Gå til innhold

Hva er det med ekssvigermoren min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun snakker veldig fort, er mye irritert og aggressiv & passiv aggressiv. Det er mye krangling og dramatikk, og konflikter. Hun er sur om vi kommer og sur om vi ikke kommer. Snakker som en foss og og gjentar seg selv 3 ganger, en samtale går rundt og rundt, og når hun har sagt det hun irriterte seg over så begynner hun på nytt. Ikke senil, hun har alltid vært sånn. Hun har tvangstanker og bare MÅ få ut det hun går å irriterer seg over og kommer med stikk og sure kommentarer, at jeg har dårlig oppdragelse, feks. Når hun går så småløper hun. Hun er også langsint.

Det er mye adhd i familien der, og vi har lurt på om hun kanskje har noe sånt. Hun er en veldig intelligent dame, og har høy utdannelse, men greier ikke uttrykke empati eller svare om barna sier de er glad i henne. Hun er ikke interessert i å høre din mening om noe, og er helt rigid og fastsatt i sine tenkemåter. Hva kan dette være ?

Anonymkode: b1bf4...e87

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun snakker veldig fort, er mye irritert og aggressiv & passiv aggressiv. Det er mye krangling og dramatikk, og konflikter. Hun er sur om vi kommer og sur om vi ikke kommer. Snakker som en foss og og gjentar seg selv 3 ganger, en samtale går rundt og rundt, og når hun har sagt det hun irriterte seg over så begynner hun på nytt. Ikke senil, hun har alltid vært sånn. Hun har tvangstanker og bare MÅ få ut det hun går å irriterer seg over og kommer med stikk og sure kommentarer, at jeg har dårlig oppdragelse, feks. Når hun går så småløper hun. Hun er også langsint.

Det er mye adhd i familien der, og vi har lurt på om hun kanskje har noe sånt. Hun er en veldig intelligent dame, og har høy utdannelse, men greier ikke uttrykke empati eller svare om barna sier de er glad i henne. Hun er ikke interessert i å høre din mening om noe, og er helt rigid og fastsatt i sine tenkemåter. Hva kan dette være ?

Diagnoser er kjedelig. Dette er slik hun er og ta henne for den hun er. Har du noe positivt å si om henne da? Er hun flink med barnebarn?

Anonymkode: 5ec62...862

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er hun flink med barnebarn?

Ja, om de er favorittene, så. Hun tar gjerne barna med ut på noe, men om de sier at de er glad i henne så lukker hun døra, bokstavelig talt. Hun ringte nettop nå for å klage på min sønn som hadde gjort sånn og sånn når de hadde vært ute. Han har ADHD og hun irriterer seg over at han er så "annerledes". 

Skrevet

Nevrotiker, kvinnelig narsissist kanskje? Har hun barn som har liknende utfordringer? 

Anonymkode: 58198...e88

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nevrotiker, kvinnelig narsissist kanskje? Har hun barn som har liknende utfordringer? 

eh ja, ihvertfall den ene.. Men de er godt likt og er ganske sosial omgangskrets. Både min eks svigermor og vedkommende har slike "ordsalater" og kan snakke i evigheter uten å la noen komme til. Jeg har tenkt at det kan handle om narcisissme. Min eks svigermor tenker litt sånn at det er bare "hennes" familie som er flott nok. Bare noen av barna som er favorittene. Og de sammenlignes og så snakkes det om hvorfor det barnet ikke er som det barnet. 

Skrevet

Multippel Personlighetsforstyrrelse

Anonymkode: b157c...f54

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

eh ja, ihvertfall den ene.. Men de er godt likt og er ganske sosial omgangskrets. Både min eks svigermor og vedkommende har slike "ordsalater" og kan snakke i evigheter uten å la noen komme til. Jeg har tenkt at det kan handle om narcisissme. Min eks svigermor tenker litt sånn at det er bare "hennes" familie som er flott nok. Bare noen av barna som er favorittene. Og de sammenlignes og så snakkes det om hvorfor det barnet ikke er som det barnet. 

Høres ut som det er det ja. Ville holdt henne LANGT unna mine barn. 

• Liker 1
Skrevet

Og ev barn som sliter med det samme: håper H*n får hjelp. Det går an å gjøre noe med, det er bl a en flink psykolog i Oslo som jobber mye med narsissisme. 

Skrevet

Ikke tenk mer på det. Hun er eks svigermoren din. Gå videre

Anonymkode: b4582...874

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Virker som om det er TS som må følge opp bestemor-relasjonen pga at far ikke gjør det?

Anonymkode: 1b8b3...36c

• Liker 1
Skrevet

Barna er ofte flying monkeys for narsissistiske foreldre. Er det ingen som har brutt kontakten med henne? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

vel, hun ringer meg..🤷‍♀️

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

vel, hun ringer meg..🤷‍♀️

Men så si noe til henne da. Si at hun fremstår hissig, det virker ikke som hun har det noe bra, og du vil gjerne støtte henne i å ta en tur til legen. Hvis ikke hun vil det, så sier du at da må du avstå fra å ta telefonen. 

Anonymkode: 99975...d58

Skrevet

Tror nok ikke du kan forandre henne. Så å røre I den gryta virker bortkastet. Så lenge hun er grei med barnebarna ville jeg holdt meg mest mulig nøytral / og minst mulig personlig kontakt som ( eks) svigerdatter.  La henne være bestemor i den grad det fungerer, men du trenger ikke å være svigerdatter som hun legger beslag på. 

Det er sønnens oppgave I hovedsak å bevare forholdet moren har med hans barn. Ikke din. ( nå lenger) .  

Om hun ringer, så hold samtalen praktisk rundt ungene , ikke emosjonell og personlig hva deg selv gjelder. Du har ikke meldeplikt om ditt privatliv til henne. 

Hun høres ikke ut som en person barnebarna bør være for eksponert for, dersom hun har mye negativitet i seg. Hun høres litt giftig ut. 

Anonymkode: 4bc62...0e5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...