Gå til innhold

Skjønner ikke at folk vil gifte seg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Alt det du lister opp skjer jo like ofte ved samboerskap? Og det er heller ikke noe som pålegges hvis man blir gift, det eneste pålegget man får er at du har forsørgeransvar for ektefellen - og det er jo idioti å tro at noen som er samboere ville latt samboeren sin sulte i krisetilfelle, så samboere forsørger jo hverandre også hvis det skjer noe. 

Fordelen med å være gift er at man står mye sterkere juridisk ved brudd og død, da går alt automatisk, ikke noe krangel, og man har flere rettigheter som gift. Kjedelig å selge huset fordi foreldrene til samboeren din plutselig eier halve og vil ha det utbetalt... Noe kan bøtes på hvis man bruker mye penger på advokat og avtaler, men det er gratis å gifte seg og man får uansett flere rettigheter da. 

Jeg anser det å ha barn uten å være gift som et risikoprosjekt. Barn binder uansett mer enn ekteskap. 

Anonymkode: 811f8...3dd

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elder Millennial

Skjønner det godt jeg, det er jo noe med det at man velger hverandre over alle andre. Synes det er veldig romantisk om ikke annet. 

Skjønner man kan gjøre det alt det samme ute  å gifte seg også, det er jo tross alt ikke noe  større garanti for at man holder sammen🤷‍♀️ 

For noen betyr det mye, for andre ingen ting. Skjønner begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg anser det å ha barn uten å være gift som et risikoprosjekt.

Hvorfor det, om jeg tør spørre? Samboere med felles barn har de samme rettighetene som ektefeller.

Endret av Bam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ekkoet skrev (På 20.11.2021 den 20.46):

Det blir hva du gjør det til.

Fra vi kjøpte hus sammen har vi delt på alt, i praksis felles økonomi. At vi giftet oss endret ingenting, å kjøpe hus sammen var en større økonomisk forpliktelse enn å gifte seg..

Vi har barn (som også er en større forpliktelse enn å gifte seg i mine øyne).

At vi skulle leve som en famlie hvor jeg brukte mine penger på meg og hun sine på seg virker for meg snålt. Skulle jeg kjørt en fin bil og hun en gammel? Skulle jeg kjøpt meg det jeg ville, mens hun måtte spare? Hva ville ungene tenke om slike foreldre som ikke kan dele?

Det viktige før man har felles økonomi er at man er sikker på at man har samme "fornuft" når det kommer til økonmi - er ene luksufellekandidat og andre gjerrig vil det ikke fungere.  Og kan man ikke regne med å få økønomien til å fungere sammen ser jeg ikke at et eksteskap skal gå så mye bedre.

For et fornuftig svar! Denne støtter jeg 100%. Hilsen gift dame på 35. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.11.2021 den 14.19):

Folk gifter seg ikke på grunn av delt økonomi.

Folk flest som gifter seg gjør det fordi de er medlem av et trossamfunn som innfører sanksjoner om de lever sammen uten å være gift. Tanter og mødre og fedre går sammen om å gjøre livet som ugift så ubehagelig at man gifter seg for å oppnå et liv uten sanksjoner.

Så er det en liten andel som gifter seg av juridiske grunner. De kunne og burde nok heller ha gått til en jurist og laget en avtale, men en del folk er mer skeptisk til jurister enn de er til staten, uklart hvorfor. Et ekteskap er jo kun det - en juridisk avtale. 

Det finnes folk  (særlig kvinner) som påstår de gifter seg fordi det er "romantisk". De tilhører kategori 1 - folk som lever under sosiale sanksjoner. De ønsker bare ikke å innrømme det (gjerne også for seg selv).

Anonymkode: c6ab0...3a2

Dette er bare tull. De fleste som gifter seg gjør det fordi det er hyggelig og ikke minst det som i alle fall har vært vanlig.

Personlig var det en kombinasjon av at det var hyggelig og det at man slipper å tenke på hvem som bidrar med hva.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brunello skrev (3 timer siden):

Dette er bare tull. De fleste som gifter seg gjør det fordi det er hyggelig og ikke minst det som i alle fall har vært vanlig.

Personlig var det en kombinasjon av at det var hyggelig og det at man slipper å tenke på hvem som bidrar med hva.

Ja, bare tull. Ingen tro som gjorde at jeg giftet meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/20/2021 at 5:49 PM, AnonymBruker said:

Mulig det er bare jeg som er negativ, men jeg lurer på hvorfor folk, og spesielt kvinner går rundt med en drøm om å gifte seg. Jeg er 24 (kvinne) og har aldri tenkt på giftemål som noe flott. Jeg har egen leilighet og egne penger og kunne liksom ikke tenke meg å dele økonomi med en mann. Om jeg giftet meg med en fattig mann så måtte jeg ha spandert alt, og hadde det vært en rik mann så ville jeg ikke kjøpt møbler og klær som jeg liker med hans penger, det hadde føltes så feil.. og tenk alt det styret om det blir slutt. «Spisebordet er mitt», «tv’en er min.» Nei Gud altså. Likevel virker det som de fleste vil ha det sånn. Det må jo ligge betingelsesløs kjærlighet i bunn om man skal ha felles økonomi og ta en sånn risiko, og det er det sjelden at romantisk kjærlighet er!

Noen her som er gift eller ikke gift som vil dele sine tanker/erfaringer? 😊

Anonymkode: 103ab...ae6

Er det giftemål, det å bo sammen eller det å ha delt økonomi du egentlig reagerer på?

Samboer og jeg er ikke gift, men det er egentlig ingen grunn til det annet enn at vi alltid har prioritert penger på andre ting. Jeg kunne egentlig tenke meg å gifte meg. 

Men vi har hatt delt økonomi fra dag èn, noe som faller helt naturlig for oss begge. Jeg ser på oss som en familie og jeg for min del klarer ikke å se for meg et forhold hvor en av oss har råd til god mat og ferier mens den andre ikke. Det er så milelangt fra min verden.

Anonymkode: 1f642...0ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er greia med at folk skal proklamere for hele verden at de er for tette til å forstå noe? 

Anonymkode: 30ad9...336

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kong Durek
On 11/20/2021 at 5:49 PM, AnonymBruker said:

Noen her som er gift eller ikke gift som vil dele sine tanker/erfaringer? 

Anonymkode: 103ab...ae6

Jeg er gift, og vi praktiserer ikke felles økonomi. I tillegg er loven sånn i Norge at alt man tar med seg inn i ekteskapet får man også ta med seg ut igjen (såkalt "skjevfordeling"). Så bl.a. den boligen jeg eide da vi giftet oss, og som vi bor i, er og forblir min. 

Så alt i alt er det ingen forskjell for meg mellom å være gift eller å være samboer. Det er heller ikke sånn at jeg er låst fast av ekteskapet (det er lov å skille seg). Dersom jeg ville beholde min autonomi 100% ville jeg derfor ha satt grensa allerede ved å flytte sammen, for alt som potensielt kan bli kjipt starter egentlig allerede der.

Grunnen til t jeg valgte å gifte meg var som en tjeneste til henne. Hun har behandlet meg svært godt hele veien siden vi startet som pulevenner, så da var det heller ikke noe problem for meg at hun skulle få den ringen på fingeren, som ser ut til å bety så mye for kvinner. Jeg hadde en rekke med premisser for gjennomføring (bl.a. lite, nedtonet bryllup uten masse stress og gjester og pengesluk), og det var aldri noe problem å trumfe det igjennom.

Alt vel så langt. Og kommer det en dag hvor det ikke lenger er det, går vi hvert til vårt. Ikke mer komplisert enn som så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kong Durek skrev (33 minutter siden):

Jeg er gift, og vi praktiserer ikke felles økonomi. I tillegg er loven sånn i Norge at alt man tar med seg inn i ekteskapet får man også ta med seg ut igjen (såkalt "skjevfordeling"). Så bl.a. den boligen jeg eide da vi giftet oss, og som vi bor i, er og forblir min. 

Så alt i alt er det ingen forskjell for meg mellom å være gift eller å være samboer. Det er heller ikke sånn at jeg er låst fast av ekteskapet (det er lov å skille seg). Dersom jeg ville beholde min autonomi 100% ville jeg derfor ha satt grensa allerede ved å flytte sammen, for alt som potensielt kan bli kjipt starter egentlig allerede der.

Grunnen til t jeg valgte å gifte meg var som en tjeneste til henne. Hun har behandlet meg svært godt hele veien siden vi startet som pulevenner, så da var det heller ikke noe problem for meg at hun skulle få den ringen på fingeren, som ser ut til å bety så mye for kvinner. Jeg hadde en rekke med premisser for gjennomføring (bl.a. lite, nedtonet bryllup uten masse stress og gjester og pengesluk), og det var aldri noe problem å trumfe det igjennom.

Alt vel så langt. Og kommer det en dag hvor det ikke lenger er det, går vi hvert til vårt. Ikke mer komplisert enn som så.

Hun har rett på halvparten av verdistigningen i perioden. Har man vært gift en stund skjer det også en skjevdeling av inngangsverdien. For det er umulig i så hvem som har bidratt til hva. Selv venninner jeg kjenner som kun var gift i 10 år har fått med seg halvparten av inngangsverdien ut. Samt halvparten av alt annet han har tjent gjennom ekteskapet. 

Anonymkode: 6c1bb...bb2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kong Durek
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun har rett på halvparten av verdistigningen i perioden. Har man vært gift en stund skjer det også en skjevdeling av inngangsverdien. For det er umulig i så hvem som har bidratt til hva. Selv venninner jeg kjenner som kun var gift i 10 år har fått med seg halvparten av inngangsverdien ut. Samt halvparten av alt annet han har tjent gjennom ekteskapet. 

Anonymkode: 6c1bb...bb2

Shit. Får kanskje forhøre meg (igjen) med advokat da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bam skrev (På 12/16/2021 den 8.38):

Hvorfor det, om jeg tør spørre? Samboere med felles barn har de samme rettighetene som ektefeller.

Ikke alle vil ha felles barn, eller barn i det hele tatt da. 

Anonymkode: 19762...037

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...