Gå til innhold

Utfordringer rundt legging av 3-åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår 3-åring er ikke så glad i å legge seg. Jeg og min mann veksler på å legge henne en kveld hver og vi har litt ulike metoder. Dette er ikke en konkurranse om hvem som gjør det best, men jeg trenger noen innspill fordi legger merke til at alt tar mye lenge tid og oftere ender i trass og gråt når mannen legger henne.
Både jeg og min mann ligger i sengen med henne til hun sovner. Han er ikke så glad i å lese bøker, så lar henne heller se 2-3 episoder av valgfritt barne-TV. Dette ender ofte med at hun ikke er trøtt etterpå. Jeg mistenker at denne skjermbruken girer henne mer opp enn den roer ned og virker søvndyssende. Har antydet dette til mannen, men han er ikke sikker på det.

Når jeg legger får hun velge seg 2-3 bøker som vi leser. Jeg liker å lese for henne og erfarer at hun stort sett ligger helt stille under denne lesestunden. Før vi tar fatt på kveldens siste bok/eventyr, presiserer jeg at det nå er den siste før vi skal sove. Etter dette sier vi god natt og hun sovner stort sett raskt. 

Er det noen her som erfarer det samme, med at skjermbruk i sengen drar leggingen ut i tid? Hun ser jo også litt barne-TV i stua før leggetid, og jeg mener dette holder. Er også kjent med at skjermtid bør avsluttes en stund før man skal legge seg.

Anonymkode: 1820e...002

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, enig med deg. Kutt skjerm. Tull å ha det når de skal sove. 

Anonymkode: d20de...849

Skrevet

Kutt ut skjerm i senga, far kan kanskje sette på en lydbok i stedet? Sånn om han ikke liker å lese høyt altså. 

Skrevet

Litt det samme her. Eksen lar vår gutt se litt tv i senga, mens jeg leser til ham i stedet. Vi merker ingen forskjell, han sovner 1,5 time etter leggetid uansett. 

Men barn er jo forskjellige, her opplever jeg for eksempel at et bad gjør at legging tar lenger tid fordi han blir våken av det. Mens andre barn blir trøtte. 

Anonymkode: 8741d...6a7

Skrevet
Malursk skrev (Akkurat nå):

Kutt ut skjerm i senga, far kan kanskje sette på en lydbok i stedet? Sånn om han ikke liker å lese høyt altså. 

Det var en god ide, takk for tips! 😀

ts

Anonymkode: 1820e...002

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...