Gå til innhold

Skjønner ikke at folk vil gifte seg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mulig det er bare jeg som er negativ, men jeg lurer på hvorfor folk, og spesielt kvinner går rundt med en drøm om å gifte seg. Jeg er 24 (kvinne) og har aldri tenkt på giftemål som noe flott. Jeg har egen leilighet og egne penger og kunne liksom ikke tenke meg å dele økonomi med en mann. Om jeg giftet meg med en fattig mann så måtte jeg ha spandert alt, og hadde det vært en rik mann så ville jeg ikke kjøpt møbler og klær som jeg liker med hans penger, det hadde føltes så feil.. og tenk alt det styret om det blir slutt. «Spisebordet er mitt», «tv’en er min.» Nei Gud altså. Likevel virker det som de fleste vil ha det sånn. Det må jo ligge betingelsesløs kjærlighet i bunn om man skal ha felles økonomi og ta en sånn risiko, og det er det sjelden at romantisk kjærlighet er!

Noen her som er gift eller ikke gift som vil dele sine tanker/erfaringer? 😊

Anonymkode: 103ab...ae6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir hva du gjør det til.

Fra vi kjøpte hus sammen har vi delt på alt, i praksis felles økonomi. At vi giftet oss endret ingenting, å kjøpe hus sammen var en større økonomisk forpliktelse enn å gifte seg..

Vi har barn (som også er en større forpliktelse enn å gifte seg i mine øyne).

At vi skulle leve som en famlie hvor jeg brukte mine penger på meg og hun sine på seg virker for meg snålt. Skulle jeg kjørt en fin bil og hun en gammel? Skulle jeg kjøpt meg det jeg ville, mens hun måtte spare? Hva ville ungene tenke om slike foreldre som ikke kan dele?

Det viktige før man har felles økonomi er at man er sikker på at man har samme "fornuft" når det kommer til økonmi - er ene luksufellekandidat og andre gjerrig vil det ikke fungere.  Og kan man ikke regne med å få økønomien til å fungere sammen ser jeg ikke at et eksteskap skal gå så mye bedre.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det økonomiske ordner folk selv. Hovedregelen idag er at det du tar med inn, er det du tar med ut. Og det er opp til dere hvordan dere ordner det i det daglige.

Ønsker du barn en dag, så vil du uansett gjøre deg til en viss grad avhengig av din partner. Ekteskap gjør alt bare litt ryddigere.

Anonymkode: 8f3a6...846

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri aldri drømt om bryllup og giftermål og sånt. Men da jeg og samboer hadde kjøpt hus og fått barn så fant vi ut at det hadde vært koselig og praktisk å være gift. Dessuten fint med anledning til fest og feire med begge sin familie :).

Anonymkode: b5ea1...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo berre nokre som ikkje passar til å vere i forhold, pga grunnane du nemner 🤷‍♀️ Men tenkjer at når ein er i seriøse forhold/giftar seg får ein ofte felles økonomi. Vi har hatt det så og sei sidan dag 1, så dei mnd han har litt mindre å rutte med betalar eg meir, osv. Og fordeling av gjenstandar/økonomi etter skilsmisse blir jo mykje likt som brudd der dei ikkje har inngått ekteskap. Så då skal ein heller vere aleine heile livet, enn å måtte dele med mannen ein elskar? Trist syn på forhold for min del 🙈

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri drømt om giftermål og alt det der. 

Men traff for 20 år siden en mann jeg er dønn trygg på, og har det veldig godt med. Da valgte vi livet sammen, også økonomisk og juridisk. Det å være gift er således en trygghet, da vi også er hverandres nærmeste i samfunnets øyne. Han er viktigere for meg enn mor og far, og vil også forhåpentligvis være der etter at de er borte, og da er det godt å være en familie fullt ut. 

Det du ramser opp har forøvrig lite med ekteskap å gjøre. Med så sterke meninger rundt disse forholdene vil du jo aldri trives i et forhold med en annen person overhodet, da du har så dypt forankrete meninger om "meg og mitt", mens man i et forhold må tørre å risikere litt, tørre å være "oss". 

Anonymkode: 6c1bb...bb2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo samboerskap du beskriver da, ikke ekteskap :) alle problemene du nevner løses ved samboerkontrakt, eller ektepakt.

Ingen sier at du MÅ ha felles økonomi som gift, men det er utrolig praktisk. Jeg slipper å bekymre meg for kvinnefella lengre, og bare det gjør det behagelig.

Jeg liker å være gift. Jeg elsker mannen min, og det er fint å ha alt felles. Vi har papirene i orden om noe skulle skje, så det du nevner er ikke noe jeg tenker på i hverdagen. Det høres trist ut å tenke meg, meg, meg og ikke ville satse på noen, men du har sannsynligvis ikke truffet riktig person enda. Da føles det naturlig å dele.

Og nei, jeg har ikke drømt om bryllup og ekteskap fra jeg var liten. Det kom når jeg fant riktig mann.

Anonymkode: 19762...037

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.11.2021 den 17.49):

Mulig det er bare jeg som er negativ, men jeg lurer på hvorfor folk, og spesielt kvinner går rundt med en drøm om å gifte seg. Jeg er 24 (kvinne) og har aldri tenkt på giftemål som noe flott. Jeg har egen leilighet og egne penger og kunne liksom ikke tenke meg å dele økonomi med en mann. Om jeg giftet meg med en fattig mann så måtte jeg ha spandert alt, og hadde det vært en rik mann så ville jeg ikke kjøpt møbler og klær som jeg liker med hans penger, det hadde føltes så feil.. og tenk alt det styret om det blir slutt. «Spisebordet er mitt», «tv’en er min.» Nei Gud altså. Likevel virker det som de fleste vil ha det sånn. Det må jo ligge betingelsesløs kjærlighet i bunn om man skal ha felles økonomi og ta en sånn risiko, og det er det sjelden at romantisk kjærlighet er!

De fleste som er samboere har det jo akkurat likt. Hvorfor mener du ekteskap er så annerledes enn samboerskap?

Er gift men har ikke felles økonomi.

Anonymkode: efca4...00e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke en drøm om å bli gift, men om jeg blir det så tenker jeg det er en fin ting, for jeg kommer kun til å gjøre det om det føles riktig. Det med økonomi er noe som jeg tenker kommer til å ordne seg, det er noe man kan finne ut av sammen. Hovedgreia for meg med å gifte meg ville vært ekteskapsløftet og kjærligheten vi følte til hverandre :)

Anonymkode: 1965f...c62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk gifter seg ikke på grunn av delt økonomi.

Folk flest som gifter seg gjør det fordi de er medlem av et trossamfunn som innfører sanksjoner om de lever sammen uten å være gift. Tanter og mødre og fedre går sammen om å gjøre livet som ugift så ubehagelig at man gifter seg for å oppnå et liv uten sanksjoner.

Så er det en liten andel som gifter seg av juridiske grunner. De kunne og burde nok heller ha gått til en jurist og laget en avtale, men en del folk er mer skeptisk til jurister enn de er til staten, uklart hvorfor. Et ekteskap er jo kun det - en juridisk avtale. 

Det finnes folk  (særlig kvinner) som påstår de gifter seg fordi det er "romantisk". De tilhører kategori 1 - folk som lever under sosiale sanksjoner. De ønsker bare ikke å innrømme det (gjerne også for seg selv).

Anonymkode: c6ab0...3a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ikke dele økonomien, ikke må man ha bryllup heller. Vi har en felles konto for mat, møbler, oppussing etc og alt annet er separat. 

Anonymkode: 32cd2...067

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Folk gifter seg ikke på grunn av delt økonomi.

Folk flest som gifter seg gjør det fordi de er medlem av et trossamfunn som innfører sanksjoner om de lever sammen uten å være gift. Tanter og mødre og fedre går sammen om å gjøre livet som ugift så ubehagelig at man gifter seg for å oppnå et liv uten sanksjoner.

Så er det en liten andel som gifter seg av juridiske grunner. De kunne og burde nok heller ha gått til en jurist og laget en avtale, men en del folk er mer skeptisk til jurister enn de er til staten, uklart hvorfor. Et ekteskap er jo kun det - en juridisk avtale. 

Det finnes folk  (særlig kvinner) som påstår de gifter seg fordi det er "romantisk". De tilhører kategori 1 - folk som lever under sosiale sanksjoner. De ønsker bare ikke å innrømme det (gjerne også for seg selv).

Anonymkode: c6ab0...3a2

Slike kontrakter er dyre, billigere og enklere å gifte seg (uten bryllup).

Anonymkode: 32cd2...067

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er gift, og det handlet ikke om økonomi, vi hadde allerede fellesøkonomi og hadde hatt det lenge. Det handler om at vi er én familie, vi deler ansvar (også økonomisk) for hverandre, og for barna. Bolig, bil, forbruk, omsorg, forpliktelser, hverandres familier, hverdag, fest. Vi er hverandres nærmeste pårørende. Vi har tenkt til å fortsette med det til vi dør faktisk.  Like mye praktisk som romantisk. Det er samme type betingelsesløs kjærlighet som vi har til barna våre, og jeg har til mine foreldre. "Styret" ved å bryte opp og ikke være én kjernefamilie lengre, ville vært mye større ved tanke på alle andre aspekter enn spisebordet og tv, eiendelene våre kunne vi bare delt i verdi, det er ikke vanskelig. 

Forskjellen hadde ikke vært så veldig stor hvis vi "bare" var samboere med barn, men rent økonomisk ville det blitt mer styr å dele tror jeg, ikke mindre hvis det skulle bli slutt. Det er jo da man må passe på hvem som eier hva og har betalt for hva? 

Men jeg hadde aldri en drøm om å gifte meg, og slettes ikke da jeg var 24. Da hadde jeg ikke møtt ham en gang. 

Anonymkode: 7e150...1b5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal gifte oss neste august! Gleder meg så vanvittig!
Det er forskjellige grunner til at vi gifter oss:
- det er romantisk! Jeg elsker alt som har med planlegging og gjennomføring av bryllup å gjøre, samt at det er utrolig fint å ha en institusjon som sier "vi tilhører hverandre både følelsesmessig, samt i lovens øyne". Den forpliktelsen man tar ovenfor hverandre, er bare så romantisk!

- det er økonomisk tryggere for oss begge. Jeg er arving av et firma, og har betalt for omtrent 70-80% av alt vi eier. Ekteskapsloven og kontrakten vår sikrer både meg og ham ved både skilsmisse og bortgang. Han har bedre og flere rettigheter som ektemannen min, enn som samboer.

- om vi får barn sammen, er det best for alle parter å være gift, spesielt for ham.

Det er rett og slett bare tryggere og mer praktisk å være gift, samtidig som det er romantisk å ta steget til å bli en enhet med et annet menneske. Og hvem liker ikke bryllup?! Spesielt når man får være midtpunktet..!

Anonymkode: 88cce...318

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk gifter seg fordi de er glade i hverandre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Annonse

Hvorfor tror du at man må gifte seg for å ha felles økonomi...?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen jeg gifter meg er det pga kjærlighet,ingenting med økonomi. Man kan ha felles økonomi om man ikk eer gift og man kan ha særeie om man er gift. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er gift og hadde aldri gjort det nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...