Gå til innhold

Hvorfor sies det at lufta på vinteren er tørr når luftfuktigheten er på 80%?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette skjønner jeg ikke helt. Alle sier at lufta på vinteren er ekstremt tørr og derfor får man så tørr hud osv. Men når jeg ser på værmeldingen så står luftfuktigheten på 80%. Er ikke dette ekstremt høy luftfuktighet da? Så hvorfor sies det at lufta er tørr og hvorfor blir vi så tørr når luftfuktigheten fortsatt er høy nå på vinteren?

Anonymkode: 591ca...a14

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Dette skjønner jeg ikke helt. Alle sier at lufta på vinteren er ekstremt tørr og derfor får man så tørr hud osv. Men når jeg ser på værmeldingen så står luftfuktigheten på 80%. Er ikke dette ekstremt høy luftfuktighet da? Så hvorfor sies det at lufta er tørr og hvorfor blir vi så tørr når luftfuktigheten fortsatt er høy nå på vinteren?

Kan noen noe om dette og svare?

Skrevet

er vel pga nedbør, når luftfuktigheten er høy om vinteren

Anonymkode: 18acc...683

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Så du mener at værmeldingen for noen dager/et par uker er representativt for hele årstiden?

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke utelufta som er tør, det er innelufta, og vi sitter gjerne mer inne på vinterstid.

Anonymkode: 25e82...958

• Liker 4
Skrevet

Kommer an på hvor du bor. Sykt fuktig luft i Kristiansand f.eks. men veldig tørr i Tromsø

Anonymkode: 6ebfa...4b9

• Liker 1
Skrevet

Vanligvis når værvarslingen sier luftfuktighet mener de relativ luftfuktighet.

Varm luft kan holde mer fuktighet enn kald luft. Luftfuktigheten som blir oppgitt er hvor mange % fuktighet av maks fuktighetspotensiale som kan holdes.

Så luft med 80% luftfuktighet på vinteren har mye mindre fuktighet i seg enn luft med 80% luftfuktighet på sommeren.

Et eksempel:

La oss si at "varm sommerluft" kan inneholde 20 gram vann per kubikkmeter før det dannes dråper, og "kald vinterluft" kan inneholde 10 gram vann per kubikkmeter før det dannes dråper. (Tallene er kun for forklaringen skyld.)

80% luftfuktighet om sommeren vil da si at luften har 16 gram vann per kubikkmeter, mens 80% luftfuktighet om vinteren vil si at luften har 8 gram vann per kubikkmeter.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

For min del er det innelufta med oppvarmingen som ødelegger huden min. Ikke utelufta. 

Anonymkode: 38e78...453

• Liker 1
Skrevet
Nicathv skrev (På 22.11.2021 den 1.05):

Vanligvis når værvarslingen sier luftfuktighet mener de relativ luftfuktighet.

Varm luft kan holde mer fuktighet enn kald luft. Luftfuktigheten som blir oppgitt er hvor mange % fuktighet av maks fuktighetspotensiale som kan holdes.

Så luft med 80% luftfuktighet på vinteren har mye mindre fuktighet i seg enn luft med 80% luftfuktighet på sommeren.

Et eksempel:

La oss si at "varm sommerluft" kan inneholde 20 gram vann per kubikkmeter før det dannes dråper, og "kald vinterluft" kan inneholde 10 gram vann per kubikkmeter før det dannes dråper. (Tallene er kun for forklaringen skyld.)

80% luftfuktighet om sommeren vil da si at luften har 16 gram vann per kubikkmeter, mens 80% luftfuktighet om vinteren vil si at luften har 8 gram vann per kubikkmeter.

Og når denne kalde luften kommer inn i huset og varmes opp blir den relative fuktigheten innendørs lavere enn den relative fuktigheten utendørs der lufta er kaldere.

Anonymkode: 4366e...b86

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 21.11.2021 den 23.02):

Var allerede svart på

Endret av ABM

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...