Namas Skrevet 21. november 2021 #1 Skrevet 21. november 2021 Føler Hvit og Svart er mer laget for å politifisere folk. Hater det begrepet av mennesker. Spesielt i USA der anti rasisme kollektivisme står sterkt enn å faktisk stoppe faktisk rasisme. Innenfor media tull og slikt. Fordi det gir ikke mening heller. Er ingen som er 100% hvit og svart, innenfor å blende seg i en hvit eller svart vegg. Så er et meningsløst begrep. Tror å bruke Kaukasoid/Europeer, Afrikaner eller Asiater funker best. Men hva tror du? Altså du har to begrep. Etnisk opprinnelse og nasjonalitet. Så for eksempel du kan si du er europeisk eller kaukasoid i opprinnelse men at du er ifra Europa. Så det er ikke slik at det er forvirrendes. På lik linje om man er Afrikansk i opprinnelse men at man er ifra Europa innenfor nasjonalitet. Bare er så mye lettere. Tror jeg såg en litt morsom vits i Bruno filmen. Der han adopterte en unge fra Afrika. Og sa at ungen nå er "Afro Amerikansk".. fordi han tok den med seg til USA haha.
stan Skrevet 22. november 2021 #2 Skrevet 22. november 2021 Ord som svart, hvit og brun er nøytrale begreper som beskriver fargen på huden. Afrikaner sier ikke noe om utseendet, det gjør heller ikke europeer. Det er også mennesker som er svarte uten å ha noen tilknytning til Afrika. Litt verre er det med hvit. Kinesere og japanere er hvitere i huden enn de fleste europeere. Likevel kaller vi dem gule. 4
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 22. november 2021 #3 Skrevet 22. november 2021 Fordi ikke alle hvite er europeere, og alle svarte er ikke afrikanere. Og motsatt. Hvit og svart beskriver fargen på huden, ikke opprinnelsesland. Sistnevnte er veldig irrelevant for f.eks. afroamerikanere og de hvite i Sør-Afrika.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #4 Skrevet 22. november 2021 Jeg er fra sør-Asia og er per definisjon caucasoid. Så det blir et for snevert uttrykk for det du vil ha. Anonymkode: ad7a5...6d6 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #5 Skrevet 22. november 2021 Jeg sier alltid etnisitet og ikke farge. Afrikansk, europeisk osv Anonymkode: 99b62...10c
Vinterjenta Skrevet 22. november 2021 #6 Skrevet 22. november 2021 Hater uttrykket ‘kaukasisk/kaukasoid’. Dessuten er vi ferdig med å kategorisere folk etter rase. 2
Entern Skrevet 22. november 2021 #7 Skrevet 22. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg sier alltid etnisitet og ikke farge. Afrikansk, europeisk osv Anonymkode: 99b62...10c Det ender jeg opp med å gjøre ofte og, men "afrikaner" og "europeer" er jo egentlig ikke etnisiteter 😆
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #8 Skrevet 22. november 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er fra sør-Asia og er per definisjon caucasoid. Så det blir et for snevert uttrykk for det du vil ha. Anonymkode: ad7a5...6d6 Bredt* mente jeg Anonymkode: ad7a5...6d6 1
Vinterjenta Skrevet 22. november 2021 #9 Skrevet 22. november 2021 stan skrev (7 timer siden): Ord som svart, hvit og brun er nøytrale begreper som beskriver fargen på huden. Afrikaner sier ikke noe om utseendet, det gjør heller ikke europeer. Det er også mennesker som er svarte uten å ha noen tilknytning til Afrika. Litt verre er det med hvit. Kinesere og japanere er hvitere i huden enn de fleste europeere. Likevel kaller vi dem gule. Du kaller ‘dem’ gule. Det håper og tror jeg vi ble ferdig med på 70-80-tallet.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #10 Skrevet 22. november 2021 Hva er egentlig så galt med svart og hvit egentlig? Det er jo ingen som blir krenket av å bli kalt brunette, blondine og rødtopp. Noen ganger er det praktisk å kunne beskrive mennesker etter utseende, og høyde, hår og hudfarge er jo ganske ganske åpenbare kjennetegn. Anonymkode: f1704...a41 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #11 Skrevet 22. november 2021 Hvorfor heter det Black Lives Matter da? Anonymkode: c9de4...67c
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 22. november 2021 #12 Skrevet 22. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg sier alltid etnisitet og ikke farge. Afrikansk, europeisk osv Anonymkode: 99b62...10c Afrikansk og europeisk er jo ikke egne etnisiteter, og etnistitet omfatter mye mer enn hudfarge, det handler mest om kultur og språk. Å si at noen er etnisk afrikansk gir ikke mening, siden Afrika består av ekstremt mange ulike etniske grupper, mange av dem står veldig fjern fra hverandre både kulturelt og genetisk.
stan Skrevet 22. november 2021 #13 Skrevet 22. november 2021 Vinterjenta skrev (4 timer siden): Du kaller ‘dem’ gule. Det håper og tror jeg vi ble ferdig med på 70-80-tallet. De kaller seg "gule", ihvertfall flere kineserne jeg kjenner. Men det er som oftest for ertende å påpeke at de er hvitere enn meg. Jeg har lurt på hvor ideen om at kinesere og japanere er gule kommer fra. Jeg har reist såpass mye rundt i Kina, sett mange ulike hudfarger, men ikke gul.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå