Gå til innhold

Må jeg betale dobbelt bidrag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ba nav fastsette barnebidrag og i mellomtiden har jeg betalt det kalkulatoren sa i bidrag. Har betalt hver måned. Nå har jeg fått brev fra nav om at jeg skylder bidrag for flere måneder mens saken har vært til behandling. Differansen ble liten fra hva jeg har betalt til nå og hva de fastsatte. Jeg skjønner at jeg skal betale differansen, men her snakker vi hele beløpet. Mor har bedt nav om å trekke meg i bidrag med begrunnelse med at jeg ikke betaler. Det har jeg gjort hver eneste mnd, og de første mnd betalte jeg flere tusen mer i bidrag enn hva nav nå fastsatte. 

Jeg vil ikke bli tvangstrukket av nav når jeg faktisk har betalt bidrag som avtalt. Kan de bare gjøre det? Må jeg betale dobbelt opp nå siden nav tydeligvis har betalt henne bidrag samtidig som jeg har gjort det og bare sende med regning? 

Anonymkode: 46061...ef4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner ikke helt. Har du både betalt bidrag til barnemor privat og til NAV ? 

Anonymkode: f36c3...435

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skjønner ikke helt. Har du både betalt bidrag til barnemor privat og til NAV ? 

Jeg har kun betalt til mor. Mor er bitter og har søkt nav om å kreve bidraget fra meg selv om jeg har betalt som jeg skal hver eneste mnd. De første mnd altfor mye til og med. 

Nav krever nå inn bidrag fra meg de også siden mor har bedt de om det, men jeg har allerede betalt henne privat. Så da har jeg altså betalt mor og nå krever nav inn samme beløpet av meg. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ba nav fastsette barnebidrag og i mellomtiden har jeg betalt det kalkulatoren sa i bidrag. Har betalt hver måned. Nå har jeg fått brev fra nav om at jeg skylder bidrag for flere måneder mens saken har vært til behandling. Differansen ble liten fra hva jeg har betalt til nå og hva de fastsatte. Jeg skjønner at jeg skal betale differansen, men her snakker vi hele beløpet. Mor har bedt nav om å trekke meg i bidrag med begrunnelse med at jeg ikke betaler. Det har jeg gjort hver eneste mnd, og de første mnd betalte jeg flere tusen mer i bidrag enn hva nav nå fastsatte. 

Jeg vil ikke bli tvangstrukket av nav når jeg faktisk har betalt bidrag som avtalt. Kan de bare gjøre det? Må jeg betale dobbelt opp nå siden nav tydeligvis har betalt henne bidrag samtidig som jeg har gjort det og bare sende med regning? 

Nei, du må bare dokumentere det du har betalt for NAV og så må du betale differansen

Endret av Loff77
  • Liker 14
Skrevet

Ville bare ha kontaktet NAV, sendt inn dokumentasjon på at du har betalt (skjermbilde av Vipps, kontooverføring), så ordner det seg nok. 

Anonymkode: 79271...008

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har kun betalt til mor. Mor er bitter og har søkt nav om å kreve bidraget fra meg selv om jeg har betalt som jeg skal hver eneste mnd. De første mnd altfor mye til og med. 

Nav krever nå inn bidrag fra meg de også siden mor har bedt de om det, men jeg har allerede betalt henne privat. Så da har jeg altså betalt mor og nå krever nav inn samme beløpet av meg. 

Ta kontakt med Nav og legg fram dokumentasjon på at du har betalt. Kopi av bankutskrift eller noko slikt.

• Liker 4
Skrevet

Dette ble litt uforståelig. Så da lurer jeg på. Har du betalt et bidrag som er satt, søkt på å betale mindre. De har kommet frem til at du skulle ha betalt mer, så du må etterbetale det du skulke ha betalt tidligere? Isåfall må du betale etterbetaling samtidig med fastsatt bidrag. 

Eller er det sånn at duj har betalt bidrag, mor påstår du ikke har gjort det? Da er det gel bare å vise frem kontoutskrifter

Anonymkode: 5d721...75a

Skrevet

Det du burde gjøre er å dokumentere det du har betalt. Forhåpentligvisvis betalte du over nettbank eller vipps. Dokumenter alt. Og kontakt Nav for å få registrert det du har betalt.

• Liker 4
Skrevet

Men da må du kontakte NAV og dokumentere at du har betalt avtalt bidrag til mor direkte. 
Dokumentér dato og bilag med kontoutskrift. 
En har ikke rett på dobbelt bidrag nei. 
Men hvis mor ikke har oppgitt til NAV at hun har mottatt bidrag privat , så vil vil NAV jobbe imot å kreve bidrag fra den fra den dagen hun søkte, og da må du bevise at du har ryggen fri 

• Liker 3
Skrevet

Når det er søkt om innkreving skal du IKKE betale privat til mor. Du risikerer da å betale dobbelt opp. Dette har du fått brev med informasjon om. 

Du kan søke om avskriving og legge ved dokumentasjon på hva du har betalt så må NAV vurdere om det kan slettes fra gjelden din. Mor vil få informasjon om dette og vil få brev om å bekrefte at det er bidrag som er blitt betalt.  

Det er altså ingen garanti for at du får det slettet. Anbefaler å lese alle brev fra NAV da det er du som tar risikoen når du gjør noe mot det du har fått beskjed om. 

Anonymkode: 44466...e9c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Når det er søkt om innkreving skal du IKKE betale privat til mor. Du risikerer da å betale dobbelt opp. Dette har du fått brev med informasjon om. 

Du kan søke om avskriving og legge ved dokumentasjon på hva du har betalt så må NAV vurdere om det kan slettes fra gjelden din. Mor vil få informasjon om dette og vil få brev om å bekrefte at det er bidrag som er blitt betalt.  

Det er altså ingen garanti for at du får det slettet. Anbefaler å lese alle brev fra NAV da det er du som tar risikoen når du gjør noe mot det du har fått beskjed om. 

Dette høres merkelig ut. Jeg søkte nav om å fastsette og kreve inn bidrag i slutten av 2018. Da fikk barnefar et brev fra nav om beløpet som var fastsatt, samt at han hadde en del uker på seg (6 eller 8 uker tror jeg det var) til å sende dokumentasjon til nav dersom han hadde betalt bidrag til meg eller kjøpt klær, utstyr osv som et bidrag skal dekke. Når nav ikke mottok noe dokumentasjon innen den fristen som var gitt ble beløpet han skulle betalt gjort om til bidragsgjeld. Han fikk først muligheten til å betale til nav, og at de  betalte til meg, men siden ingenting ble betalt kontaktet nav barnefars arbeidsgiver som ble pålagt å trekke han i lønn. 

Til ts: jeg ville ikke bekymret meg for at du må betale dobbelt opp. Så lenge du kan dokumentere at du har bidratt med klær, utstyr osv som bidraget er ment å dekke eller overføringer av penger til bidragsmottaker så har du ditt på det rene😊 jeg ville ikke bekymret meg. Nav innkreving sa at de alltid må la tvilen komme arbeidsgiver som skal trekke fra lønna og bidragsyter til gode. Det er en lang prosess så dette tar det tid å få i orden. Det tok nesten ett år fra jeg søkte om fastsettelse av beløp og innkreving til arbeidsgiver begynte å trekke barnefar. 

Anonymkode: 9f8df...e42

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg søkte om å få nav til å fastsette bidrag da jeg betalte 4000 mer enn det bidragskalkulatoren tilsa. Etter et halvt år behandlingstid kom nav frem til at jeg skulle betale 300 kr mer enn kalkulatoren tilsa. Betalte altså 12000 for mye i 3 mnd og 900 for lite i 3 mnd. Mor ble forbanna når hun ikke fikk 4000 for mye lenger og skulle hevne seg med å søke nav om å kreve bidraget fra meg. 

Skrevet

Du må ikke betale dobbelt bidrag, men når du har betalt rett til mor vil hun sikkert lage masse styr rundt det i håp om at du også skal betale fullt til nav i tillegg. Bare fremlegg kvitteringer eller bekreftelse som en kontoutskrift er. Da blir det hennes jobb å motbevise at det du har betalt ikke har havnet på hennes konto. Hvordan hun skal klare det skjønner jeg ikke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...