AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #1 Skrevet 21. november 2021 Er det noen som har opplevd at det har latt seg gjøre i løpet av de siste barneskoleårene? Hvordan og hvorfor i så fall? Synes det dårlige miljøet i klassen til et av barna mine bare har sementert seg med årene. Jeg merker det nok også godt fordi mitt barn er blant de nederste på rangstigen, og således ofte er utsatt for blikk, kommentarer og utestenging, uten at det handler om ren mobbing. Opplever at foreldrene i klassen bryr seg i ord og ikke i praksis, og at lærer i liten grad involverer foreldrene i situasjonen. Jeg har begynt å glede meg til ungdomsskolen, siden de da splittes, men ungdomsskolen kan jo være et lite helvete i seg selv, og jeg er redd barnet mitt innen den tid har innfunnet seg med at det er en som ikke er ettertraktet som venn, og vil forbli litt på siden… Anonymkode: 8d75e...083
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #2 Skrevet 21. november 2021 Det som har hjulpet på trinnet til sønnen er å blande om på trinnene flere ganger på barneskolen, lite bytte av lærere, mye turer og sosiale aktiviteter. Foreldrene på trinnet har mye kontakt, foreldrefester, mammakvelder osv. Her er oppfatningen av hvis de voksne prater sammen så gjør barna det også. På datterens trinn er det masse grupperinger, lite sosiale tiltak og få foreldre som vil bli kjent med andre. Klassemiljøet er dårlig det, ser ikke frem til mer pubertetshormoner på det trinnet. Anonymkode: 10236...d4b 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #3 Skrevet 21. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det som har hjulpet på trinnet til sønnen er å blande om på trinnene flere ganger på barneskolen, lite bytte av lærere, mye turer og sosiale aktiviteter. Foreldrene på trinnet har mye kontakt, foreldrefester, mammakvelder osv. Her er oppfatningen av hvis de voksne prater sammen så gjør barna det også. På datterens trinn er det masse grupperinger, lite sosiale tiltak og få foreldre som vil bli kjent med andre. Klassemiljøet er dårlig det, ser ikke frem til mer pubertetshormoner på det trinnet. Anonymkode: 10236...d4b Det er interessant det du sier om foreldregruppen. Nå har det ikke vært mange sosiale aktiviteter i noen av klassene til barna mine, og det har ikke egentlig vært behov for det, men foreldregruppen i klassen til barnet det her gjelder er svært vanskelig å komme inn på, på f.els foreldrekaffe, sammenlignet med de andre klassene vi er tilknyttet. Og når det er sosiale aktiviteter for barna i klassen, forplanter bare det dårlige miljøet fra skoletiden seg videre dit. Anonymkode: 8d75e...083
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #4 Skrevet 21. november 2021 Ta initiativ til klassefest i desember, eller juleavslutning med foreldre og søsken til stede. Prøv å foreslå vennegrupper, det har vært et veldig viktig bidrag til et godt sosialt miljø på vår skole. Er dessverre en del foreldre som stemmer mot vennegrupper fordi de synes det er for mye jobb for dem å ha tre ekstra barn på besøk én ettermiddag. Anonymkode: 6ce2c...16d 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #5 Skrevet 21. november 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ta initiativ til klassefest i desember, eller juleavslutning med foreldre og søsken til stede. Prøv å foreslå vennegrupper, det har vært et veldig viktig bidrag til et godt sosialt miljø på vår skole. Er dessverre en del foreldre som stemmer mot vennegrupper fordi de synes det er for mye jobb for dem å ha tre ekstra barn på besøk én ettermiddag. Anonymkode: 6ce2c...16d Vennegrupper er nedstemt, de går i 5. nå. Forsøk på sosiale aktiviteter utenom skoletid opplever jeg som mislykkede dessvere, de sosiale «strukturene» er de samme der, og det endrer ingenting. Jeg tror det er skolen og lærer som må ta et tak, men jeg vet ikke hvordan. Hører gjerne fra noen som har opplevd at en slik negativ situasjon har snudd så sent på barneskolen😊 Anonymkode: 8d75e...083
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #6 Skrevet 21. november 2021 Det snudde for vår del, etter min erfaring, i 6. klasse. Året før hadde de en lærer med lite tak - elevene styrte sjappa, løreren var mye sykemeldt. I år har de en grepa kontaktlærer som ser de, kjenner de og er interesserte i de. Det har løst mye. Anonymkode: cd26b...6bb 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #7 Skrevet 21. november 2021 Glemte et par tiltak til på sønnens trinn. Lærerne deler i grupper på tvers av trinn i mange timer slik at man måtte lære seg å samarbeide med mange ulike. Skolen er bygd opp sånn at hvert trinn har 2-3 grupperom per fløy og noen kull har også et ekstra klasserom slik at mindre grupper kan fordeles litt rundt. De har også alltid flere assistenter i klasserommet (av både medinske og andre grunner), slik at de kan dele opp litt. Vil si at tilfeldighetene vil ha det til at trinnets «ledere» ikke er opptatt av mote, klær og sosiale spill. Trinnets «ledere» er både flinke i idrett og i skolefag, så det er mye «positivt» lederskap. På datterens trinn virker det som både mødre og døtre har sett amerikanske tenårsgsdrama serier/filmer, så noen av lederne er skikkelig queen bee. Trinnets hadde heller ikke vennegrupper når de car yngre. Anonymkode: 10236...d4b
AnonymBruker Skrevet 22. november 2021 #8 Skrevet 22. november 2021 8 hours ago, AnonymBruker said: Vennegrupper er nedstemt, de går i 5. nå. Forsøk på sosiale aktiviteter utenom skoletid opplever jeg som mislykkede dessvere, de sosiale «strukturene» er de samme der, og det endrer ingenting. Jeg tror det er skolen og lærer som må ta et tak, men jeg vet ikke hvordan. Hører gjerne fra noen som har opplevd at en slik negativ situasjon har snudd så sent på barneskolen😊 Anonymkode: 8d75e...083 Jeg jobber som lærer, og vi har det samme problemet. Elevene er nok ikke egentlig uvenner. Men det er noen få som styrer "showet" og bestemmer hvem som er kul og ikke. Elevene fungerer fint sammen i små grupper, når de to-tre "queen bee" ikke får være sammen. Uorganiserte opplegg som en vanlig tur på badeland for eks, med klassen, funker ikke fordi Elevene automatisk samler seg i de etablerte gruppene. På skolen velger vi lærerne grupper til alt, og det fungerer greit. Noen elever har blitt kjent med noen de ikke har vært så mye med før. Hvis jeg skulle anbefalt foreldre noe, så er det også noe slags vennegrupper. Eller bare invitere forskjellige elever hjem, ikke bare de samme hele tiden. Selv om vi på skolen omtrent tvinger Elevene til å inkludere hverandre med organiserte aktiviteter og grupper, og dette gjør at de som er litt utenfor blir inkludert, så er det fremdeles sårt for de som aldri blir invitert hjem til andre etter skoletid. Jeg ringte hjem til foreldrene til en elev en dag, for hn hadde en periode følt seg plaget og kom ofte i konflikt med en annen elev. Jeg snakket med foreldrene en stund senere, og de fortalte at de hadde tatt med seg ungen og dratt på et hyggelig besøk til den andre eleven. Så avtalte de med foreldrene å arrangere flere lekekvelder. Nå er de veldig gode venner. Sånne ting kan fungere, men vi har dessverre ikke tid til mye sånt i skolen. Anonymkode: 934f8...a8a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå