Gå til innhold

Skal jeg droppe eksamen i morgen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg skal ha muntlig privatisteksamen imorgen i historie. Nesten alle privatisteksamenene jeg tar opp i høst er blitt konsentrert rundt de samme ukene, så totalt 6 eksamener på 3 uker... Jeg var helt sikker på at det var 25.november og ikke 22. historieeksamenen var, og jeg har ikke fått lest nok om Norges historie (fordi det var det kjedeligste..) Jeg har også prioritert de andre fagene mye mer i hele høst, så dette er jo min feil.

Jeg er nødt til å få karakter 6, så jeg lurer på om jeg bør utsette det til våren. Forsåvidt kan jeg jo bare ta eksamenen imorgen, for jeg taper ingenting, annet enn at jeg kommer til å bruke ekstremt mye energi resten av kvelden idag og i hele morgen, som mye bedre kunne bli brukt på de andre eksamenene. I tillegg så blir det veldig flaut og nederlag for meg, spesielt når jeg egentlig har veldig stor eksamensangst.

Jeg ser veldig godt det store bildet i historie, og er veldig reflektert, men jeg kommer nok til å slite med å huske detaljer og alle hendelsene de spør om i særlig nyere historie og i Norges historie. Revolusjoner, verdenskrigene og imperialismen har jeg helt kontroll på.

Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: db03e...48f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Villfisker
Skrevet

Kan du ikke bare møte opp? Er du heldig, trekkes du ikke i det du har lest på engang. Jeg hadde et år jeg slet, og hadde sett filmen. Måtte late som jeg hadde lest boka. Så nøstet opp forordene og sammendragene, og lærte meg navnene på hovedpersonene. Noe mer gadd jeg ikke. Klarte likevel å få 5.

Hvis du uansett må ta eksamen igjen til våren, er det ikke greit å ha vært gjennom prosessen en gang før, så du vet hva du går til neste gang?

Skrevet

Bare møt opp, mye kommer an på sensorene. Har flere ganger trodd jeg skulle stryke og endt opp med 3-4 i karakter. 

Og bare så det er sagt, hiatorie var ett av dem. Jeg begynte å lese mest ca 1 uke før eksamen og fikk en 3. Jeg var heldig og fikk andre verdenskrig.

Anonymkode: 2e692...014

• Liker 3
Skrevet

Møt opp. Så får du sett hvordan det er. 

Og du kan jo være heldig med temaet. 

Anonymkode: 7e867...50c

Skrevet

Jeg er i samme situasjon. Har bestemt meg for å bare ta eksamen - taper ikke noe på det uansett. Har og VELDIG eksamensangst, så tar det som trening 😅

Anonymkode: 92987...3aa

• Liker 1
Skrevet

Historiefaget handler jo om det store bildet! Du skal ikke kunne alt på detaljenivå, men se sammenhengen og trekke paralleller (Vise refleksjoner osv..) Det er selvfølgelig noen årstall og tidsepoker som er forventet at du skal kunne, men det forventes absolutt ikke at du kan hele pensum på rams. Elever som oppnår høy måloppnåelse i historiefaget trekker gjerne paralleller, har fine refleksjoner, og kan se sammenheng. 

Se på eksamen i morgen som en «Generalprøve» så får du kjenne litt på det, og erfare hvordan de stiller spørsmålene og ikke minst, hvordan oppgaven du får kan se ut 🙂 

Om du sliter med eksamensangst er det bare bra trening! Lykke til, dette klarer du fint! Hilsen lektorstudent i nordisk og historie. 

Anonymkode: 7243b...ea3

• Liker 5
Skrevet

Er jo bare å møte opp, værste som kan skje er at du må gjøre det på nytt til våren

Skrevet

De kommer jo ikke til å spørre om alt. Er du heldig, spør de om noe du har kontroll på  :) Da bare snakker du masse om det! Og gjerne trekker inn andre ting du kan, ut fra det.. leder deg selv inn på det du kan 👍🏻 Ville gitt det et forsøk. Går det i dass så prøver du på ny i vår. Det er fint mulig å få 6 uten å huske alle detaljer også. 

Anonymkode: 72498...6c4

• Liker 2
Skrevet

Du får 30 min forberedelse. Sannsynligvis får du noe du kan. Ta korte notater så du husker hva du skal snakke om. Sensorne vet ikke hva du kan og ikke kan. SNAKK I VEI, trekk paraleller, reflekter, om det DU KAN! Ikke snakk deg inn i temaer du ikke kan. Ikke la de sitte med ballen, vær aktiv selv og vis at historie det kan du. 

Anonymkode: 59bf0...0c5

• Liker 3
Skrevet

Hvordan gikk det?

Anonymkode: 92987...3aa

• Liker 4
Skrevet

Hvordan gikk det ts? 

Anonymkode: d2d87...dbd

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...