AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #1 Skrevet 21. november 2021 A sitter i uskifte fra tidligere ekteskap. Særkullsbarn godkjenner videre uskifte ved nytt ekteskap. Når A og B (ny ektefelle) gifter seg, hva skjer da med felles opparbeidede verdier? Skal ikke dette deles mellom de levende ektefeller? Eller skal deler av det gå inn i usifteboet? Syntes som det blir et stort rot og vil heller at det skal skiftes før ekteskap nr 2... Noen som vet eller har erfaring? Anonymkode: 382b7...6c5
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #2 Skrevet 21. november 2021 Jeg tror ikke man har lov til å inngå ekteskap før boet er skiftet. Anonymkode: ad69a...b54 4
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #3 Skrevet 21. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg tror ikke man har lov til å inngå ekteskap før boet er skiftet. Anonymkode: ad69a...b54 Jo, om særkullsbarn godkjenner dette er det lov. Har snakket med advokat om det. Men dette andre tenkte jeg ikke på før nå🙈 ts Anonymkode: 382b7...6c5
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #4 Skrevet 21. november 2021 Mener du at A først var gift og ektefellen døde og at A så giftet seg igjen, men ble skilt og at A nå skal inngå tredje ekteskap, men fortsatt sitter i uskifte fra første? Anonymkode: 2184b...005
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #5 Skrevet 21. november 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): A sitter i uskifte fra tidligere ekteskap. Særkullsbarn godkjenner videre uskifte ved nytt ekteskap. Når A og B (ny ektefelle) gifter seg, hva skjer da med felles opparbeidede verdier? Skal ikke dette deles mellom de levende ektefeller? Eller skal deler av det gå inn i usifteboet? Syntes som det blir et stort rot og vil heller at det skal skiftes før ekteskap nr 2... Noen som vet eller har erfaring? Anonymkode: 382b7...6c5 Gjør det. Det blir så veldig mye mer ryddig da, og så mye mindre kaos for barna å ta hånd om når dere faller fra. Anonymkode: 60a57...33c 5
A-hunter Skrevet 21. november 2021 #6 Skrevet 21. november 2021 Ekstremt rotete forklart. Hvem er særkullsbarna nevnt først? Barna til avdøde? Eller felles barn fra ekteskap 1? Hva er "felles opparbeidede verdier"? Felles mellom hvem? Hvem har opparbeidet disse? Skal man be om hjelp må man nesten evne å forklare situasjonen... 4
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #7 Skrevet 21. november 2021 Skift boet før du gifter deg på nytt, det er det enkleste for alle parter. At du nekter det vitner mest om at du vil snyte særkullsbarna for penger. Anonymkode: be69b...0d9 5
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #8 Skrevet 21. november 2021 Skift før nytt ekteskap. Dette er å be om store problemer. Anonymkode: b832b...cb5 8
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #9 Skrevet 21. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): A sitter i uskifte fra tidligere ekteskap. Særkullsbarn godkjenner videre uskifte ved nytt ekteskap. Når A og B (ny ektefelle) gifter seg, hva skjer da med felles opparbeidede verdier? Skal ikke dette deles mellom de levende ektefeller? Eller skal deler av det gå inn i usifteboet? Syntes som det blir et stort rot og vil heller at det skal skiftes før ekteskap nr 2... Noen som vet eller har erfaring? Anonymkode: 382b7...6c5 Det var rart siden min advokat sier at man ikke kan sitte i uskiftet bo om man gifter seg på nytt. Anonymkode: 0cd97...9ab 3
Duff Skrevet 21. november 2021 #10 Skrevet 21. november 2021 Du skifter før du gifter deg på nytt. Hvis ikke er det en risiko for at arven barna skal ha går i hendene på den nye ektefellen. Du vet ikke hva livet bringer av sykdom og brå død eller stygg skilsmisse. 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #11 Skrevet 21. november 2021 https://www.arveoppgjor.no/uskiftet-bo/jeg-sitter-i-uskiftet-bo-og-vil-gifte-meg-pa-nytt-ma-jeg-skifte-boet/ Der tok både jeg og advokaten feil, man kan visst sitte i uskiftet bo hvis arvingene skriver under på det. Men altså, vil du virkelig gjøre dette mot ungene dine?, for et kaos... noe denne artikkelen også hevder. Jeg synes det er direkte dårlig gjort mot ungene. Anonymkode: 0cd97...9ab 4
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #12 Skrevet 21. november 2021 Arveloven § 27.Bortfall av retten til uskifte hvis den lengstlevende gifter seg eller blir samboer Retten til uskifte faller bort hvis den lengstlevende gifter seg, jf. ekteskapsloven § 8. Anonymkode: d3ed1...770 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #13 Skrevet 21. november 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Arveloven § 27.Bortfall av retten til uskifte hvis den lengstlevende gifter seg eller blir samboer Retten til uskifte faller bort hvis den lengstlevende gifter seg, jf. ekteskapsloven § 8. Anonymkode: d3ed1...770 Hvis du skal sitere loven er det greit å ta med alt. TS kan sitte i uskiftet bo når hun gifter seg på nytt dersom arvingene tillater det. Om du det er lurt er derimot en annen sak. Anonymkode: be69b...0d9 5
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #14 Skrevet 21. november 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hvis du skal sitere loven er det greit å ta med alt. TS kan sitte i uskiftet bo når hun gifter seg på nytt dersom arvingene tillater det. Om du det er lurt er derimot en annen sak. Anonymkode: be69b...0d9 Alt er med - lenken ligger jo i lovteksten. Anonymkode: d3ed1...770
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #15 Skrevet 21. november 2021 Det er min tilkommende som er enkemann. De voksne barna vil godkjenne at han blir sittende i uskifte videre. Slik jeg har forstått reglene for uskifte skal verdier den gjenlevende får gå inn i hele skifte (hvis han feks tjener en mill 2 år etterpå skal disse også fordeles som resten av arven). I et nytt ekteskap skal verdier som blir opparbeidet i ekteskapet gå til felleskapet så dersom vi feks skiller oss eller en faller fra 5 år senere skal dette deles mellom oss/arvetaker. Jeg får ikke dette til å gå opp. Mulig alt vi har må være særeie da. Noe kluss er det i hvert fall, og jeg vil heller at han skal skifte boet før vi gifter oss, men han ønsker å kunne kjøpe en dyrere bolig... ts Anonymkode: 382b7...6c5
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #16 Skrevet 21. november 2021 Dette høres ut som et salig rot. Syns du bør kreve han ordner dette før dere gifter dere for din nattesøvn. Anonymkode: 2a782...86c 5
Gjest Blondie65 Skrevet 21. november 2021 #17 Skrevet 21. november 2021 Jeg nektet min forelder å gifte seg igjen uten å skifte - . Det ble sure miner med argumenter om at det ikke var så mye penger det var snakk om. Jeg måtte påpeke at det ikke var pengene jeg var på jakt etter men at ting skulle være ryddig slik at ingen etterpå fikk tullete ideer om verdier de burde hatt osv. Siden har jeg skrevet under på at lengstlevende ektefelle kan sitte i uskiftet bo dersom en av dem faller fra. Dette for å sikre at ingen av dem må selge sitt hjem for å betale ut oss arvinger. Jeg hadde krevd skifte, TS. Jeg hadde ikke orket rotet.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #18 Skrevet 21. november 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er min tilkommende som er enkemann. De voksne barna vil godkjenne at han blir sittende i uskifte videre. Slik jeg har forstått reglene for uskifte skal verdier den gjenlevende får gå inn i hele skifte (hvis han feks tjener en mill 2 år etterpå skal disse også fordeles som resten av arven). I et nytt ekteskap skal verdier som blir opparbeidet i ekteskapet gå til felleskapet så dersom vi feks skiller oss eller en faller fra 5 år senere skal dette deles mellom oss/arvetaker. Jeg får ikke dette til å gå opp. Mulig alt vi har må være særeie da. Noe kluss er det i hvert fall, og jeg vil heller at han skal skifte boet før vi gifter oss, men han ønsker å kunne kjøpe en dyrere bolig... ts Anonymkode: 382b7...6c5 Du gifter deg selvfølgelig ikke inn i det rotet der. Du er vel også interessert i å vite hvor du står siden du skriver her inne. Du ber ham skifte med ungene før dere gifter dere. Anonymkode: 0cd97...9ab 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #19 Skrevet 21. november 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det er min tilkommende som er enkemann. De voksne barna vil godkjenne at han blir sittende i uskifte videre. Slik jeg har forstått reglene for uskifte skal verdier den gjenlevende får gå inn i hele skifte (hvis han feks tjener en mill 2 år etterpå skal disse også fordeles som resten av arven). I et nytt ekteskap skal verdier som blir opparbeidet i ekteskapet gå til felleskapet så dersom vi feks skiller oss eller en faller fra 5 år senere skal dette deles mellom oss/arvetaker. Jeg får ikke dette til å gå opp. Mulig alt vi har må være særeie da. Noe kluss er det i hvert fall, og jeg vil heller at han skal skifte boet før vi gifter oss, men han ønsker å kunne kjøpe en dyrere bolig... ts Anonymkode: 382b7...6c5 Slik at han kan bo i den boligen til han dør, men som du må selge hvis han dør før deg? Anonymkode: aacd3...fea 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå