men hadde heller ikke likt å være ett rovdyr. Så tror nok giraff hadde vært bra for meg. 7. Hvilken kjent person identifiserer du deg med, og hvorfor? - 8. Hva er det barnsligste du har gjort det siste året? vært skikkelig fjortis og stått utenfor ett hotel og ventet på at en stjerne skulle komme ut. Noe han selvsagt ikke gjorde. Morsomt der og da, men helt tåpelig. 9. Låner du vekk penger? Hvorfor/hvorfor ikke? ja, jeg låner bort penger. Men aldri store beløp. Det er endel folk jeg ikke låner penger til lengre fordi jeg vet at jeg ikke får det tilbake. Og det er ødeleggende for vennskap når slikt skjer. Hadde en uheldig opplevelse med det for noen år siden - en venninne av meg som er i jobb lånte ett større beløp av meg (jeg er student og hadde nettopp fått studielånet mitt) Jeg fikk ikke pengene tilbake - hver gang jeg minnet henne på det sa hun "jeg er så blakk. du skal få når jeg får lønning" Og nesten hver gang vi traff hverandre bar hun på en pose fra en eller annen butikk. Utrolig irriterende. Fikk etter ett par år og flere delbetalinger pengene tilbake. Men aldri igjen. 10. Du ser meg stå og haike inn til byen. Stopper du? nei. jeg tar ikke opp haikere. 11. Hva er du opptatt av? politikk, rettferdighet, litteratur, venner, familie, musikk, meg selv.. 12. Beskriv en typisk hverdag for deg. står opp en halvtimes tid før første forelesning. Rask tur på badet, på med klærene, griper med meg en banan eller noe annet som kan spises på veien og løper ned i bilen. Reser bort på skolen - er sen som alltid og hater å komme for sent. Er på en forelesning eller to og en tur innom lesesalen. Skal jeg på jobb går jeg tidlig fra skolen og får egentlig ikke gjort stort annet den dagen. Har jeg fri sitter jeg en stund ekstra på skolen før jeg gjør en av tre ting - trener, treffer venner eller drar hjem. Hjemme går det for tiden mye i nedlastede serier på tv og x-box spilling. Koser meg med sambo og legger meg altfor seng. 13. Beskriv hvordan du ønsket at hverdagen din skulle være. egentlig mye det samme, men kunne nok tenkt meg å komme meg opp litt tidligere slik at jeg fikk mer ut av formiddagene. 14. Er det noe du kan gjøre for å få livet ditt mere som du vil? snu døgnet. være mer økonomisk. trene mer - både for å få mer energi + være mer fornøyd med meg selv 15. Syns du jeg er patetisk som bruker så mye piller(ca 20 om dagen)?Og ja jeg skal trappe ned. ikke patetisk for det sier egentlig ikke så mye om det som person. Men det er ganske bekymringsverdig. 16. Tror du jeg har fritidsproblemer siden jeg spør om så mye rart? hehe. nei, lurer på mye rart selv jeg. 17. Har du angst? litt 18. Vil du røyke en joint med meg? neitakk. ikke min greie. 19. Er ikke sjøhester skjønne? joda, de er fine de. 20. Hvilke medisiner bruker du? p-piller. + allergimedisin om våren/sommeren 21. Kunne du ønske at havfruer fantes? 21. Du er ute og går i skogen. Du ser en alien på stien, som står og ser på deg. Han ser ikke farlig ut. Hva gjør du? Prøver du å kommunisere, isåfall hvordan? hadde nok prøvd å kommunisere ja, helt sikker ved å snakke først (haha - veldig trolig at en alien snakker norsk ) og så med fingerspråk tenker jeg 22. Vet du hvordan delfiner kommuniserer? Kan d med hånda på hjertet si at du iikke er litt fascinert av delfiner? er fascinert av delfiner jeg. Flotte dyr! 23. Du møter en havfrue på stranda. Hadde du sagt fra til offisielle myndigheter om at du hadde sett henne? Sånn at de kunne ta henne og dissekere henne i vitenskapensnavn? Eller hadde du holdt det hemmelig og ønsket henne lykke til?Eller hadde du tatt henne med hjem og putta henne i et digert akvarium i bakhagen din? tror nok jeg hadde holdt godt kjeft. Ingen hadde jo trodd meg 24. Er du redd for kreft? Hvor ofte sjekker du feks brystene dine for klumper? nei, jeg er ikke redd for kreft og sjekker heller ikke brystene mine for klumper (burde gjerne begynne med det) 25. Er du redd for å bli kidnappet av aliens? nei 26. Du er forsker. Dere har fått inn et levende eksemplar av en vaske-ekte alien. Prøver du å kommunisere? Eller tar du masse tester på h*n? Eller er du så nysgjerrig på den at du dissekerer h'n? hadde nok prøvd å kommunisere først ja. Men om h*n er død så hadde jeg dissekert h*n
Kafka Skrevet 13. oktober 2005 #12 Skrevet 13. oktober 2005 Svar kort eller utfyllende:) 1. Hvis jeg starter dagbok her, kommer du til å lese den jevnlig da? Mmm.. Kansje. Men det er vanskelig å gi noen løfter. Jeg er ikke så ofte inne her for tiden, men lager du en så kommer jeg nok til å ta en titt 2. Hva syns du om Sin City? har ikke sett denne ennå jeg! Utifra det jeg har sett på små trailere så ser den kul nok ut den. Var den bra eller? 3. Av og til refererer folk til "rusproblemer" eller " store rusproblemer" Hva mener du skiller disse begrepene? Hm. Dersom det var jeg som i så tilfelle tok i bruk disse ordene, så tror jeg det kunne være for å poengtere noe. Altså at det var snakk om det ene fremfor det andre. Tidligere, i en jobb jeg over en liten stund hadde, var utrykk som 'tunge sprøytenarkomane' ganske vanlige. Jeg tror de supplerte med 'tunge' fordi det her var snakk om mennesker som hadde vært på kjøret i mange, mange år allerede og derfor hadde en større fallhøyde hva rehabilitering og tilbakeanfall angår. Det er iallefall hva jeg ble fortalt. Det var mange flinke folk som jobbet der, og de har årevis med erfaring fra dette så jeg får stole på at utrykkene de bruker er holdbare. Men vet du, jeg syns det er et veldig godt spørsmål. Har tenkt litt på akkurat dette selv faktisk. Jeg har lurt på hvor en slik grense måtte gå, og kan ikke annet enn å tro at slike grenser raskt hviskes ut og når hverandre. Jeg har lurt på hvor langt det må ha kommet dersom man må på avrusning f.eks. Og jeg har lest en del om svært unge mennesker som må tilbringe 1 år eller mer på steder som tyrili. Hvor langt har det kommet når man må det? Når det gjelder spørsmål som dette så føler jeg meg helt blank. Jeg har prøvd å lese en del, og har stilt noen flinke folk noen spørsmål - men føler alikevel ikke at jeg har rett til å uttale så mangt om dette, med den lille kunnskap det måtte bringe. På dette stedet jeg jobbet litt så hadde jeg blandt annet litt kontakt med en ung jente på 19 år. Hun var den yngste der, og resterende var godt over 30. Noen 40 og andre igjen 50. Det må være tøft å måtte leve sammen med mennesker så mye eldre enn seg selv, som fremdeles sliter med problemene man har. Dersom hun følte at de virket evige da, så ville jeg kunne forstå henne tror jeg. Hun hadde visstnok brukt diverse stoffer siden hun var 13. Fra 13 til 19. Det er lenge nok. Men jeg syns som sagt spørsmålet ditt er veldig godt. Når går man over til 'missbruk' fra <vanlig> bruk? Rusmissbruker. Det høres så vagt ut. Noen øl er vel bruk da, og mange om dagen er missbruk. Men det er forskjell på rusmiddler også. Heroin f.eks. Finnes det noe annet enn 'missbruk' når det gjelder dette? Hvor mange ganger må man ta heroin før man pådrar seg 'store' rusproblemer til <fordel?> for <vanlige/mildere>? Eller kansje det dette med rissiko for tilbakefall som gir definisjonen på hvor 'store' rusproblemer man har? Men det kan ikke bare være antall år, eller sett med sprøyter som forteller noe om det. Det er jo sikkert mange andre årsaker til slikt også. Fler enn jeg kan forestille meg. Men det fine er at jeg tror det lar seg gjøre. Det er jo mange som klarer å komme seg igjenom det. Gjør man det så tror jeg det kan være noe skikkelig fint også. Jeg tror det kan lære en ting vi andre som ikke har vært med om det aldri vil kunne forstå til det fulle. Ikke missforstå heller, for erfaringen er nok bedre uerfart. Men 'dersom' altså. Jeg tror man kan komme 'ut' bedre, enn man gikk 'inn'. Da har man vunnet stort tror jeg. 4. Hvilken film venter du i stor spenning skal komme på kino? I aftenposten i går fikk jeg lese at Wallace & Gromit snart kommer på stort lerret, og DET gleder jeg meg til! Litt sur på meg selv er jeg for tiden også, for det har ganske nylig vært en film basert på en av bøkene til Charles Bukowski med Matt Dillon ute - og den fikk jeg aldri sett Kansje filmteateret fremdeles viser den nå og da? Eller cinemateket kansje? 5. Syns du at du er flink til å skrive riktig(tegnsetting, staving, grammatikk)? :grine2: NEI! Trøste og bære. Leser jeg noen gang over noe jeg har skrevet, så blir jeg nesten flau over hvor mye surr jeg skriver Kansje har det med å gjøre hva jeg til stadighet blir fortalt? At jeg, nærmest uansett hva det måtte gjelder, har et sinnsykt tempo og at alt går så fort? Jeg får skylde på det 6. Hvis du skulle være et dyr, hvilket ville du vært og hvorfor? Tenk at du skulle nevne sjøhester nedenfor her! Jøsses! Jeg var nær ved å tro det bare var jeg selv som i det hele tatt ville kunne bruke et slikt ord :icon_smile: Flott å ta feil! Kan du fatte og begripe hvorfor man så sjelden hører om disse?? For det er jo det! Sjeldent. Havet sies å være som et univers å regne. At det er mer uoppdaget der nede, enn noe annet sted vi vet om. Jeg tror det må være fint å få svømme rundt i et slikt sted. Sikkert ikke ulikt hvordan det måtte være å få sveve fritt rundt i universet Sjøhest! 7. Hvilken kjent person identifiserer du deg med, og hvorfor? Oj. Tror ikke jeg er så flink til å identifisere meg med kjente mennesker. Eneste jeg kan tenke på nå, må være at jeg leste et gammelt protrett-intervju av Eidsvåg for litt siden, og kjente meg igjen i veldig mye av hva han sa der. Men det betyr ikke at jeg går rundt og identifiserer meg med ham 8. Hva er det barnsligste du har gjort det siste året? det kan sikkert være så mangt. Er ganske barnslig tror jeg? Ikke hele tiden, men i gitte stunder føler jeg meg slik 9. Låner du vekk penger? Hvorfor/hvorfor ikke? Til mine nærmeste - så absolutt. Det går begge veier også. Skulle det knipe en sjelden gang, så hjelper vi hverandre selvsagt med det. Å 'ikke' få igjen eksisterer ikke. 10. Du ser meg stå og haike inn til byen. Stopper du? Hm. Mest sannsynlig ikke. Men på den annen side.. Når sist så jeg en person haike? Kansje haiking er litt passè? 11. Hva er du opptatt av? Veldig, veldig mye. Jeg tror jeg er opptatt av så mange ting, at det kansje ville være fordelaktig om jeg var opptatt av litt mindre. Vel, det stemmer kansje ikke helt. Men da ville jeg kansje kunne bruke fler ressurser på noen få ting. Lagt fokuset 'der'. Men det er vanskelig syns jeg. Det er så mye å være opptatt av. Det finnes liksom så få ting som ikke krever/fortjener oppmerksomhet. Barn, eldre, uføre, dyr.. Omsorg. Det er bare ord, men de rommer så uendelig mye, og jeg er så altfor, altfor dårlig til å 'ta tak' i ting jeg ubetvilsommt burde. Kansje det beste ville være om jeg ble mer opptatt av meg selv, som igjen ville medføre at jeg ble mer opptatt av disse tingene. For jeg tror på helhet. At vi er unione og at vi kollektivt må hjelpe 'hverandre'. Hverandre, er et super bra ord forresten. Kansje en av de bedre som finnes. Dersom du syns det er vage, og uspesifikke svar jeg gir så er det nok det. Men det er bare fordi jeg syns det er så vanskelig å være spesifikk. For dersom jeg er det, så får jeg igjen følelsen av at det i seg selv utelukker så mye som ikke burde utelukkes. Kansje jeg gaper over for mye, men det føles ikke slik. Det er vansklig å 'velge vekk' når det er så mye man skulle lagt til. 12. Beskriv en typisk hverdag for deg. Det er ikke lett. Men som med jazz, krever også dagene rammer. Så kan man heller improvisere rundt de. Rammene jeg omgir meg med er som oftest at jeg står opp i 7 tiden (for tiden). Jobb fra 0900 til ___ (litt forskjellig) Etter arbeidet er det tid for improvisasjon. Venner, mat, drikke, trenging, kino, konsert, turer.......etc.. Eller bare skikkelig rolige kvelder uten noen verdens ting. 13. Beskriv hvordan du ønsket at hverdagen din skulle være. du! God oppfølging. Oj, det er et skikkelig vanskelig spørsmål. Man skulle kunne velge å si at man er 'fornøyd' og det ville ikke være noen løgn nødvendigvis. Men det igjen utelukker så mye. Et spørsmål lik dette gir en fritt spillerom hvor drømmer kan flyte fritt. Hm. Jeg har iallefall tenkt som så, at dersom jeg hadde muligheten, så ville jeg begynnt å studere igjen. Alt mulig som jeg finner interessant. Reist en masse, og møtt kulturer og folkeslag og prøvd å innhalere mer enn jeg klarte. Vet ikke helt hvorfor, men jeg går rundt med en følelse av at jeg vil/må(?) lære en masser. Ikke nødvendigvis i form av tall, årstall og "hva hendte når", men mer grunnleggende og menneskelig. Jeg tror det er lønnsommt. 14. Er det noe du kan gjøre for å få livet ditt mere som du vil? Følge hjertet. Det får ikke tatt feil. 15. Syns du jeg er patetisk som bruker så mye piller(ca 20 om dagen)?Og ja jeg skal trappe ned. Jeg ville aldri bruke et ord som 'patetisk'. Iallefall ikke vedrørende ting som dette. Jeg er ikke deg, og kun du kan rå over slikt. Skulle det være slikt at du ikke klarte det selv, så finnes det andre som kunne hjelpe. Men jeg tror man må ville det selv. Det blir liksom litt spesiellt føler jeg. Her er det lov å være egoist. Jeg kunne lagd ønsker om at du ikke gjorde det. Men det er du som må oppfylle de. 16. Tror du jeg har fritidsproblemer siden jeg spør om så mye rart? Så absolutt ikke. 17. Har du angst? Jeg tror jeg vet hva det vil si. Men det gjør vel de fleste? 18. Vil du røyke en joint med meg? Nei. Men det har ingenting med deg å gjøre. Jeg føler ikke for å røyke joints. 19. Er ikke sjøhester skjønne? De er helt villt fantastiske! 20. Hvilke medisiner bruker du? Akkurat nå; Paracet da jeg ble syk i går Super forkjølet, men det må og SKAL! gå over i løpet av dagen 21. Kunne du ønske at havfruer fantes? Hvem har sagt at de ikke finnes? Men dersom de nå finnes, så ville jeg for deres egen del holdt meg skjult dersom de ønsker friheten deres. 21. Du er ute og går i skogen. Du ser en alien på stien, som står og ser på deg. Han ser ikke farlig ut. Hva gjør du? Prøver du å kommunisere, isåfall hvordan? Jeg ville prøve å smile. Folk skal alltid ha det til at en 'alien' (ukjennt) skulle kunne være så forferdelig annerledes enn oss, men det syns jeg ikke er en så gjennomtenkte tanke egentlig. Tenk bare på oss selv. Ut av de planetene vi vet om i dag, så er det bare et lite knippe av de som igjen ville kunne være fremtidige bosteder for oss som homo sapiens. Det er grunnleggende ting vi er avhengige av, og dersom noe 'ukjennte' en dag skulle lande her hos oss, så vil jeg tro det er grunnleggende ting de selv ville kunne være avhengige av også. En av disse tingene ville sikkert kunne være kjærlighet. Smil til verden og verden smiler til deg, sant 22. Vet du hvordan delfiner kommuniserer? Kan d med hånda på hjertet si at du iikke er litt fascinert av delfiner? Visst Er ikke det via hyper høye lyder som vi ikke oppfatter ved det blotte øre? Jeg er fascinert av svært mange ting, og delfiner er inget unntak 23. Du møter en havfrue på stranda. Hadde du sagt fra til offisielle myndigheter om at du hadde sett henne? Sånn at de kunne ta henne og dissekere henne i vitenskapensnavn? Eller hadde du holdt det hemmelig og ønsket henne lykke til?Eller hadde du tatt henne med hjem og putta henne i et digert akvarium i bakhagen din? Godt spørsmål, og scenarioet du tegner er nok så virkelig som det skulle kunne være. Jeg håper jeg ville kunne gjøre det riktige, og vinke hadet i det jeg ønsket henne lykke til. 24. Er du redd for kreft? Hvor ofte sjekker du feks brystene dine for klumper? Kreft tror jeg man gjør lurt i å frykte. Det igjen kan kansje meføre at man gir opp sigaretter og annet som fremkaller dette. 25. Er du redd for å bli kidnappet av aliens? Jeg leste en gang et intervju med en tidligere topsjef hos Nasa som ble stilt et slikt spørsmål, og han svarte at han så absolutt ville være redd for å møte de. Sett at de finnes selvsagt. Grunnen var hvordan vi selv behandler minoritetsgrupper og de som skiller seg ut. 26. Du er forsker. Dere har fått inn et levende eksemplar av en vaske-ekte alien. Prøver du å kommunisere? Eller tar du masse tester på h*n? Eller er du så nysgjerrig på den at du dissekerer h'n? Igjen tror jeg vi gjør lurt i å se på oss selv. Av de ting du nevner her, så er det ingenting vi ei heller gjør mot oss selv. Hvorfor skulle annet være tilfelle dersom vi møtte en av de? På et personlig plan vil jeg (i dobbelt betydning) svare nei på sprøsmålet ditt. ←
Gjest Raga Skrevet 13. oktober 2005 #13 Skrevet 13. oktober 2005 1. Hvis jeg starter dagbok her, kommer du til å lese den jevnlig da? - Neppe. 2. Hva syns du om Sin City? - Vet ikke. 3. Av og til refererer folk til "rusproblemer" eller " store rusproblemer" Hva mener du skiller disse begrepene? - Graden. En som ruser seg for å takle stress i hverdagen har et problem. En som selger kroppen sin for penger til rus har et stort problem. 4. Hvilken film venter du i stor spenning skal komme på kino? - Ingen. 5. Syns du at du er flink til å skrive riktig(tegnsetting, staving, grammatikk)? - Ja. 6. Hvis du skulle være et dyr, hvilket ville du vært og hvorfor? - En fugl selvfølgelig! Finnes det noe bedre enn å kunne fly? 7. Hvilken kjent person identifiserer du deg med, og hvorfor? - Vet ikke. 8. Hva er det barnsligste du har gjort det siste året? - Husker ikke. 9. Låner du vekk penger? Hvorfor/hvorfor ikke? - Ja, fordi jeg liker å hjelpe andre. 10. Du ser meg stå og haike inn til byen. Stopper du? - Neppe. 11. Hva er du opptatt av? - Å du vet, krig og fred og sånt. 12. Beskriv en typisk hverdag for deg. - Våkner, bla bla bla, sovner. 13. Beskriv hvordan du ønsket at hverdagen din skulle være. - Våkner, redder verden, sovner. 14. Er det noe du kan gjøre for å få livet ditt mere som du vil? - Redde meg selv kanskje? 15. Syns du jeg er patetisk som bruker så mye piller(ca 20 om dagen)?Og ja jeg skal trappe ned. - Hvis du har fått pillene på resept av lege så er det greit. Hvis ikke burde du trappe ned. Du er ikke patetisk! 16. Tror du jeg har fritidsproblemer siden jeg spør om så mye rart? - Nei, jeg tror du er interessert i andre menneskers synspunkt på ting & tang. 17. Har du angst? - Ja. 18. Vil du røyke en joint med meg? - Nei. 19. Er ikke sjøhester skjønne? - Jo. 20. Hvilke medisiner bruker du? - Det er taushetsbelagt. 21. Kunne du ønske at havfruer fantes? - Hva, mener du at de ikke finnes? 21. Du er ute og går i skogen. Du ser en alien på stien, som står og ser på deg. Han ser ikke farlig ut. Hva gjør du? Prøver du å kommunisere, isåfall hvordan? - Ville prøvd med kroppspråk, det er jo universielt. 22. Vet du hvordan delfiner kommuniserer? Kan d med hånda på hjertet si at du iikke er litt fascinert av delfiner? - Sånne ekkolodd greier? Kan med hånda på hjertet si at jeg er veldig fascinert av delfiner. 23. Du møter en havfrue på stranda. Hadde du sagt fra til offisielle myndigheter om at du hadde sett henne? Sånn at de kunne ta henne og dissekere henne i vitenskapensnavn? Eller hadde du holdt det hemmelig og ønsket henne lykke til?Eller hadde du tatt henne med hjem og putta henne i et digert akvarium i bakhagen din? - Jeg hadde holdt kjeft og latt henne svømme videre. 24. Er du redd for kreft? Hvor ofte sjekker du feks brystene dine for klumper? - Nei. Aldri tatt mammografi, men sjekker litt selv i dusjen. 25. Er du redd for å bli kidnappet av aliens? - Ja. 26. Du er forsker. Dere har fått inn et levende eksemplar av en vaske-ekte alien. Prøver du å kommunisere? Eller tar du masse tester på h*n? Eller er du så nysgjerrig på den at du dissekerer h'n? - Jeg ville sluppet h*n fri.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå