AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #21 Skrevet 21. november 2021 Hedda-78 skrev (2 minutter siden): Fordelen med fond fremfor sparekonto er mulighetene for større avkastning. Men det er også en viss risiko for lavere avkastning... Det er en avveining du må ta: mulig avkastning vs mulig tap. Ulike fond har ulike risiko. Med sparekonto vet du hva du har. Beløpet som står der, er det du har. Trygt, enkelt å forholde seg til. Men dersom rentene er lave (de er veldig lave nå), så vil verdien av pengene synke over tid fordi vareprisene øker raskere. Ja, det er det jeg tenker jeg vil gjøre noe med. Det er rent tap å ha pengene i banken. Hedda-78 skrev (2 minutter siden): Globale indexfond er regnet for å ha lav risiko for tap, fordi fondene består av så veldig mange ulike aksjer. Du får ikke de enorme gevinstene, men du får ikke de enorme tapene heller. Jevnt over er gevinsten en del høyere enn på sparekonto. Men det er ingen garanti. Hvorfor benytter ikke "alle" seg av det da? 🤔 Hedda-78 skrev (2 minutter siden): Jeg har spart 1000 kroner hver måned i et fond i 13 år, totalt har jeg betalt 150 000. Verdien er nå 300 000. Men: jeg har jo ikke solgt ennå, så strengt tatt har jeg ikke tjent noe ennå. Hæ, så du har doblet pengene dine i løpet av 13 år?? Og hvis du selger, så får du utbyttet? Hedda-78 skrev (2 minutter siden): BSU er en svært gunstig sparemåte, hvis du tjener nok til å nyttiggjøre deg skattegevinsten. Man vet ikke hva fremtiden vil bringe, men det er jo nettopp derfor man sparer. Og det er jo svært sannsynlig at du kommer til å kjøpe deg bolig en dag, de aller aller fleste gjør jo det. Ja, regner med det... Hedda-78 skrev (2 minutter siden): Mitt forslag er at du sparer så mye som er mulig i bsu pr år, og hvis du har mer til overs så setter du i det i et globalt indexfond. Du kan sette opp et fast trekk pr mnd, så skjer det av seg selv. Sørg likevel for å alltid ha en buffer, dvs en ordinær sparekonto med en sum penger, som da er lett tilgjengelig hvis det skulle oppstå en situasjon hvor du trenger penger ganske raskt. Hvor mye er bra å ha på buffer sånn ca.? Har uansett foreldrene mine i krisetilfeller... Men de er i hvert fall ikke noe gira for fond pga. risiko. Kan kanskje være en løsning å sette litt og litt inn, og se hvordan det utvikler seg? Anonymkode: 774d9...0c8
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #22 Skrevet 21. november 2021 6 hours ago, Kvittering said: Du vet at fond bare er mange aksjer samlet i et "fond"? Dermed motsier du deg selv. Ingenting galt med aksjer, det handler om å diversifere. Slutt å spre usannheter om at aksjer er for spesielt interesserte. Med aksjehandel i motsetning til fond mener jeg selvsagt det å kjøpe og selge enkeltaksjer på egenhånd og prøve å slå markedet. Det er definitivt for spesielt interesserte som har tid og evne til å sette seg inn det og nerver til å holde på med det. Hvis det gjelder TS kan hen sikkert tjene mer på det enn på fondssparing, men det virker ikke som om det er særlig aktuelt. Anonymkode: 7f603...d90
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #23 Skrevet 21. november 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: Hvor mye er bra å ha på buffer sånn ca.? Har uansett foreldrene mine i krisetilfeller... Men de er i hvert fall ikke noe gira for fond pga. risiko. Kan kanskje være en løsning å sette litt og litt inn, og se hvordan det utvikler seg? Anonymkode: 774d9...0c8 Økonomer som Hallgeir Kvadsheim sier typisk at bufferen bør være på 2-3 månedslønner. Forstår det slik at du fortsatt bor hos foreldrene dine, og da er det jo ikke så sannsynlig at du plutselig må kjøpe nytt kjøleskap eller betale reparasjoner på en dyr bil osv. Hovedgrunnen til å ha penger på en bufferkonto i stedet for å sette dem i fond er vel at de er tilgjengelige umiddelbart. Du kan jo spare fast hver måned til du har bygget opp den bufferen du ser for deg at du kan trenge, og videre sparing kan gå i fond. Anonymkode: 7f603...d90 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #24 Skrevet 21. november 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: Hvorfor benytter ikke "alle" seg av det da? 🤔 Anonymkode: 774d9...0c8 Det er nok på grunn av alt det du nevner selv her: folk vet ikke så mye om det, det virker komplisert og usikkert. Men det har blitt mer og mer populært de siste årene. Anonymkode: 7f603...d90 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #25 Skrevet 21. november 2021 5 hours ago, AnonymBruker said: Hvorfor benytter ikke "alle" seg av det da? 🤔 Alle investerer ikke i indeksfond, men det har vært en voldsom økning i denne spareformen de siste årene. Av den enkle grunn at det for de aller, aller fleste er det soleklart beste alternativet. Anonymkode: 5f199...0c8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå