AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #1 Skrevet 21. november 2021 Jeg bor i et eldre boligfelt, ganske tett på naboen. Deres hus står på tomtegrensa, så er det ca 2 meter til min husvegg. De to veggene har ingen vinduer i noen av husene. Begge husene er to etasjer høye. Denne "gangen" mellom husene går til min hage. Per i dag er det en liten port der for å holde hunden min i hagen, og jeg bruker den til lagring. Jeg vurderer å bygge en slags "bod" mellom husene (om naboen går med på det, såklart!). Sette opp et tak ca på høyde med etasjeskille, et gjerde med port som går opp til det taket, og så sette opp hyller langs min vegg til oppbevaring av hageutstyr, og slik at sykler o.l. kan stå under tak. Utenfra så det det altså som en vegg med dør, men det er ikke tett (ikke gulv). Det er både for å gjøre det lettere for meg å oppbevare ting, og også for å gjøre det penere for nabolaget. Per nå ser det stygt og rotete ut fra gata, fordi det står gressklipper, sykler, hagemøbler og lignende lagret. Men jeg har ikke noe annet sted å sette det. Jeg har prøvd å lese meg opp på hva man skal søke om, men siden dette verken er 100% bod eller gjerde, blir jeg usikker. Anonymkode: 2fea6...a25
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #2 Skrevet 21. november 2021 Det høres søknadspliktig ut Anonymkode: b4cae...dd5 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #3 Skrevet 21. november 2021 Bare bygg i vei. Hilsen takstmann. Anonymkode: b794b...672 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #4 Skrevet 22. november 2021 Hvis jeg var i tvil, ville jeg søkt. Du må blant annet ha avstandserklæring fra nabo og det er en regel i tek17 som tilsier at det skal være minimum 8 m avstand mellom bygg mht brannfare. Anonymkode: 68a57...dff 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #5 Skrevet 22. november 2021 Det er søknadspliktig. Det er på nabogrensa, ingenting annet enn gjerde kan bygges i nabogrensa uten søknad. Hilsen jurist som jobber med plan- og bygningsloven. Anonymkode: 320be...5e6 3
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #6 Skrevet 22. november 2021 Jeg tenker det samme som AB...5e6, at dette er søknadspliktig. Vi skal sette opp en utebod, og har fått beskjed om å søke hvis boden skal stå nærmere tomtegrensen enn 1 m. Selv om boden i seg selv ikke er søknadspliktig er plasseringen det. Anonymkode: 99ea2...048
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #7 Skrevet 22. november 2021 Det er ulike regler i ulike kommuner, og enkelte kommuner har ulike regler mellom ulike områder. Men generelt er det søknadspliktig med det aller meste som bygges mindre enn en meter fra tomtegrensen. Og jeg antar etasjeskillet er høyere enn 1,5m, som er grensen for maks høyde på gjerde uten søknad, så uansett om du kaller det gjerde vil det være søknadspliktig. Men å få godkjent det som "ett gjerde med tak og hyller" vil kunne være vanskelig. Kan se for meg at de fleste vil protestere mot definisjon gjerde som har både tak, port og hyller... Anonymkode: 0c361...338
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #8 Skrevet 22. november 2021 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Det er ulike regler i ulike kommuner, og enkelte kommuner har ulike regler mellom ulike områder. Men generelt er det søknadspliktig med det aller meste som bygges mindre enn en meter fra tomtegrensen. Og jeg antar etasjeskillet er høyere enn 1,5m, som er grensen for maks høyde på gjerde uten søknad, så uansett om du kaller det gjerde vil det være søknadspliktig. Men å få godkjent det som "ett gjerde med tak og hyller" vil kunne være vanskelig. Kan se for meg at de fleste vil protestere mot definisjon gjerde som har både tak, port og hyller... Anonymkode: 0c361...338 Akkurat dette er det ikke ulike regler om, men det kan godt hende reguleringsplanen i det spesifikke området har noen regler om bebygd areal, byggegrenser, plassering av bebyggelse, osv. Anonymkode: 320be...5e6
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #9 Skrevet 22. november 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Akkurat dette er det ikke ulike regler om, men det kan godt hende reguleringsplanen i det spesifikke området har noen regler om bebygd areal, byggegrenser, plassering av bebyggelse, osv. Anonymkode: 320be...5e6 Det er nettopp det jeg sier... Det er ulike regler, men at dette er søknadspliktig 🤷 Anonymkode: 0c361...338
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #10 Skrevet 22. november 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er nettopp det jeg sier... Det er ulike regler, men at dette er søknadspliktig 🤷 Anonymkode: 0c361...338 Ettersom det var det første du skrev virka det som om det var tiltaket i HI som kunne skifte litt fra kommune til kommune ift. søknadsplikt, men da misforsto jeg Anonymkode: 320be...5e6
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #11 Skrevet 22. november 2021 Takk for svar! -TS Anonymkode: 2fea6...a25
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå