Gå til innhold

Tør dere spise sushi som gravid?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har alle tilgangen Internett i 2021, og før en godtar et offisielt helseråd fra noen som helst bør en gjøre et raskt googlesøk og sjekke andre, tilsvarende eller mer oppdaterte myndigheters råd, heller enn å blindt stole på rådene en får «her på berget». 

I Norge er vi under 6 mill innbyggere, så det er helt åpenbart at rådene til tyske, japanske eller britiske myndigheter er grundigere og bedre testet på en stor befolkning. Det ville derfor aldri falt meg inn å stole utelukkende på «våre» råd (og, ja, de er ikke sjelden motstridende!). Dette tipset har berget meg fra varig sykdom som ofte resulterer i uførhet, så det deler jeg med alle: Google hva andre myndigheter i andre velferdsstater (altså ikke USA) sier. Og når det kommer til råd om mat er Japan et av verdens ledende på forskning. Ts kan stole blindt på deres offisielle råd. Norske myndigheter ville jeg ikke stolt blindt på. 

Anonymkode: 88276...0ae

Å google helseråd i andre land er en ting, det er jo helt ok å gjøre, sikkert lurt også. Men greit å da ta med i beregningen at det er litt forskjell på lover rundt matoppbevaring, tilbredning + hvilke bakterier som er vanlig å finne i mat rundt omkring i verden. Norske helsemyndigheter støtter seg forøvrig ikke kun på data fra vår lille befolkning, de leser såklart utenlandske forskingsresultater de også :) 

Det blir noe annet å bare tenke "jaja ser jo at de gravide damene i det andre lander spiser ditt og datt eller gjør ditt og datt så da kan vel jeg også gjøre det" uten å sjekke noe mer. 

Anonymkode: 4e78c...915

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

I Norge ja, i feks Spania, eller Italia eller Polen ol, nei.. 

Anonymkode: 730ec...b44

Hva er galt med Polen?

Anonymkode: 48c51...e67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Og når det kommer til råd om mat er Japan et av verdens ledende på forskning. Ts kan stole blindt på deres offisielle råd. Norske myndigheter ville jeg ikke stolt blindt på. 

Anonymkode: 88276...0ae

Hva i all verden... 🧐🧐

Så du anbefaler folk å søke råd tilpasset en befolkning på andre siden av jorda, med en annen matkultur enn oss, i stedetfor å høre på legen sin? Way to go! 👏 😂

TS, sushi kan du fint spise, noen typer fisk over en viss vekt skal unngås. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser gjerne sushi, men bare fra restaurant (ikke sånne som ligger i kjøledisken i matbutikken). Hoved"faren" med rå fisk er listeria, og fisk som hatt ligget lenge nok (kjølig) til å ha farlige mengder listeria, er uansett ikke fersk nok lenger til at den er brukande i sushi😅

Derimot bestiller jeg ikke tunfisk (men skal innrømme at den gangen jeg bestilte en kombo der det viste seg være med en bit tunfisk, spiste jeg den også. Mengden tungmetall i den biten fordelt over en hel graviditet satser jeg på går fint). 

Anonymkode: d2e56...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Råfisk og råkjøtt skal man holde seg unna. 

Anonymkode: ec058...0dc

Rått kjøtt ja, men fisk er ok 

Anonymkode: e16c6...4ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiste masse sushi som gravid. Holdt meg bare unna den fisken som var frarådet 

Anonymkode: e16c6...4ba

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, men bare fra restauranter jeg stolte på ifht mattrygghet. I tillegg holdt jeg meg unna tunfisk og kveite. 

Anonymkode: 40719...64a

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sushirestauranten jeg bestiller fra har "gravid" som tilvalg. Da får jeg kun trygge fisketyper, slik som laks, reke og kveite

Anonymkode: 83996...8d8

Hm... kveite. Trygt eller utrygt? 

Anonymkode: f19f4...99a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hm... kveite. Trygt eller utrygt? 

Anonymkode: f19f4...99a

Ville holdt meg unna, skal ike spise kveite større enn et eler annet. Søk opp på helsenorge. 

Anonymkode: e7ac0...787

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke vært for leken i matveien når det kommer til å konsumere eksotisk fisk som hai osv.🤣 men laks, scampi etc. av god kvalitet er sunt og trygt! Iaff ble babyen min født frisk og fin, enda jeg spiste masse sushi :) 

Anonymkode: b7bd9...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man skal bare unngå for mye av de store fiskene som er øverst i næringskjeden

Anonymkode: 073bb...fda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva tror du japanerne gjør? Millioner av gravide, japanske kvinner spiser sushi uten problemer.

Anonymkode: 40c78...f2c

Ikke nødvendigvis mer enn nordmenn. Leste en undersøkelse som viste at kun 25% av japanere spiste sushi mer enn én gang i mnd. (ikke bare gravide, men alle kvinner/menn)  For de fleste gikk det gjerne både en måned eller fem mellom hver gang. Og det er vel ikke umulig at gravide japanere også passer på hva de spiser? For det er jo ikke sånn at norske gravide kvinner hadde fråtset i rømmegrøt hvis det hadde vært skadelig for barnet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påkrevd skrev (14 timer siden):

Ikke nødvendigvis mer enn nordmenn. Leste en undersøkelse som viste at kun 25% av japanere spiste sushi mer enn én gang i mnd. (ikke bare gravide, men alle kvinner/menn)  For de fleste gikk det gjerne både en måned eller fem mellom hver gang. Og det er vel ikke umulig at gravide japanere også passer på hva de spiser? For det er jo ikke sånn at norske gravide kvinner hadde fråtset i rømmegrøt hvis det hadde vært skadelig for barnet.

Men sushi er ikke farlig for barnet om hygienen er bra og man holder seg unna de fiskeslagene som er listet opp. 

Anonymkode: e7ac0...787

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiste sushi, men ikke med rå fisk. Jeg vet at rådene er at man kan spise rå fisk så lenge den er tilberedt og oppbevart på en forsvarlig måte, men jeg våget ikke å ta sjansen på det. Kjenner til restaurantbransjen og vet at hygienen dessverre ikke alltid er så god som man skulle tro. 

Anonymkode: befed...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg spiste sushi, men ikke med rå fisk. Jeg vet at rådene er at man kan spise rå fisk så lenge den er tilberedt og oppbevart på en forsvarlig måte, men jeg våget ikke å ta sjansen på det. Kjenner til restaurantbransjen og vet at hygienen dessverre ikke alltid er så god som man skulle tro. 

Anonymkode: befed...a37

... Men da bør man jo være forsiktig med all restaurantmat. Dette med at man er så redd rå mat slår litt feil ut, fordi kokt/stekt mat (skinke, pølser, karbonader osv) også kan smittes av listeria. Det er jo ikke en større fare for laks enn for skinka på baguetten du kjøper på kafé. Hygiene er spesielt viktig for all mat som ikke kommer direkte fra stekepanna/kokevannet. Rå salat og grønnsaker også. :)

Så er du først usikker på hygienen på en restaurant - ligg unna. Hjelper ikke at laksen er stekt hvis risen og sjøgresset er giftig eller smittet med en bakterie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at myndighetene her sier man kan fint spise sushi som gravid, men fordi jeg vil redusere sjansen for å bli syk og potensielt skade barnet mitt, unngår jeg rå fisk.   Spiser fritert sushi :)

Anonymkode: 58391...86e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ser at myndighetene her sier man kan fint spise sushi som gravid, men fordi jeg vil redusere sjansen for å bli syk og potensielt skade barnet mitt, unngår jeg rå fisk.   Spiser fritert sushi :)

Anonymkode: 58391...86e

Frityr er mye mer uheldig for fosteret enn fersk, rå fisk. Frityrolje som er brukt igjen og igjen er noe av det verste du kan putte i kroppen. Få næringsstoffer er det også. I motsetning til fisk, som er full av omega3, med mer, som er super for barnets utvikling. 

Anonymkode: 0a72e...72a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette huset spiser vi hverken fisk eller kjøtt, men jeg spiste allikevel masse sushi som gravid. Man må ikke ha med fisk om man er redd for det :) 

Anonymkode: 56a24...bae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hipparchia

Jeg har spist sushi flere ganger under graviditeten og jeg følger de offesielle rådene i Norge. Jeg ville ikke stolt på offesielle kostholdråd fra andre land enn Norge fordi de er laget for en gruppe mennesker med helt annen bakgrunn enn oss. Blant annet er det betydelig flere kvinner i Sør-Europa som har hatt toksoplasma enn i Norge og derfor trenger de heller ikke å la være å spise spekemat f. Eks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spist sushi, og min favoritt er jo tempura Scampi. Men etter å ha sett tv2 hjelper deg hvor omtrent alle stikkprøver av Scampi inneholdt massevis med tarmbakterier, så har lysten blitt helt fraværende 🤢

Anonymkode: 8f8d5...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...