Gå til innhold

Egoistisk å ikke få barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det så mange som mener at det å velge bort å få barn er egoistisk? Egoistisk ovenfor hvem da? De "potensielle barna" som ikke engang eksisterer?
De fleste typiske grunnene folk kommer med er "egoistisk ovenfor foreldre som vil bli besteforeldre" eller "tenk på de som ikke kan få barn". Selvfølgelig er det trist for de som drømmer om å få barn og ikke kan, men det er jo ikke grunn til å sette barn til verden!
Egentlig så er jo de fleste grunner bortsett fra "jeg tror jeg kan gi barnet et godt liv", egoistiske! Grunner som "jeg ville ha en egen familie" "jeg har alltid hatt lyst på barn" bla bla bla er jo egentlig bare basert på "meg megesen"!
Synes også det er spesielt å legge all vekt på at barn skal gi mening, barn skal gi lykke, barn skal gi "meg" ditt og datt! Det er jo vi som skal gi barna et godt liv, de skylder oss ingen ting! Vi skal elske barna, og vi skal også gjøre oss fortjent til deres kjærlighet...

Anonymkode: cb42c...36f

• Liker 34
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo faktisk mye mer egoistisk mot planten å få barn, flere mennesker er jo det mest miljøskadelige som finnes

Anonymkode: 4d843...d0d

Helt enig!!
Ts

Anonymkode: cb42c...36f

• Liker 13
Skrevet

Jeg tenker det er mer egoistisk å velge å få barn, man gjør gjerne det for å oppfylle et eget ønske om ett eller annet. Jeg selv fikk barn fordi det var det jeg ville ha, ikke fordi dette barne skulle gangne noen andre. 

Anonymkode: 9adb6...840

• Liker 25
Skrevet

Det er mange mennesker som aldri skulle hatt barn, men som ikke ser det selv. Det er mer egoistisk å få barn man ikke kan ta vare på enn å ha selvinnsikt til å avstå.

• Liker 18
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker said:

"tenk på de som ikke kan få barn".

Ja, og tenk på barna i Afrika som ikke får mat! Så spis opp middagen din.
Det er ikke egoistisk å få barn og det er heller ikke egoistisk å ikke få barn. La folk gjøre som de vil. Men at vi overspiser i Norge , gjør ingenting for barna i Afrika heller.

Anonymkode: fd685...f9d

• Liker 3
Skrevet

Å få barn eller ikke få barn er like bra. Ferdig med det.

Hilsen ett barns mor. 

Anonymkode: 384a5...f13

• Liker 8
Skrevet

Flere burde valgt å ikke formere seg når man ser på hvordan mange barn har det. Spesielt psykisk syke, mannshatende feminister, eller andre som ikke er fysisk eller mentalt skikket til å ta vare på et barn og gi det god nok oppfølging.

Anonymkode: afe69...58c

• Liker 6
Skrevet

Begge deler er egoistisk i den forstand at begge deler er et valg man tar basert på eget behov og ønske. Og begge deler er like greit. 

Anonymkode: de89c...c0f

• Liker 7
Skrevet

Enten du velger å få barn eller ikke, så er det din sak. Det er ikke egoistisk.

• Liker 2
Skrevet

Kan man snart slutte å kalle det å få eller ikke få barn som egoistisk kanskje? 

Det å få barn og ikke få barn handler for det aller meste om valg. Noen vet ikke om barnet før de ufrivillig må bære det frem. Men de har fortsatt et valg om å evnt adoptere bort. 

Så uansett så handler dette om ingenting annet enn valg 

Anonymkode: a375f...b80

Skrevet (endret)

Det er en myte at man trenger flere og flere barn for å fø på tidligere generasjoner. Anbefaler deg å lese deg opp på global befolkningsvekst. Det er et ikke-bærekraftig pyramidespill, og det kommer til å kollapse hvis vi ikke foretar oss noe.

https://capsweb.org/issue-pieces/population-and-immigration-ponzi-scheme/

Ryddet for sitat av slettet innhold. Perelandra, mod.

Endret av Perelandra
  • Liker 9
Skrevet

Det er helt idiotisk å påstå at det er egoistisk å ikke få barn - føler man ikke at bør eller ønsker å få barn, er det jo bare rett og rimelig at man ikke gjør det. Dette er da barn som aldri blir skapt, så de taper jo ikke noe på det!

