Gå til innhold

Virker jeg grisk om jeg vil dele besparelsen på megler? Vi skal flytte sammen og kun selge min bolig.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Opprinnelig hadde vi tenkt å selge hver vår bolig men vi har besluttet å beholde hans, og at jeg selger min og kjøper meg inn i hans bolig 50%.

I opprinnelige budsjetter hadde vi satt meglerutgifter til 150.000kr hver, men nå som han ikke skal selge sin bolig blir det bare jeg som får den utgiften.

Jeg tenker å foreslå for han at vi deler meglerutgifter på min bolig 50/50 iom at han «slipper» å selge sin bolig.

Virker jeg smålig da? 75.000kr er mye penger for meg...

Anonymkode: 5f09b...138

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det gjør du. Herregud.

Anonymkode: 15d19...03d

• Liker 13
Skrevet

Jeg synes det er en helt riktig vurdering av deg. Pengene spart delt på to. 75.000 er penger for alle.

• Liker 23
Skrevet

Jeg synes det er rimelig at dere deler meglerkostnaden 🙂 Hvorfor skal du dekke kostnaden ved at dere tilfeldigvis valgte å bo i hans leilighet? 

• Liker 12
Skrevet (endret)

Ja, han kan dekke deler av meglerutgiften siden dere var enige om å betale denne fra før, men at han nå slipper å betale sin del.

Hvis det er en selveier-leilighet du kjøper deg inn i og det skal betales 2.5% dokumentavgift for å kjøpe seg inn, så antar jeg at du betaler denne fullt ut siden han har betalt sin dokumentavgift ved kjøpet.

Endret av Pachka Sigaret
  • Liker 5
Skrevet

Takk for svar.

Vi gifter oss før jeg kjøper meg inn så slipper dokumentavgift.

Ts

Skrevet

Får han en del av gevinsten på salget også?

Anonymkode: b4503...cb2

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Får han en del av gevinsten på salget også?

Nei. Han har ikke betalt noe på mitt lån i den tiden vi har vært sammen så hvorfor skal han det? Skal jeg kunne kjøpe meg inn i hans bolig og trekke fra halve hans verdistigning fra da vi ble sammen?

ts

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei. Han har ikke betalt noe på mitt lån i den tiden vi har vært sammen så hvorfor skal han det? Skal jeg kunne kjøpe meg inn i hans bolig og trekke fra halve hans verdistigning fra da vi ble sammen?

ts

Så hvorfor skal han betale deler av din kostnad ved salg av boligen?

• Liker 20
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så hvorfor skal han betale deler av din kostnad ved salg av boligen?

Fordi vi begge skulle selge boligene våre og dermed få utgifter til megler. Nå sparer han på at vi skal bo i hans bolig en stund før vi kjøper noe annet noen år frem i tid. Når den tid kommer skal vi selvfølgelig dele på megleravgiften, så hvorfor ikke nå?

ts

• Liker 9
Skrevet

Tja i utgangspunktet er jeg delvis enig med deg, iallfall om det var slik at dere kunne flyttet inn i din eller i hans men velger hans, da er det jo litt dumt at det valget skal gå økonomisk kun ut over deg. Hva var grunnen til at dere velger at du kjøper deg inn hos ham istedet for at dere kjøper nytt eller han kjøper seg inn hos deg?

Anonymkode: bce57...313

Skrevet

Heller at han godskriver deg 75k på sin leilighet eller dekker hele meglerhonoraret når han skal selge sin/da deres bolig. 

De 75 betaler jo du av inntekten fra salget, hvor skulle han fått 75k fra nå? 

Anonymkode: f5a5b...46b

• Liker 9
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Fordi vi begge skulle selge boligene våre og dermed få utgifter til megler. Nå sparer han på at vi skal bo i hans bolig en stund før vi kjøper noe annet noen år frem i tid. Når den tid kommer skal vi selvfølgelig dele på megleravgiften, så hvorfor ikke nå?

ts

Om dere har konkrete planer om å selge hans om noen år er jeg ennå mer på at dere enten må dele meglerutgiftene på salg av din leilighet, eller at dere kontraktsfester at han må betale for utgiftene ved salg når hans (nå snart deres) leilighet skal selges. 

Men - man får megler for mindre enn 150k altså.... 

• Liker 7
Skrevet

Dersom du skal kjøpe deg inn i hans bolig er det vel et fett for han hvordan du finansierer egenkapitalen til dette? Hva om du møtte selge aksjefond for å finansiere det, skulle han da betalt 50% av skatten din på denne gevinsten?

Anonymkode: dc712...2a6

• Liker 3
Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Heller at han godskriver deg 75k på sin leilighet eller dekker hele meglerhonoraret når han skal selge sin/da deres bolig. 

De 75 betaler jo du av inntekten fra salget, hvor skulle han fått 75k fra nå? 

Anonymkode: f5a5b...46b

Vanligvis betaler man ikke megler før etter man har solgt, og da trekker megler summen fra gevinsten. Men jeg er sikker på at du er godt kjent med hvordan oppgjøret fungerer.

Det er enklere hvis man gjør det slik

1. Hun legger ut sin leilighet for salg, og meglerhonoraret etterfaktureres selvsagt.

2. Når leiligheten er solgt, så blir kapitalen frigitt minus salgskostnader.

3. Hun kjøper seg inn i hans leilighet, da betaler hun 50% av det leiligheten er verdt nå ihht. verdivurdering av leiligheten fra megler. Siden hun selger og kjøper i samme marked skal dette være av minimal risiko.

4. Hun betaler inn 50% av summen, men trekker fra 50% av kostnaden for megler som hans andel av meglerutgifter på kjøpet av andelen. Da slipper han å fremskaffe en stor sum med penger og alle er fornøyd?

Endret av Pachka Sigaret
  • Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

hvor skulle han fått 75k fra nå? 

Mensa-klubben er samlet.

1. TS selger boligen sin og betaler megleren med penger fra salget.

2. TS kjøper seg inn i mannen sin leilighet, men betaler 75.000 mindre enn kjøpesummen skulle tilsi

3. Ser du?

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tja i utgangspunktet er jeg delvis enig med deg, iallfall om det var slik at dere kunne flyttet inn i din eller i hans men velger hans, da er det jo litt dumt at det valget skal gå økonomisk kun ut over deg. Hva var grunnen til at dere velger at du kjøper deg inn hos ham istedet for at dere kjøper nytt eller han kjøper seg inn hos deg?

Det er delvis for å spare penger, og delvis fordi begge leilighetene er greie å bo i. Han liker ikke min noe særlig da, men jeg syntes at hans er ok for en stund, så derfor landet vi på dette.

(Det koster å gifte seg også😅)

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

ts

Det hadde aldri falt meg inn å foreslå å dele meglerkostnader for salg av MIN bolig.

• Liker 7
Skrevet
A-hunter skrev (2 minutter siden):

Mensa-klubben er samlet.

1. TS selger boligen sin og betaler megleren med penger fra salget.

2. TS kjøper seg inn i mannen sin leilighet, men betaler 75.000 mindre enn kjøpesummen skulle tilsi

3. Ser du?

Riktig. Hvordan vi skulle ordne dette praktisk har aldri vært en problemstilling. Det eneste jeg har spurt om er tanker/meninger om hvorvidt det å dele utgiftene til megler er innafor.

ts

Skrevet

Hmmmm.. viss situasjonen var en annen da,  at du leide en leilighet og skulle kjøpe deg inn 50% i hans bolig, da ville du ikke hatt meglerutgifter, så for meg skurrer det at HAN skal dekke halve meglerhonoraret du får ved salg av din bolig. La oss si at du må ut med 2,5 mill for å kjøpe deg inn. Hvorfor skal han da få 2425000 når du selger din bolig mens om du kom fra ett leieforhold ville han fått 2500000? Men jeg ser jo poenget ditt også da. 

Anonymkode: 84774...fec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...