NorthernLight Skrevet 20. november 2021 #1 Skrevet 20. november 2021 Rikshospitalet er svært bekymret over at det den siste tiden har vært en økning i antallet gravide som legges inn med alvorlig covid-sykdom. Kanskje på tide å vaksinere seg når det er anbefalt for lenge siden? WHO har tidligere meldt at gravide som blir smittet har større risiko for å få alvorlige symptomer enn ikke-gravide kvinner i samme alder. Sitat Sykehuset ønsker ikke oppgi eksakte tall, men sier at alle de gravide som er lagt inn på Rikshospitalet med covid-19 den siste tiden er uvaksinerte. https://www.nrk.no/norge/flere-gravide-legges-inn-med-covid-19_-_-alle-er-uvaksinerte-1.15738668 9
Justlooking Skrevet 20. november 2021 #2 Skrevet 20. november 2021 Det er jo ikke så rart noen står fram på ahus …. De har vel ti intensivplasser og har mange hundretusener som tilhører dette sykehuset. Som de fleste andre sykehus i landet er de underbemannet i utgangspunktet med lange køer. Så kommer i tillegg RS pasienter og sesonginfluensasyke 4
J.E Skrevet 20. november 2021 #3 Skrevet 20. november 2021 Det har vært kjent lenge at gravide er i risikogruppe for alvorlig forløp. Spesielt Delta varianten har vært mer aggressiv for gravide i følge det man vet fra f. Eks fra USA. Men FHI var veldig trege med å anbefale vaksinen for gravide. Det har nok skapt mye usikkerhet, og ført til at mange gravide ikke har tatt vaksinen. Tragisk at gravide kommer på intensiven når alvorlig forløp kan unngås med vaksine. 11
NorthernLight Skrevet 20. november 2021 Forfatter #4 Skrevet 20. november 2021 J.E skrev (2 minutter siden): Delta varianten har vært mer aggressiv for gravide i følge det man vet fra f. Eks fra USA. Men FHI var veldig trege med å anbefale vaksinen for gravide Enda en tabbe fra FHI. En lang rekke eksperter anbefalte vaksine til gravide en god stund før FHI gjorde det. Virker som de tror de kan bedre enn alle andre uansett. Makan til arrogant besserwizzer ledelse der. 9
Enda en tulling Skrevet 21. november 2021 #5 Skrevet 21. november 2021 NorthernLight skrev (5 timer siden): Rikshospitalet er svært bekymret over at det den siste tiden har vært en økning i antallet gravide som legges inn med alvorlig covid-sykdom. Kanskje på tide å vaksinere seg når det er anbefalt for lenge siden? WHO har tidligere meldt at gravide som blir smittet har større risiko for å få alvorlige symptomer enn ikke-gravide kvinner i samme alder. https://www.nrk.no/norge/flere-gravide-legges-inn-med-covid-19_-_-alle-er-uvaksinerte-1.15738668 "Ønsker ikke å oppgi eksakte tall"?? Hvorfor i alle dager ønsker de ikke det? Fordi det har økt fra 0 til 1 ?? 14
Lana01 Skrevet 21. november 2021 #6 Skrevet 21. november 2021 Enda en tulling skrev (25 minutter siden): "Ønsker ikke å oppgi eksakte tall"?? Hvorfor i alle dager ønsker de ikke det? Fordi det har økt fra 0 til 1 ?? Tall fra Sverige 1/3 av 256 ,som har vært/er innlagt intensivavdeling (damer alder 20-39 år ) er gravide 5
velociraptor Skrevet 21. november 2021 #7 Skrevet 21. november 2021 Lana01 skrev (1 time siden): Tall fra Sverige 1/3 av 256 ,som har vært/er innlagt intensivavdeling (damer alder 20-39 år ) er gravide Så bra at Sverige fører en så god statistikk! Det er veldig interessant å se dor å kunne ta en risikovurdering selv. 1
Gjest 123 eller noe Skrevet 21. november 2021 #8 Skrevet 21. november 2021 Skulle gjerne likt å vite hvor gravide disse damene er også? Hvilken uke? Er det tredje trimester? Mest sannsynligvis pgs presset på lungene. Er det mindre sjanse å bli innlagt når ungen har gått lengre ned i bekkenet og det er bedre plass til lungene igjen? Hadde vært greit med litt spesifikk fakta. Vi tar guttungen ut av barnehagen for en tidlig og ekstra lang juleferie neste uke, og lar han heller reise til besteforeldre på dagtid noen timer i uka, de har ikke truffet folk siden 2020 og er ekstremt forsiktige. Det er bare litt over 2 måneder igjen, og det er det eneste som virker overkommelig for oss i denne situasjonen nå. Vi kan ikke bli smittet så lenge vi holder oss unna folk
Tvist Skrevet 21. november 2021 #9 Skrevet 21. november 2021 skruttveig skrev (13 minutter siden): Skulle gjerne likt å vite hvor gravide disse damene er også? Hvilken uke? Er det tredje trimester? Mest sannsynligvis pgs presset på lungene. Er det mindre sjanse å bli innlagt når ungen har gått lengre ned i bekkenet og det er bedre plass til lungene igjen? Hadde vært greit med litt spesifikk fakta. Vi tar guttungen ut av barnehagen for en tidlig og ekstra lang juleferie neste uke, og lar han heller reise til besteforeldre på dagtid noen timer i uka, de har ikke truffet folk siden 2020 og er ekstremt forsiktige. Det er bare litt over 2 måneder igjen, og det er det eneste som virker overkommelig for oss i denne situasjonen nå. Vi kan ikke bli smittet så lenge vi holder oss unna folk Hva med å vaksinere deg? 7
Gjest 123 eller noe Skrevet 21. november 2021 #10 Skrevet 21. november 2021 Hva med å slutte å mase, jeg har ikke tenkt å utsette babyen min for dette De vil ikke vaksinere småbarn med denne fordi det ikke er trygt for dem, hva med en nyfødt? Ufødt? De er jo enda yngre? Jeg har tatt mitt valg, og kommer til å holde meg unna omverdenen de neste par månedene, helt usynlig og ikke til bry for dere andre, så jeg skjønner ikke hvorfor fortsette å pushe denne vaksinen på meg?
Jaimatadi Skrevet 21. november 2021 #11 Skrevet 21. november 2021 Forstår veldig godt at gravide avstår fra vaksinen når det har vært så mange med mensforstyrrelser. Hadde jeg vært gravid, ville jeg heller redusert nærkontakter til et minimum. 12
Jaimatadi Skrevet 21. november 2021 #12 Skrevet 21. november 2021 skruttveig skrev (23 minutter siden): Hva med å slutte å mase, jeg har ikke tenkt å utsette babyen min for dette De vil ikke vaksinere småbarn med denne fordi det ikke er trygt for dem, hva med en nyfødt? Ufødt? De er jo enda yngre? Jeg har tatt mitt valg, og kommer til å holde meg unna omverdenen de neste par månedene, helt usynlig og ikke til bry for dere andre, så jeg skjønner ikke hvorfor fortsette å pushe denne vaksinen på meg? Det virker nok mer effektivt enn vaksinen, så her støtter jeg deg fult ut. 8
Tvist Skrevet 21. november 2021 #13 Skrevet 21. november 2021 skruttveig skrev (53 minutter siden): Hva med å slutte å mase, jeg har ikke tenkt å utsette babyen min for dette De vil ikke vaksinere småbarn med denne fordi det ikke er trygt for dem, hva med en nyfødt? Ufødt? De er jo enda yngre? Jeg har tatt mitt valg, og kommer til å holde meg unna omverdenen de neste par månedene, helt usynlig og ikke til bry for dere andre, så jeg skjønner ikke hvorfor fortsette å pushe denne vaksinen på meg? Maser ikke bare spør. Men du har kanskje fått mye kommentarer på det, så alt oppfattes som mas. Jeg vet lite om det, men om man er vaksinert, vil det også beskytte barnet på samme måte som andre sykdommer mens man ammer? 2
Gjest 123 eller noe Skrevet 21. november 2021 #14 Skrevet 21. november 2021 Tusen takk ❤️ Det skal gå fint for en asosial person som meg å isolere seg et par måneder, og det tar ikke livet av en 3åring å være hjemme 2 måneder fra bhg uansett Da slipper vi bekymrede besteforeldre både på julaften, og når de skal passe han mens jeg føder også, tror ikke en vanlig barnehageforkjølelse engang hadde vært så populært da siden de er veldig bekymret for covid.. Tror folk mister seg selv veldig oppi denne pandemien, glemmer normal folkeskikk og respekt for andres valg. Alle MÅ liksom gjøre det samme, velger man å droppe å ta sjanser for sitt ufødte barn, er man jo antivaxxer og ønsker babyen sin det verste - siden corona er MYE verre enn en vaksine. Vel, det vet man ikke enda, så da melder jeg meg heller ut av det sosiale siden jeg ikke kommer til å få noe klart svar på dette.
Gjest 123 eller noe Skrevet 21. november 2021 #15 Skrevet 21. november 2021 Tvist skrev (1 minutt siden): Maser ikke bare spør. Men du har kanskje fått mye kommentarer på det, så alt oppfattes som mas. Jeg vet lite om det, men om man er vaksinert, vil det også beskytte barnet på samme måte som andre sykdommer mens man ammer? Ja beklager jeg ble sur og krass her, det var ikke mot deg personlig, men mot spørsmålet jeg har fått så mange ganger. Etter fødsel er jeg skeptisk til å vaksinere meg pga amming, det kan være bra og det kan være dårlig... det er så vagt alt sammen, anbefalinger uten noen særlig god begrunnelse, derfor føler jeg at det er bedre å bare trekke meg unna alt sammen.
Elaine Marley Skrevet 21. november 2021 #16 Skrevet 21. november 2021 Tråden er ryddet for brudd på retningslinjene på korona-rommet og svar til dette. Elaine Marley, mod.
Lana01 Skrevet 21. november 2021 #17 Skrevet 21. november 2021 skruttveig skrev (4 timer siden): Hva med å slutte å mase, jeg har ikke tenkt å utsette babyen min for dette De vil ikke vaksinere småbarn med denne fordi det ikke er trygt for dem, hva med en nyfødt? Ufødt? De er jo enda yngre? Jeg har tatt mitt valg, og kommer til å holde meg unna omverdenen de neste par månedene, helt usynlig og ikke til bry for dere andre, så jeg skjønner ikke hvorfor fortsette å pushe denne vaksinen på meg? Jeg ser den. Her er studie ang vaksinen, anbefalingene er klare, men ser at man er ekstra sårbar som gravid. Risikoen er all over er uansett lav for komplikasjoner Uansett valg går det nok fint. Vaksine beskytter også barnet i magen,,før under og etter fødsel Robust real-world data from the United States – where over 160,000 pregnant women have been vaccinated mainly with mRNA vaccines, such as Pfizer-BioNTech and Moderna – have not raised any safety concerns. COVID-19 vaccines are recommended in pregnancy. Vaccination is the best way to protect against the known risks of COVID-19 in pregnancy for both women and babies, including admission to intensive care and premature birth. https://www.rcog.org.uk/en/guidelines-research-services/coronavirus-covid-19-pregnancy-and-womens-health/covid-19-vaccines-and-pregnancy/covid-19-vaccines-pregnancy-and-breastfeeding/ 3
Lana01 Skrevet 21. november 2021 #18 Skrevet 21. november 2021 (endret) velociraptor skrev (11 timer siden): Så bra at Sverige fører en så god statistikk! Det er veldig interessant å se dor å kunne ta en risikovurdering selv. Ja den er fin. Savner mer ang vaksinerte v.s uvakisnerte. Man kan også se at ca 20 % av de som dør har ingen underliggende risiko, og at median alderen er 63 år. Ser at i alders gruppen menn 40 år og oppover er lang over representert til å havne på intensiv avd, i forhold til kvinner.- Det er det motsatte når det gjelder long covide., det kan ha med hvordan immunforsvaret virker og forskjell på menn og kvinner. https://www.nrk.no/norge/studier_-kvinner-rammes-hardere-av-senskader-etter-koronasykdom-1.15535409 https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/ Endret 21. november 2021 av Lana01 3
Gjest 123 eller noe Skrevet 21. november 2021 #19 Skrevet 21. november 2021 Takk for link og seriøst svar. 🙂 Jeg tenker så lenge jeg er sykemeldt pga andre svangerskapsplager uansett, har jeg muligheten til å unngå å ta valget mellom å vaksinere eller å risikere å få covid fra bhg.. det blir jo som en sommerferie 2 mnd, bare på vinteren. Til tross for trassalder, kynnere og bekkenløsning på en gang, blir det nok alt i alt kjekt å ha han hjemme, og vi skal kose oss med førjuls og familietid 😊 Så får vi bare håpe RS sesongen er forbi når han skal tilbake etter fødsel, hvis ikke får bare det gå bra det også 😅 Jeg forstår ikke alle har mulighet til å velge total isolasjon, og må velge mellom å ta vaksine eller la være og håpe på det beste, det er ikke lett når man hører så mye forskjellig.. svigers har nå klart å isolere seg nesten 2 år, da skal vi fint greie 2 mnd så blir det greit etterpå 🙂
Gjest Tamsi Skrevet 22. november 2021 #20 Skrevet 22. november 2021 Deltavarianten har dessuten ført til en økt antall dødfødsler ifølge denne studien. Fra ca 0,6 prosent til 2,7. Det blir vel rundt fem ganger så høyt. https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/70/wr/mm7047e1.htm?s_cid=mm7047e1_w
Anbefalte innlegg