Gå til innhold

Har DU solgt (blandings)valper for 15-40 000 kr?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får stadig pushvarsler på Finn, senest i dag. 

«Cavapoo valper 35 000 kr».

Virker jo som det er den vanlige mannen/kvinnen i gata som selger disse valpene. Familiefolk, med vanlige jobber og A4-liv. Kanskje de også er her på Kvinneguiden.

Er DU en av dem?

Jeg blir bare så nysgjerrig. Hva er grunnen til den høye prisen? Er det for å tjene penger? Jeg merker jeg hadde blitt flau av å kreve 35 000 kroner for en valp uten papirer. 

Hvorfor tar du så mye for valpene, og hvilket forarbeid gjorde du? Hvordan er avlsprosessen, hvilke undersøkelser ble tatt? Og resultatene på undersøkelsene, hvordan visste du hva de betydde for rasen(e)? 

Ikke nødvendigvis ment som kritikk, men tenker at man bør kunne stå for det man gjør. Hvorfor gjør DU det? 

Anonymkode: 6f778...63d

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg merker jeg hadde blitt flau av å kreve 35 000 kroner for en valp uten papirer. 

Eller en renraset valp med papiret for den saks skyld.

TS

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde aldri avlet på noe som helst. Men der er vel det samme som gjør at folk ikke har problemer med å ta 12.000 i leie for 20 kvm. Markedet bestemmer verdien. 

• Liker 4
Skrevet

Man må ha tilgang til to foreldredyr som er friske og helsesjekket. Dette er ikke kontrollert via NKK, likevel er folk heldigvis ganske opptatt av dette når de skal betale så mye for en hund.
Så skal de gjerne ha riktig farge.

Det er ikke så lett å få tak i friske cavalierer. 
Folk vil ha de da de vanligvis er røytefrie, barnevennlige og «lettvinte» lærevillige hunder. Også har de et utseende som appellerer. I tillegg brukes to helt forskjellige genpoler, noe som minsker sjansen for arvelige sykdommer.

Dette er noe av grunnene.

Anonymkode: 6b2fd...465

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS

Hadde du tatt imot 100.000 mer for huset ditt enn du trodde det var verdt?

Eller hadde du vært flau over det?

• Liker 7
Skrevet

Avlsprosessen? «La lady gå uten bånd. Hun er så lydig». *Lady stikker av og blir drektig med nabobikkja Buster.*
«Men siden Lady er puddel og Buster ser ut som en malteser så kan vi bare kalle valpene maltipoo og selge de for 60 000,-!» «men har ikke Buster bitt sånn 10 mennesker? Og har ikke han diabetes og fikk kreft i sine yngre år? Og er du sikker på at det er en malteser?» «samma det! Folk kjøper uansett!»

Omtrent slik vil jeg tro. 

Anonymkode: d40c1...f85

• Liker 25
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

TS

rasestandarden setter begrensinger for pris så jeg vil tro du ikke finner en seriøs oppdretter som tar 35 000 for en valp, just saying.. 

Anonymkode: da795...c5e

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Man må ha tilgang til to foreldredyr som er friske og helsesjekket. Dette er ikke kontrollert via NKK, likevel er folk heldigvis ganske opptatt av dette når de skal betale så mye for en hund.

Folk vil ha de da de vanligvis er røytefrie, barnevennlige og «lettvinte» lærevillige hunder. Også har de et utseende som appellerer. I tillegg brukes to helt forskjellige genpoler, noe som minsker sjansen for arvelige sykdommer.

Cavalier er nå vel ikke røytefrie 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Har ikke inntrykket av at det er slik det fungerer for de fleste. Har selv kontaktet rundt 100 «oppdrettere» som selger designvalper på Finn for å spørre om detaljer. Har spurt hvilke helsetester som har blitt utført, hvor mange kull tispen har hatt, hvorvidt avlshundene er registrert i NKK (hvis de er renrasede) og hvor man kan se dokumentasjon på alt dette. Svaret har stort sett vært at de ikke har gjort noen spesielle tester. Enkelte har gjort en generell test hos veterinær, men det vil jo ikke avdekke HD/AD, øyeproblemer etc. De fleste sier at hundene «er friske og raske» eller at de «aldri har vært syke», men det er heller ingen garanti for at de ikke bærer på noe arvelig.

Det er ikke slik at blandingshunder automatisk blir friskere enn rasehunder fordi de kommer fra «helt forskjellige genpooler». Blander man f.eks. en kongepuddel med sterk grad av HD med en labrador som også har en sterk grad av HD, vil ikke valpene automatisk bli helt friske bare fordi genpoolene er ulike.

• Liker 14
Skrevet
Mmó8 skrev (15 timer siden):

Cavalier er nå vel ikke røytefrie 😅

Stemmer det, de er ikke røytefrie. Men blandingen cavalier og puddel blir røytefrie. Alle de jeg har vært med å produsere hvertfall.

• Liker 1
Skrevet
venus24 skrev (11 timer siden):

Har ikke inntrykket av at det er slik det fungerer for de fleste. Har selv kontaktet rundt 100 «oppdrettere» som selger designvalper på Finn for å spørre om detaljer. Har spurt hvilke helsetester som har blitt utført, hvor mange kull tispen har hatt, hvorvidt avlshundene er registrert i NKK (hvis de er renrasede) og hvor man kan se dokumentasjon på alt dette. Svaret har stort sett vært at de ikke har gjort noen spesielle tester. Enkelte har gjort en generell test hos veterinær, men det vil jo ikke avdekke HD/AD, øyeproblemer etc. De fleste sier at hundene «er friske og raske» eller at de «aldri har vært syke», men det er heller ingen garanti for at de ikke bærer på noe arvelig.

Det er ikke slik at blandingshunder automatisk blir friskere enn rasehunder fordi de kommer fra «helt forskjellige genpooler». Blander man f.eks. en kongepuddel med sterk grad av HD med en labrador som også har en sterk grad av HD, vil ikke valpene automatisk bli helt friske bare fordi genpoolene er ulike.

Jeg selger cavapoo, så for min del har jeg opplevd at mer eller mindre alle som har kjøpt av meg har vært opptatt av helse og at de er sjekket for arvelige sykdommer. 
Det er en ganske smal sak å kreve å få se bevis på at de har de riktige testene utført. 
Jeg mener ikke at blandinger automatisk blir friskere. Likevel er det en større sannsynlighet for friske hunder når de er blandinger da to forskjellige raser ofte har problemer med forskjellige ting. Når det er sagt er det ikke forsvarlig å avle på et dyr som har alvorlige helseproblemer. Hverken renrasede eller blandinger. Dette burde alle kjøpere være bevisste på.

Er du på utkikk etter en slik blanding iom du har kontaktet så mange som selger de?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Stemmer det, de er ikke røytefrie. Men blandingen cavalier og puddel blir røytefrie. Alle de jeg har vært med å produsere hvertfall.

Forstår nå at du forstod det som om jeg mente cavalieren er røytefri. Var ikke det jeg mente, men svarte på hvorfor blandingen er populær. Skjønner at det kunne misforståes, var dårlig formulert.

• Liker 1
Skrevet

Vil tro det har noe med etterspørsel. NRK Ekko hadde en episode om hundeavl hvor blant annet dette ble tatt opp. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.11.2021 den 11.18):

Jeg merker jeg hadde blitt flau av å kreve 35 000 kroner for en valp uten papirer. 

Ut av nysgjerrighet, om du skulle selge et hus og det ble en vill budrunde hadde du syntes det var flaut at huse ble solgt for 1 million mer en du forventet? Jeg forstår ikke hvorfor det skule være flaut og selle noe til markedspris.

Jeg har aldri avlet blandingshunder, men jeg har kjøpt det. Jeg tenker at jeg gjerne betaler litt mer for en valp som ikke er renraset, da helse er viktig for meg og man minsker risikoen for sykdom med og blande. Ansvarlig avl i forhold til helsesjekken og hundevelferd er selvfølgelig viktig uavhengig av rase! Valpen min sine foreldre var helse sjekket (jeg så resultatene) og de var avbalanserte individer. 

• Liker 2
Skrevet

Virker jo som det er den vanlige mannen/kvinnen i gata som selger disse valpene. Familiefolk, med vanlige jobber og A4-liv. Kanskje de også er her på Kvinneguiden.

Er DU en av dem?

Jeg blir bare så nysgjerrig. Hva er grunnen til den høye prisen? Er det for å tjene penger? Jeg merker jeg hadde blitt flau av å kreve 35 000 kroner for en valp uten papirer. 

Hvorfor tar du så mye for valpene, og hvilket forarbeid gjorde du? Hvordan er avlsprosessen, hvilke undersøkelser ble tatt? Og resultatene på undersøkelsene, hvordan visste du hva de betydde for rasen(e)? 

Ikke nødvendigvis ment som kritikk, men tenker at man bør kunne stå for det man gjør. Hvorfor gjør DU det? 

Cavapoo er en etablert rase og regnes ikke som en tilfeldig blandingsvalp.  Her er en Toy Cavapoo, min drømmehund.

img

Anonymkode: b316e...513

• Liker 2
Skrevet

Er DU en av dem?

Jeg og syns det er helt latterlig å betale så mye for en hund, blanding eller ikke. Men markedet bestemmer verdien. Jeg hadde ikke hatt et problem i verden å selge valper for 35K, det er de som kjøper hund til den priser som er idioter, ikke selger. 

Anonymkode: 04f49...9a7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Cavapoo er en etablert rase og regnes ikke som en tilfeldig blandingsvalp.  Her er en Toy Cavapoo, min drømmehund.

Er du helt på bærtur eller? Selvfølgelig er det ikke en "etablert rase"! Det er en blandingshund.

Det tar mange år og mye avl før en ny rase godkjennes.

Anonymkode: bf216...4d3

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

img

Så søtt liten hund! Den var helt nydelig💗

Cavapoo er nokk ikke registrert hos NKK, så den er teknisk sett en blandingshund. Det er egentlig en fordel synes jeg, for det betyr at foreldrene har forskjellige "gener" og derfor har mindre fare for sykdom. Ikke ta deg nær av de som hevder hunden din skulle være noe mindre vært end reinrasede. Ingen hund er uansett så flott som din egen 😄 

• Liker 3
Gjest Smeltemann
Skrevet

Skulle vært forbudt og avle blandingsraser.  

Skrevet
Smeltemann skrev (1 time siden):

Skulle vært forbudt og avle blandingsraser.  

Nja. Der er jeg delvis enig med deg. Hunder som avles med det formålet at den skal brukes i arbeid, er det greit å avle på. Løpshunder har feks et register, hvor det går an å følge med på linjene som benyttes. Utenom det, så er blandingsavl uetisk og bør forbys. 

(Enkelte fci/nkk godkjente raser bør få lov å dø ut. Jeg er ikke kun ute etter å "ta" folk som bevisst blander hunderaser)

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...