AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #1 Skrevet 21. november 2021 Dette skjønner jeg ikke helt. Alle sier at lufta på vinteren er ekstremt tørr og derfor får man så tørr hud osv. Men når jeg ser på værmeldingen så står luftfuktigheten på 80%. Er ikke dette ekstremt høy luftfuktighet da? Så hvorfor sies det at lufta er tørr og hvorfor blir vi så tørr når luftfuktigheten fortsatt er høy nå på vinteren? Anonymkode: 591ca...a14 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #2 Skrevet 21. november 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Dette skjønner jeg ikke helt. Alle sier at lufta på vinteren er ekstremt tørr og derfor får man så tørr hud osv. Men når jeg ser på værmeldingen så står luftfuktigheten på 80%. Er ikke dette ekstremt høy luftfuktighet da? Så hvorfor sies det at lufta er tørr og hvorfor blir vi så tørr når luftfuktigheten fortsatt er høy nå på vinteren? Anonymkode: 591ca...a14 Kan noen noe om dette og svare? Anonymkode: 591ca...a14
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #3 Skrevet 21. november 2021 er vel pga nedbør, når luftfuktigheten er høy om vinteren Anonymkode: 18acc...683
Katten.2.0 Skrevet 21. november 2021 #4 Skrevet 21. november 2021 26 minutter siden, AnonymBruker said: Kan noen noe om dette og svare? Anonymkode: 591ca...a14 Så du mener at værmeldingen for noen dager/et par uker er representativt for hele årstiden? 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #5 Skrevet 21. november 2021 Det er ikke utelufta som er tør, det er innelufta, og vi sitter gjerne mer inne på vinterstid. Anonymkode: 25e82...958 4
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #6 Skrevet 21. november 2021 Kommer an på hvor du bor. Sykt fuktig luft i Kristiansand f.eks. men veldig tørr i Tromsø Anonymkode: 6ebfa...4b9 1
Nicathv Skrevet 22. november 2021 #7 Skrevet 22. november 2021 Vanligvis når værvarslingen sier luftfuktighet mener de relativ luftfuktighet. Varm luft kan holde mer fuktighet enn kald luft. Luftfuktigheten som blir oppgitt er hvor mange % fuktighet av maks fuktighetspotensiale som kan holdes. Så luft med 80% luftfuktighet på vinteren har mye mindre fuktighet i seg enn luft med 80% luftfuktighet på sommeren. Et eksempel: La oss si at "varm sommerluft" kan inneholde 20 gram vann per kubikkmeter før det dannes dråper, og "kald vinterluft" kan inneholde 10 gram vann per kubikkmeter før det dannes dråper. (Tallene er kun for forklaringen skyld.) 80% luftfuktighet om sommeren vil da si at luften har 16 gram vann per kubikkmeter, mens 80% luftfuktighet om vinteren vil si at luften har 8 gram vann per kubikkmeter. 5
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #8 Skrevet 22. november 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Dette skjønner jeg ikke helt. Alle sier at lufta på vinteren er ekstremt tørr og derfor får man så tørr hud osv. Men når jeg ser på værmeldingen så står luftfuktigheten på 80%. Er ikke dette ekstremt høy luftfuktighet da? Så hvorfor sies det at lufta er tørr og hvorfor blir vi så tørr når luftfuktigheten fortsatt er høy nå på vinteren? Anonymkode: 591ca...a14 For min del er det innelufta med oppvarmingen som ødelegger huden min. Ikke utelufta. Anonymkode: 38e78...453 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #9 Skrevet 26. november 2021 Nicathv skrev (På 22.11.2021 den 1.05): Vanligvis når værvarslingen sier luftfuktighet mener de relativ luftfuktighet. Varm luft kan holde mer fuktighet enn kald luft. Luftfuktigheten som blir oppgitt er hvor mange % fuktighet av maks fuktighetspotensiale som kan holdes. Så luft med 80% luftfuktighet på vinteren har mye mindre fuktighet i seg enn luft med 80% luftfuktighet på sommeren. Et eksempel: La oss si at "varm sommerluft" kan inneholde 20 gram vann per kubikkmeter før det dannes dråper, og "kald vinterluft" kan inneholde 10 gram vann per kubikkmeter før det dannes dråper. (Tallene er kun for forklaringen skyld.) 80% luftfuktighet om sommeren vil da si at luften har 16 gram vann per kubikkmeter, mens 80% luftfuktighet om vinteren vil si at luften har 8 gram vann per kubikkmeter. Og når denne kalde luften kommer inn i huset og varmes opp blir den relative fuktigheten innendørs lavere enn den relative fuktigheten utendørs der lufta er kaldere. Anonymkode: 4366e...b86
Gjest ABM Skrevet 26. november 2021 #10 Skrevet 26. november 2021 (endret) AnonymBruker skrev (På 21.11.2021 den 23.02): Kan noen noe om dette og svare? Anonymkode: 591ca...a14 Var allerede svart på Endret 26. november 2021 av ABM
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå