Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hater halloween og andre unorske høytider, og prøver å være så sta og korrekt som mulig når det kommer til å beholde de mer norske tradisjonene som de har vært.

Julebrusen kom i butikken i oktober, og for rundt en uke siden bare halvveis inn i november begynte alle å tenne julepynten. I vår familie har tradisjonen alltid vært at julelysene tennes 1. desember, og ikke varer lengre enn maks ut 1. januar. 2. januar skal julepynten bort.

Men hva er det som pr. definisjon blir riktige datoer for "juletiden" og julelys?

Anonymkode: 3a5ff...dd9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

1.søndag i advent tennes lys og stjerner her. 

• Liker 4
Skrevet

Lys ute er ok, men juletrær og nisser osv tidligst første advent. 

Anonymkode: 60653...530

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg hater halloween og andre unorske høytider, og prøver å være så sta og korrekt som mulig når det kommer til å beholde de mer norske tradisjonene som de har vært.

Julebrusen kom i butikken i oktober, og for rundt en uke siden bare halvveis inn i november begynte alle å tenne julepynten. I vår familie har tradisjonen alltid vært at julelysene tennes 1. desember, og ikke varer lengre enn maks ut 1. januar. 2. januar skal julepynten bort.

Men hva er det som pr. definisjon blir riktige datoer for "juletiden" og julelys?

Enhver står vel fritt til å pynte som man vil.

Julen som høytid starter når julen ringes inn den 24.12. og varer fra gammelt av til 13.01.  (20. dag jul). Dessverre holdes ikke denne tradisjonen særlig i hevd. Julen feires på forskudd av mange, men det må man jo forvente når folk flest verken har kunnskap om kristen eller hedensk julefeiring (som jeg som kristen respektere i mye større grad en den generelle uvitenheten som medfører julefeiring på feil tidspunkt). 

Anonymkode: bed8c...222

• Liker 4
Skrevet

I sørnorge tror jeg det blir redusert julelystid gitt hva jeg ser av strømprisen. Ved nyttår blir det også basert nettleie på etter hvor mye strøm du bruker på kort tid som gjelder hele mnd. Altså du kan mangedoble strømregningen om du ikke jevner ut forbruket. 

• Liker 1
Skrevet

Adventstjerne første søndag i advent, julelys og begynne på julepynten inne første desember, juletreet lille julaften. Alt ned senest 13. januar. 

Anonymkode: b1621...c31

• Liker 1
Skrevet

Julelysene skal opp i dag hos meg. Kanskje stjerner også, må se om jeg har lyspærer. 

Anonymkode: 4b061...ce7

• Liker 2
Skrevet

Utelys, stjerner, adventstaker osv: lørdag før 1. søndag i advent eller 1. desember, avhengig av hva som kommer først.

Julepynt generelt: fra ca 13. desember.

Juletre: pyntes en gang mellom 4. søndag i advent og 23. desember, avhengig av jobbturnus.

Her jeg bor har de fleste julepynt framme til 20. dag jul (13. januar). Jeg rydder vekk pynten inne rundt 13. dag jul (6. januar), men lar utelysene være til 13. januar.

Anonymkode: 327ed...923

• Liker 4
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Her er det fast fra 1. advent eller 1. desember (avh av hva som kommer først) til 20. dag jul (13. januar) for lys ute samt stjerner og syvarmete staker i vinduene. 

• Liker 2
Skrevet

1 søndag i advent kommer adventsstjerna vår opp, og litt lys i hagen.

Ca 1 desember pynter vi på trappa med små granbusker og lys. 

Vi er bortreist på julaften, så vi har ikke noe mer julepynt.

Treet pyntes 23 desember der vi feirer jul.

Skrevet

Lys og lilla pynt: første søndag i advent. Tre og pynt: 23.desember. Alt ned 14.dag jul. Dette er vel det du kaller "norsk" tradisjon, som forsåvidt er like importert som Halloween. 

Vi startet såvidt å pynte litt denne uka. Tok ned siste rest av høstpynten, det vil si alt orange/jordfarget/sort (halloweenpynten ble tatt ned noen dager inn i november). Så nå er det litt julepynt og et-par lys her og der. Neste helg begynner jeg med juleblomster. Pynt fra første søndag i advent, og treet ca 15. desember. Alt ned 1.januar.

Det er vår preferanse, og lever fint med det uten å forvente at andre gjør det likt :)

Anonymkode: cfc59...d89

Skrevet

Ser alle naboene våre har  hengt opp lyslenker i går. Ikke julestjerne da.

Anonymkode: 4e956...2b2

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det er ingenting som er korrekt julelystid. Julen starter ikke før kl 17 julaften og varer deretter i 12 dager, men de fleste har hengt opp julelys ute 1. desember/1. søndag i advent. Vi hengte opp våre for en uke siden, men de er jo ikke utpreget julete på noe vis. Hadde det vært en diger nisse på husveggen eller noe sånt hadde vi nok ventet til neste helg.

Endret av Arkana
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Tidligst 1. søndag i advent. 

Skrevet
Meadow skrev (8 timer siden):

1.søndag i advent tennes lys og stjerner her. 

Enig i den. Ikke at jeg har så mange lys, men stjerna kommer opp og hadde jeg hatt utelys hadde nok de blitt slått på også. 

• Liker 1
Skrevet

Jule lysene kommer opp 1 søndag i advent eller 1. Desember, alt ettersom hvilken av de som kommer først. 

Syns det tar vekk mye av stasen og gleden å tenne de før. 

Anonymkode: 25eef...e20

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Til å være så opptatt av norske høytider og tradisjoner er det litt komisk at du hopper over adventstiden, og forkorter juletiden med flere uker :ler:

Anonymkode: 8c95e...20f

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Til å være så opptatt av norske høytider og tradisjoner er det litt komisk at du hopper over adventstiden, og forkorter juletiden med flere uker :ler:

Det var min tanke også. :Knegg:

Og til de som ikke liker at andre pynter tidlig:

https://tinyview.com/fowl-language/2021/11/18/early-decorations

• Liker 1
Gjest 123 eller noe
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja det var litt rart også å hate unorske ting som halloween, men bastant feire advent, jul og bursdagen til jesus fra midtøsten liksom..

Skrevet
skruttveig skrev (6 minutter siden):

Ja det var litt rart også å hate unorske ting som halloween, men bastant feire advent, jul og bursdagen til jesus fra midtøsten liksom..

Og dra inn juletre - en tradisjon fra tyskland, som kom til Norge i det 19. århundret. 

Og nissen som egentlig var en fjøsnisse/folketro, plutselig hadde noe med jula å gjøre. 

Og gaver, ikke minst.... hva har det med norsk tradisjon å gjøre? 

Anonymkode: cfc59...d89

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...