Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på intervju på torsdag... når kan jeg forvente at de ringer referanser??

Anonymkode: 22d8b...a27

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke sikkert de ringer i det hele tatt.

Jeg fikk nettopp ny jobb. Ingen av mine referanser ble ringt. 

De var vel kanskje lite i tvil om hvem de skulle ansette da...

Anonymkode: 0ca59...74a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke sikkert de ringer i det hele tatt.

Jeg fikk nettopp ny jobb. Ingen av mine referanser ble ringt. 

De var vel kanskje lite i tvil om hvem de skulle ansette da...

Anonymkode: 0ca59...74a

Og dette er nyttig for TS fordi? 

Personlig så har jeg erfaring med at de ringer rett etter intervjuet, men hvis jeg er tidlig satt opp kan det det gå litt tid før jeg hører noe. Det er fordi de må gå gjennom alle på lista før de bestemmer seg, som de også sier selv uansett hvor godt inntrykk man har gitt. 

Anonymkode: 314cf...493

• Liker 3
Skrevet

Etter intervjuet er vanlig. 

Skrevet

Vi ringer kun referansene til den vi ønsker å ansette. Dvs hos oss må du allerede så godt som ha fått jobben før vi ringer. 

Skrevet

Ser at det er litt ulike svar. Jeg minns at jeg var på intervju i nav og at de ringte referansene mine, men at jeg ikke fikk jobben. Hun presterte også å si at jeg heller ikke hadde vært aktuell i utgangspunktet🤪 Men jeg aner ikke hvordan det var med den jobben jeg har nå, når de ringte. Vet bare at de gjorde det.. Men kan jeg egentlig bare gi opp da? 

Skrevet

Som påpekt, dette varierer sikkert. Jeg opplevde nylig at referansen min ble oppringt da de bestemte at jeg fikk jobben. 

Anonymkode: f13ef...f16

Skrevet

Ga de noe tidsperspektiv? Jeg har vært i en prosess nå hvor første intervju var i september og andregangsintervju i oktober. De ringe referanser for to uker siden, så en måned senere. 

Anonymkode: bcbfa...c0e

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg var på intervju på torsdag... når kan jeg forvente at de ringer referanser??

De ringer etter at de har sagt at de ringer. 

Jeg har aldri opplevd at referanser ringes uten at dette avklares med søker først. Det ville i så fall tyde på at dette er en jalla-arbeidsplass som du neppe bør takke ja til. Så om de ikke på intervjuet sa at de nå ville ringe eller spurte om de kunne ringe, så har de enten avklart at du ikke er en kandidat, eller venter på runde to av intervjuene. 

Hva sa de om veien videre, da? Man avklarer jo den på slutten av intervjuet.

Anonymkode: 22e95...c4b

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har aldri opplevd at referanser ringes uten at dette avklares med søker først. Det ville i så fall tyde på at dette er en jalla-arbeidsplass som du neppe bør takke ja til. Så om de ikke på intervjuet sa at de nå ville ringe eller spurte om de kunne ringe, så har de enten avklart at du ikke er en kandidat, eller venter på runde to av intervjuene. 

På slutten av intervjuet spurte de etter referanser og sa at en avgjørelse vil bli tatt tidlig neste uke (altså kommende uke). Intervjuet var avsatt til å vare 45 minutter, men jeg var der inne i en snau halvtime. Men følte at det fløt fint, selvom jeg var nervøs. Jeg hadde trodd de ville ringe referansene på fredag, men det gjorde de altså ikke. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ga de noe tidsperspektiv? Jeg har vært i en prosess nå hvor første intervju var i september og andregangsintervju i oktober. De ringe referanser for to uker siden, så en måned senere. 

Anonymkode: bcbfa...c0e

De skulle ta en avgjørelse tidlig neste uke, altså kommende uke. Men da burde de ha ringt mine referanser på fredag tenker jo jeg. Det har de ikke gjort. 

Skrevet
stan skrev (3 timer siden):

Etter intervjuet er vanlig. 

Samme dag? Var ferdig torsdag ettermiddag og de ba om referanser, men de burde vel senest ha blitt oppringt fredag om jeg var aktuell - all den tid de sa at avgjørelsen ville bli truffet tidlig neste uke (altså kommende uke). Får bare forsone meg med at det ikke ble meg denne gangen. Kjipern!! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Samme dag? Var ferdig torsdag ettermiddag og de ba om referanser, men de burde vel senest ha blitt oppringt fredag om jeg var aktuell - all den tid de sa at avgjørelsen ville bli truffet tidlig neste uke (altså kommende uke). Får bare forsone meg med at det ikke ble meg denne gangen. Kjipern!! 

Nei, ikke nødvendigvis samme dag. Det kommer an på om det er flere intervjuer. 

Hvis det er en soleklar kandidat er det ofte bare referansene der som kontaktes. 

Skrevet
stan skrev (3 minutter siden):

Nei, ikke nødvendigvis samme dag. Det kommer an på om det er flere intervjuer. 

Hvis det er en soleklar kandidat er det ofte bare referansene der som kontaktes. 

Det er ikke fler intervjuer, og de skulle bestemme seg tidlig neste uke. Sikkert før onsdag...

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke fler intervjuer, og de skulle bestemme seg tidlig neste uke. Sikkert før onsdag...

Da kontakter de referansene før onsdag. 

Anonymkode: 10e2c...8fc

Skrevet

Hos oss ringer vi aldri referansen. Ingen oppgir en referanse som gir deg dårlig inntrykk. Da ser vi ingen hensikt med det, men spør om referanse for å sjekke om du har noen i det hele tatt.

Anonymkode: f70db...2ce

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hos oss ringer vi aldri referansen. Ingen oppgir en referanse som gir deg dårlig inntrykk. Da ser vi ingen hensikt med det, men spør om referanse for å sjekke om du har noen i det hele tatt.

Anonymkode: f70db...2ce

Privat eller kommunal ?😊

• 4 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.11.2021 den 15.20):

Kom på denne tråden her. Dette skjedde meg forrige uke, at de ringte referansene mine uten å si ifra først (hadde ført dem opp på CV men regnet med å få beskjed så jeg kunne forberede referansene). Det er snakk om en av Norges største banker. Fikk plutselig beskjed fra en av referansene. Ble veldig overrasket for å si det sånn.......

Anonymkode: 77e2e...b17

Skrevet

Og nettopp derfor bør ikke referansene stå på CV, men oppgis på forespørsel. Hvis de står på CV-en så er det ikke urimelig å anta at de allerede er informert om det.

• Liker 2
Skrevet
Zzyzx skrev (43 minutter siden):

Og nettopp derfor bør ikke referansene stå på CV, men oppgis på forespørsel. Hvis de står på CV-en så er det ikke urimelig å anta at de allerede er informert om det.

Jeg har lært det via KG i ettertid da det er flere måneder siden jeg søkte, men jeg har hatt samme jobb i 8 år og dette var ikke engang et tema da jeg fikk den første jobben min 🤪 i følge cv-malene jeg brukte så var referanser et punkt. Men nå har jeg lært det den harde måten og vet også at det er greit å skrive at de må kontakte meg først.

Anonymkode: 77e2e...b17

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...