Gå til innhold

Tør dere spise sushi som gravid?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er så glad i sushi, men litt usikker på om jeg tør spise det nå som jeg er gravid. Står at det kan spises, men litt strenge krav til type fisk og ferskhet. Det er jo vanskelig å kontrollere når man kjøper sushi ute? Spiste dere sushi? 

Anonymkode: 539fb...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, men bare fra restauranter jeg stolte på ifht mattrygghet. I tillegg holdt jeg meg unna tunfisk og kveite. 

Anonymkode: 40719...64a

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har spist det gjennom hele graviditeten, men vært obs på hvilken fisk jeg spiser. Har holdt meg unna tunfisk og det går mer i laks, krabbe, scampi, ørret etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sushirestauranten jeg bestiller fra har "gravid" som tilvalg. Da får jeg kun trygge fisketyper, slik som laks, reke og kveite

Anonymkode: 83996...8d8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge ja, i feks Spania, eller Italia eller Polen ol, nei.. 

Anonymkode: 730ec...b44

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg er så glad i sushi, men litt usikker på om jeg tør spise det nå som jeg er gravid. Står at det kan spises, men litt strenge krav til type fisk og ferskhet. Det er jo vanskelig å kontrollere når man kjøper sushi ute? Spiste dere sushi? 

Hva tror du japanerne gjør? Millioner av gravide, japanske kvinner spiser sushi uten problemer.

Anonymkode: 40c78...f2c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei! Spiser kun tempura. Følger råd for gravide ang. Kosthold da jeg under ingen omstendighet vil påføre mitt barn skade.

Anonymkode: ec058...0dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei! Spiser kun tempura. Følger råd for gravide ang. Kosthold da jeg under ingen omstendighet vil påføre mitt barn skade.

Råd til gravide er jo å holde seg unna noen fisketyper ellers kan en fint spise sushi. 

Anonymkode: e7ac0...787

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råd til gravide er jo å holde seg unna noen fisketyper ellers kan en fint spise sushi. 

Råfisk og råkjøtt skal man holde seg unna. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er i så fall utdatert informasjon. Ifølge helsenorge kan en fint spise rå fisk i Norge. Skal holde seg unna brunmat i krabbe, og  kveite over så og så mange kilo blant annet. 

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva tror du japanerne gjør? Millioner av gravide, japanske kvinner spiser sushi uten problemer.

Anonymkode: 40c78...f2c

Altså sånne kommentarer er jo helt unødvendige og er helt irrelevant for hva man ønsker å gjøre selv. Er mye de gjør i andre land (og i vårt land) som ikke automatisk er bra. I india (tilfeldig eksempel) er det sikkert mange som kjører rundt med barna uten bakovervendte barneseter, det betyr ikke at det er uten problemer. Sikkert mange land der de fremdeles drikker alkohol i svangerskapet, ennå vi vet bedre. Du vet vel ingenting om hvor mye sushi gravide japanske kvinner spiser, hvilke fisketyper de holder seg unna og hvilke fosterskader som eventuelt finnes Japan pga sushispising.

Just now, AnonymBruker said:

Hvor leser du dette? Offentlige helseråd fra Norske helsemyndigheter sier sushi er ok så lenge man følger visse regler på fiskens ferskhet og fisketyper (tunfisk skal man ikke spise). Rått kjøtt er noe helt annet. 

Anonymkode: 4e78c...915

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser ikke sushi som gravid fordi jeg ikke liker det sånn veldig godt så spiser det generelt ekstremt sjeldent, men jeg kunne nok fint spist feks laksesushi selv om jeg er streng på kostholdet i graviditeten. Men ville nok sett an hvor jeg kjøpte det fra ja for å være sikker på at det faktisk er ferskt og trygt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Altså sånne kommentarer er jo helt unødvendige og er helt irrelevant for hva man ønsker å gjøre selv. Er mye de gjør i andre land (og i vårt land) som ikke automatisk er bra. I india (tilfeldig eksempel) er det sikkert mange som kjører rundt med barna uten bakovervendte barneseter, det betyr ikke at det er uten problemer. Sikkert mange land der de fremdeles drikker alkohol i svangerskapet, ennå vi vet bedre. Du vet vel ingenting om hvor mye sushi gravide japanske kvinner spiser, hvilke fisketyper de holder seg unna og hvilke fosterskader som eventuelt finnes Japan pga sushispising.

Hvor leser du dette? Offentlige helseråd fra Norske helsemyndigheter sier sushi er ok så lenge man følger visse regler på fiskens ferskhet og fisketyper (tunfisk skal man ikke spise). Rått kjøtt er noe helt annet. 

Vi har alle tilgangen Internett i 2021, og før en godtar et offisielt helseråd fra noen som helst bør en gjøre et raskt googlesøk og sjekke andre, tilsvarende eller mer oppdaterte myndigheters råd, heller enn å blindt stole på rådene en får «her på berget». 

I Norge er vi under 6 mill innbyggere, så det er helt åpenbart at rådene til tyske, japanske eller britiske myndigheter er grundigere og bedre testet på en stor befolkning. Det ville derfor aldri falt meg inn å stole utelukkende på «våre» råd (og, ja, de er ikke sjelden motstridende!). Dette tipset har berget meg fra varig sykdom som ofte resulterer i uførhet, så det deler jeg med alle: Google hva andre myndigheter i andre velferdsstater (altså ikke USA) sier. Og når det kommer til råd om mat er Japan et av verdens ledende på forskning. Ts kan stole blindt på deres offisielle råd. Norske myndigheter ville jeg ikke stolt blindt på. 

Anonymkode: 88276...0ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alle tilgangen Internett i 2021, og før en godtar et offisielt helseråd fra noen som helst bør en gjøre et raskt googlesøk og sjekke andre, tilsvarende eller mer oppdaterte myndigheters råd, heller enn å blindt stole på rådene en får «her på berget». 

I Norge er vi under 6 mill innbyggere, så det er helt åpenbart at rådene til tyske, japanske eller britiske myndigheter er grundigere og bedre testet på en stor befolkning. Det ville derfor aldri falt meg inn å stole utelukkende på «våre» råd (og, ja, de er ikke sjelden motstridende!). Dette tipset har berget meg fra varig sykdom som ofte resulterer i uførhet, så det deler jeg med alle: Google hva andre myndigheter i andre velferdsstater (altså ikke USA) sier. Og når det kommer til råd om mat er Japan et av verdens ledende på forskning. Ts kan stole blindt på deres offisielle råd. Norske myndigheter ville jeg ikke stolt blindt på. 

Anonymkode: 88276...0ae

Du er en sånn ja. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg ville heller valgt sushi der fisken er stekt. Evnt spise sushi uten fisk i. 

Anonymkode: 3645a...c2c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...