Gå til innhold

Du som ble alenemamma med baby

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen skal gå fra hverandre. Har en baby på 14 mnd. Jeg mister huset, bilen deler han «generøst» med meg i helgene. Ikke har jeg råd til å kjøpe meg noe heller da han har vært den som har tjent pengene av oss. Vurderte en stund å bli for babyens skyld, men det går for hardt ut over egen helse og lykke. Har ingen foreldre eller søsken som kan hjelpe. Er det noen andre der ute som kan har vært i samme situasjon, og hvordan gikk det med dere? 

Anonymkode: 474cf...b71

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du tatt kontakt med husbanken? Eventuelt også din vanlige bank. De bruker å være hjelpsomme når det er små barn med i bildet. Jobber du? Du får vel din del av huset, antar han kjøper deg ut så du får noe egenkapital? Jeg har vært der, men jeg kjøpte ut mannen og beholdt huset selv. Det kommer til å gå bra ❤️ 

Anonymkode: 34e36...187

Skrevet

Er dere gift eller samboere?

Skrevet

Jeg var i samme situasjon, og det gikk helt fint. Jeg brukte OS til å ta utdannnelse på universitetet og fikk en godt betalt jobb. Har kjøpt leilighet, og lever et veldig godt liv i dag. Har det betraktelig bedre økonomisk enn eks-mannen min.

Det er relevant om dere er gift eller samboere. Er dere gift har du en god del flere rettigheter enn om dere bare bor sammen.

Anonymkode: c7c6e...56a

Skrevet
~white lady~ skrev (22 minutter siden):

Er dere gift eller samboere?

Samboere. Han eier også egentlig huset, da han kjøpte det før vi møttes. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Har du tatt kontakt med husbanken? Eventuelt også din vanlige bank. De bruker å være hjelpsomme når det er små barn med i bildet. Jobber du? Du får vel din del av huset, antar han kjøper deg ut så du får noe egenkapital? Jeg har vært der, men jeg kjøpte ut mannen og beholdt huset selv. Det kommer til å gå bra ❤️ 

Anonymkode: 34e36...187

Takk ❤️. Jeg har et vikariat som varer ut august 2022. Får kanskje forlenget dette, men ingenting jeg våger å håpe på. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk ❤️. Jeg har et vikariat som varer ut august 2022. Får kanskje forlenget dette, men ingenting jeg våger å håpe på. 

https://www.familierettsadvokater.no/samboerskap/overtakelse-av-bolig-ved-samlivsbrudd/

Les dette. Ta eventuelt kontakt med en advokat (er du fagorganisert er det mulig du får rabattert advokathjelp gjennom dem.) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du utdanning? 

Anonymkode: c7c6e...56a

Skrevet

Gikk fra samboer da baby var ca 1,5 år. Hadde heldigvis god fast jobb, men var helt blakk (kvinnefella). Hadde akkurat råd til å betale depositum for å leie en leilighet, og har spinket og spart de siste par årene for å få fylt opp resten av BSU. Nå har jeg kjøpt egen leilighet. 

Angrer overhodet ikke på at jeg gikk fra ham, selvom det har vært et par tøffe år. 

Anonymkode: 39fa3...17b

Skrevet

Hvis du ikke har utdanning så benytter du deg av overgangsstønad hvis det er en mulighet du har, utdanning er nøkkelen. Det letteste er å bare henvende deg til NAV og få de til å rettlede deg på hva du har krav på. Har dere bestemt hva slags samværsordning dere skal ha? Skal du ha barnet mest? Da blir det dobbel barnetrygd og bidrag. Har du lav inntekt så er bostøtte en mulighet.  

Kjenner flere som har vært i dine sko og de har benyttet seg av de mulighetene som var og har klart seg kjempebra. Du må bare gripe tak i det som er og holde ut så går det seg til. 

• Liker 1
Skrevet

Takk alle. Godt å høre at det ikke er håpløst. Har en utdanning, men på et lite sted som her er det ikke mye jobber å få, så lurer på om jeg skal starte på nytt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...