Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan bør jeg spare? Har pengene i vanlig sparekonto i banken, og skjønner at det kanskje er litt dumt?

Jeg er 18 og er en sparer og bruker lite penger generelt, og ønsker å spare langsiktig. Bør jeg putte pengene i BSU eller bør jeg prøve fond? Det jeg tenker er dumt med BSU er at pengene er låst til å måtte kjøpe bolig, når jeg ikke engang vet hva fremtiden bringer. Og med engang foreldrene mine hører ordet "aksje"(fond), så sier foreldrene mine at det er ikke lurt å drive med når jeg ikke har peiling på det, for man kan tape alt og miste alt man har...

Anonymkode: 774d9...0c8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fond er trygt. Aksjehandel er for spesielt interesserte og kunnskapsrike.

Anonymkode: 7f603...d90

• Liker 1
Skrevet

Globalt indeksfond er det nest tryggeste etter sparekonto. Aksjehandel bør du ikke drive med uten å vite hva du driver med, men månedlig sparing i globalt indeksfond er helt ypperlug for deg.

• Liker 2
Skrevet

Husk at bsu forutsetter at du tjener såpass mye at du betaler tilstrekkelig skatt for å få fradragene.

Fond er smart. Men husk også å ha et liv. Minnene fra ferieturer med venner kan dere snakke om resten av livet. 

• Liker 1
Skrevet
Hedda-78 skrev (1 time siden):

Globalt indeksfond er det nest tryggeste etter sparekonto. Aksjehandel bør du ikke drive med uten å vite hva du driver med, men månedlig sparing i globalt indeksfond er helt ypperlug for deg.

Nest tryggeste etter sparekonto?

Men hva er fordelen med fond i stedet for sparekonto?

Brunello skrev (1 time siden):

Husk at bsu forutsetter at du tjener såpass mye at du betaler tilstrekkelig skatt for å få fradragene.

Fond er smart. Men husk også å ha et liv. Minnene fra ferieturer med venner kan dere snakke om resten av livet. 

Tjener nok til at jeg får fullt skattefradrag ja.

Hva har det med fond å gjøre? Å ha et liv forutsetter ikke at man bruker masse penger, det kommer jo helt an på hva man vil med livet. Og det kommer jo an på hva vennene bruker penger på.

Gjest HegeMarie
Skrevet

BSU er helt klart det beste for deg, siden du der er GARANTERT over 20% avkastning pr. år dersom du skatter nok til å få fullt utbytte av det.

Du sier selv at du tenker langsiktig sparing, og BSU er nettopp det.

Har du penger til overs er globale indeksfond et godt alternativt. Aksjefond gir historisk sett mye bedre avkastning enn sparekonto, hvor du taper penger på sikt siden prisstigningen er mye høyere enn de lusne rentene du får fra banken.

Aksjemarkedet vil med ujevne mellomrom være rammet av korrigeringer og krasj, men for den med lang sparehorisont er dette ikke noe du trenger å bekymre deg for mye om. Benytt heller anledningen til å sette inn mer penger når dette skjer.

Det er da du får rabatt!

Kjøp av enkeltaksjer er ikke anbefalt dersom du ikke har en del kunnskap.

Lykke til med sparingen!

Skrevet

Putt 8% i Bsu og max 25% i fond, inntil Bsu kontoen er maxet. Du kan ikke sette inn mer enn 25.000 kr i året der og da kan du putte resten i fond. Er veldig bra at du er bevisst på sparing nå, dette kommer til å gagne deg stort istedet for å feste vekk eller reise vekk pengene. 

Å kjøpe bolig er den beste investeringen du noen gang kan gjøre så prioriter det som nr 1. 

Anonymkode: 22981...830

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Putt 8% i Bsu og max 25% i fond, inntil Bsu kontoen er maxet. Du kan ikke sette inn mer enn 25.000 kr i året der og da kan du putte resten i fond. Er veldig bra at du er bevisst på sparing nå, dette kommer til å gagne deg stort istedet for å feste vekk eller reise vekk pengene. 

Å kjøpe bolig er den beste investeringen du noen gang kan gjøre så prioriter det som nr 1. 

Jeg mente selvsagt 80% ikke 8%!

Skrevet
HegeMarie skrev (5 minutter siden):

BSU er helt klart det beste for deg, siden du der er GARANTERT over 20% avkastning pr. år dersom du skatter nok til å få fullt utbytte av det.

Er som sagt 18, og har hatt sommerjobb de 3 siste somrene, og i løpet av sommerferiene har jeg tjent minst 30 000. Har også jobbet i helger ellers i året, så har fortsatt en god slant etter at jeg putter alt inn i BSU. 

HegeMarie skrev (5 minutter siden):

Du sier selv at du tenker langsiktig sparing, og BSU er nettopp det.

Har du penger til overs er globale indeksfond et godt alternativt. Aksjefond gir historisk sett mye bedre avkastning enn sparekonto, hvor du taper penger på sikt siden prisstigningen er mye høyere enn de lusne rentene du får fra banken.

Aksjemarkedet vil med ujevne mellomrom være rammet av korrigeringer og krasj, men for den med lang sparehorisont er dette ikke noe du trenger å bekymre deg for mye om. Benytt heller anledningen til å sette inn mer penger når dette skjer.

Det er da du får rabatt!

Kjøp av enkeltaksjer er ikke anbefalt dersom du ikke har en del kunnskap.

Lykke til med sparingen!

Bare fordi det historisk gir god avkastning, er det vel ikke 100% sikkert at det vil bli det i fremtiden? Har ikke valgt økonomifag på vgs, jeg går realfag, og kan fryktelig lite om dette. Å sette mer penger i dårlige tider; hva om det faller enda mer?

Og er det noe risiko ved å ha det på sparekonto? Pengene er jo der bare liksom... og jeg kan ta dem ut når jeg vil. Jeg får lav rente, men det er det. Jeg mister ikke penger. Det kan jeg vel potensielt gjøre om jeg sparer i fond? Eller er det renta som faller og stiger, og det jeg har lagt inn vil jeg uansett få tilbake?

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Putt 80% i Bsu og max 25% i fond, inntil Bsu kontoen er maxet. Du kan ikke sette inn mer enn 25.000 kr i året der og da kan du putte resten i fond. Er veldig bra at du er bevisst på sparing nå, dette kommer til å gagne deg stort istedet for å feste vekk eller reise vekk pengene. 

Håper du har rett i det. 🥺 Går i vg3, årets russekull. Er festing hver helg, og jeg deltar verken på fest eller russegrupper. 

På én måte er det et bevisst valg jeg har tatt siden jeg var liten, at jeg "vil noe" med framtida mi, og at jeg er villig til å jobbe hardt for det. På den andre siden har jeg ikke så sykt mange venner heller, og de få jeg har er lite opptatt av festing også. Så har ikke akkurat kjent mye direkte press fra noen at jeg skal delta, heller indirekte fordi at "alle andre" gjør det.

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, tenker å åpne BSU, men klarer ikke helt å kaste vekk tanken om at jeg ikke kan bruke pengene på noe annet, når vi ikke vet hva fremtiden bringer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fond er trygt. Aksjehandel er for spesielt interesserte og kunnskapsrike.

Anonymkode: 7f603...d90

Du vet at fond bare er mange aksjer samlet i et "fond"? Dermed motsier du deg selv. Ingenting galt med aksjer, det handler om å diversifere. Slutt å spre usannheter om at aksjer er for spesielt interesserte. 

• Liker 1
Gjest HegeMarie
Skrevet

Fordelen med sparekonto er selvsagt at du kan ta ut penger akkurat når du trenger dem.

Dersom du regner med å måtte ta ut penger om 1-5 år, så er dette den sikreste sparemåten for deg.

Om du sparer kortsiktig i fond risikerer du å få mindre enn du satte inn.

Derfor er dette bare anbefalt for langsiktig sparing.

På lang sikt vil du jo ikke risikere å tape pengene i indeksfond.

Skrevet
HegeMarie skrev (Akkurat nå):

Fordelen med sparekonto er selvsagt at du kan ta ut penger akkurat når du trenger dem.

Dersom du regner med å måtte ta ut penger om 1-5 år, så er dette den sikreste sparemåten for deg.

Om du sparer kortsiktig i fond risikerer du å få mindre enn du satte inn.

Derfor er dette bare anbefalt for langsiktig sparing.

På lang sikt vil du jo ikke risikere å tape pengene i indeksfond.

Poenget er at jeg ikke vet hva fremtiden bringer. Men i utgangspunktet kan noe av pengene vekk fra sparekontoen.

Så... jeg kan tape penger av å sette det inn i fond kortsiktig? Hva med sparekonto? "Taper" jeg penger pga. at pengene synker i verdi der også da eller?

Gjest HegeMarie
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Poenget er at jeg ikke vet hva fremtiden bringer. Men i utgangspunktet kan noe av pengene vekk fra sparekontoen.

Så... jeg kan tape penger av å sette det inn i fond kortsiktig? Hva med sparekonto? "Taper" jeg penger pga. at pengene synker i verdi der også da eller?

På sparekonto vil du være garantert å tape litt penger for hvert år du har dem der. Pengene blir som du sier mindre verdt, og rentene dekker ikke dette tapet. Ingen av oss vet hva fremtiden bringer, og derfor kan sparekonto likevel være det smarteste, og i hvert fall det sikreste.

Ja, du risikerer å tape penger i aksjefond dersom du blir nødt til å selge på et dårlig tidspunkt..

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hva har det med fond å gjøre? Å ha et liv forutsetter ikke at man bruker masse penger, det kommer jo helt an på hva man vil med livet. Og det kommer jo an på hva vennene bruker penger på.

Fond gir normalt høyere avkastning over tid. Man må imidlertid være klar over at fondenes verdi går i store bølgedaler. Det er derfor litt risiko dersom man trenger pengene til eksempelvis bolig.

Man kan leve gode liv uten å bruke mye penger, men mye av det beste i livet koster litt. Det er litt artigere å sitte i femtiårsdagen til venner å mimre om turer til Bali, New York og Berlin enn hvordan aksjekursene var i 2022.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Les deg opp på inflasjonssatsene de siste årene. Er renta de i banken lavere enn disse verdiene, så taper du penger ved at prisstigning på varer øker mer enn du får renter på sparepengene. Går du kortsiktig i fond, kan du være uheldig å tape penger hvis du selger fondet og det har tapt seg i verdi. Derfor man burde ha minimum 5 år investeringshorisont i fond, for å unngå nettopp dette. 

Skrevet

Brunello skrev (11 minutter siden):

Fond gir normalt høyere avkastning over tid. Man må imidlertid være klar over at fondenes verdi går i store bølgedaler. Det er derfor litt risiko dersom man trenger pengene til eksempelvis bolig.

Man kan leve gode liv uten å bruke mye penger, men mye av det beste i livet koster litt. Det er litt artigere å sitte i femtiårsdagen til venner å mimre om turer til Bali, New York og Berlin enn hvordan aksjekursene var i 2022.

Ja, skjønner den. :) Men den tid får komme når den kommer, har ikke vært aktuelt enda. Er jo bare 18, og ikke med det største sosiale livet. Håper at det sosiale livet mitt utvider seg på universitetet slik at jeg kan oppleve ting jeg og.

Kvittering skrev (11 minutter siden):

Les deg opp på inflasjonssatsene de siste årene. Er renta de i banken lavere enn disse verdiene, så taper du penger ved at prisstigning på varer øker mer enn du får renter på sparepengene. Går du kortsiktig i fond, kan du være uheldig å tape penger hvis du selger fondet og det har tapt seg i verdi. Derfor man burde ha minimum 5 år investeringshorisont i fond, for å unngå nettopp dette. 

Har DNB, og er som sagt helt blank når det kommer til økonomi. Har ikke lært noe av dette på skolen. Man må vel velge økonomifag for å lære noe om dette.

Hvor mye avkastning kan jeg få på 5 år da, eksempelvis med tidligere erfaringer?

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, skjønner den. :) Men den tid får komme når den kommer, har ikke vært aktuelt enda. Er jo bare 18, og ikke med det største sosiale livet. Håper at det sosiale livet mitt utvider seg på universitetet slik at jeg kan oppleve ting jeg og.

Har DNB, og er som sagt helt blank når det kommer til økonomi. Har ikke lært noe av dette på skolen. Man må vel velge økonomifag for å lære noe om dette.

Hvor mye avkastning kan jeg få på 5 år da, eksempelvis med tidligere erfaringer?

Ingen kan si nøyaktig hva du får i avkastning. Ingen kan garantere en spesifikk prosent opp eller ned for fremtiden. Det jeg ville sett på er historiske tall i fond. Personlig har jeg snart 200% avkastning etter 6 år i et fond. Du kan alltids spørre banken om forslag til den type investering du vil gjøre, og i hvilken sektor med hvilket risikonivå du vil ha. 

En ting er helt sikkert. Aksjemarkedet har over tid steget, og vil mest sannsynlig fortsette med det på langsikt. 

Time in the market, beats timing the market. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordelen med fond fremfor sparekonto er mulighetene for større avkastning. Men det er også en viss risiko for lavere avkastning... Det er en avveining du må ta: mulig avkastning vs mulig tap. Ulike fond har ulike risiko.

Med sparekonto vet du hva du har. Beløpet som står der, er det du har. Trygt, enkelt å forholde seg til. Men dersom rentene er lave (de er veldig lave nå), så vil verdien av pengene synke over tid fordi vareprisene øker raskere.

Globale indexfond er regnet for å ha lav risiko for tap, fordi fondene består av så veldig mange ulike aksjer. Du får ikke de enorme gevinstene, men du får ikke de enorme tapene heller. Jevnt over er gevinsten en del høyere enn på sparekonto. Men det er ingen garanti.

Jeg har spart 1000 kroner hver måned i et fond i 13 år, totalt har jeg betalt 150 000. Verdien er nå 300 000. Men: jeg har jo ikke solgt ennå, så strengt tatt har jeg ikke tjent noe ennå.

BSU er en svært gunstig sparemåte, hvis du tjener nok til å nyttiggjøre deg skattegevinsten. Man vet ikke hva fremtiden vil bringe, men det er jo nettopp derfor man sparer. Og det er jo svært sannsynlig at du kommer til å kjøpe deg bolig en dag, de aller aller fleste gjør jo det.

Mitt forslag er at du sparer så mye som er mulig i bsu pr år, og hvis du har mer til overs så setter du i det i et globalt indexfond. Du kan sette opp et fast trekk pr mnd, så skjer det av seg selv.

Sørg likevel for å alltid ha en buffer, dvs en ordinær sparekonto med en sum penger, som da er lett tilgjengelig hvis det skulle oppstå en situasjon hvor du trenger penger ganske raskt. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...