Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Barneskolebarn og squid game

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en tredjeklassing som tydeligvis har fått med seg hva squid game er. Her hjemme har faren sett den på kvelden etter alle vi andre har lagt oss. Jeg har ingen interesse av å se den. Avisoppslagene har vært nok.

i kveld, nynnet mannen min på en av sangene fra serien, og åtteåringen begynner plutselig å «skyte han i hodet» med fingerpistol. Vi spurte hva han drev med og han sa han lekte squid game. I følge han, så har flere på skolen sett på serien, og de leker den i skolegården  

jeg synes overhodet ikke at dette er greit  at 7-10 åringer skal fly rundt og «skyte» hverandre i hodet. Men hva gjør jeg? Hvem snakker jeg med? Og hva sier jeg?

Skrevet

Har akkurat samme problemstilling her. Han har fått forbud mot å se serien, men har et storesøsken som har sett den og han "lærer" derfra. 

Skolen snakker mye om dette, og de har vært aktivt ute og sagt at foreldre skal passe på.

Anonymkode: 3b892...349

Skrevet

Man får ikke skjermet dem 100%. Det er alltids noen som får sett det. 

Anonymkode: d5792...f4c

• Liker 1
Skrevet

Begynt å jobbe på skole. De skulle leke rødt og grønt lys. Så steller flere seg opp til veggen med hendene som pistol. Leg litt ”dumt“ spør hva de gjør: leke squid game. Jeg bare nei, det skal dere ikke. Heldigvis hørte de på meg

Dette er ikke greit å leke

Anonymkode: 47592...2a8

• Liker 1
Skrevet

La de holde på. Er ikke verre at de leker squidgame og dreper hverandre der enn at de leker politi og røver, cowboy og indianer eller krig. 

Anonymkode: 6e560...6dc

• Liker 3
Skrevet

Uproblematisk. Vi lekte også at vi skøyt hverandre med "revolvere", knivstakk hverandre osv. da vi var barn på 90-tallet. Helt normale unger som ble helt normale voksne.

Dette har vært standard barneleker i alle tider.

Anonymkode: 8e4f1...ab0

• Liker 3
Skrevet

De fleste som "leker squid game" har nok hverken sett serien eller fått med seg hva den faktisk handler om, de har sett teaser/trailer og leker ut fra det. Barn har lekt krig til alle tid, cowboy og indianer, jakt ect, dette er bare en moderne versjon av det. I steden for å si "slutt" så bør man heller snakke med barnet om hva det faktisk vil si å skade/drepe et annet menneske, forskjell på fakta og fiksjon, og hvordan det vi ser på skjerm påvirker livene våre. 

Og ftr, jeg har sett serien og syns ingen av de scenene barn leker er de verste. Det som er ille er de som bli levende kremert eller brukt i illegalt organsalg, for det er ting som faktisk skjer. 

Anonymkode: 73361...358

• Liker 2
Skrevet

Squid game har 19 års aldersgrense i Sør Korea! I Norge er det vel kun 16 år. Hva er det med sløve foreldre som ikke er i stand til å respektere en aldersgrense som er satt for en grunn.

Rektorer på ulike skoler har da mer enn nok å gjøre om de skal holde på med brev hjem og info til foreldre angående serien.En serie barn ikke skal se.

Jeg blir så utrolig oppgitt og frustrert, det skulle ikke vært en problemstilling engang hvis foreldre turte å være voksne og si nei. Barn trenger ikke å få se alle serien de vil, det er da de voksne som skal bestemme .

• Liker 1
Skrevet

Enig i at dette ikke er et problem, synes hele greia er overdramatisert. Er vel verre å skyte hverandre med nerf-pistoler? Tror ikke ungen mener å drepe noen med å fingerskyte.

Anonymkode: e1949...0be

• Liker 1
Skrevet
18 hours ago, sommermor said:

Squid game har 19 års aldersgrense i Sør Korea! I Norge er det vel kun 16 år.

Og i Danmark er det 16 års grense for å kjøpe øl og vin (opp til 16,5%) mens i Norge er det 18 år...

Anonymkode: 4e4c4...7d2

• Liker 1
Skrevet

Her har 2.klassingen fanget opp mye. De fanger opp så mye i dag, det er helt umulig å skjerme de helt. Vi har ikke sett serien. 

Er man på YouTube, kan det dukke opp parodier på squid... Tilpasset yngre barn, musikk, spill... Folk legger inn sin egen versjon.. Osv. 

Skal vi skjerme barn, må nok vi voksne begynne med oss selv. Å logge av... 

Anonymkode: 643ab...f6e

Skrevet

Politi, røver, cowboy, indianer, soldat osv  er leker alle generasjoner har lekt i årevis. 

Squid game er en morderne versjon av dette igjen. Så skjønner ikke hvorfor foreldrene reagerer 🤔 

Barn lærer gjennom lek. De veit at de ikke skal skyte eller skade noen. 

Barna mine får heller ikke se Squid game, men de veit alt om det siden andre barn igjen har sett det et sted. 

Anonymkode: bff00...530

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Politi, røver, cowboy, indianer, soldat osv  er leker alle generasjoner har lekt i årevis. 

Squid game er en morderne versjon av dette igjen. Så skjønner ikke hvorfor foreldrene reagerer 🤔 

Barn lærer gjennom lek. De veit at de ikke skal skyte eller skade noen. 

Barna mine får heller ikke se Squid game, men de veit alt om det siden andre barn igjen har sett det et sted. 

Anonymkode: bff00...530

Jeg reagerer fordi de leker at de skyter hverandre i hodet og at blodspruten står. Lekene er langt mer brutale enn tidligere. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...