At det er en egoistisk tanke per definisjon, fordi man enten ønsker å slippe å bli bundet eller at man ønsker å prioritere en karriere, eller bare ønsker friheten med å være barnløs, får nå være så sin sak - men egoistisk som i at noen taper på dette er det jo ikke. 

Det produseres allerede altfor mange barn på denne kloden, og de foreldrene som ETTER at de har fått dem begynner å nedprioritere dem - det er egoistisk (med en tapende part).  

• Liker 5
Skrevet

Si gjerne jeg er egoistisk.

Men å få barn er helt uaktuelt, om fruen i huset ønsker seg barn får hun finne seg en annen partner. Jeg har bestemt meg fra jeg var veldig ung at barn skal jeg aldri ha. Og den infoen har jeg vært veldig klar på til alle mine partnere også min nåværende kone.

Anonymkode: eca4e...5b2

• Liker 2
Skrevet

ja det er egoistisk å ikke få barn

men alle egner seg ikke som foreldre og da er det like greit

Anonymkode: 02cfa...609

• Liker 3
Skrevet

Super egoist her altså, og helt fornøyd med det. Første grunnen til at jeg aldri skal ha barn er enkelt og greit, jeg vil ikke ha. Og det burde være mer enn nok «grunn».
Og så om vi skal starte å utdype hvorfor, så vet jeg med meg selv at jeg ville blitt en elendig forelder. Først og fremst liker jeg ikke unger (stort sett de færreste voksne også for den del), de bråker og maser og roter. Så er det meg selv, svært introvert, lyd og inntrykk sensitiv, rimelig usosial i det fulle og det hele. + tilbakevendende depresjon og angst.

Jeg kjenner meg selv og mine begrensninger, jeg nekter å utsette et eller flere uskyldige barn for min omsorg, og for en sånn ustabil forelder jeg ville vært. 

Så om du fremdeles mener at jeg er egoistisk, og burde skvise ut noen arvinger, kun fordi jeg var så uheldig å bli født med en fungerende livmor, så kan du ta deg en bolle og stappe den der sola aldri skinner. Dessuten har jeg vært smart nok til å sterilisere meg. 

• Liker 4
Skrevet

Det er ikke egoistisk ikke å få barn, men jeg mener mange av de nymotens måtene å få barn på i beste fall er egoistiske. Det er dessverre altfor mange som ser det som en menneskerett å få barn, uten å ta hensyn til barnas beste.

Anonymkode: 09b54...a84

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er jo faktisk mye mer egoistisk mot planten å få barn, flere mennesker er jo det mest miljøskadelige som finnes

Anonymkode: 4d843...d0d

Du må jo se det i kontekst. Det er ikke mijøskadelig med befolkningsvekst her hvor vi er underbefolket og har et høyteknologisk samfunn fullt av muligheter og høy kompetanse i den generelle befolkningen. Det blir jo mye raskere overbefolkning av at befolkningen i den utviklede delen av verden krymper og at analfabetismen blomstrer i den fattige delen av verden. Det er jo her i vesten problemene kan løses, og da trenger vi folk.

Anonymkode: 02b2e...1aa

• Liker 4
Skrevet

Tror oppriktig det ligger sjalusi bak ett sånt utsagn innerst inne. 
Og sånne prøver å rettferdig gjøre sitt valg med å rakke ned på andre som ikke har valgt å få barn. Tviler på de som sier sånt er superlykkelige foreldre. 

Jeg har fått forskjellige reaksjoner på at jeg ikke vil ha barn. Noen få har sagt jeg er egoistisk , noen har sagt; ikke få hvis du ikke vil og hadde jeg kunne spole tiden tilbake så hadde jeg ikke fått. De som ikke tåler at andre tar valg som er annerledes enn de selv må ha ett eller annet problem med sitt eget liv. 

Anonymkode: 3f2a3...ad1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

ja det er egoistisk å ikke få barn

men alle egner seg ikke som foreldre og da er det like greit

Anonymkode: 02cfa...609

Hvorfor er det egoistisk å ikke få barn? I disse miljøtider så er det faktisk ganske snillt å ikke få. Det siste denne planeten trenger er flere mennesker f.eks. Mindre forbruk mindre søppel osv.

Anonymkode: 3f2a3...ad1

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...