Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi var på kontroll på helsestasjonen forrige veke, og der fekk vi spm om legging på babyen vår på 8 mnd.
Eg sa at på dagar der baby er overtrøytt kan vi fort bruke 30min på legging. Då må vi av og til vugge litt i starten for at han skal roe seg, og deretter stryke litt, synge/nynne litt, og ha sovesau på. Som regel ligg han sovande store delar av denne tida, men vaknar lett om vi prøvar å gå ut. På gode dagar kan vi bruke kun 10-15min, der det er litt stryking, nynning og sovesau, og i beste fall at han sovnar av seg sjølv. 

Helsesøstra meinte vi burde prøve å la baby sovne sjølv (spesielt når det gjaldt dei dårlege dagane), og heller "gå litt frå og til for babyen er trygg uansett". Tenkte på det i ettertid; meinte ho gråtekur? Uansett... Eg og papsen syns ikkje legginga er vanskeleg, og veit at ein evt gråtekur ikkje er noko for oss. Baby har ein liten "tulleperiode" rett før han roar seg og sovnar, der han ligg og vil bite på nasa vår og skal snu seg inn mot veggen på senga - dette meinte og helsesøstra at vi ikkje skulle la han gjere, då det gjer at han får meir energi. Greitt nok, men eg føler meir at han brukar opp det siste han har og så sovnar raskt etterpå?

Vi gjekk litt derifrå og følte at vi hadde gjort feil, men så igjen kjenner vi jo babyen vår godt nok til å vete kortid han treng ein del hjelp til å sovne, og kortid han kanskje kan roe seg sjølv.
Så då lure eg på kva de gjer for å få baby til å sovne? Treng dei litt hjelp, eller har de øvd på å få dei til å sovne sjølv? :) 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Første ammet jeg i søvn mye lenger enn 8 mnd, var vel langt over et år. 

Han jeg har nå på 8 mnd ligger jeg ved siden av og holder i hånda. Han elsker det💕

Kunne sikkert trent på det fra start, men nå er det jo litt av kosen og få litt nærhet når man ellers er interessert i omverdenen har ikke babyene alltid tid til kos 😊

Gjør det som føles riktig for dere. Babyen er 8 mnd bare og det er vanlig i den perioden at de tuller litt ekstra, hvis du synes det er kos og babyen liker det, så hvorfor ikke💕 

Virker som at dere har det bra da, så fortsett med det ❤️

Anonymkode: 593c6...b51

Skrevet

Første trengte ofte at vi satt der og holdt litt i hånda eller bare var til stede. Hun har alltid brukt lang tid på å sovne, som regel mellom 30 min-2/3 timer.  Andremann trenger kroppskontakt, sovner mye fortere, men våkner om vi ikke er i nærheten. 

Hvis det dere gjør får baby til å sovne på under 15 minutter er det jo helt fantastisk. Jeg er så misunnelig, haha. Ikke slutt med det som funker :)

Anonymkode: 1cd5f...653

• Liker 1
Skrevet
RockyRose skrev (26 minutter siden):

Vi var på kontroll på helsestasjonen forrige veke, og der fekk vi spm om legging på babyen vår på 8 mnd.
Eg sa at på dagar der baby er overtrøytt kan vi fort bruke 30min på legging. Då må vi av og til vugge litt i starten for at han skal roe seg, og deretter stryke litt, synge/nynne litt, og ha sovesau på. Som regel ligg han sovande store delar av denne tida, men vaknar lett om vi prøvar å gå ut. På gode dagar kan vi bruke kun 10-15min, der det er litt stryking, nynning og sovesau, og i beste fall at han sovnar av seg sjølv. 

Helsesøstra meinte vi burde prøve å la baby sovne sjølv (spesielt når det gjaldt dei dårlege dagane), og heller "gå litt frå og til for babyen er trygg uansett". Tenkte på det i ettertid; meinte ho gråtekur? Uansett... Eg og papsen syns ikkje legginga er vanskeleg, og veit at ein evt gråtekur ikkje er noko for oss. Baby har ein liten "tulleperiode" rett før han roar seg og sovnar, der han ligg og vil bite på nasa vår og skal snu seg inn mot veggen på senga - dette meinte og helsesøstra at vi ikkje skulle la han gjere, då det gjer at han får meir energi. Greitt nok, men eg føler meir at han brukar opp det siste han har og så sovnar raskt etterpå?

Vi gjekk litt derifrå og følte at vi hadde gjort feil, men så igjen kjenner vi jo babyen vår godt nok til å vete kortid han treng ein del hjelp til å sovne, og kortid han kanskje kan roe seg sjølv.
Så då lure eg på kva de gjer for å få baby til å sovne? Treng dei litt hjelp, eller har de øvd på å få dei til å sovne sjølv? :) 

Altså, vi fikk dette rådet. Ungen stod og HYLSKREK i sengen i 2,5 time! Verste rådet jeg har fått. Så utrolig generalisert råd for de som har unger som klarer å regulere søvnen selv.

helt uaktuelt her med førstemann. Andre derimot gråter seg litt i søvn, det er hans måte å regulere seg på

Anonymkode: a4659...933

• Liker 1
Skrevet

Vår helsesøster er skikkelig god å prate med, og hun sa at hvis slik vi gjør nå fungerer for oss skulle vi bare fortsette. Men vi er så lei og utslitt av å bruke 1-3 timer på å få minste på 8 mnder til å sovne, så vi fikk gode råd for å lære henne å finne søvnen. Nå etter 4 dager tar leggingen ti minutter😃

Så hvis det dere gjør fungerer for dere og baby, bare fortsett😊

Anonymkode: 5b609...6e9

Skrevet

Vi har gjort det omtrent som dere. Det vil si, den yngste ammet jeg i søvn på kvelden inntil nylig. Vår helsesykepleier sa det motsatt da vi var der med eldste, prøv med mindre støtte ved innsovning på de gode dagene. Og jeg opplevde det som et godt råd. Men husker at jeg også følte på at det jeg egentlig syntes gikk fint, ikke var bra likevel. Så med nr. to sa jeg bare at innsovning og soving gikk fint, uten å kommentere mer. Det gjorde det også. Så lenge jeg ammet eller mannen bysset tok det sjelden over 15 minutter, ofte bare et par minutter.  

Uansett så tenker jeg at det viktige at dere er fornøyde med situasjonen og kjenner at det fungerer. Jeg tenker at om en ikke opplever å ha problem med søvn og innsovning, så har en ikke problem med søvn og innsovning. Å gi den støtten vi visste fungerte for å få babyene til å sovne har ikke skapt trøbbel på sikt hos oss. Det er godt mulig det kan gjøre det for noen, men det er i hvert fall ikke sikkert. Og jeg har tenkt underveis at å gjøre det som funker her og nå gjør livet lettere nå, og var verdt eventuelle problemer vi måtte jobbe med senere. 

Anonymkode: 32320...2a5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Vår helsesøster er skikkelig god å prate med, og hun sa at hvis slik vi gjør nå fungerer for oss skulle vi bare fortsette. Men vi er så lei og utslitt av å bruke 1-3 timer på å få minste på 8 mnder til å sovne, så vi fikk gode råd for å lære henne å finne søvnen. Nå etter 4 dager tar leggingen ti minutter😃

Så hvis det dere gjør fungerer for dere og baby, bare fortsett😊

Anonymkode: 5b609...6e9

Hvilke råd fikk dere? Er i samme båt selv og vil gjerne få mini å finne søvnen selv 😅

Anonymkode: 10e3f...b22

Skrevet

Baby 15 mnd her og ammes neeesten i søvn før hun legges i senga. Hun har vært helt ekstremt avhengig av pupp og nærkontakt for å sovne siden dag 1, og før hun fylte 10 mnd var det helt uaktuelt å sovne i sprinkelsenga. Jobber med å legge henne mer og mer våken i senga, men det tar lang tid! Storebror sovnet selv i sprinkelsenga fra 3 mnd, utrolig hvor forskjellige de er! Gjør det som funker for dere og bebis, syns det høres helt flott ut ❤️

Anonymkode: 5ce0c...261

Skrevet

Baby på 11 mnd ammes i søvn, ev bysses litt dersom det ikke funker eller mannen legger. Vi holder som regel ikke på lenge, 5-15 minutter kanskje. Vår har aldri kunnet ligge i senga si og småsutre, pludre eller noe sånt. Han har enten sovet eller grått (og etterhvert stått rett opp og ned langs sprinklene). Å legge ham så han skal finne søvnen sin finnes ikke her. Så her må han støttes. 

Anonymkode: e098a...f1e

Gjest 123 eller noe
Skrevet

Det der står i helsestasjonhåndboka, de er besatt av å la babyene finne søvnen selv. Dette fungerer ikke for alle, men de godtar ikke det, så bare jatt med og ta den tiden det trengs for dere :)

Her ble det ammet i søvn til 19mnd, sovnet på fanget foran tv til ca 2 år (hylskrek da vi prøvde å legge i sengen selv om vi var tilstede, så det fikk bare bli sånn) fra 2,5 års alderen holdt det å lese en bok, si godnatt nå skal det være ro, og ligge ved siden av i 5 min til han sovnet. Har valgt å gjøre det som er best for ungen, ikke for helsesøster, og er glad for det :)

Skrevet
RockyRose skrev (På 20.11.2021 den 18.50):

Altså, hallo! Det der er helt super legging, etter min mening! Synes ikke man kan forvente så mye mer av en baby, det der er mer enn godt nok 🙌 Helsesøstra er litt streng her, altså.

Anonymkode: 274e9...f8f

• Liker 1
Skrevet

Barnet mitt har vært helt forferdelig å legge. Nektet å ligge, jeg har bysset og bært mye lenger enn det som er anbefalt. Kronisk forstoppelse og refluks var nok en stor del av grunnen til at legging var umulig, i tillegg til aktiv personlighet. Jeg har ammet i søvn, samsovet og ammet på natten. Innen barnet ble 2 år begynte det å finne søvnen selv. Jeg begynte til slutt å lyve og si at søvn fungerte bra, selv om det ikke gjorde det.  Jeg er faktisk litt usikker på hva slags forskning de støtter seg til. 

Anonymkode: c5051...603

Skrevet
skruttveig skrev (14 minutter siden):

Det der står i helsestasjonhåndboka, de er besatt av å la babyene finne søvnen selv. Dette fungerer ikke for alle, men de godtar ikke det, så bare jatt med og ta den tiden det trengs for dere :)

Her ble det ammet i søvn til 19mnd, sovnet på fanget foran tv til ca 2 år (hylskrek da vi prøvde å legge i sengen selv om vi var tilstede, så det fikk bare bli sånn) fra 2,5 års alderen holdt det å lese en bok, si godnatt nå skal det være ro, og ligge ved siden av i 5 min til han sovnet. Har valgt å gjøre det som er best for ungen, ikke for helsesøster, og er glad for det :)

Ja, vi har snakka litt om det i heimen etter alle svara her. Trur nok at neste gong svara vi "det går bra." om ho spør om legging, og jattar med om ho kjem med fleire tips der. Syns det er rart vi får tips om korleis betre legginga når vi syns det går fint 🤔 Det viktigaste for oss er at baby har det fint(og gjerne litt koseleg) når han skal legge seg, og at vi ikkje slit oss ut, uavhengig om vi følgjer håndboka eller ikkje! 

Takk for alle svar! ❤️ Føler oss tryggare på å fortsetje som vi gjer no!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...