AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #1 Skrevet 21. november 2021 Jeg har et vikariat som varer til juni, så jeg søker åpenbart andre faste stillinger når noe interessant dukker opp. Jeg fikk i går beskjed om at jeg har fått fast jobb et annet sted. Oppstart der er 1.februar. Jeg har kun 1 mnd oppsigelse i vikariatet, så jeg fortalte en kollega at jeg likevel ville gi beskjed (uten å si opp) nå. Slik at arbeidsgiver kan begynne prosessen med å finne ny ansatt innen 1.feb. Kollegaen min anbefalte å ikke gjøre dette, da jeg risikerer å få sparken før hvis de finner noen med en gang. Jeg protesterte da jeg mener det er vanskelig å sparke noen, men hun mener at det er mye lettere å si opp vikarer enn faste ansatte. Har jeg noe å være redd for her? Vil jo være grei å gi beskjed, men kan ikke risikere å være uten lønn en mnd eller to.. Anonymkode: 04778...47f
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #2 Skrevet 21. november 2021 Vikarer kan man si opp på minuttet. Det har jeg opplevd selv. Anonymkode: 07794...b4c 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #3 Skrevet 22. november 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vikarer kan man si opp på minuttet. Det har jeg opplevd selv. Anonymkode: 07794...b4c Så selv om mitt vikariat varer til juni, som står i kontrakten, så kan de si meg opp uten grunn før det? Anonymkode: 04778...47f
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #4 Skrevet 22. november 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Så selv om mitt vikariat varer til juni, som står i kontrakten, så kan de si meg opp uten grunn før det? Anonymkode: 04778...47f De kan, men vet ikke hvor vanlig det er. Jeg ville ikke gitt dem så lang beskjed som fra nå, men kanskje like før jul? Fint å stå der uten jobb. Anonymkode: e71b1...a99
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #5 Skrevet 22. november 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vikarer kan man si opp på minuttet. Det har jeg opplevd selv. Anonymkode: 07794...b4c Feil. Du aksepterte dessverre en ulovlig oppsigelse. Årsaken til det er at du ikke kjenner rettighetene dine. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): De kan, men vet ikke hvor vanlig det er. Anonymkode: e71b1...a99 Feil. De kan ikke det. Anonymkode: 9a612...98f 4
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #6 Skrevet 22. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Feil. Du aksepterte dessverre en ulovlig oppsigelse. Årsaken til det er at du ikke kjenner rettighetene dine. Feil. De kan ikke det. Anonymkode: 9a612...98f De kan la være å forlenge kontrakten, sånn uten videre Anonymkode: 1b074...bc8
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #7 Skrevet 22. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De kan la være å forlenge kontrakten, sånn uten videre Anonymkode: 1b074...bc8 Det er ikke oppsigelse, det er å ikke fornye kontrakten etter avtaleperiodens utløp. Anonymkode: 9a612...98f
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #8 Skrevet 22. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): De kan la være å forlenge kontrakten, sånn uten videre Anonymkode: 1b074...bc8 Ja, men kontrakten er i følge TS til juni, og da har jo TS begynt i en annen jobb. Ergo har hun rett til å stå i stillingen til hun går inn i ny jobb. Det sagt, jeg tror ikke jeg ville sagt fra så lenge før, fordi man rett og slett kan bli nektet kurs eller andre viktige ting man trenger for å gjøre jobben. Arbeidslivet er beinhardt i dag, man må først og fremst ta vare på seg selv. Anonymkode: 668fe...3a3
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #9 Skrevet 22. november 2021 Jeg ville sagt i fra i starten av desember, at du sier opp fra og med 1. januar. Da gir du arbeidsgiver en heads up god tid i forveien, det synes jeg er fair når du selv vet at du kommer til å slutte. Samtidig gir du ikke arbeidsgiver så mye rom for å evt tulle det til for deg. En måneds oppsigelse går jo begge veier. Anonymkode: d0218...423 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #10 Skrevet 22. november 2021 Hei, vikarer kan ikke sies opp. Oppsigelsestid skal fremkomme i kontrakten din, og dersom det ikke er spesifisert der er det arbeidsmiljøloven som definerer oppsigelsestid. Her er det lurt å spille med åpne kort for arbeidsgiver, si at du ønsker fast stilling, men har fått tilbud et annet sted om fast stilling. Kanskje du er heldig å får tilbud om fast stilling etter vikariatet går ut (dette må du ha skriftlig) eller at du ikke får det. Eneste tema som kan dukke opp er dersom du kun er ringevikar eller tilkallingsvikar, uten en gitt eller definert mengde med arbeidstid i kontrakten din. Da kan det være at arbeidsgiver benytter andre vikarer fremfor deg. Anonymkode: c2f80...086
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #11 Skrevet 22. november 2021 Kontrakt gjelder om du er vikar eller ikke. Har du kontrakt til juni 2022 så har du jobb til da. Du kan si opp med 4 ukers varsel. Om du får oppsigelse før juni 2022 er det ulovlig oppsigelse, da din kontrakt går til juni 2022. Anonymkode: cd39d...c0c
Taluno Skrevet 23. november 2021 #12 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (På 21.11.2021 den 22.42): Vikarer kan man si opp på minuttet. Det har jeg opplevd selv. Anonymkode: 07794...b4c Nei, vikarer har akkurat like sterkt oppsigelsevern som fast ansatte. Skal en vikarkontrakt sies opp før avtalt tid så skal det foreligge saklig grunn, og følge alle regler for oppsigelse. AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hei, vikarer kan ikke sies opp. Oppsigelsestid skal fremkomme i kontrakten din, og dersom det ikke er spesifisert der er det arbeidsmiljøloven som definerer oppsigelsestid. Her er det lurt å spille med åpne kort for arbeidsgiver, si at du ønsker fast stilling, men har fått tilbud et annet sted om fast stilling. Kanskje du er heldig å får tilbud om fast stilling etter vikariatet går ut (dette må du ha skriftlig) eller at du ikke får det. Eneste tema som kan dukke opp er dersom du kun er ringevikar eller tilkallingsvikar, uten en gitt eller definert mengde med arbeidstid i kontrakten din. Da kan det være at arbeidsgiver benytter andre vikarer fremfor deg. Anonymkode: c2f80...086 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Kontrakt gjelder om du er vikar eller ikke. Har du kontrakt til juni 2022 så har du jobb til da. Du kan si opp med 4 ukers varsel. Om du får oppsigelse før juni 2022 er det ulovlig oppsigelse, da din kontrakt går til juni 2022. Anonymkode: cd39d...c0c Selvfølgelig kan en vikar sies opp, og det er absolutt lovlig si opp en vikar. En arbeidsgiver er ikke tvungen til å beholde en totalt inkompetent vikar som lyver og stjeler, for å sette det på spissen... Men man må følge vanlige regler, og ha saklig grunn. At vikaren søker andre jobber er ikke saklig grunn, men en vikar er selvfølgelig mulig si opp. Hadde det vært ulovlig si opp vikarer, så hadde det vært mer ettertraktet enn fast stilling....
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #13 Skrevet 23. november 2021 Taluno skrev (1 minutt siden): Nei, vikarer har akkurat like sterkt oppsigelsevern som fast ansatte. Skal en vikarkontrakt sies opp før avtalt tid så skal det foreligge saklig grunn, og følge alle regler for oppsigelse. Selvfølgelig kan en vikar sies opp, og det er absolutt lovlig si opp en vikar. En arbeidsgiver er ikke tvungen til å beholde en totalt inkompetent vikar som lyver og stjeler, for å sette det på spissen... Men man må følge vanlige regler, og ha saklig grunn. At vikaren søker andre jobber er ikke saklig grunn, men en vikar er selvfølgelig mulig si opp. Hadde det vært ulovlig si opp vikarer, så hadde det vært mer ettertraktet enn fast stilling.... Ja, men hvordan er det bedre når de bare ikke forlenger vikariatet selv om det er behov for folk? Det er jo ikke bedre enn oppsigelse Anonymkode: 1b074...bc8
Taluno Skrevet 23. november 2021 #14 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, men hvordan er det bedre når de bare ikke forlenger vikariatet selv om det er behov for folk? Det er jo ikke bedre enn oppsigelse Anonymkode: 1b074...bc8 Jeg har aldri sagt at det er bedre, jeg synes selv at man skal ha faste stillinger som hovedregel, og at mange utnytter dette med midlertidig ansettelse. Men den generelle bruken av midlertidig ansettelse er ikke relevant i denne tråden, her er det helt konkret spørsmål om oppsigelsevern i løpet av kontrakten.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #15 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (På 21.11.2021 den 22.42): Vikarer kan man si opp på minuttet. Det har jeg opplevd selv. Anonymkode: 07794...b4c Stemmer dette. Anonymkode: b5f63...76d
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #16 Skrevet 23. november 2021 Så jeg kan trygt informere om at jeg kommer til å si opp da? Det er i kommunen, jeg gjør en god jobb og før mye skryt, er organisert men ble bare litt stresset av dette. Jeg vil være grei slik at de får tid på seg til å finne en erstatter, men likevel vil jeg jo ha inntekt frem til ny jobb! 😊 Takk for svar! Anonymkode: 04778...47f
missmcbeal Skrevet 23. november 2021 #17 Skrevet 23. november 2021 Jeg forstår helt ærlig talt ikke problemstillingen, du kan jo bare vente med å si opp til en uke til, slik at du sier opp 2.desember. Sjekk kontrakten din, men oppsigelser gjelder vanligvis fra den første i måneden, så sender du oppsigelsen 2.desember så vil den ikke gjelde før 1.januar uansett, ergo jobber du ut januar. Slik gir du arbeidsgiver tid til å finne en erstatter, uten at du risikerer å stå uten jobb en måned. Men en uke kan du fint vente tenker jeg.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #18 Skrevet 23. november 2021 missmcbeal skrev (56 minutter siden): Jeg forstår helt ærlig talt ikke problemstillingen, du kan jo bare vente med å si opp til en uke til, slik at du sier opp 2.desember. Sjekk kontrakten din, men oppsigelser gjelder vanligvis fra den første i måneden, så sender du oppsigelsen 2.desember så vil den ikke gjelde før 1.januar uansett, ergo jobber du ut januar. Slik gir du arbeidsgiver tid til å finne en erstatter, uten at du risikerer å stå uten jobb en måned. Men en uke kan du fint vente tenker jeg. Oppsigelsen gjelder fra oppsigelsestidspuktet. Ikke første i mnd. Anonymkode: 04778...47f
missmcbeal Skrevet 23. november 2021 #19 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Oppsigelsen gjelder fra oppsigelsestidspuktet. Ikke første i mnd. Anonymkode: 04778...47f Ok, da tror jeg at ikke hadde sendt noe skriftlig enda, men at du forteller sjefen at du skal i ny jobb fra 1.februar, og at du kommer til å levere oppsigelsen 1.januar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå