Gå til innhold

Kiropraktikk – farlig å la seg knekke i nakken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det farlig å la en kiropraktor knekke nakke sin? 

Anonymkode: 071ff...f5c

Skrevet

Det kan føre til skade, ja. Kiropraktikk er ikke legevitenskap, det er delvis basert på magiske teorier som for lengst er tilbakebevist.

Det kan blant annet føre til hjerneslag: Stroke Risk Associated With Aggressive Chiropractic Neck Adjustments (uofmhealth.org)

Her er en sak fra UK: Chiropractor 'broke patient's neck' during treatment for sore leg

Når det er sagt: Kiropraktikere i Norge holder seg stort sett unna de farligste formene behandling, de behandler for eksempel sjelden små barn pga. alle dødsfallene. Så det er stort sett trygt, men det er ikke mer effektivt enn annen behandling. Så det er ingen grunn til å gå til en kiropraktiker/naprapat i stedet for noe som er basert på evidens og null magi som f.eks. en fysioterapeut.

• Liker 8
Skrevet

Jeg tør ikke la kiropraktor knekke i nakken min. Ene og alene fordi jeg har hørt man kan få slag av det. Sikkert veldig sjeldent men tar ikke sjansen.

Anonymkode: ef2af...847

• Liker 3
Skrevet

Jeg har gått til kiropraktor i alle år. 
Han har satt nakken på plass mange ganger. 
Sjeldnere at jeg har behov for behandling nå, men hvis desse teoriene som er beskrevet i innleggene lenger opp her, så hadde jeg vært dau som ei sild 

Anonymkode: cd1b4...66f

• Liker 6
Skrevet

Er litt nervøs for å la dem knekke opp nakken. Det går an å få til et knekk mange steder uten at det nødvendigvis betyr at noe er fast eller skjevt. Når det gjelder rygg og korsrygg har jeg ingen betenkeligheter. Manuellterapeuter knekker også der, og den ene jeg gikk til fortalte at de knekketeknikkene har de lært fra kiropraktikk. Typisk låsning i korsryggen som vanlig fysioterapeut sliter med å løsne.

Anonymkode: 89f75...2f2

• Liker 1
Skrevet

Selvsagt er det farlig.

Anonymkode: 073ee...bda

• Liker 2
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Er litt nervøs for å la dem knekke opp nakken. Det går an å få til et knekk mange steder uten at det nødvendigvis betyr at noe er fast eller skjevt. Når det gjelder rygg og korsrygg har jeg ingen betenkeligheter. Manuellterapeuter knekker også der, og den ene jeg gikk til fortalte at de knekketeknikkene har de lært fra kiropraktikk. Typisk låsning i korsryggen som vanlig fysioterapeut sliter med å løsne.

Pleier du si at du ikke vil ha knekk i nakken, bare andre steder?

Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Sjeldnere at jeg har behov for behandling nå, men hvis desse teoriene som er beskrevet i innleggene lenger opp her, så hadde jeg vært dau som ei sild 

Moren min røyket i alle år uten å ha noen problemer. Hun kjørte også i bil uten belte i hele barndommen. Det må være helt trygt det da. 

Anonymkode: c0277...f19

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Moren min røyket i alle år uten å ha noen problemer. Hun kjørte også i bil uten belte i hele barndommen. Det må være helt trygt det da. 

Anonymkode: c0277...f19

Tror du det hadde vært autoriserte kiropraktorer på markedet om det de drev med var livsfarlig ?? 
Det er mange som er hysteriske for alt mulig 

• Liker 8
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Pleier du si at du ikke vil ha knekk i nakken, bare andre steder?

Jeg har gått til kiropraktor flere ganger med låsning i korsryggen, og noen av dem vrir på nakken også når de først er i gang. Da jeg spurte om jeg hadde låsninger der også fikk jeg til svar at det var forebyggende, men jeg tror den egentlige grunnen var at mange liker det og tenker at det sikkert trengtes siden det går an.

Om jeg får låsning i korsryggen går jeg til kiropraktor eller manuellterapeut. De bruker nøyaktig samme teknikk for å løsne på det. Vanlig fysioterapeut har ikke lov til å knekke.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Tror du det hadde vært autoriserte kiropraktorer på markedet om det de drev med var livsfarlig ?? 
Det er mange som er hysteriske for alt mulig 

Kiropraktikken som fag har vel kommet et stykke videre fra sin mildt sagt uvitenskapelige fortid, der "feilstillinger" i ryggraden var ansett som forklaringen på omtrent alle plager folk har. Noe tull og tøys henger nok igjen, og jeg har lagt merke til at mange av kiropraktorene jeg har hatt med å gjøre er over gjennomsnittet skeptiske til skolemedisin og har tilsvarende stor tro på akupunktur og annen alternativ behandling.

• Liker 1
Skrevet

Alle jeg kjenner som har gått til kiropraktor med nakkeplager har fått større plager etter behandling. Da går jeg heller til naprapat. 

Anonymkode: 799bb...af1

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alle jeg kjenner som har gått til kiropraktor med nakkeplager har fått større plager etter behandling. Da går jeg heller til naprapat. 

Jeg gikk til kiropraktor pga skade i korsryggen. Han skulle også knekke i nakke og øvre rygg, og har fått ubehag og plager i etterkant. 

Skrevet

Kiropraktor er det eneste som har hjulpet meg. Gikk kjempesvimmel som om jeg var på en båt med store bølger og  det kom av at nakken var stiv som en stokk, det eneste som hjalp var tøying av nakken og den såkalte knekkingen. Knallfornøyd med kiropraktor!

Anonymkode: b9a10...778

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

"Jeg har kjørt bil uten bilbelte i alle år. Hvis disse bilbelte-teoriene hadde vært riktige så hadde jeg vært dau som ei sild"

Du ser tankefeilen du har begått, eller?

Anonymkode: b4168...f83

• Liker 3
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Naprapati er en gren av kiropraktikk, og har akkurat like lite beviselig effekt. Men det gir litt sjeldnere skader enn annen kiropraktikk.

naprapati – Store medisinske leksikon (snl.no)

• Liker 3
Skrevet (endret)

Hadde det ikke vært for den kiropraktoren jeg har gått og av og til går til, så hadde jeg hatt så vondt :( 

Jeg var sengeliggende i to måneder i 2015 pga nervesmerter (Satt så altfor lenge daglig og på natten i en stol med pc, og noe slo ut i korsrygg, setet og nakke). Gikk til flere leger og fysioterapeut uten bedring. En kjent lege sa, «du kan jo bare løpe litt rundt i skogen»  <_<  BTDT, funket ikke  >_<
 Gikk til kiropraktoren som fikset meg opp. Dét tok og noen måneder men jeg ble helt bra igjen! :strix: 
Jeg går av og til om det blir mye stress og stresset slår ut på meg  ._.

Endret av Peanut
  • Liker 2
Skrevet

Kiropraktoren jeg går til bruker en kiropraktor pistol, som er en mye mildere behandling enn vanlig knekking. Det har mye bedre effekt på meg, for jeg spenner meg når jeg vet det skal knekkes og det er ikke bra. Hadde så vondt i nakke og skuldre, med strålingen og nummen fingre da jeg startet. Nå er det bare vedlikehold hver 2-3 uke da jeg har en kronisk skade i skuldre. 

Anonymkode: 83d1f...4d5

Skrevet

Får ikke til å legge inn link, men Google "manuellterapeut hjerneslag" så kommer en artikkel fra Altaposten om en tidligere frisk 35-årig kvinne som fikk hjerneslag i forbindelse med at terapeuten skulle knekke opp nakken hennes.

Anonymkode: 2d30a...2e3

• Liker 3
Skrevet
Peanut skrev (10 timer siden):

Hadde det ikke vært for den kiropraktoren jeg har gått og av og til går til, så hadde jeg hatt så vondt :( 

Jeg var sengeliggende i to måneder i 2015 pga nervesmerter (Satt så altfor lenge daglig og på natten i en stol med pc, og noe slo ut i korsrygg, setet og nakke). Gikk til flere leger og fysioterapeut uten bedring. En kjent lege sa, «du kan jo bare løpe litt rundt i skogen»  <_<  BTDT, funket ikke  >_<
 Gikk til kiropraktoren som fikset meg opp. Dét tok og noen måneder men jeg ble helt bra igjen! :strix: 
Jeg går av og til om det blir mye stress og stresset slår ut på meg  ._.

Hvordan vet du at det var behandlingen som gjorde det? Hvor mange måneder gikk du til annen behandling først? Hvordan vet du at det ikke bare ble bedre av seg selv over tid? Hvordan vet du at det ikke hadde blitt bedre ved fortsatt annen behandling?

Anonymkode: b4168...f83

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...