AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #1 Skrevet 21. november 2021 Datteren min fyller 9 år i Februar. De to-tre siste månedene har jeg lurt på om hun er i ferd med å få pupper. Har avfeid det, men i kveld kommenterte mannen min det også. Dette er jo veldig tidlig? Vi har såvidt hatt en liten prat om mensen, da jeg synes det er viktig å vite litt om det før det plutselig skjer. Skal selvsagt prate mer om dette litt senere. Mannen min la datteren vår i kveld, og han fortalte at hun hadde stått på badet å sett seg i speilet, ført hendene over brystet flere ganger og betraktet seg selv. Da de gikk til soverommet, snakket hun om at hun syens det var dumt at det var forskjell på gutter og jenter. Hun lurte på hvorfor det måtte være forskjell osv. Kan legge til at hun leker kun med gutter, og er veldig lei seg for inndeling i gymmen etter kjønn f. eks. Eller bare jenter i en bursdag. Nå har hun jo oppdaget at kroppen forandrer seg. Skal jeg si noe? Hva da, i såfall? Synes dette er vanskelig. Anonymkode: 7b7af...634
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #2 Skrevet 21. november 2021 Hei, jeg var litt bekymret for det også med datteren min som blir 9 i mars. Jeg tok henne til lege for å undersøke om det var tidlig pubertet. De kan jo stoppe det, for det kan være vanskelig å komme for tidlig i puberteten og da spesielt sosialt. Datteren min var ikke kommet i tidlig pubertet, heldigvis. Legen så på om brystene begynte å utvikle seg, så etter hårvekst og det ble tatt en blodprøve. Datteren min tok det helt fint og legen var kjempeflink i forhold til henne og forklarte henne hvorfor han undersøkte henne angående dette. Vil anbefale dere å ta en sånn sjekk hos legen så det eventuelt kan utsettes. Anonymkode: 2945a...19b 6
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #3 Skrevet 21. november 2021 Har en 12-åring og i i tre år har det sett ut som at hun er på gang til at brystene vokser, men så skjer det ikke mye likevel. det med brystvekst er også tydelig koblet til vekt, datterens venninner som har noen flere kilo mer på kroppen så ut som de hadde bryst i den alderen, så det kan også være generell vektøkning som har satt seg i brystene. Tror ikke du skal være redd for å kontakte kege ned dine spørsmål Anonymkode: d0692...5e3 4
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #4 Skrevet 21. november 2021 Min 11-åring har pupper, og de begynte å vokse da hun var 9. Det er vanlig at jentene er tidligere i puberteten nå enn før i tiden. Alle venninnene til min datter har også pupper og feminine former, selv om de bare er 11 år. Tror ikke leger gjør noe med dette…. Hos oss sa de i allefall ikke noe om at hun var unormalt tidlig ute. selv om puppene vokste fra hun var 9 år, har hun ikke fått mensen før nå nylig. Det er først da veksten gradvis reduseres. Vi snakket med lege om dette pga at jeg var bekymret. Men legen sier jenter ofte kan vokse 10 cm til selv om de får mensen. veldig merkelig at hun var så tidlig ute med puberteten. Selv var jeg over 15 før jeg fikk mensen… Anonymkode: 0af26...177 2
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 21. november 2021 #5 Skrevet 21. november 2021 8 år er tidlig, men innenfor normalspekteret. Tror de setter grensa til 8 år for jenter og 9 år for gutter. Kun pubertetsutvikling tidligere enn dette blir kalt tidlig pubertet i medisinsk forstand. Det er også lite sannsynlig at leger gir ut medisiner for å stoppe pubertet hos en 8-9-åring, jfr. #2. Hvor mye veier datteren din? Vekt har mye å si for pubertetsutvikling hos jenter. I tillegg kan jenter med litt ekstra på kroppen se ut som om de har pupper selv om det egentlig bare er overvekt, slik #3 skriver.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #6 Skrevet 21. november 2021 Anonymus Notarius skrev (2 timer siden): 8 år er tidlig, men innenfor normalspekteret. Tror de setter grensa til 8 år for jenter og 9 år for gutter. Kun pubertetsutvikling tidligere enn dette blir kalt tidlig pubertet i medisinsk forstand. Det er også lite sannsynlig at leger gir ut medisiner for å stoppe pubertet hos en 8-9-åring, jfr. #2. Hvor mye veier datteren din? Vekt har mye å si for pubertetsutvikling hos jenter. I tillegg kan jenter med litt ekstra på kroppen se ut som om de har pupper selv om det egentlig bare er overvekt, slik #3 skriver. Det glemte jeg å skrive. Datteren min er ganske lang og slank. 140 cm og veier 32 kg. Anonymkode: 7b7af...634 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #7 Skrevet 21. november 2021 Jeg var åtte da jeg begynte å få bryster. Jeg var forresten veldig mager, tynn og lang, så vekt hadde ingenting å si for min del. Nå ble det aldri sjekka at jeg kom i tidlig pubertet, men jeg tror ikke det. Fikk kjønnshår i 9-10 årsalderen, menstruasjon da jeg var 11. Jeg var ikke den eneste i klassen som opplevde dette, selv om brorparten var senere ute. Jeg ville ikke bekymra meg. Anonymkode: 513e9...bcf
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #8 Skrevet 21. november 2021 Tidlig pubertet er før fylte syv år. Barn kommer tidligere i puberteten nå enn for bare 20 år siden. Min datter fikk første tegn som seksåring. Nå er hun ni år og har bryster, kjønnshår, armhulehår og utflod. Over 150 cm høy. Tipper mensen er rett rundt hjørnet. Legen mente det ikke var grunn til bekymring. Anonymkode: a842b...7d9 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #9 Skrevet 21. november 2021 Jeg var selv 8-9 år når mine bryster begynte å vokse. Mensen kom året jeg ble 11 (altså var enda 10 år). Hår begynte så å vokse når jeg var rundt 12 (7 klasse). Har heller ikke blitt noe høyere enn det jeg var i 7 klasse. Selv om brystene har begynt å vokse, så trenger ikke det bety at alt kommer til å skje med en gang. Ting tar tid. Om du er bekymret, gå gjerne til lege, men jenter kommer tidlig i puberteten, noen tidligere enn andre. Anonymkode: fc52e...06c
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #10 Skrevet 21. november 2021 Anonymus Notarius skrev (2 timer siden): 8 år er tidlig, men innenfor normalspekteret. Tror de setter grensa til 8 år for jenter og 9 år for gutter. Kun pubertetsutvikling tidligere enn dette blir kalt tidlig pubertet i medisinsk forstand. Det er også lite sannsynlig at leger gir ut medisiner for å stoppe pubertet hos en 8-9-åring, jfr. #2. Hvor mye veier datteren din? Vekt har mye å si for pubertetsutvikling hos jenter. I tillegg kan jenter med litt ekstra på kroppen se ut som om de har pupper selv om det egentlig bare er overvekt, slik #3 skriver. Det kommer helt an på barnet om legen stopper det. Det er stor forskjell på modenhet, også i den alderen. Det er meget sannsynlig at legen starter behandling for å utsette dette hvis ting taler for det. Anonymkode: 2945a...19b
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #11 Skrevet 21. november 2021 Jeg kom i tidlig pubertet, begynte å få bryster da jeg var 8, kjønnshår og hår under armene. Fikk min første menstruasjon da jeg var 9 år, og den var regelmessig fra første gang. Det var en skremmende og uforståelig opplevelse for meg, for jeg visste ikke hva det var! Husker så godt at mamma kom inn på badet og så blod i trusa mi, og forskrekket utbrøt: "Herregud, har du fått mensen"?! Jeg svarte bare "nei", for jeg visste ikke hva mensen var. Snakk med jenta di og forbered henne på det som skal skje. Min mor gjorde aldri det, og jeg følte meg som en freak i mange år, helt til neste i klassa fikk det - 4 år senere. Hadde heller ikke vett på normal hygiene og å skifte bind regelmessig. Så en del barn trenger fortsatt veiledning og opplysning om dette, det er viktig å tenke på. Anonymkode: ce9f6...1e2 6
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #12 Skrevet 21. november 2021 Det er ikke uvanlig at de kommer i puberteten i den alderen. Anonymkode: 9ac35...d8e
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #13 Skrevet 21. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg kom i tidlig pubertet, begynte å få bryster da jeg var 8, kjønnshår og hår under armene. Fikk min første menstruasjon da jeg var 9 år, og den var regelmessig fra første gang. Det var en skremmende og uforståelig opplevelse for meg, for jeg visste ikke hva det var! Husker så godt at mamma kom inn på badet og så blod i trusa mi, og forskrekket utbrøt: "Herregud, har du fått mensen"?! Jeg svarte bare "nei", for jeg visste ikke hva mensen var. Snakk med jenta di og forbered henne på det som skal skje. Min mor gjorde aldri det, og jeg følte meg som en freak i mange år, helt til neste i klassa fikk det - 4 år senere. Hadde heller ikke vett på normal hygiene og å skifte bind regelmessig. Så en del barn trenger fortsatt veiledning og opplysning om dette, det er viktig å tenke på. Anonymkode: ce9f6...1e2 Men din erfaring så er det jo godt grunn til å stoppe det, tenker jeg. Trist at du hadde den opplevelsen på den måten❤️ Anonymkode: 2945a...19b 2
tebrok Skrevet 21. november 2021 #14 Skrevet 21. november 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg kom i tidlig pubertet, begynte å få bryster da jeg var 8, kjønnshår og hår under armene. Fikk min første menstruasjon da jeg var 9 år, og den var regelmessig fra første gang. Det var en skremmende og uforståelig opplevelse for meg, for jeg visste ikke hva det var! Dette! Samme historie for meg, kom i puberteten mange år før andre jenter i klassen, og lenge før vi fikk noe som helst undervisning om det på skolen. Husker jeg hadde vondt i brystene og og lå og gråt i senga fordi jeg ikke skjønte var det var og ikke følte jeg kunne snakke med noen om det. Om datteren din ikke faktisk er i puberteten nå eller ikke, så skader det ikke å snakke om hva som kommer til å skje før eller senere, og kanskje også nevne at det kan oppleves som kjipt! Spesielt dersom man er jente og tidligst ute av de i klassen, for da blir det jo gjerne "kommentert på" av medelevene. 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #15 Skrevet 21. november 2021 tebrok skrev (Akkurat nå): Dette! Samme historie for meg, kom i puberteten mange år før andre jenter i klassen, og lenge før vi fikk noe som helst undervisning om det på skolen. Husker jeg hadde vondt i brystene og og lå og gråt i senga fordi jeg ikke skjønte var det var og ikke følte jeg kunne snakke med noen om det. Om datteren din ikke faktisk er i puberteten nå eller ikke, så skader det ikke å snakke om hva som kommer til å skje før eller senere, og kanskje også nevne at det kan oppleves som kjipt! Spesielt dersom man er jente og tidligst ute av de i klassen, for da blir det jo gjerne "kommentert på" av medelevene. ❤️ Anonymkode: 2945a...19b 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #16 Skrevet 21. november 2021 Og bare for å opplyse så er det helt ufarlig å stoppe/utsette pubertet (medisinsk sett). Anonymkode: 2945a...19b
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #17 Skrevet 21. november 2021 Jeg fikk bryster da jeg var 8 og mensen da jeg var 10. Det var egentlig ikke noe jeg tenkte over, for jeg fikk jo forklart hva dette var (av foreldre og fastlege) og forstod at det var noe helt naturlig som uansett vil skje ettervært. Anonymkode: 4c9cd...27d 1
Rosatoast Skrevet 21. november 2021 #18 Skrevet 21. november 2021 Del beste er vel å ha en åpen dialog med datteren din angående pupertet og mensen. Ser det er flere her som tar med til lege for sjekk, når det er helt normalt for mange at det starter så tidlig som i 8 års alder. Husk på at disse legebesøkene fint kan være pådriver for et usunt kroppsfokus hos jentene deres. Alle jentene i klassen min kom i puberteten på barneskolen, jeg var den eneste som var flatbrystet og uten mens frem til 9 klasse. Det var helt fælt, ble mobba av guttene på skole dansen fordi "jeg hadde ingenting å skjule" (mtp jeg gikk i kjole og hadde ikke bryster). Når jeg endelig fikk mensen så var jeg ihvertfall godt forberedt, men tok noen år før jeg selv turte å kjøpe produkter i butikken. 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #19 Skrevet 21. november 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Men din erfaring så er det jo godt grunn til å stoppe det, tenker jeg. Trist at du hadde den opplevelsen på den måten❤️ Anonymkode: 2945a...19b Takk Det preget meg i mange år, faktisk. Og det ble fryktelig synlig, for jeg satt på kanten av bassenget en gang i måneden, noen ganger satt jeg på benken i gymsalen i gymtimene, og alle maste om hvorfor. Husker en gutt fant meldingsboka mi på kateteret og leste høyt til klassen at jeg ikke hadde svømming pga mensen. Latterbrøl, tisking og hvisking, og det spredte seg over hele skolen. Fikk stadig slengbemerkninger: "Har du mensen, du a". Kjempeflaut for et lite barn. Anonymkode: ce9f6...1e2
Rosatoast Skrevet 21. november 2021 #20 Skrevet 21. november 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Og bare for å opplyse så er det helt ufarlig å stoppe/utsette pubertet (medisinsk sett). Anonymkode: 2945a...19b Høres ikke helt bra ut, hos jenter flest skjer dette tidlig. Så hvorfor skal du bestemme om hva som skal utsettes hos datteren din, og ikke? Nei høres ikke bra ut. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå