Gå til innhold

Tyskland gjør vaksiner obligatorisk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare flott om vaksiner blir obligatorisk i en pandemi. Alle jeg kjenner bare rister på hodet av folk som ikke gidder å vaksinere seg. (ikke de som har en medisinsk grunn til å ikke ta den selvfølgelig)

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
NorthernLight skrev (27 minutter siden):

Bare flott om vaksiner blir obligatorisk i en pandemi. Alle jeg kjenner bare rister på hodet av folk som ikke gidder å vaksinere seg. (ikke de som har en medisinsk grunn til å ikke ta den selvfølgelig)

Ikke snakk om å ikke gidde. De må gjerne riste på hodet til det faller av for min del. 

• Liker 7
Skrevet
Tone83 skrev (26 minutter siden):

Du må slutte å tolke tall selv. Denne gangen glemmer du å sjekke hvor stor andel av de uvaksinerte som faktisk er utenlandske. 

Trenger litt tid til å studere ukesrapporten fra FHI, kunne ikke se at det stod om vaksinasjonsgrad blant utenlandsfødte. Vi vet bare at de har lavere vaksinasjonsgrad enn nordmenn. Nordmenn er veldig glad i dugnad, så når ordet dugnad ble nevnt gikk folk mann av huset for å vaksinere seg.

Skrevet

Jeg bor i Tyskland og det stemmer ikke. Det diskuteres, men det er tvilsomt om det gjennomføres. Det kommer nok sannsynligvis kun for enkelte yrkesgrupper.

• Liker 3
Skrevet
Nikitaspin skrev (1 minutt siden):

Jeg bor i Tyskland og det stemmer ikke. Det diskuteres, men det er tvilsomt om det gjennomføres. Det kommer nok sannsynligvis kun for enkelte yrkesgrupper.

Nå ble jeg lettet.

• Liker 9
Skrevet
zemer skrev (9 minutter siden):

Ikke snakk om å ikke gidde. De må gjerne riste på hodet til det faller av for min del. 

De uvaksinerte har alle mulige rare grunner til å ikke vaksinere seg.... 

• Liker 2
Skrevet (endret)
NorthernLight skrev (14 minutter siden):

De uvaksinerte har alle mulige rare grunner til å ikke vaksinere seg.... 

Ja, man får bare håpe at vi blir fredet etterhvert. Vi er en liten sårbar gruppe som blir utsatt for mye press, hets og hat.

Endret av Tussa84
  • Liker 4
Skrevet
Blondie65 skrev (3 timer siden):

Jeg mener at vaksiner skal være frivillig - vi oppnår bare enda større motstand mot å tvinge. Klarer vi ikke å nå frem med saklig informasjon har vi tapt.

Jeg husker da Norge begynte å mumle om portforbud - dette fikk enorm motbør og regjeringen skjønte etter hvert at DET kunne de drite i. Så jeg tenker at når det kommer til vaksinetvang vil nok de aller fleste oppegående forstå at et slikt unorskt fenomen er noe vi må kjempe mot - spesielt siden når man først tar lokket av en sånn boks med ormer så er det ikke måte på hva annet man siden kan tvinge gjennom.

Jeg har vært motstander av vaksinepass også - men nå når man kan teste seg ut av det med lett tilgjengelige selvtester er dette greit. 

Helt til man ikke kan det lenger, reglene endrer seg hele tiden. Men det er utopi å tro at myndighetene villig legger bort passet dersom feks testmuligheten forsvinner.

Dersom passet blir etablert tror jeg det er kommet for å bli, og at det vil brukes til andre ting senere.  Det vi ser nå nå ble avskrevet som vås for kort tid siden, og å tro at det skal stoppe her er naivt.

Se bare på media hvordan de sensurerte demonstrasjonen i Oslo i går, sendte reportasjer fra flere steder i Europa. Ikke et ord om Oslo.

• Liker 5
Skrevet
Tone83 skrev (58 minutter siden):

Du må slutte å tolke tall selv. Denne gangen glemmer du å sjekke hvor stor andel av de uvaksinerte som faktisk er utenlandske. 

Ikke meg du svarte, men likevel...
Du tar tydeligvis ikke poenget. Det er en trykkfeil i teksten til brukeren, der det står 47% skal det ifølge rapporten være 42%, men utenlandsfødte er likevel sterkt overrepresentert blant de innlagte (de utgjør 16-17% av befolkningen).
Deler man de innlagte etter norsk- eller utelandsfødte er det tydelige forskjeller.
For norskfødte har andelen uvaksinerte innlagte vært ganske stabil i flere uker og ligget på 26-27%.
For utenlandsfødte er andelen uvaksinerte innlagte vesentlig høyere, på rundt 70%, men det er mer variasjon mer usikkerhet mht vaksinestatus og det er heller ikke lett å finne noe informasjon om hvor stor andelen av denne belokningsgruppen som er vaksinert.
Forholdet mellom antall innleggelser for uvaksinerte vs vaksinerte for norskfødte er rundt regnet 1:3.
Skulle man hatt et tilsvarende forholdstall for utenlandsfødte, måtte vaksineringsgraden blant dem vært på godt over 200% og det er åpenbart umulig.
Dermed må det finnes en annen risikofaktor blant de utenlandsfødte som ikke har noe med vaksinestatus å gjøre.

Hva denne/disse faktoren(e) består i er imidlertid vanskelig å si. "Utenlandsfødte" er en veldig blandet gruppe og det er snakk om veldig små tall, så selv om man hadde mer opplysninger om dem er det ikke sikkert man kunne trekke noen klare konklusjoner.

• Liker 2
Skrevet

Kan noen svare på

Hvorfor vi har et mye høyere antall innlagte på sykehus i år enn på samme tid i fjor? Nå som vi har vaksiner? 

Om vaksinene ikke fungerer godt mot smitte, hvorfor skal de gjøre dem obligatorisk? 

Når de ikke enda har funnet ut av hvorfor noen har fått bivirkninger som myocarditt og blødninger, hvorfor skal de få alle i befolkningen til å ta vaksinene?

Og når de mangler studier om 3&4 booster doser, hvorfor planlegger de i flere land nå å gjøre boosterdoser også obligatoriske? 

• Liker 8
Skrevet
Elidaa skrev (Akkurat nå):

Kan noen svare på

1. Hvorfor vi har et mye høyere antall innlagte på sykehus i år enn på samme tid i fjor? Nå som vi har vaksiner? 

2. Om vaksinene ikke fungerer godt mot smitte, hvorfor skal de gjøre dem obligatorisk? 

3. Når de ikke enda har funnet ut av hvorfor noen har fått bivirkninger som myocarditt og blødninger, hvorfor skal de få alle i befolkningen til å ta vaksinene?

4. Og når de mangler studier om 3&4 booster doser, hvorfor planlegger de i flere land nå å gjøre boosterdoser også obligatoriske? 

1. Nye virusvarianter, fjerning av tiltak.

2. Fordi de fungerer veldig godt mot dødsfall og alvorlig sykdom, som dermed forhindrer sykehusene fra å bli overbelastet.

3. Fordi det er ekstremt få som får disse bivirkningene, mange færre enn som ville fått covidbivirkninger uten vaksinering.

4. Det finnes studier om boosterdosene, og de viser høy effektivitet. Largest real-world study evaluates the effectiveness of third "booster" dose of COVID-19 vaccine (news-medical.net)

"The results show that, compared with individuals who received only two doses five months prior, individuals who received three doses of the vaccine (7 days or more after the third dose) had 93% lower risk of COVID-19-related hospitalization, 92% lower risk of severe COVID-19 disease, and 81% lower risk of COVID-19-related death."

Skrevet
Enda en tulling skrev (13 minutter siden):

Ikke meg du svarte, men likevel...
Du tar tydeligvis ikke poenget. Det er en trykkfeil i teksten til brukeren, der det står 47% skal det ifølge rapporten være 42%, men utenlandsfødte er likevel sterkt overrepresentert blant de innlagte (de utgjør 16-17% av befolkningen).
Deler man de innlagte etter norsk- eller utelandsfødte er det tydelige forskjeller.
For norskfødte har andelen uvaksinerte innlagte vært ganske stabil i flere uker og ligget på 26-27%.
For utenlandsfødte er andelen uvaksinerte innlagte vesentlig høyere, på rundt 70%, men det er mer variasjon mer usikkerhet mht vaksinestatus og det er heller ikke lett å finne noe informasjon om hvor stor andelen av denne belokningsgruppen som er vaksinert.
Forholdet mellom antall innleggelser for uvaksinerte vs vaksinerte for norskfødte er rundt regnet 1:3.
Skulle man hatt et tilsvarende forholdstall for utenlandsfødte, måtte vaksineringsgraden blant dem vært på godt over 200% og det er åpenbart umulig.
Dermed må det finnes en annen risikofaktor blant de utenlandsfødte som ikke har noe med vaksinestatus å gjøre.

Hva denne/disse faktoren(e) består i er imidlertid vanskelig å si. "Utenlandsfødte" er en veldig blandet gruppe og det er snakk om veldig små tall, så selv om man hadde mer opplysninger om dem er det ikke sikkert man kunne trekke noen klare konklusjoner.

Trykkfeil i teksten? Jeg har jo kopiert det fra ukesrapport 44 fra FHI. Utenlandsfødte utgjør 47% av innlagte i uke 44.

Personer født utenfor Norge er overrepresentert blant de med påvist smitte og covid-19 
relaterte innleggelser. Innvandrere utgjør 15 % av befolkningen i Norge. I uke 44 var andelen 
meldte tilfeller blant utenlandsfødte 42 % og andelen inneliggende med covid-19 født 
utenfor Norge var 47 %.

• Liker 1
Skrevet

@Nicathv

Om boosterdosen var så effektiv, hvorfor satte Israel igang med 4 dose? 

Å, nye virusvarianter. Hvorfor samme vaksine? 

Hvorfor dør det fullvaksinerte, om den 'beskytter veldig godt mot dødsfall og alvorlig sykdom' ? De under 60 år (uten fedme eller sykdommer) har uansett vaksine eller ei, liten sjanse for alvorlig sykdom eller død. Under 1% sjanse. 

• Liker 8
Skrevet
Tussa84 skrev (8 minutter siden):

Trykkfeil i teksten? Jeg har jo kopiert det fra ukesrapport 44 fra FHI. Utenlandsfødte utgjør 47% av innlagte i uke 44.

Personer født utenfor Norge er overrepresentert blant de med påvist smitte og covid-19 
relaterte innleggelser. Innvandrere utgjør 15 % av befolkningen i Norge. I uke 44 var andelen 
meldte tilfeller blant utenlandsfødte 42 % og andelen inneliggende med covid-19 født 
utenfor Norge var 47 %.

Ok, mulig at det er FHI som står for trykkfeilen da, eller så har de regnet på en annen måte i avsnittet du siterer.
Jeg har bare forholdt meg til det jeg fant her:

Sitat

I uke 44, blant 123 nye pasienter innlagt i sykehus med covid-19 som hovedårsak i Norge, var fødeland kjent for 107 (87 %) (Figur 8). Blant de 107 var 45 (42 %) født utenfor Norge. De 45 var fordelt på 25 land, der 6 nye pasienter hadde fødeland Litauen. Resterende fødeland hadde færre enn 5 nye pasienter innlagt.

• Liker 2
Skrevet
Elidaa skrev (2 minutter siden):

@Nicathv

Om boosterdosen var så effektiv, hvorfor satte Israel igang med 4 dose? 

Å, nye virusvarianter. Hvorfor samme vaksine? 

Hvorfor dør det fullvaksinerte, om den 'beskytter veldig godt mot dødsfall og alvorlig sykdom' ? De under 60 år (uten fedme eller sykdommer) har uansett vaksine eller ei, liten sjanse for alvorlig sykdom eller død. Under 1% sjanse. 

Jeg har ikke satt meg inn i hvilke vurderinger Israels helsemyndigheter har gjort. Du kan sikkert finnet svaret fra offisielle israelske kilder ganske lett om du søker.

Fordi variantene ikke er så forskjellige at vaksinene ikke fungerer lengre. Vaksinene er fremdeles effektive.

Svaret på det siste vet du nok egentlig sjøl. "Hvorfor dør det folk som bruker bilbelte, om det beskytter så godt?"

Gjest Sirisiri10
Skrevet
Elidaa skrev (17 minutter siden):

Kan noen svare på

Hvorfor vi har et mye høyere antall innlagte på sykehus i år enn på samme tid i fjor? Nå som vi har vaksiner? 

Om vaksinene ikke fungerer godt mot smitte, hvorfor skal de gjøre dem obligatorisk? 

Når de ikke enda har funnet ut av hvorfor noen har fått bivirkninger som myocarditt og blødninger, hvorfor skal de få alle i befolkningen til å ta vaksinene?

Og når de mangler studier om 3&4 booster doser, hvorfor planlegger de i flere land nå å gjøre boosterdoser også obligatoriske? 

Høyere antall innleggelser kommer blant annet av at nå er Delta viruset dominerende. Vaksiner har kun noen måneders effekt og det er en stund siden eldre og de i risikosonen fikk 2. dose. I tillegg er det nærmest ikke sprit i butikker, folk holder ikke avstand og få bruker munnbind. I tillegg gir vaksinen en falsk trygghet for en del og mange tror de slipper å teste seg. 

Det er vel bare i enkelte land de gjør det pga trykket på helsevesenet da vaksinen beskytter bedre mot alvorlig forløp. Og i land hvor få er vaksinert. 

Alt handler om politikk. Bivirkninger av vaksinen fører sjeldent med seg innleggelser. I de færreste tilfeller er det snakk om liv og død, noe som heller ikke presser helsevesenet. Vi ser jo hvor få plasser vi har på intensiven, eller rettere sagt, hvor få intensivsykepleiere vi har. Det skal ikke mye til før det bikker over.

Tilbake til politikken så handler det om tilliten vi har til staten. Blir det slik at helsevesenet presses så mye at man må velge hvem som skal leve og hvem som skal dø, så svekkes tilliten - lederene har ikke gjort nok. Det er ikke så farlig om tusenvis av kvinner får menstrasjonsforstyrrelser eller andre bivirkninger, det er ikke så farlig om noen få dør av vaksinen eller får ødelagt livet så lenge trykket på helsevesenet holdes nede og det kan bortforklare med noe annet for å ikke skremme. Det er heller ikke så farlig om folk dør av covid eller andre ting, så lenge trykke holdes nede. Det har vært ganske tydelig hele veien. 

Litt av problemet er jo at når vaksinen er frivillig vil mange innenfor risikosonen også velge bort vaksinen og det skaper press på helsevesenet. I grunn er jo ikke covid farlig for friske unge mennesker utenfor faresonen, men er nok vanskelig å skille ut disse to gruppene. De biter seg nok bare i ræva og dette vil slå tilbake på dem. 

Skrevet (endret)

Tråden er ryddet for brudd på retningslinjene på korona-rommet, spekulasjoner og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Endret av Elaine Marley
Gjest 123 eller noe
Skrevet
zemer skrev (14 timer siden):

Gruppepresset vettu... "ALLE jeg kjenner synes de som ikke tar den er SÅ teite, hadde mobba deg skikkelig helt til du bare tok den jævla vaksina, hadde vi møtt deg personlig!" Mange vaksinerte er virkelig ufordragelige!

Skrevet (endret)
Nicathv skrev (15 timer siden):

Da tror jeg du er veldig misinformert om grunnleggende menneskelig biologi. Det er så godt som ingen forskjell på mennesker (etnisiteter) når det kommer til smittsomme sykdommer.

Du er også misinformert om hvordan rettssystemet vårt og velferdsstaten vår fungerer. Det er utenkelig at trygdeytelser eller pensjoner vil opphøre som en straffereaksjon.

Her tror jeg det er du som ikke er informert nok.

Det har vært skrevet flere ganger, også i norske artikler, om at forskere har funnet ut at asiater, paksitanere og flere andre etnisiteter har en gentype som gjør dem mye mer utsatt for alvorlig sykdom enn oss nordboere, fra covid.

Fant en engelsk artikkel, men har delt den norske her flere ganger tidligere (fant den ikke nå).

https://www.bbc.com/news/health-59165157

Korreksjon: fant den norske nå:

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/bn1m5B/toer-vi-aa-snakke-om-covid-19-og-genetikk

Endret av Sportydame
  • Liker 4
Skrevet
Nicathv skrev (13 timer siden):

Jeg har ikke satt meg inn i hvilke vurderinger Israels helsemyndigheter har gjort. Du kan sikkert finnet svaret fra offisielle israelske kilder ganske lett om du søker.

Fordi variantene ikke er så forskjellige at vaksinene ikke fungerer lengre. Vaksinene er fremdeles effektive.

Svaret på det siste vet du nok egentlig sjøl. "Hvorfor dør det folk som bruker bilbelte, om det beskytter så godt?"

Så utrolig effektive er de ikke. De fleste dør på sykehjem, fullvaksinerte. Men, selv om de eldste ofte ikke blir innlagt på sykehus, så er det fortsatt i følge siste ukes rapport fra FHI de fullvaksinerte som dominerer med antall sykehusinnleggelser. 

Bildet er fra https://www.fhi.no/publ/2020/koronavirus-ukerapporter/

Screenshot_20211122_121133_com.android.chrome_edit_48324005977001.thumb.jpg.30ceff0520caa7720bcb1fa81242c350.jpg

• Liker 3
  • Opprett ny...