Gå til innhold

Er det mulig å få barn til å sove lenger om morgenen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har lenge slitt med gutten vår på 15 mnd og søvn. Mye nattevåk etc. Nå virker det som det har gått seg til, og han sovner som regel mellom 19 og 20, våkner av og til en til to ganger om natten.

Problemet er bare at han våkner så tidlig. I dag var kl feks 04:30 når han ville stå opp. Som regel er det kl 05 han våkner, av og til før, men sjeldent senere. Ikke sjans for å få han til å sovne igjen. Prøver med melk, ta han opp i vår seng, ikke gi oppmerksomhet, prøvd å legge tidligere/senere, la han ligge alene (men resulteter i hylgråting så gir opp etter kort tid).

Det tærer på etterhvert å stå opp så tidlig hver morgen. Har en mann som jobber mye borte, så er ofte alene i 2 uker. Når jeg går på jobb kl 08 føles det ut som langt på dag. Legger meg ofte rett etter barnet har sovnet, bare for å få nok søvn. Men da utgår egentid og husarbeid etc.. hadde vært fantastisk om han bare sov til kl 06!!

Er det noen tips og triks å prøve? Han sover som regel 1 dupp i 10-11 tiden på 2-3 timer. I helgene hender det at han har to korte istedenfor en lang - men ikke mer søvn totalt likevel. Vil ikke kutte dagsoving heller, da han tydelig trenger det og er veldig sutrete på ettermiddagen om han ikke har fått nok søvn..

Anonymkode: f29ec...01b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det eneste som funket her ved den type oppvåkning var pupp. Om jeg tok henne over i vår seng og ammet når hun våknet på det tidspunktet, sovnet hun som regel igjen og kunne sove et par timer til. 🤷‍♀️

Anonymkode: 41bde...b2d

• Liker 1
Skrevet

Merkelig at det for foreldre aldri er en løsning eller alternativ å legge seg tidligere....?? Helt vanlig å våkne på den tiden i den alderen. Blir som oftest bedre når ungen er 2-3 år. Frem til da; legg deg tidligere. 

Anonymkode: f22ed...6bb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Merkelig at det for foreldre aldri er en løsning eller alternativ å legge seg tidligere....?? Helt vanlig å våkne på den tiden i den alderen. Blir som oftest bedre når ungen er 2-3 år. Frem til da; legg deg tidligere. 

Leste du HI? Hun legger seg ofte når barnet har sovnet.

TS, tror det bare er å holde ut ❤ Det blir bedre, min 3-åring har konsekvent stått opp 5 fram til nettopp. Men de siste helgene har han sover til halv åtte (!) uten at jeg har endret noe.

Anonymkode: 65564...40a

• Liker 3
Skrevet

Vi hadde en sånn periode da sønnen vår var 21-23 mnd. Han våknet 0400-0430 i mange uker, og vi holdt på å bli sprø. Vi begynte å legge ham litt senere, fordi han også brukte laaang tid på å sovne om kvelden. Vet ikke om det var det som gjorde utslaget, eller om det bare gikk seg til av seg selv. 
Uansett: Det er fryktelig slitsomt, men det går over. 

Anonymkode: 6c466...4e5

Skrevet
On 11/21/2021 at 10:14 PM, AnonymBruker said:

Hun skriver jo at hun ofte legger seg rett etter sønnen, det vil jeg anta er tidlig. Leste du ikke HI?

Og uannsett hvor tidlig man legger seg kan det være kjipt å stå opp 0430 eller 0500 og man kan bli ganske trøtt av det, det er jo ikke naturlig for de flest voksnes naturlige søvnrytme å stå opp så tidlig + at det kan være vanskelig å sovne tidlig på kvelden. 

Og det  må jo være lov å spørre om tips, 0430-0500 er jo ikke en gang tidlig morgen, det er midt på natta i min verden...

Anonymkode: d8b65...38b

• Liker 6
Skrevet

Samsoving! Det fikk bukt med de tidligste morgenene for vår del. Absolutt verdt det! 

Anonymkode: 94d74...3a1

Skrevet

Vi hadde det sånn fra 8-14 mnd ca. Men klarte ikke snu det med noen triks 😕 det gikk over av seg selv, ble gradvis lengre morgener og siden hun ble 2 har hun sovet til en gang mellom 7 og 9(!) hver dag og må stort sett vekkes før barnehagen. Sovner mellom 19:30 og 20 de fleste dager, sover fortsatt en times dupp i barnehagen men ikke noe hjemme.

så det kan snu plutselig! Men vet hvor kjipt det er mens det står på ❤️

Anonymkode: 7117b...008

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...