AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #21 Del Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Cavapoo er en etablert rase og regnes ikke som en tilfeldig blandingsvalp. Her er en Toy Cavapoo, min drømmehund. Anonymkode: b316e...513 Nå snakker du bullshit. De er IKKE en etablert rase, men en etablert blandingshund. Anonymkode: d8a0a...cdf 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #22 Del Skrevet 23. november 2021 Nå har jeg blandingshund, og den betalte jeg naturligvis ikke ei krone for. Har alltid hatt rasehunder tidligere, men har aldri betalt mere enn 15.000. Forsøker noen å selge meg en blandingshund så ler jeg det spruter i trynet deres. (Nei, mener naturligvis ikke bokstavlig.) Anonymkode: df719...2dd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #23 Del Skrevet 23. november 2021 Hva er greia med at det koster mange tusen kr for en blandingsvalp?? Det er ikke så mange år siden man tok 500-1000 kr for blandingsvalper, bare så man var sikret at ved å betale noe, at hunden fikk et godt hjem. Men nå flere tusen - 10 000? Hva i alle dager?? Anonymkode: 2d1c4...1fe 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #24 Del Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Cavapoo er en etablert rase og regnes ikke som en tilfeldig blandingsvalp. Her er en Toy Cavapoo, min drømmehund. Anonymkode: b316e...513 For noe sprøyt. «Cavapoo» er et designernavn på en bastard. Ingen av disse puddelblandingene kommer noen gang til å bli etablerte raser. For å bli en etablert rase må hunden ha et stamopphav og ha nyttegjort seg i et fornuftig arbeid. Eksempelvis Nenets Laika (/Olenegonka) som ikke ennå er godkjent i FCI, men er en godkjent rase i hjemlandet Russland. Dette er en spisshund som tilhører undergruppen laikahunder og er en reingjetende laika. Denne skal blant annet forhåpentligvis være med i et krysningsprosjekt med svensk lapphund for å øke den genetiske bestanden. For å svare på TS sitt spørsmål så har jeg aldri solgt blandingshunder så dyrt. Det dyreste jeg har solgt en blandingshund for er 7000, noe jeg mener er en ok pris. Det er så dyrt at man må tenke seg litt om, men samtidig betaler du ikke like mye som for en renraset hund, det er ca halve prisen av den gjennomsnittlige valpeprisen for renrasede hunder som ligger på ca kr 15.000,-. Jeg har derimot solgt renrasede hunder for kr 20.000,-, og kommer til å selge valper fra neste kull også for kr 20.000,-. For denne prisen får valpekjøper en rasetypisk hund med de beste forutsetninger mtp genetikk og helse. De vet også hvem foreldre, besteforeldre, oldeforeldre, tippoldeforeldre osv. er. De som kjøper en «malticockadoodlenais» har ingen verdens anelse om forfedrene til sine hunder, hva de bærer på i genene både gemyttmessig og helsemessig m.m. Anonymkode: 2d6bc...c74 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
venus24 Skrevet 23. november 2021 #25 Del Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg selger cavapoo, så for min del har jeg opplevd at mer eller mindre alle som har kjøpt av meg har vært opptatt av helse og at de er sjekket for arvelige sykdommer. Det er en ganske smal sak å kreve å få se bevis på at de har de riktige testene utført. Jeg mener ikke at blandinger automatisk blir friskere. Likevel er det en større sannsynlighet for friske hunder når de er blandinger da to forskjellige raser ofte har problemer med forskjellige ting. Når det er sagt er det ikke forsvarlig å avle på et dyr som har alvorlige helseproblemer. Hverken renrasede eller blandinger. Dette burde alle kjøpere være bevisste på. Er du på utkikk etter en slik blanding iom du har kontaktet så mange som selger de? Anonymkode: 6b2fd...465 Bra at du utfører helsetester på dine hunder, men som sagt har jeg ikke inntrykk av at det er normalen blant folk som avler blandingshunder. Av de rundt 100 jeg har sendt melding til på Finn var det bare et par som faktisk hadde gjort tester. Flere av dem sa at tispa var frisk og aldri hadde vært syk, men de visste ingenting om hanhunden bortsett fra at de hadde blitt fortalt at han hadde god helse. Det er nivået av uansvarlighet man dessverre ser blant altfor mange av dem som driver avl på blandingshunder. Det er et poeng at genetisk variasjon kan være en fordel, men det hjelper ikke så mye når mange av rasene man krysser (f.eks. labrador/puddel-krysninger) er utsatt for mange av de samme sykdommene. Genetisk variasjon finnes innenfor de etablerte rasene også. Dessuten: Avler man rasehunder har man tydelige retningslinjer å forholde seg til, og man kan svært enkelt sjekke graden av innavl på avlshundene, og hvorvidt avlshundene er i slekt. Noe tilsvarende har man ikke med blandingshunder, og når så mange hobby-"oppdrettere" såvidt vet noe som helst om hunden de parer tispa si med, er det vel ikke helt usannsynlig å se for seg at man kan ende opp med å pare hunder som absolutt ikke burde pares. Jeg er ikke på utkikk etter blandingshund. Grunnen til at jeg spurte så mange på Finn var for å sjekke om fordommene mot valpefabrikker og useriøs blandingsoppdrett stemte. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #26 Del Skrevet 23. november 2021 venus24 skrev (2 timer siden): Bra at du utfører helsetester på dine hunder, men som sagt har jeg ikke inntrykk av at det er normalen blant folk som avler blandingshunder. Av de rundt 100 jeg har sendt melding til på Finn var det bare et par som faktisk hadde gjort tester. Flere av dem sa at tispa var frisk og aldri hadde vært syk, men de visste ingenting om hanhunden bortsett fra at de hadde blitt fortalt at han hadde god helse. Det er nivået av uansvarlighet man dessverre ser blant altfor mange av dem som driver avl på blandingshunder. Det er et poeng at genetisk variasjon kan være en fordel, men det hjelper ikke så mye når mange av rasene man krysser (f.eks. labrador/puddel-krysninger) er utsatt for mange av de samme sykdommene. Genetisk variasjon finnes innenfor de etablerte rasene også. Dessuten: Avler man rasehunder har man tydelige retningslinjer å forholde seg til, og man kan svært enkelt sjekke graden av innavl på avlshundene, og hvorvidt avlshundene er i slekt. Noe tilsvarende har man ikke med blandingshunder, og når så mange hobby-"oppdrettere" såvidt vet noe som helst om hunden de parer tispa si med, er det vel ikke helt usannsynlig å se for seg at man kan ende opp med å pare hunder som absolutt ikke burde pares. Jeg er ikke på utkikk etter blandingshund. Grunnen til at jeg spurte så mange på Finn var for å sjekke om fordommene mot valpefabrikker og useriøs blandingsoppdrett stemte. Ok. Jeg har ikke sjekket rundt, og jeg har aldri hatt mine hunder ute på Finn.no heller. Mine kjøpere har vært veldig opptatt av helse og det er alt jeg vet om det egentlig. Men jeg er enig i mye av det du sier, og syntes det heller burde ordnes en større kontroll når det kommer til blandinger. Spesielt blandinger som er populære og som bevisst blir avlet frem. For at det blir usedvanlig skjønne hunder med veldig godt gemytt er helt sikkert. Og jeg tror ikke trenden vil stoppe med det første. Selv om noen i tråden kaller de «bastarder» 🙈 Men de er en blanding, og kan ikke stilles i utstilling eller ha stamtavle. Det siste burde vel kunne gjøres noe med i fremtiden da 😊 Anonymkode: 6b2fd...465 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #27 Del Skrevet 23. november 2021 Hvorfor må mennesker ha penger for dyr ? Jeg blir kvalm.. la nå ialefall blandings hundene være gratis eller Max 2000 kr .. Jeg hadde ikke vært villig til å betale mer enn 17-18.000 for en renraset tragisk å se når folk legger ut katter på Finn.no som ikke engang er kastrert og som de skal ha 2000 - 3000 kr for. Slike mennesker bør tenke på hvor mye dyr som lider å hvor mange katter som ikke har hjem. Dyr er åsså blitt til eiendeler og ikke levende vesen. jeg selger ikke barnet mitt og jeg selger heller ikke min beste venn.. Anonymkode: b5be0...c8d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #28 Del Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvorfor må mennesker ha penger for dyr ? Jeg blir kvalm.. la nå ialefall blandings hundene være gratis eller Max 2000 kr .. Jeg hadde ikke vært villig til å betale mer enn 17-18.000 for en renraset tragisk å se når folk legger ut katter på Finn.no som ikke engang er kastrert og som de skal ha 2000 - 3000 kr for. Slike mennesker bør tenke på hvor mye dyr som lider å hvor mange katter som ikke har hjem. Dyr er åsså blitt til eiendeler og ikke levende vesen. jeg selger ikke barnet mitt og jeg selger heller ikke min beste venn.. Anonymkode: b5be0...c8d Egentlig er det VELDIG bra at man tar betalt for dyr. Tenk hvis man bare gav dem bort i døra. Veldig fort å skaffe seg og veldig fort å bli kvitt. Anonymkode: 6b2fd...465 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #29 Del Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Stemmer det, de er ikke røytefrie. Men blandingen cavalier og puddel blir røytefrie. Alle de jeg har vært med å produsere hvertfall. Anonymkode: 6b2fd...465 Oi oi oi kunnskapsløs nei det stemmer ikke! DU kan ikke garantere at valpene blir røytefrie det kommer helt an på hvilket gen de har avlet! Anonymkode: 0a06e...984 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #30 Del Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Oi oi oi kunnskapsløs nei det stemmer ikke! DU kan ikke garantere at valpene blir røytefrie det kommer helt an på hvilket gen de har avlet! Anonymkode: 0a06e...984 Før du tar helt av her, så kan jeg fortelle at jeg aldri har lovet noe som helst 😅 Men jeg har spurt de som har handlet valper av meg, og alle er pr. dags dato røytefrie. Det er noe dominant med pelsen til puddelen ser det ut til (hvertfall hos mine valper). De blir dog ikke like krøllete som puddelen, men får en noe enklere pels å holde. Og før du angriper igjen, så vil jeg presisere at pelsen krever å bli stelt og klippet. Slik som en puddelpels må. Og det vet selvsagt de som kjøper valp av meg! Anonymkode: 6b2fd...465 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #31 Del Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Før du tar helt av her, så kan jeg fortelle at jeg aldri har lovet noe som helst 😅 Men jeg har spurt de som har handlet valper av meg, og alle er pr. dags dato røytefrie. Det er noe dominant med pelsen til puddelen ser det ut til (hvertfall hos mine valper). De blir dog ikke like krøllete som puddelen, men får en noe enklere pels å holde. Og før du angriper igjen, så vil jeg presisere at pelsen krever å bli stelt og klippet. Slik som en puddelpels må. Og det vet selvsagt de som kjøper valp av meg! Anonymkode: 6b2fd...465 Pelsen til doodlene er ikke lettere enn en puddelpels, det kan enhver hundefrisør skrive under på. Cavalieren er nok tjent med å vannes ut siden den er avlet ihjel (nesten bostavelig talt). Men ikke kom her og si at en cavapoo er friskere enn puddel som er en av de friskeste rasene. Og i forhold til bildet over her, jeg har per dags dato ikke sett 2 like "cavapooer". Resultatet virker å være høyst tilfeldig utseendemessig Anonymkode: da07a...de8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #32 Del Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Pelsen til doodlene er ikke lettere enn en puddelpels, det kan enhver hundefrisør skrive under på. Cavalieren er nok tjent med å vannes ut siden den er avlet ihjel (nesten bostavelig talt). Men ikke kom her og si at en cavapoo er friskere enn puddel som er en av de friskeste rasene. Og i forhold til bildet over her, jeg har per dags dato ikke sett 2 like "cavapooer". Resultatet virker å være høyst tilfeldig utseendemessig Anonymkode: da07a...de8 Mine er ganske like hverandre. Pelsen kan dog klippes ganske forskjellig. De cavapooene du snakker om som har så dårlig pels er nok ikke holdt som de skal. Slik blir det også med pudler som ikke blir stelt. Jeg sier bare at blandinger er friskere da de har helt forskjellig genpoler. Om en cavapoo er friskere enn en puddel blir spekulasjoner. Men godt å blande ut cavalieren med noe som generelt er mer frisk, heller enn å avle videre kun på cavalier da 😊 Anonymkode: 6b2fd...465 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nutz Skrevet 24. november 2021 #33 Del Skrevet 24. november 2021 17 hours ago, AnonymBruker said: Cavapoo er en etablert rase og regnes ikke som en tilfeldig blandingsvalp. Her er en Toy Cavapoo, min drømmehund. Anonymkode: b316e...513 Cavapoo er en blandingshund. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #34 Del Skrevet 24. november 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Mine er ganske like hverandre. Pelsen kan dog klippes ganske forskjellig. De cavapooene du snakker om som har så dårlig pels er nok ikke holdt som de skal. Slik blir det også med pudler som ikke blir stelt. Jeg sier bare at blandinger er friskere da de har helt forskjellig genpoler. Om en cavapoo er friskere enn en puddel blir spekulasjoner. Men godt å blande ut cavalieren med noe som generelt er mer frisk, heller enn å avle videre kun på cavalier da 😊 Anonymkode: 6b2fd...465 Fokuset ditt burde jo være mer på å få til en bedre avlslinje på rasen enn på å vanne ut to raser for pengene sin del... Anonymkode: da795...c5e 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #35 Del Skrevet 24. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fokuset ditt burde jo være mer på å få til en bedre avlslinje på rasen enn på å vanne ut to raser for pengene sin del... Anonymkode: da795...c5e Fokuset mitt er å avle frem friske hunder som har et gemytt og en personlighet som passer godt i de fleste familier. Som også har et utseende som er tiltalende. Hvor de kan ha glede av en hund i mange år. Hvorfor kan ikke dette være mitt fokus, så lenge jeg har lyst og andre ønsker å kjøpe? Anonymkode: 6b2fd...465 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #36 Del Skrevet 24. november 2021 Pippi Lotta skrev (19 timer siden): Så søtt liten hund! Den var helt nydelig💗 Cavapoo er nokk ikke registrert hos NKK, så den er teknisk sett en blandingshund. Det er egentlig en fordel synes jeg, for det betyr at foreldrene har forskjellige "gener" og derfor har mindre fare for sykdom. Ikke ta deg nær av de som hevder hunden din skulle være noe mindre vært end reinrasede. Ingen hund er uansett så flott som din egen 😄 I katteverden (NRR) anses katten som huskatt dersom den ikke har stamtavle, uansett om den er genetisk renraset. Stamtavla er beviset på at det er en rasekatt. Anonymkode: b0d90...e69 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veggdyret Skrevet 24. november 2021 #37 Del Skrevet 24. november 2021 Jeg avler ikke på hunder, jeg eier ikke engang en hund, men sånn på generell basis - hvis jeg hadde en valp til salgs og to kjøpere kontaktet meg, begge virket som oppegående folk som kom til å ta seg godt av hunden, og den ene tilbød meg 30.000 for den mens den andre max ville gi 3.000 - hvorfor skulle jeg da IKKE ta imot de 30.000? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
norw Skrevet 24. november 2021 #38 Del Skrevet 24. november 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Cavapoo er en etablert rase og regnes ikke som en tilfeldig blandingsvalp. Her er en Toy Cavapoo, min drømmehund. Anonymkode: b316e...513 Neppe. Hvor registrerer man disse? 😆 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Milky Skrevet 24. november 2021 #39 Del Skrevet 24. november 2021 AnonymBruker skrev (På 21.11.2021 den 13.18): Hadde du tatt imot 100.000 mer for huset ditt enn du trodde det var verdt? Eller hadde du vært flau over det? Anonymkode: 6b2fd...465 Selvfølgelig tar man imot mer om man får det🤣 og er ingenting å være flau over, slik er markedet 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #40 Del Skrevet 24. november 2021 Absolutt ikke. Og at blandingshunder er friskere på grunn av større genpool er faktisk tidenes største vits innen hundeavl.. Anonymkode: b7b0d...730 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå